A terepkövetésnél maximum átmerülés van. Nincsenek nagy belerántások, de nagy átnyomások se. A 86-os tesztnél szélső értékeket vizsgáltak, például hajító bombázás tetőpontján viselkedés. Terepkövetésnél amúgy ha nagyon át kéne nyomni, akkor inkább félhát-hát helyzetbe vágják és belehúznak.Tehát óvatosan kell emelkedés után vízszintesbe hozni a Bőröndöt.Hogy egyeztethető ez össze egy hegyes terepen a terepkövetéses mélyrepüléssel?
A tereptől függően állítható a nyugati gépeken, hogy mennyire erős legyen a terepkövető radar kisugárzása és az, hogy abból a robotpilóta milyen prolongált pályát számoljon és vigye a gépet. A terepövetés nem úgy működik, hogy minden kis fűrészfogat megpróbál lekövetni a rendszer és folyamatosan rángatja a gépet a robotpilóta...Tehát óvatosan kell emelkedés után vízszintesbe hozni a Bőröndöt.Hogy egyeztethető ez össze egy hegyes terepen a terepkövetéses mélyrepüléssel?
A robotpilóta nem képes erre... Még a bendöntés szöge is erősen korlátozott. Az első F-111-nél 10 fok volt, később nőtt 30 fokra a limit.Terepkövetésnél amúgy ha nagyon át kéne nyomni, akkor inkább félhát-hát helyzetbe vágják és belehúznak.
Azt még mindig jobban szereti a gép is, meg a pilóta is. Az előbbi ráadásul különösen úgy, ha függesztmény is van rajta. A felfüggesztési pontokat ugyanis elsősorban húzásra méretezik. Ahogy a mozgó szárnyak bekötési pontjai se örülnének neki, ha a szárnyak a negatív g-nél elindulnak lefelé, a csapokat elkezdik a szárnytőben nyomni felfelé, ki a helyükről, miközben a bombák meg nyomódnak bele a felfüggesztő sínekbe. Ki örülne ennek?
Persze, csak azok ötöd/hatod-akkora sebességgel repülnek mint egy harcigép.A helikopterekkel elég jól lekövethető a terep bár az más világ.
Hajaj mekkora nagy élmény lehet, főleg a túlélés, amiben az élmény közben nem is mindig biztos az ember fia!Még is nagyobb élmény mondjuk 800-1000-el még nem próbáltam.

A terepkövetésnél maximum átmerülés van. Nincsenek nagy belerántások, de nagy átnyomások se. A 86-os tesztnél szélső értékeket vizsgáltak, például hajító bombázás tetőpontján viselkedés. Terepkövetésnél amúgy ha nagyon át kéne nyomni, akkor inkább félhát-hát helyzetbe vágják és belehúznak.
Azt még mindig jobban szereti a gép is, meg a pilóta is. Az előbbi ráadásul különösen úgy, ha függesztmény is van rajta. A felfüggesztési pontokat ugyanis elsősorban húzásra méretezik. Ahogy a mozgó szárnyak bekötési pontjai se örülnének neki, ha a szárnyak a negatív g-nél elindulnak lefelé, a csapokat elkezdik a szárnytőben nyomni felfelé, ki a helyükről, miközben a bombák meg nyomódnak bele a felfüggesztő sínekbe. Ki örülne ennek?
Nem tudok olyan TFR-ről, ami ezt csinálná n+1 ok miatt...Valahol azt olvastam, hogy a Tornado háthelyzetbe fordít az emelkedés csúcspontján. Nyilván csak ha szükséges az intenzív süllyedés.
Nem tudok olyan TFR-ről, ami ezt csinálná n+1 ok miatt...
- A TFR antenna legyezési korlátja miatt... Arra van tervezve, hogy úgy legyezzen, amikor a gép vízszintesen repül és nem fejjel lefelé...
- háthelyzetbe forduláskor a robotpilóta bedöntési szöglimitjét meghaladnád, a rendszer totálisan fejreállna ettől, képtelen lenne értelmezni, hogy mi merre. Ne feledjük ezek még az analóg elektronika korában születtek. A TFR + robotpilóta (ahogy én látom) semmi mást nem csinál, mint a mért terep görbe fölé illeszt egy közelítő pályagörbét, amit a beállított PID (?) szabályzó csillapítása szerint próbál lekövetni úgy, hogy viszonylag hamar elérje a kreált görbét a gép és ne oszcilláljon fel-le.
Ezt analóg elektronika is meg tudta már csinálni, de nem végtelen számú kombóval, mint mai techika, ezért volt fix CL (clearence) és erre szolgál a robotpilóta soft, medium or hard beállítási kapcsolója. F-111A-n.
http://www.nmusafvirtualtour.com/cockpits/SEAW_tour/SEAW-12.html
![]()
Robotpilótával repülve soha nem fog a gép leborítást csinálni szerintem egy TFR. Soha. Túl komplikált, túl vesélyes és totálisan felesleges. Ha egy 2000 méteres hegy túloldalán jössz le és -2000 méteres a szilafal, akkor fokozatosan jössz le, mert mást nem tehesz.
Az F-16 + LANTIRN rendszer két konténere ezen hivatott segíteni, hiszen akár manuális is vezethetővé tette a gépet a FLIR kamera és a HUD-on levő reference box-szal. Az mutatja, hogy az fligth path markernek mi a miniuma. Ha az FPM a box-ban van vagy felette, akkor nincs gáz. Ha felette, akkor azonnal húzd fel a gépet.
Robotpilótával nem orsózik a gép. Pont. Az F-111A bedöntési limitja 10 fok volt, a későbbiekben lett 30 fokig kitolva.Ez nekem magas, bevallom férfiasan, jó ha a felét értem... Én csak annyit olvastam és vettetem itt közbe, hogy automata terepkövető módban a Tornado (nyilván a GR) a nagyobb negatív g-értékeket egy említett manőverrel (emelkedés közben orsó, plusszos g-vel csúcspont, majd vissza orsó, plusszos g-vel vízszint) repüli le.
Magyar szemmel ez mán' sci-fi...
Furcsa módon soha nem olvastam beszámolót arról, hogy az F-15E rázna alacsonyanrepülés közben. Azért a sok keróval és fegyverzettel egyáltalán nem fickándozik az a gép úgy.A robotpilóta+terepkövetés melett előjött még, hogy többen kérdeztétek, hogy miért nem tudja az EF pótólni a Tornadót. Pld. azért mert utóbbi szárnyszerkezete kifejzetten alacsony és mélyrepülésre lett kiképzeve, tehát viszonylag jól birkozik meg a talaj feletti légörvényekkel, ellentétben a multirole gépekkel, pld. egy EF-nek, vagy F15-nél kirázza az ember lelkét az alacsonyrepülés, amely a komoly humán faktor problémákhoz vezet. A Tornadókkal, F-111-el viszont sokkal hosszabb idegig lehetett akár 20-50 méteres magasságban is repülni, a szárnyprofil miatt.

A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..