M
molnibalage
Guest
Ki mondta, hogy semmire? Csak nem légi harca... Airshow-n lehet vele (paraszt)vakítani meg marketing videóban, a politikus meg meg is veszi, mert sok helyen ők döntenek, nem szakmai alapon.Nincs abban semmi ellentmondás, vagdalkozás amit írok, koherensen és konzisztensen NEM ÉRTEK veled egyet abban a kérdéskörben, hogy a TVC semmire való hülyeség.
A szomorú igazság az, hogy már az R-73 és AIM-9M korszakban is alig vagy egyáltalán nem lett volna sok értelme a TVC-nek a harcászati helyzetek döntő részében. Az ODS alatt is kis légi harcok voltak és ott sem volt olyan helyzet, ahol a TVC-nek haszna lett volna h a vissza nézed az összes légiharcot, amiről érhető el beszámoló.
AF alatt meg végképp hasztalan, éjszaka repkedtek csak. Úgy klasszik dogfight meg nincs, mert az ellent látni kell. Az éjjellátó felbontása meg nem olyan, hogy több km-ről te majdnem pontszerű gépet keresgess. A másik hiba, hogy jelenleg nincs olyan vadász, ahol egyszerre van sisakdisplay és éjjellátó a tömeg és helyigény miatt. Az F-35 ezt úgy ugorja át, hogy DAS van és azt vetítik ki, ezért nem kell éjjellátó a pilóta fejére. (Ez eddig nem tűnt fel senkinek...?)
Alig várom annak kifejtését, hogy a sisakcélzóhoz szükséges vizuális célzást hogyan is csinálod meg éjszaka, miközben a DAS éjszaka is lát és dolgozik, hogy még véletlenül se legyen WVR.
Azon esetekben, ahol manőverező légiharc gyakorlása közben irányíthatatlanná vált a gép és odaveszett, ott segítség és a gépet meg lehet vele menteni. A baj az, hogy 1 millió repóránként volt 2-3 ilyen eset az USAF-nál F-15-tel. (F-15 írásben 1999 és 2007 közötti összes A osztályú eset benne van és a safety centerben ismert a repóra.) Gazdaságilag ezért nem éri meg betenni ezért az összes gépbe főleg nem utólag. Légiharcban gyakorlatialg csak elvi szitnen képzelhető el olyan helyzet egy masszív konfliktusban, ahol a TVC valaha is működni fog.
- Túl sok gép esetén semmi előnyöd nincs, úgyis halomra lövik egymás a gépek WVR-ban, ha nincs TVC, mert mindig sikerül valaki elé manőverezned magad.
- Túl kevés gép esetén meg sok szerencsét a közel kerüléshez. A jobb SA-val bíró ellen lemészárol főleg, ha jobb BVR rakétája és platfromja van, ha meg jobb SA van, akkor eleve elkerüli a WVR, amíg csak lehet.
Melyik részét nem érted annak, hogy fordulóban nem termel érezhető felhajtó erőt a TVC cserébe a fordulóhóz képest az érintő irányú gyorsulás is kisebb, mert tolóerő azon része meg elveszik...?Hogy most hol áll a TVC max sebesség határ, nem tudom. 2000-ben HA 0.7 mach közelében lekapcsolt, akkor pont odáig segítséget nyújtott, és legalább eddig segítséget nyújt ma is a manőverezésben, s mind azokban a dolgokban, amit már többen le is írtunk, csak szarsz bele, tolod tovább azt, hogy értelmetlen - semmire való, nagyon rossz költség-hatékonyságú, sokba kerülő, semmit nem adó, és nagyon nagy mértékben a meghibásodást elősegítő, élettartamot rövidítő alapjaiban elhibázott megoldás.
Nézznük egy 5G-s fordulót ez, közepes mgasságban ASF konfiban megy az F-16C-vel kitartva, ezt tudjuk a gép manualjából, kb ezerszer linkeltem. Ezt úgy csinálja, hogy nincs TVC. A hajtómű tolja előre a gépet és felhajtó erő csak a szárnyakon és a törzsön ébred. A hajtómű tolóereje a 10 tonnás tartományban van, a felhajtó erő a gépen meg 60-70 tonna a gép tömegétől függően.
Mi történik TVC esetén? A kitérítéssel arányosan a szögfüggvény szerint csökken a tolerő. Szögfüggvénnyel számolható, hogy adott szög esetén mennyivel. Ez egy F-16C esetén pár tonna, tehát tized G-ket ad vissza, akkor, ha nem csökkene a gépet gyorsító erő komponense. Apró hiba, hogy az arányaiban brutálisan csökken ahhoz képest, hogy mennyivel kevesebb felhajtó erőt adt.
Hol itt a nyereség...? Ez fizika. A fizika meg nem véleményes, számokkal dolgozol...
A TVC semmit csak a gépet forgatja maga körül gyorsabban és akkor is tudsz kormányerőt nyerni, amikor kicsi a sebességed, tehát mikor már pilótahiba után gáz van.
A teljes manőverek esetén több másodperces vagy 10-20 másodperces fordulóban ez néhány tized másodpec nyereség. Harcászatialg nem értelmezhető ez az előny, a pilóta dötnése, helyzetfelismerése és reakicó ideje ennél nagyságrendileg nagyobb... Még, amikor knife fight és close combat van sé 4-5 másodpercenként van irányváltás akkor sem számottevő ez az időnyerség.
Látom ezt a részét sem sikerül megérten huszadjára sem...Ha jön egy vélemény, pl. Allesmortól, aki elmondja, hogy a kezdeti problémákat NAGYON úgy tűnik hogy mára megoldották, meg annyira még drágának sem drága, akkor eltűnsz mint szar a fűben, pár hétre, majd visszajössz és tolod tovább ahol abbahagytad...
.Elfogult hozzáállás RÉSZEDRŐL ???! Áááá dehogy ! Végül is csak ha máshogy nézzük, a kifejlesztő ország szereti, az Indiaiak százas nagyságrendben használják, a Kínaiak most vettek belőle. Nem mellesleg az USA top Air superiority vadászgépe is pont ilyen. Lehet így is nézni ám, amit leírtam MIND igaz. Tudod, alternatív valóság..
Minden orosz Szu-30 változatban van TVC? Fejből most meg nem mondom, ezért kérdzem, hogy a MiG-29K indiai és orosz változatában van TVC A MIG-35-ben?
Kínai gépben nincs TVC, egyikben sem.
Az int. turn rate-hez felhajtóerő kell csókoltatlak, az meg a TVC-től nem lesz. Ahhoz nagy sebesség kell, ahol meg a TVC nem szükséges, mert a stabilizátor teljes hatékonyássgal működik. Utána a sebeség SL-t és ASF kofigot leszámítva kopik, tehát a TVC megint csak annyit tesz, hogy pörgeti a gépet maga körül.Nyilván nem 800km/h nál kell eldobni úgy a gépet azonnal, hatalmas instant turn rate-t megpróbálva felvenni, hogy összetörje a gépet, de ezt ma már ha tippelhetek, software végzi, hogy milyen sebességnél mit enged meg a szerkezet, és mit nem, kitérést
A légi harcászat alapjait most sem sikerült megérteni. A 0 radiális sebességet nem a teljes sebességed eldobásával kell megoldani, hanem gyors fordulással megtarva az előrehaladási sebességedet és csak a célhoz képest a radiális eliminálod. A beaming egy másik módja kombinált, hogy leborítással van kombinálva vagy emelkedéssel, ahogy a helyzet kívánja.Viszont arra pl. biztosan jó, hogy nagyon gyorsan lehet vele irányt váltani, esetleg rakétával célra állni, ne adj isten régi doppler elven működő radarok ellen megkockáztatom az sem hülyeség, ha rövid idő alatt le tudsz lassulni, és mondjuk eldobja a követést az ellenfél lokátora, esetleg egy SAM radarja ez miatt, hogy szinte állóra tudod magad fékezni...