Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 933
10 630
113
A lenyeg hogy repuljon a naptari ev vege elott, ez gyakori arra fele.
“ Ugyan, kit csaptunk be? Magunkat? Mi tudjuk, miről van szó. A kutatókat? Azok örülnek, hogy plecsni van a mellükön. A széles tömegeket? Azok úgyse repülnek, de boldogok, hogy velünk ünnepelhetnek. A nyugatiakat? Ühüm, azoknak alaposan túljártunk az eszén. Nem szeretnék most a helyükben lenni! Kiadtuk a jelszót: repüljön az új hajtómű! És repült! Mi nem ígérgetünk a levegőbe. “

Nem értem!

Ha nem tartják be, amit ígérnek, akkor az a bajotok. Ha betartják (igaz, csak a másodikat), akkor meg az b@ssza a csőrötöket.
Mi bajotok van nektek?:confused:
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 180
50 480
113
Vastagsag es hoelvezetes a lenyeg. Mikor a csodálkozó Mikiegér kinézetű Super Crusaidert megtolta a J75-ös, 3000km/h lett a vége és a Crusaider-ével lényegében azonos kabintető több helyen megolvadt.

Az igazán gyors gépek osztott szélvédővel bírnak, komoly vastagságuk is komoly merevítésük van. A külön front szélvédő ráadásul többrétegű.
Anyagminőséggel kizárt hogy megoldják? Azért az a Crusader nem mai történet volt... 3000km/h csúcssebesség az kb. 2,5 Mach, annyit meg tud papíron az F-15, F-22 is. Nem hinném hogy elérhetetlen lenne, pláne úgy hogy azt valóban nem tartósan kell kibírnia a gépnek, csak max kigyorsít odáig, majd kb. már lassul is azonnal vissza.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Sárkányszerkezeti akadályon pl a függőleges vezérsíkot érted(mivel az egész mozog nem elég erős a szerkezete)?
Ha igen az lehet megoldás,hogy extrém nagy sebességnél a legoptimálisabb helyzetben fixálják és más kormányfelületekkel( netán vektorálássak ha az alkalmas rá???) váltják ki a szerepét?
Ilyen sebességgel a MiG-25 és az SR-71 tudott repülni, nem véletlenül volt az egyik jelentős részben hőálló acélból a másik meg titánból. A Szu-57-ről eddig nem terjedtek ilyen hírek, inkább kompozitokról volt szó mint modern szerkezeti anyagokról - na de azok ilyen sebességnél nem éppen hőállóak, mint ahogy a durál sem.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 180
50 480
113
Ilyen sebességgel a MiG-25 és az SR-71 tudott repülni, nem véletlenül volt az egyik jelentős részben hőálló acélból a másik meg titánból. A Szu-57-ről eddig nem terjedtek ilyen hírek, inkább kompozitokról volt szó mint modern szerkezeti anyagokról - na de azok ilyen sebességnél nem éppen hőállóak, mint ahogy a durál sem.
Én azt nem értem, hogy mi ebben a sebességben mint csúcssebesség a hihetetlen?
Nem tartós üzemi paraméternek, utazó sebességnek adták meg, hanem csúcssebességnek. A MIG-25 és a BB meg ezt tartotta szolgálati magasságon sok sok km-en keresztül. Azért az nagy különbség szerintem, illetve mindkettő öregebb egy pár évvel, úgy kb. 50 el.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Én azt nem értem, hogy mi ebben a sebességben mint csúcssebesség a hihetetlen?
Nem tartós üzemi paraméternek, utazó sebességnek adták meg, hanem csúcssebességnek. A MIG-25 és a BB meg ezt tartotta szolgálati magasságon sok sok km-en keresztül. Azért az nagy különbség szerintem, illetve mindkettő öregebb egy pár évvel, úgy kb. 50 el.
A hagyományos sárkányszerkezeti anyagok kilágyulása, vetemedése és a kompozitok égése, elszenesedése nem 3000km/ó-nál kezdődik hanem jóval korábban. Mire elérné a gép a 3000-et már komoly sérüléseket szenvedne, valószínűleg kormányozhatatlanná válna, és ilyen sebességnél ennek akaratlan irányváltoztatás lenne a következménye kontrollálhatatlan túlterheléssel. Emlékezz vissza az első fotókra amik a PAK-FA-ról megjelentek, sárga színben tündöklött majd az egész gép. Ez vagy eloxált durál, vagy még inkább kompozit szerkezeti anyagot, borítást jelent, csak a hajtómű környékén láthattad a jellegzetes színű hőálló (acél vagy titán) borítólemezeket. A másik dolog, hogy hiába tudna a gép a hajtómú-tolóerőt és a légellenállását tekintve akár 3000-el is repülni, ha ez kívül esik a sárkány tervezett aerodinamikai kialakításán. A MiG-21 korszerűbb, erősebb hajtóművel felszerelt változatai is tudtak volna M 2.05-nél gyorsabban repülni, csak se a szívócsatorna vezérlése nem volt rá alkalmas, se az nem tett volna jót a kormányozhatóságnak, mikor az orr által generált lökéshullám volna a szárny belépőélét. Állítólag volt ugyan néhány ügyes/bátor/vakmerő pilóta aki mégis kipróbálta, de utólag mindegyik azt mondta hogy nem kellett volna, és "kissé" ráizzadt a kezük a botkormányra mire kimásztak a lekvárból. Ráadásul sebesség növekedésekor a felhajtóerő támadáspontja folyamatosan csúszik el hátrafelé, a gép orrnehéz lesz, és ezt bizonyos határon túl nem lehet kompenzálni, ha ez a sebesség nem volt benne a tervezett paraméterekben. Eddig pedig szó sem volt ilyen nagy sebességről még célzások formájában sem a Szu-57-nél.
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 304
16 135
113
Hajtóműveknél nem ritka az elméleti sebesség korlát megadása. Áramlástanilag "tudja" a 3000 km/h-t (kérdés, hogy fékpadon, hány fokos levegő közeggel, stb), a sárkány más tészta. A német vadászok egyik trükkje volt pl. a spittek ellen (meg orosz jak ellen), hogy zuhanó repülésben jobban közelíthették a hangsebességet, hajtóműleállás és sárkány deformáció alacsonyabb rizikójával. Az SR-71-nél a hajtómű korlát tán 4-5 mach körüli, emlékeim szerint, de túrni kéne.
 

rappali_

Well-Known Member
2016. szeptember 18.
3 304
16 135
113
A hagyományos sárkányszerkezeti anyagok kilágyulása, vetemedése és a kompozitok égése, elszenesedése nem 3000km/ó-nál kezdődik hanem jóval korábban. Mire elérné a gép a 3000-et már komoly sérüléseket szenvedne, valószínűleg kormányozhatatlanná válna, és ilyen sebességnél ennek
Vannak ám nagy szakítószilárdságú és hőállóságú kompozitok és ötvözetek is. Egy miskolci anyagmérnök mondta nekem, hogy ma a tervezés nem úgy van, hogy van egy igény, aztán próbálnak a meglévő anyagokkal dolgozni, hanem van egy irreális igény, amihez anyagot fejlesztenek. A grafit egyébként majd 5000°C-ig nem olvad ám...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 454
84 420
113
A hagyományos sárkányszerkezeti anyagok kilágyulása, vetemedése és a kompozitok égése, elszenesedése nem 3000km/ó-nál kezdődik hanem jóval korábban. Mire elérné a gép a 3000-et már komoly sérüléseket szenvedne, valószínűleg kormányozhatatlanná válna, és ilyen sebességnél ennek akaratlan irányváltoztatás lenne a következménye kontrollálhatatlan túlterheléssel. Emlékezz vissza az első fotókra amik a PAK-FA-ról megjelentek, sárga színben tündöklött majd az egész gép. Ez vagy eloxált durál, vagy még inkább kompozit szerkezeti anyagot, borítást jelent, csak a hajtómű környékén láthattad a jellegzetes színű hőálló (acél vagy titán) borítólemezeket. A másik dolog, hogy hiába tudna a gép a hajtómú-tolóerőt és a légellenállását tekintve akár 3000-el is repülni, ha ez kívül esik a sárkány tervezett aerodinamikai kialakításán. A MiG-21 korszerűbb, erősebb hajtóművel felszerelt változatai is tudtak volna M 2.05-nél gyorsabban repülni, csak se a szívócsatorna vezérlése nem volt rá alkalmas, se az nem tett volna jót a kormányozhatóságnak, mikor az orr által generált lökéshullám volna a szárny belépőélét. Állítólag volt ugyan néhány ügyes/bátor/vakmerő pilóta aki mégis kipróbálta, de utólag mindegyik azt mondta hogy nem kellett volna, és "kissé" ráizzadt a kezük a botkormányra mire kimásztak a lekvárból. Ráadásul sebesség növekedésekor a felhajtóerő támadáspontja folyamatosan csúszik el hátrafelé, a gép orrnehéz lesz, és ezt bizonyos határon túl nem lehet kompenzálni, ha ez a sebesség nem volt benne a tervezett paraméterekben. Eddig pedig szó sem volt ilyen nagy sebességről még célzások formájában sem a Szu-57-nél.

Most van róla szó. ;)

Amellett,hogy a felhozott ellenérvek engem meggyőztek teljes mértékben(ez nem szarkazmus vagy vicc!!!).
 
  • Tetszik
Reactions: endre and zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 180
50 480
113
A hagyományos sárkányszerkezeti anyagok kilágyulása, vetemedése és a kompozitok égése, elszenesedése nem 3000km/ó-nál kezdődik hanem jóval korábban. Mire elérné a gép a 3000-et már komoly sérüléseket szenvedne, valószínűleg kormányozhatatlanná válna, és ilyen sebességnél ennek akaratlan irányváltoztatás lenne a következménye kontrollálhatatlan túlterheléssel. Emlékezz vissza az első fotókra amik a PAK-FA-ról megjelentek, sárga színben tündöklött majd az egész gép. Ez vagy eloxált durál, vagy még inkább kompozit szerkezeti anyagot, borítást jelent, csak a hajtómű környékén láthattad a jellegzetes színű hőálló (acél vagy titán) borítólemezeket. A másik dolog, hogy hiába tudna a gép a hajtómú-tolóerőt és a légellenállását tekintve akár 3000-el is repülni, ha ez kívül esik a sárkány tervezett aerodinamikai kialakításán. A MiG-21 korszerűbb, erősebb hajtóművel felszerelt változatai is tudtak volna M 2.05-nél gyorsabban repülni, csak se a szívócsatorna vezérlése nem volt rá alkalmas, se az nem tett volna jót a kormányozhatóságnak, mikor az orr által generált lökéshullám volna a szárny belépőélét. Állítólag volt ugyan néhány ügyes/bátor/vakmerő pilóta aki mégis kipróbálta, de utólag mindegyik azt mondta hogy nem kellett volna, és "kissé" ráizzadt a kezük a botkormányra mire kimásztak a lekvárból. Ráadásul sebesség növekedésekor a felhajtóerő támadáspontja folyamatosan csúszik el hátrafelé, a gép orrnehéz lesz, és ezt bizonyos határon túl nem lehet kompenzálni, ha ez a sebesség nem volt benne a tervezett paraméterekben. Eddig pedig szó sem volt ilyen nagy sebességről még célzások formájában sem a Szu-57-nél.
Világos, de most mégis benyomtak egy ilyet. Simán lehet hogy dezinfó persze, de az is lehet hogy ők ebben látják a tutit mégis, hogy olyan újabb kompozit anyagok felé mozdultak/nának el, ami esetleg jobb hőtűrő képességgel rendelkezik.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Vannak ám nagy szakítószilárdságú és hőállóságú kompozitok és ötvözetek is. Egy miskolci anyagmérnök mondta nekem, hogy ma a tervezés nem úgy van, hogy van egy igény, aztán próbálnak a meglévő anyagokkal dolgozni, hanem van egy irreális igény, amihez anyagot fejlesztenek. A grafit egyébként majd 5000°C-ig nem olvad ám...
Én ezt mind tudom (találkoztam már repülőgéppel és kompozittal is életemben), de eddig ilyen anyagok felhasználásáról, és a most bedobott sebességhatárról eddig szó sem volt. Most jelent meg az egész újdonságként, az új hajtómű megjelenésével együtt említve, de azt se tudjuk ki mondta, hol írták le. Na ez így nekem sok, bulváros, mint írtam a gyorsabb repüléshez nemcsak erősebb hajtómű kell. Volt már olyan őrült, aki a teherautójára egy Starfighter-hajtóművet szerelt hogy rekordot döntsön, akaratlanul még repült is egyet vele - egészen egy domboldalig, így csak emberhalál lett belőle.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Én azt nem értem, hogy mi ebben a sebességben mint csúcssebesség a hihetetlen?
Nem tartós üzemi paraméternek, utazó sebességnek adták meg, hanem csúcssebességnek. A MIG-25 és a BB meg ezt tartotta szolgálati magasságon sok sok km-en keresztül. Azért az nagy különbség szerintem, illetve mindkettő öregebb egy pár évvel, úgy kb. 50 el.
A kompozitok kibaszott rossz hővezetők. Az X-15 és SR-71-nél is a fémszerkezet "heat sink" képességét használják ki komoly részben. Még, ha képes is ezeket a sebességeket elérni legfeljebb 1-2 perce tarthatja és csakis 13-14 km felett. Máskülönben igen hamar szerkezeti kár lesz a vége. Nézd meg az F-111 cikkben levő max. sebesség értékeket. M2,6 táján a gép max. 5 percen keresztül repülhetett.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Világos, de most mégis benyomtak egy ilyet. Simán lehet hogy dezinfó persze, de az is lehet hogy ők ebben látják a tutit mégis, hogy olyan újabb kompozit anyagok felé mozdultak/nának el, ami esetleg jobb hőtűrő képességgel rendelkezik.
Az oroszok nagyotmondása legendás volt a hh után is az airshowkon..
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 180
50 480
113
A kompozitok kibaszott rossz hővezetők. Az X-15 és SR-71-nél is a fémszerkezet "heat sink" képességét használják ki komoly részben. Még, ha képes is ezeket a sebességeket elérni legfeljebb 1-2 perce tarthatja és csakis 13-14 km felett. Máskülönben igen hamar szerkezeti kár lesz a vége. Nézd meg az F-111 cikkben levő max. sebesség értékeket. M2,6 táján a gép max. 5 percen keresztül repülhetett.
Lehet elég tágan értelmezni azért a csúcssebességet, amit megadnak 3000 km/h -nak. Az föld közeli magasságon kb. 2,5 mach. Nagy magasságon meg majdnem 2,8 mach. Hogy ezt most képes elérni, egy durva magasságvesztés közbeni maximum utánégetéssel, vagy tartani is tudja X ideig, azt nem mondták. HA szakadékban hátszéllel, de el lehet vele érni a 3000 km/h -t egy nagyon rövid időre, már az is lehet csúcssebesség. Nyilván a semmiről dumálunk, a lényeg az egészben annyi s nem több, hogy azt szeretnék hogy gyors legyen, s ehhez erősnek kell lenni az új hajtóműnek is.

A másik hozzászólásodra pedig: Mivel kurva sok pénzért árulja minden nép a haditechnikáját, én úgy látom hogy ígérgetésben, állításokban, nagyotmondásokban mindenki legendás, nem az oroszokra jellemző csak és kizárólag.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Lehet elég tágan értelmezni azért a csúcssebességet, amit megadnak 3000 km/h -nak. Az föld közeli magasságon kb. 2,5 mach. Nagy magasságon meg majdnem 2,8 mach. Hogy ezt most képes elérni, egy durva magasságvesztés közbeni maximum utánégetéssel, vagy tartani is tudja X ideig, azt nem mondták. HA szakadékban hátszéllel, de el lehet vele érni a 3000 km/h -t egy nagyon rövid időre, már az is lehet csúcssebesség. Nyilván a semmiről dumálunk, a lényeg az egészben annyi s nem több, hogy azt szeretnék hogy gyors legyen, s ehhez erősnek kell lenni az új hajtóműnek is.

A másik hozzászólásodra pedig: Mivel kurva sok pénzért árulja minden nép a haditechnikáját, én úgy látom hogy ígérgetésben, állításokban, nagyotmondásokban mindenki legendás, nem az oroszokra jellemző csak és kizárólag.
A szakadékban hátszéllel/durva magasságvesztéssel elért sebességet azt szakkifejezéssel nem csúcs-sebességnek, hanem zuhanósebességnek hívják (ez mindig magasabb mint vízszintes repülésben), a csúcs-sebesség meg az mindig vízszintes repülésben értendő, tehát a hajtómű tolóerőt a légellenállás ellenében felhasználva milyen max sebességet tud elérni a repülőgép. Aztán a Blikknél meg egyéb "szakbulvárlapoknál" persze ebből bármi lehet ...
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 180
50 480
113
A szakadékban hátszéllel/durva magasságvesztéssel elért sebességet azt szakkifejezéssel nem csúcs-sebességnek, hanem zuhanósebességnek hívják (ez mindig magasabb mint vízszintes repülésben), a csúcs-sebesség meg az mindig vízszintes repülésben értendő, tehát a hajtómű tolóerőt a légellenállás ellenében felhasználva milyen max sebességet tud elérni a repülőgép. Aztán a Blikknél meg egyéb "szakbulvárlapoknál" persze ebből bármi lehet ...
Azért ha ezt "csak" arra használják hogy gyorsabban elérd a végsebességet amit egyébként a gép tud saját erőből is vízszintes repülésben tartani, akkor az innen már vita tárgyát képezheti erősen, hogy azt most elfogadjuk max sebességnek vagy sem. Ennek meg azért lehet jelentősége, mert így kevesebb ideig kell gyorsítani, kisebb a hőterhelés amit a sárkány kap közben.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 755
66 556
113
Vannak ám nagy szakítószilárdságú és hőállóságú kompozitok és ötvözetek is. Egy miskolci anyagmérnök mondta nekem, hogy ma a tervezés nem úgy van, hogy van egy igény, aztán próbálnak a meglévő anyagokkal dolgozni, hanem van egy irreális igény, amihez anyagot fejlesztenek. A grafit egyébként majd 5000°C-ig nem olvad ám...
A grafit, mint bevonat 4000 fok feletti olvadásponttal bír, lásd a Space Shuttle orrát akár. A grafitszál levegőn nem gyullad meg, kiváló hővezető, olvadáspontja magas.
A baj a műgyantával van. Az tud szépen porrá égni.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed
M

molnibalage

Guest
Lehet elég tágan értelmezni azért a csúcssebességet, amit megadnak 3000 km/h -nak. Az föld közeli magasságon kb. 2,5 mach. Nagy magasságon meg majdnem 2,8 mach. Hogy ezt most képes elérni, egy durva magasságvesztés közbeni maximum utánégetéssel, vagy tartani is tudja X ideig, azt nem mondták. HA szakadékban hátszéllel, de el lehet vele érni a 3000 km/h -t egy nagyon rövid időre, már az is lehet csúcssebesség. Nyilván a semmiről dumálunk, a lényeg az egészben annyi s nem több, hogy azt szeretnék hogy gyors legyen, s ehhez erősnek kell lenni az új hajtóműnek is.

A másik hozzászólásodra pedig: Mivel kurva sok pénzért árulja minden nép a haditechnikáját, én úgy látom hogy ígérgetésben, állításokban, nagyotmondásokban mindenki legendás, nem az oroszokra jellemző csak és kizárólag.

Nem, a TAS magasságfüggése nem ennyire erős. A repülőgépek csúcssebességét a 4. gen óta lényegében a szívócsatorna és a hőterhelés határolja le, nem a tolóerő. Az F-15 az eredeti F100-PW-100 hajtóművel is element M2.4-ig, kb. egyszer. Értelme nem sok volt. A GE F110-zel pusztán tolóerő által a világból kirepülhetne...

A repülőgépek csúcssebesség adata egyébként az 1G performance elevelope görbe széle. A szolgálati csúcsmagasság sem a ballisztikus parabolapálya teteje hanem az, ahol a gép még képes magasságvesztsnél nélkül fordulni, ami Ps értékkel kifejezhető emelkedőképességet takar.

file.php


AltitudeEnvelopeText.GIF


Nem értem, hogy minek gyártasz ilyen teóriákat.... Pusztán a PE görbék mögötti kb. ötvenszer elmagyarázott dolgokat kellett volna megjegyezned. Az HT összefoglalóban benne lesz, ezek után nem lesz mentséged...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
A szakadékban hátszéllel/durva magasságvesztéssel elért sebességet azt szakkifejezéssel nem csúcs-sebességnek, hanem zuhanósebességnek hívják (ez mindig magasabb mint vízszintes repülésben), a csúcs-sebesség meg az mindig vízszintes repülésben értendő, tehát a hajtómű tolóerőt a légellenállás ellenében felhasználva milyen max sebességet tud elérni a repülőgép. Aztán a Blikknél meg egyéb "szakbulvárlapoknál" persze ebből bármi lehet ...
Nem értem minek gyárt zsolti szoksás szerint teóriákat arra, amire bevetett terminológia van...