Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 797
81 010
113
Kiváló minőségű kép a Mianmari Légierő új Szu-30SzME vadászgépéről (oldalszáma "1905")
nc3sxHEEC3w.jpg
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
Vajon lesz-e hozzá majd kétüléses gyakorló? Több orosz ezred Szu-30M2-t és/vagy Szu-30SzM-eket használ kétülésesnek a saját Szu-35Sz-eik mellé. Míg a kínaiak Szu-30MKK kétüléses típust. Számítógépes szimuláció ide, vagy oda, ezek szerint még mindig így van felépítve az orosz kiképzési rendszer a Szu-35Sz-re.

A fentiek közül már csak a Szu-30SzM típust gyártják, de azt az Irkutszki gyárban.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113
Vajon lesz-e hozzá majd kétüléses gyakorló? Több orosz ezred Szu-30M2-t és/vagy Szu-30SzM-eket használ kétülésesnek a saját Szu-35Sz-eik mellé. Míg a kínaiak Szu-30MKK kétüléses típust. Számítógépes szimuláció ide, vagy oda, ezek szerint még mindig így van felépítve az orosz kiképzési rendszer a Szu-35Sz-re.

A fentiek közül már csak a Szu-30SzM típust gyártják, de azt az Irkutszki gyárban.
Szó is volt egyfajta rendszerharmonizációról, erről szólt a Szu-30SzM2/SzMD modernizáció/átépítés.
A legyártott Szu-30SzM gépek megkapnák a Szu-35Sz hajtóművét, radarját, tűzvezető rendszerét, besugárzásjelzőét, MAWS-t, műszerfalát (kétszer) és lényegében az összes fegyverzetét.
Maradna a kacsaszárny és a törzsféklap, az eltérő konstrukciójú vízszintes vezérsík, de egyazon ezredben javulna a logisztika.

Egyelőre ez a projekt sem halad a maga tervezett ütemében, kicsit elcsúsztak valahol félúton. A 2020 végén felszállt Szu-30SzM2-nek nevezett gép ugyanis csak annyiban lett új, hogy megkapta a Szu-35Sz gépekéhez hasonló HUD-ot (ami a látószöge alapján még visszalépés is a francia gyártmányhoz képest), illetve a gép szárnyában megjelentek a 35-öséhez hasonló dielektrikus panelek, melyeket sokáig tévesen "aktív radarokként" azonosítottak. Azok valójában inkább besugárzásjelzők lehetnek.
Minden esetre, se a radar, se a hajtómű, se a MAWS nem került egyelőre még integrálásra.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 468
19 042
113
Szó is volt egyfajta rendszerharmonizációról, erről szólt a Szu-30SzM2/SzMD modernizáció/átépítés.
A legyártott Szu-30SzM gépek megkapnák a Szu-35Sz hajtóművét, radarját, tűzvezető rendszerét, besugárzásjelzőét, MAWS-t, műszerfalát (kétszer) és lényegében az összes fegyverzetét.
Maradna a kacsaszárny és a törzsféklap, az eltérő konstrukciójú vízszintes vezérsík, de egyazon ezredben javulna a logisztika.

Egyelőre ez a projekt sem halad a maga tervezett ütemében, kicsit elcsúsztak valahol félúton. A 2020 végén felszállt Szu-30SzM2-nek nevezett gép ugyanis csak annyiban lett új, hogy megkapta a Szu-35Sz gépekéhez hasonló HUD-ot (ami a látószöge alapján még visszalépés is a francia gyártmányhoz képest), illetve a gép szárnyában megjelentek a 35-öséhez hasonló dielektrikus panelek, melyeket sokáig tévesen "aktív radarokként" azonosítottak. Azok valójában inkább besugárzásjelzők lehetnek.
Minden esetre, se a radar, se a hajtómű, se a MAWS nem került egyelőre még integrálásra.
Bizony ! És az indiai szu-30mki gépekkel is kéne már valamit kezdeni ! Egy 2022 októberi hír szerint saját fejlesztésű AESA radart raknak a gépekbe ! és a szu-35 hajtóművét ! Az IAF szerint a modernizáció 5 év tervezés és fejlesztés után indul el !
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 284
76 867
113
Szó is volt egyfajta rendszerharmonizációról, erről szólt a Szu-30SzM2/SzMD modernizáció/átépítés.
A legyártott Szu-30SzM gépek megkapnák a Szu-35Sz hajtóművét, radarját, tűzvezető rendszerét, besugárzásjelzőét, MAWS-t, műszerfalát (kétszer) és lényegében az összes fegyverzetét.
Maradna a kacsaszárny és a törzsféklap, az eltérő konstrukciójú vízszintes vezérsík, de egyazon ezredben javulna a logisztika.

Egyelőre ez a projekt sem halad a maga tervezett ütemében, kicsit elcsúsztak valahol félúton. A 2020 végén felszállt Szu-30SzM2-nek nevezett gép ugyanis csak annyiban lett új, hogy megkapta a Szu-35Sz gépekéhez hasonló HUD-ot (ami a látószöge alapján még visszalépés is a francia gyártmányhoz képest), illetve a gép szárnyában megjelentek a 35-öséhez hasonló dielektrikus panelek, melyeket sokáig tévesen "aktív radarokként" azonosítottak. Azok valójában inkább besugárzásjelzők lehetnek.
Minden esetre, se a radar, se a hajtómű, se a MAWS nem került egyelőre még integrálásra.
2 vagy 3 század most egy orosz ezred?
 

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
968
3 391
93
2 vagy 3 század most egy orosz ezred?
A hetvenes években, egészen a nyolcvanas évek végéig:
  • Három század, egyenként 12-12 harci géppel
  • Egy ezredparancsnoki raj négy harci géppel
  • És amyennyiben az ezred, a hadosztályparancsnoksággal egy repülőtéren tepelült, akkor még egy ezredparancsoki raj, négy harci géppel
Ez átlag 124 db együléses gép, egy három ezredes hadosztály alatt.

orb.jpg


A nyolcvanas évek végén jelentős leszervezések történtek:
  • Három század maradt, de egyenként átlag 10-10 együlésessel
  • Ezredparancsoki rajok megszűntek
  • Hadosztályparancsoki rajok megszűntek
  • Valamint a három ezredből, általában egy felszámolásra került. (Kivéve az NDK-ban és Lengyelországban települt alakulatok)
Így gyakorlatilag a hadosztályok a gép és személyzet állományuk kb felét elvesztették. Átlagosan 60 gép maradt egy hadosztályban. (voltak ritka kivételek, de ez volt a jellemző)


Majd a kilencvenes évek közepén (második felében), a ezredek harmadik századát is felszámolták, bár jellemzően egy-egy megmaradt század, újra kb 12 harci gépet kapott.


A jelenlegi - háború előtti - állapot teljesen esetleges, itt egy hadrend:
http://easternorbat.com/html/russian_air_force_eng.html
A távol-keleti alakulatok döntően, belorusziába települtek a háború elején.

Általában két repülő százados vadász, bombázó vagy csatarepülő alakulatok vannak, századadonként jellemzően 12-12 harci géppel. Ha mégis három százada van egy alakulatnak, az is jellemzően egy csökkentés eredménye, mert korábban két ezred összevonásából alakult meg.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 165
60 925
113

Nem tudom elengedni ezt a dolgot. Szerintem az egész "hosszú séta" a forszázskapcsolás előtt az esetleges flame out (magyarul: lángleválás) elkerülése miatt van. Valószínűleg a FADEC-ba beintegráltak egy limitációt, hogy felszálláskor, az alapjáratról megindulva az utánégető csak azután kapcsolható, ha a hőmérséklet szenzorok a turbina után egy bizonyos hőfokot már érzékelnek.

Rosszabb esetben az egészet a pilótára bízzák és neki kell nagyon figyelnie a gázhőt, majd aszerint kapcsolnia a forszázst. Ez utóbbira is láttam ráutaló jeleket, mikor az egyik kabinvideóban figyeltem a pilóta kezét.
Vagyis elő kell fűteni a forszázskamrát, hogy a felfutó hideg légtömeg ne oltsa ki a lángot.
Mert a 117-es gyártmány (AL-41F-1Sz) pont abban különbözik az AL-31F-től, hogy megnövelték a kisnyomású forgórész átmérőjét, ami több levegőt mozgat meg. MIvel a nagynyomású forgórészt érdemben nem tervezték át, gyanítom, hogy a kétáramúsági fok nőtt, de ez utóbbi miatt több hideg levegő áramlik a forszázskamrába. Ez se lenne baj, de ha nem tervezték át drasztikusan a forszázskamra áramlási viszonyait a megnövekedett légtömeghez, csak a teljes forzsázs rezsimhez lőtték be az egészet, akkor az ilyen kezdeti, átmeneti állapotoknál lehet olyan helyzet, hogy hiába indul meg a tüzelőanyag betáplálás, a nagy mennyiségű hideg levegő elfújja a lángot. És ez miért baj? Azért, mert ez már egy beindult utánégetésnél hatalmas nyomásváltozást okozhat, ami visszahat a nagy átmérőjű kisnyomású kompresszorra, ami meg a turbinára, az meg a nagynyomású turbinára és az tovább a nagynyomású kompresszorra, azaz az egész hajtóműre.

Vagyis a pilóta a fékfelengedés után előbb egy stabil 80-90%-os fordulatszám tartományon járatja a hajtóművet, miközben a gép már gurul és folyamatos a szívócsatornában és a hajtóműben az áramlás, illetve melegszik a turbina utáni térrész is. Majd egy bizonyos gázhő elérését követően ráadja a 100%-ot és kapcsolja a forszázst. A felvételt elnézegetve, ez utóbbi önmagában már az amerikai hajtóművekhez hasonlóan gyorsan történik.

Persze felmerül a kérdés, hogy a Szu-30-asokhoz hasonlóan a Szu-35Sz ezt az előmelegítést miért nem a fékfelengedés előtt csinálja? Valószínű azért, mert a fékek nem bírnák megfogni a 117-es hajtóművek hatalmas tolóerejét, úgy, mint a hasonló tömegű Szu-30-as a jóval kisebb tolóerejeű AL-31FP-ét: