Mozgékonyabb vagy, mindenféle nehéz és drága sisakba szerelt rendszerek + TVC-s drága - high tech rakáta nélkül is egy átlagos pilóta is oda rakja a gép orrát +így a rakétája optimális indítási szögét irányba, ahova akarja.
Ez ebben a fomában nagyon nem igaz...
Közepes magasságba high subsonicban - a jellemző légiharc sebességben - erre képtelen a gép. Nem tűnt fel, hogy az összes TVC-s kunszot kis magasság 400-500 km/h CAS táján adja elő? Ez még közepes magasságban sem jelent túl nagy TAS-t. Házi feladat ennek kiszámítása, hogy csinálj te is valamit.
Ezen felül a nehéz sisak részen is pislogok, hogy mi a túróra gondolsz. Olyan könnyűre van tervezve a sisakdisplay, hogy a katapultálást is le lehet vele tolni...
Ezen felül, még ha képes is lenne akkor is sebesség eldobással jár, ami légiharcban a legnagyobb ökörség az esetek többségében, nagy magasságon főleg, iszonyatosan lassan nyered vissza a sebeséget. (Lásd n+1-szer linkelt F-16CJ diagramokat.)
Amiről te álmodsz, arra repszimben nem képesek erre a játékosok, ahol a valósághoz képest egyszerűbb az élet és sokkal sterilebb környezet van. Ez a oldalra "bekobrázás/pörgés", az "orr odatesz" pontosan akkora markeing bullshit mint a raktéa kerülgetés. Majd otton megmutatom egy Lock On videón - ki kell vágni -, hogy te mire gondolhatsz és miért téveszme, hogy ez miért valós harcászati technika és miért életképtelen hátrányai miatt még 3v3-nál is nemhogy akkor, mikor ennél több gép van.
Lehet hogy ilyen szituáció nem tűnik valószínűnek jelenleg, hogy azt gondolja itt az emberek 90+% a, hogy majd a BVR szalvók eldöntenek mindig mindent, s még az is benne van hogy nekik lesz igazuk, de azért benne van az is, hogy nem...
A full BVR-ban nem, 4++ gépek azonos teljesíménynél képesek olyan eredményre, hogy összevissza fordulnak és ellövik taktikázásra az összes ARH-t és senki nem ér el semmit, ha mindkét fél óvatos és jó a helyzetkép. (Ez utóbbi a szűk km...) Ekkor jön a BVR-WVR átmenet, ahol ugyebár az AIM-9X domborít. Az csak off design, hogy szintén időhúzó jelleggel képes lehet részben hátrafelé is indítani, hogy az ellen, a MAWS-sal látja, akkor kiforduljon.
Ahogy már modtam sokkal jobb megtartani a repülőgép sebességét és nagyon oldalra indítani, mert a rakéta tömege rohadtul kicsi. Nem rémlik az, mikor felvázoltam, hogy a rakétánál a TVC azért kurva durva, mert a tolóerő / tömeg és a fejlhajtó erő generális képessége egy repülőgép felett van? (M2.0-nél egy AAM akár 35G-t is húz TVC nélkül is.) Amikor a gép sebességével elhagyja a gépet a rakéta, akkor a TVC pillanatok alatt nem csak elforgatja a rakétát, de a sebesség komponense is oldara mutató lesz a géphez képest és a gépnek ezért semmit sem kell eldobnia. Ha a gép ezzel szemben eljátssza ugyanezt relatív és aboszlút értelemben is kurvanagy energia eldobással jár. Tehát a rakéta kezdősebessége is kisebb, mert a gép eleve lassabb és még tovább lassul, ráadásul indítás után a gép sokkal könnyebb célpont, hiszen irányváltoztató vagy magasság változtató képessége lényegesen gyengébb.
(Erre van egy saját terminológiám, hogy nehéz kimászni egy ilyen potenciál kútból, ezt majd egyszer videón és repszimen meg fogom mutatni.)
S még mindig nem ez a fő előnye szerintem, hanem amit le is írtam, olyan NAGY magasságban, ahol már ritka a levegő, általában célszerű közlekedni a hatótávolság miatt, csak ott több probléma is van, az egyik az hogy az aerodinamikai kormányfelületek egyre kevésbé hatásosak, egyszerűen lomhává válik a gép, lassan reagál a magassági, oldal kormány, csűrő, akkor ez bizony segít minden akár basic manőverben is, nem feltétlen a pugacsov kobrához kell 10 km környékén, csak a sima irányváltáshoz is PLUSZT ad.
Tized másodpercekről van szó. Ezért nem éri meg betenni a gépbe, erre mondtam azt, hogy borzalmas ár/érték aránya van.
Ahogy többen leírták már azt is, hogy kisebb G erővel végre lehet hajtani az éles irányváltásokat hasonló idő alatt, amely nem csak a PILÓTA fáradását előzheti meg, de a sárkányszerkezetét is. Egyik sem hülyeség. Ahogy a balesetek elkerülésében is segíthet, egy átesés közeli szituáció megelőzésében, de még akkor is hasznos, ha már átestél. Ha úgy tetszik, hülyebiztosabb - amatőr barátabb vezetni egy ilyen gépet.
Ez ki írta le? Mert kisebb G hatásokkal nem nagyon lehet irányt váltani. A gépre ható erők kettősek, a többség alapvetően, mint csak tömegpontot képzeli el a gépet. Egy hosszú forduló közben ez egyenletesen terheli kb.gépet. A gép saját tengelye körül forgás, mikor fordulóba megy a gép, akkor az erre rak még rá. Amikor a gép fordulóban van, akkor ugyebár a saját tengelye körül is fordul, ha ezt esetleg nem vetted volna észre, csak éppen állandó szögsebességgel, tehát csak a forduló elején és végén játszik ez. Tudod F = m*a.
Az ugye megvan, hogy pörgésforgásnál a forgás középpontjához képest a gép egészére nem egyenletes, hanem a pilótára pont az, hogy fokozottabb G erő hat? Ennyire nem megy a fizika? A pörgésforgásnál a pilóta kapja a legnagyobb terhelést a gépen főleg a Szu-27 család súlypontját nézve.
A TVC nyilván nem arra van, hogy ne találják el a gépet az ellenséges rakéták, kb. ugyan annyira marketing duma ez is az oroszok részéről, mint a Northrop-Grumman EO-DAS végén a kedvenc kis drámai bariton hangon elmondott Cowboy duma: "Seeing everything, everywhere, all the time"
.
Igen, végén marketing duma nem keleltt volna. Ettől viszont a DAS olyan forradalmi dolog az AESA + data link kombóval, ami a légiharc alapvető természetét változtatja meg, amíg az időjárás engedni.