Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

Kiváló minőségű kép a Mianmari Légierő új Szu-30SzME vadászgépéről (oldalszáma "1905")
nc3sxHEEC3w.jpg
 
A licenszet kéne eladni nekik. A következő évtizedben úgy is egy oldalon lesznek.
 
Vajon lesz-e hozzá majd kétüléses gyakorló? Több orosz ezred Szu-30M2-t és/vagy Szu-30SzM-eket használ kétülésesnek a saját Szu-35Sz-eik mellé. Míg a kínaiak Szu-30MKK kétüléses típust. Számítógépes szimuláció ide, vagy oda, ezek szerint még mindig így van felépítve az orosz kiképzési rendszer a Szu-35Sz-re.

A fentiek közül már csak a Szu-30SzM típust gyártják, de azt az Irkutszki gyárban.
 
Vajon lesz-e hozzá majd kétüléses gyakorló? Több orosz ezred Szu-30M2-t és/vagy Szu-30SzM-eket használ kétülésesnek a saját Szu-35Sz-eik mellé. Míg a kínaiak Szu-30MKK kétüléses típust. Számítógépes szimuláció ide, vagy oda, ezek szerint még mindig így van felépítve az orosz kiképzési rendszer a Szu-35Sz-re.

A fentiek közül már csak a Szu-30SzM típust gyártják, de azt az Irkutszki gyárban.
Szó is volt egyfajta rendszerharmonizációról, erről szólt a Szu-30SzM2/SzMD modernizáció/átépítés.
A legyártott Szu-30SzM gépek megkapnák a Szu-35Sz hajtóművét, radarját, tűzvezető rendszerét, besugárzásjelzőét, MAWS-t, műszerfalát (kétszer) és lényegében az összes fegyverzetét.
Maradna a kacsaszárny és a törzsféklap, az eltérő konstrukciójú vízszintes vezérsík, de egyazon ezredben javulna a logisztika.

Egyelőre ez a projekt sem halad a maga tervezett ütemében, kicsit elcsúsztak valahol félúton. A 2020 végén felszállt Szu-30SzM2-nek nevezett gép ugyanis csak annyiban lett új, hogy megkapta a Szu-35Sz gépekéhez hasonló HUD-ot (ami a látószöge alapján még visszalépés is a francia gyártmányhoz képest), illetve a gép szárnyában megjelentek a 35-öséhez hasonló dielektrikus panelek, melyeket sokáig tévesen "aktív radarokként" azonosítottak. Azok valójában inkább besugárzásjelzők lehetnek.
Minden esetre, se a radar, se a hajtómű, se a MAWS nem került egyelőre még integrálásra.
 
Szó is volt egyfajta rendszerharmonizációról, erről szólt a Szu-30SzM2/SzMD modernizáció/átépítés.
A legyártott Szu-30SzM gépek megkapnák a Szu-35Sz hajtóművét, radarját, tűzvezető rendszerét, besugárzásjelzőét, MAWS-t, műszerfalát (kétszer) és lényegében az összes fegyverzetét.
Maradna a kacsaszárny és a törzsféklap, az eltérő konstrukciójú vízszintes vezérsík, de egyazon ezredben javulna a logisztika.

Egyelőre ez a projekt sem halad a maga tervezett ütemében, kicsit elcsúsztak valahol félúton. A 2020 végén felszállt Szu-30SzM2-nek nevezett gép ugyanis csak annyiban lett új, hogy megkapta a Szu-35Sz gépekéhez hasonló HUD-ot (ami a látószöge alapján még visszalépés is a francia gyártmányhoz képest), illetve a gép szárnyában megjelentek a 35-öséhez hasonló dielektrikus panelek, melyeket sokáig tévesen "aktív radarokként" azonosítottak. Azok valójában inkább besugárzásjelzők lehetnek.
Minden esetre, se a radar, se a hajtómű, se a MAWS nem került egyelőre még integrálásra.
Bizony ! És az indiai szu-30mki gépekkel is kéne már valamit kezdeni ! Egy 2022 októberi hír szerint saját fejlesztésű AESA radart raknak a gépekbe ! és a szu-35 hajtóművét ! Az IAF szerint a modernizáció 5 év tervezés és fejlesztés után indul el !
 
Szó is volt egyfajta rendszerharmonizációról, erről szólt a Szu-30SzM2/SzMD modernizáció/átépítés.
A legyártott Szu-30SzM gépek megkapnák a Szu-35Sz hajtóművét, radarját, tűzvezető rendszerét, besugárzásjelzőét, MAWS-t, műszerfalát (kétszer) és lényegében az összes fegyverzetét.
Maradna a kacsaszárny és a törzsféklap, az eltérő konstrukciójú vízszintes vezérsík, de egyazon ezredben javulna a logisztika.

Egyelőre ez a projekt sem halad a maga tervezett ütemében, kicsit elcsúsztak valahol félúton. A 2020 végén felszállt Szu-30SzM2-nek nevezett gép ugyanis csak annyiban lett új, hogy megkapta a Szu-35Sz gépekéhez hasonló HUD-ot (ami a látószöge alapján még visszalépés is a francia gyártmányhoz képest), illetve a gép szárnyában megjelentek a 35-öséhez hasonló dielektrikus panelek, melyeket sokáig tévesen "aktív radarokként" azonosítottak. Azok valójában inkább besugárzásjelzők lehetnek.
Minden esetre, se a radar, se a hajtómű, se a MAWS nem került egyelőre még integrálásra.
2 vagy 3 század most egy orosz ezred?
 
2 vagy 3 század most egy orosz ezred?
A hetvenes években, egészen a nyolcvanas évek végéig:
  • Három század, egyenként 12-12 harci géppel
  • Egy ezredparancsnoki raj négy harci géppel
  • És amyennyiben az ezred, a hadosztályparancsnoksággal egy repülőtéren tepelült, akkor még egy ezredparancsoki raj, négy harci géppel
Ez átlag 124 db együléses gép, egy három ezredes hadosztály alatt.

orb.jpg


A nyolcvanas évek végén jelentős leszervezések történtek:
  • Három század maradt, de egyenként átlag 10-10 együlésessel
  • Ezredparancsoki rajok megszűntek
  • Hadosztályparancsoki rajok megszűntek
  • Valamint a három ezredből, általában egy felszámolásra került. (Kivéve az NDK-ban és Lengyelországban települt alakulatok)
Így gyakorlatilag a hadosztályok a gép és személyzet állományuk kb felét elvesztették. Átlagosan 60 gép maradt egy hadosztályban. (voltak ritka kivételek, de ez volt a jellemző)


Majd a kilencvenes évek közepén (második felében), a ezredek harmadik századát is felszámolták, bár jellemzően egy-egy megmaradt század, újra kb 12 harci gépet kapott.


A jelenlegi - háború előtti - állapot teljesen esetleges, itt egy hadrend:
http://easternorbat.com/html/russian_air_force_eng.html
A távol-keleti alakulatok döntően, belorusziába települtek a háború elején.

Általában két repülő százados vadász, bombázó vagy csatarepülő alakulatok vannak, századadonként jellemzően 12-12 harci géppel. Ha mégis három százada van egy alakulatnak, az is jellemzően egy csökkentés eredménye, mert korábban két ezred összevonásából alakult meg.