Az Orosz Légierő
utolsó, nem korszerűsített Szu-27-es vadászrepülőgép százada, a 2014-ben megszállt Krímben állomásozik, az új 38. Vadászrepülő ezred állományában. (Az ezred másik repülőszázada, korszerűsített Szu-27SzM és Szu-30M2 típust használ)
A század 2014 végén alakult, majd 2014 és 2015 között töltötték fel. A személyi állomány, a Szu-27-es típust akkor alkalmazó öt repülőezredből lett összevonva. Az első tizenkét Szu-27-es repülőgép (
Kék 01-12) szintén 2014 és 2015 között érkezet. Kilenc együlésest közvetlenül ipari nagyjavítás után vettek át. Egyet a szentpétervári, hármat a távol-keleti, ötöt pedig a karasznodari üzemtől. Ez utóbbiból látszik, hogy jóval előre, részletesen eltervezték a krími inváziót és az utána következő bővítéseket, mert ilyen mennyiséget utoljára a kilencvenes évek elején években adott át az üzem egy év alatt.
Kék 01 alapváltozatú Szu-27-es – 2014-ben került az ezredhez, majd 2016 és 2019 között volt ipari nagyjavításon Krasznodárban
Kék 03 alapváltozatú Szu-27-es
Kék 05 Szu-27P
Kék 06 Szu-27P
Kék 07 Szu-27P
Kék 09 Szu-27P
Kék 11 Szu-27P
Kék 12 Szu-27P
A három maradék repülőgépet a nyugati orosz ezredek állományából repülték át a számukra. Ez utóbbiak a javításközeli üzemidejük végén járnak napjainkban - egy már nagyjavításra is került időközben – ezért 2017 és 2018 között további három, frissen nagyjavított alapváltozatú Szu-27-est (
kék 14, 15, 16) vettek át.
Kék 16 - alapváltozatú Szu-27-es
A század napjainkban három kétüléses Szu-27-est is használ, melyek ipari javításközi időszaka pár éven belül lejár, ezért várható a lecserélésük. (
Kék 71, 72, 73)
Kék 71-es kétüléses
Tervek szerint, a krími a 38. ezred ez évben kezdi a rendszeresítését a modern Szu-35Sz típusnak. Kérdés, hogy melyik típusváltozatott fogja elsőre leváltani az új Szu-35-ös. Az ezred nem korszerűsített Szu-27 repülőgépei frissen nagyjavítottak, ellentétben a korszerűsített Szu-27SzM típussal, amik nagyjavításközi üzemideje most fog lejárni, pontosabban már hosszabbítását tölti. Így valószínűleg a korszerűsített példányok lesznek leadva és az alapváltozatok fognak tovább repülni a következő években a Krímben
Megjegyzés:
Más alakulatnál sincs jele annak, hogy a Szu-27SzM változatott ipari szintű javításra küldenék. Ennek a változatnak a KnAAPO végezte az élettaram növelő nagyjavítását és korszerűsítését 2004 és 2009 között. Elképzelhető, hogy a gyár nem adta át az engedélyt más üzem számára. Vagy egyszerűen, ezek a repülőgépsárkányokban annyi repült óra van, ami miatt már nem éri meg az ipari élettartam növelő javítás. Ez egy másik kérdés, amire hamarosan választ kapunk.