Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 636
113
Szerintem nem kell túlgondolni, hogy a farkasfogas megoldás hogyan működik. A radarhullám oda-vissza pattog rajta, és nem azért gyengűl, mert a szembejövő hullámok kioltják egymást, hanem azért, mert minden visszaverődéssel veszít az energiájából. Ezt a veszteséget tovább növeli, hogy valamilyen radarhullá-elnyelő bevonat van a felületen. De ettől még mindig nem tudom, hogy az oroszok miért nem eröltetik, hogy minden kis ajtó farkasfogas legyen. Lehet ha rájöttek, hogy van más járható út is, elvégre a mostani 5. gen gépek sem néznek úgy ki, mint az F-117-es.
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
zeal: Sehol nem beszéltem jedi fénykardról. Attól pedig, hogy poénkodsz/duzzog még nem lesz igazad. Nem attól se ha többször mondod.
Olvasd el a linkelt anyagokat hátha. És had idézzek belőlük 3*is.
"Interference effects can be observed with all types of waves, for example, light, radio, acoustic, surface water waves or matter waves."

kalapcs:
http://www.simplehtmlguide.com/cheatsheet.php
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 567
85 025
113
T-50-5R (055) új képek
VRJHsad.jpg

iY8BP6i.jpg

GTzGXRb.jpg

OKEvXoe.jpg
 

bartinieffektus

Well-Known Member
2012. december 4.
1 139
355
83
ti az allohullamrol beszeltek, aminek semmi koze ehhez. Nincs koherencia a visszavert em hullamok kozott.Vagy erositik vagy gyengitik egymast.az em es a feny is szferikus. Inkoherens hullam.Meg a lezer feny sem koherens .
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Szépek az új képek egyszerűen gyönyörű ez a gép, és a futómű/belső fegyvertér szépen fogazott is, csak közelebbről nézve tényleg ott van az a nagy ruszki igénytelenség.
Csak azt nem tudom felfogni, hogy előttük hever a sok lopakodó, mint példa, amit csak le kéne másolni. Hihetetlen, hogy a J-20-as a pak-fa mellett egy kifinomult lopakodónak látszik. Valaki itt már logikusan említette, h talán nem is céljuk ez, de nekem mégis az az érzésem, h az orosz ipar egyszerűen nem képes arra, amire az USA a 90-es években képes volt. -igaz az EU sem:)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 449
84 392
113
amos

Okkal ilyen ez a gép csak az itt lévők tudása túl csekély ahhoz,hogy rájöjjünk az okra.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 636
113
Hihetetlen, hogy a J-20-as a pak-fa mellett egy kifinomult lopakodónak látszik.
Mégis a kínaiak veszik az orosz repülőgéptechnikát és nem fordítva. (persze ebben lehet nemzeti büszkeség is, de akkoris egyértelmű, hogy ki vesz kitől)
h az orosz ipar egyszerűen nem képes arra, amire az USA a 90-es években képes volt.
Nem hiszem, hogy nem lennének képesek századmilliméterre pontosan és bárilyen formájúra a borítás elemeit kivágni és megformázni. Ezt repülőgép-technológiával nem rendelkező országok vállalatai is gond nélkül megcsinálják.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 449
84 392
113
Nézzetek közteli képet Raptorról vagy F-35-ről aztán mondjátok,hogy milyen gány a PAK-Fa "bádogos"munkája....
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 636
113
Nézzetek közteli képet Raptorról vagy F-35-ről aztán mondjátok,hogy milyen gány a PAK-Fa "bádogos"munkája....

Csak a szép grafitszürke felületen nem látszik annyira se a kosz, se a karc, se a bádogosmunka hiányosságai úgy, mint a kék-fehér (főleg a fehér) felületen.
 

grabo112

Well-Known Member
2011. október 15.
1 377
3 525
113
Tessék segítek:
16179529-Close-up-view-of-the-American-F-22-Raptor-stealth-fighter-jet--Stock-Photo_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

A gyárból valószínűleg ez is meg a PAK-FA is patika állapotban jön ki. Aztán néhány hónap egy átlagos reptéren átlagos műszakiakkal, ráejtett szerszámok, nekikoccant létra és fegyverkocsi, +50 fok a betonon, -50 fok odafönn, 9g túlterhelés, eső, hó, jégeső és így néz ki mindkettő. A következő nagyjavítás után majd csillogni és villogni fognak megint.
 

Kulso_54

Well-Known Member
2010. június 14.
3 013
6 120
113
Ez a festés a Pakfán nekem tetszik.
De ami árnyalja az összképet az a hajtómű ház fekete burkolata.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 794
31 636
113
A hajtómű elég nagy kérdőjelnek tűnik. Mintha nem is akarnák beborítani ugyanazzal, amivel a gép többi részét. Lehet ha megvárják az új hajtóművet, addig ezekkel letesztelik amit kell, lesz kb egy tucat gépük a tesztekre, azán mikor kész lesz az új hajtómű arra lesz radarhullám-elnyelő burkolata is, addig kijavítják a gyermekbetegségeket, aztán rettenetesbe kapcsolnak és legyátranak sok sok 5. gen gépet. Talán kijönnek egy kis, egyhajtóműves olcsó 5. gen géppel a PAK-FA alapján és elárasztják vele a piacot. Ez pl egy olyan termék lenne amivel sok megrendelést meg tudnának fogni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 540
113
Nem fogják ezt a hajtóművet mással burkolni, mint titánnal. Csak itt még nem festik le. Ha lesz új hajtómű, valószínű az is titán burkolatot kap, mert erős, könnyű és festetlenül is korrózióálló.

A gép többi része alumínium-ötvözet és kompozit, de nem ezekkel burkolják a hajtóművet. A Szu-27-es gépcsaládnál is egyedül a Szu-34-esnél festik le a hajtómű gondoláit, de, hogy itt meg miért, arra ugyanúgy nincs különösebb magyarázat.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 195
60 030
113
Allesmor Obranna

Az USA lopakodóinak burkolt a hajtóműve?
És ha nem burkolják be a PAKFA hajtóművét radar abszorvens anyaggal, akkor, hogy lesz belőle lopakodó?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 753
66 540
113
Abszorbens, mert abszorpció az elnyelés latin neve.

Az USA alacsony észlelhetőségű gépeinél szinte az egész borítás kompozit, amit korábban egy barna színű bevonattal láttak el, de ez drága is volt és a gép fém szerelőpaneleinek éleinél korróziót okozott. A kompozit borítópaneleken levő barna színű bevonat és a nedvesség együttesen nem szerették a közbeiktatott és szintén bevonatolt alumínium paneleket. Ezeket az alumínium paneleket kénytelenek voltak titánra cseréni, ami drágább, nehezebb lett, ugyanakkor festetlenül itt is rontotta az észlelhetőséget.

"...Col. Kenneth Merchant, now a brigadier general and vice commander at Hill's Ogden Air Logistics Center, oversaw a change in design. Merchant left his assignment in 1997 believing that the problem had been addressed by a change which included switching the metal used in the panels from aluminum to titanium. <b>The change made the Raptor, the twin engines of which produce a chest-rumbling 35,000 pounds of thrust each, negligibly heavier. It also made the aircraft slightly more vulnerable to radar..."</b>

A gyári festetlen, bevonatolás nélküli gép:

f22a.jpg


A bevonatolás alakulása az idő múlásával átalakult:

1328732.jpg


1346370.jpg


1324054.jpg


1382038.jpg


2091979.jpg


2079959.jpg


A zöld bevonat a kompozit (Carbon/BMI másképp mondva szénszál és - angolul - Bismaleimide műgyanta) és titán elemekre kerül, ahogy korábban a barna is. Az összes variáción megtalálható barna élbevonat a radarhullám-elnyelő élszalag, aminek a javítása külön probléma a típusnál, főképp az idő és a költség tekintetében.

A szárnyak belépőéle titán.

A törzshátsórész részeben RTM technológiás szénszál alapú kompozit, (ahol az RTM gyakorlatilag az alakadó eljárás a szánszál bázisú műgyanta kompozitoknál), illetve hegesztett titán.
A titán bordák körüli szintén titán héjszerkezet itt kiegészül az előbb említett kompozittal.

Az F-35-ösnél a gép belül alumínum és titán, kívül főképp szénszál/epoxigyanta illetve szénszál/BMI(gyanta) kompozit:

0909hpc_HPresins5.jpg



Ezek igen drága dolgok. Az oroszok a PAK-FA program elején tartanak, így náluk a hagyományos szerkezeti megoldásokat fokozatosan veszik át a fent is látható eljárások, nem mellékesen tanulva az amerikaiak hibáiból - lásd: bevonatolás.
Amúgy már így is komoly mennyiségben alkalmazzák a kompozitokat a többi orosz géphez képest.

Amit ti kerestek az valójában a festés. Az a kulcsa mindennek.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 195
60 030
113
Allesmor Obranna

Köszönöm a részletes választ!

Viszont ez fel vet nálam pár újabb kérdést:

1. A szárnyak belépő élét és a hajtóműveket borító titán az mennyire veri vissza a radarhullámokat?
Mert én úgy tudom, hogy a fémek nagyon jó visszaverő felületek.
Gondolom ezért is készül a gépek borításának nagy része műanyagból.

2. Egy festés tényleg elég lehet ahhoz, hogy leárnyékoljon egy titán lapot?
Mert a festés igen csak vékony valami, általában.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 195
60 030
113
Meg egyébként nagyon érdekel az, hogy hogy érik el az amerikaiak azokat a mesébe illő RCS értékeket.

Mert a legtöbb mai gép nagyrészt műanyag, mégsem lopakodnak igazán.
Festés? Az elég vékony réteg és gondolom elterjedtek már az RCS csökkentő festékek, akkora különbséget nem adhatnak.
Ennyit számítana a geometria?
De az is csak bizonyos szögeknél számíthat, minden oldalról nem lehet jó.
Egyszerűen nem értem a STEALTH mögött rejlő varázslatot :-(

Ezek a repülők is kompozitok mégsem lopakodóak:
Tejas:
composite_materials.jpg


787:
CompositeMaterialsIn787.jpg


EF és Rafale:
34qv1ih.jpg


F-35 kicsit részletesebben:
attachment.php


Ez lenne a titok? Nem hagyományos epoxit használnak, hanem ilyen spéci keveréket?
stealth-technology-rkm-6-638.jpg


stealth-technology-in-aircrafts-14-638.jpg


Linkek:
http://i50.tinypic.com/34qv1ih.jpg
http://technicallyspeaking.brachiolopemedia.com/wp-content/uploads/2013/08/CompositeMaterialsIn787.jpg
http://www.tejas.gov.in/images/content/technology/composite_materials.jpg
http://www.worldaffairsboard.com/attachment.php?attachmentid=40143&d=1441152590
http://image.slidesharecdn.com/stealthtechnologyrkm-copy-150412130412-conversion-gate01/95/stealth-technology-rkm-6-638.jpg?cb=1428844042
http://image.slidesharecdn.com/stealthtechnologyinaircrafts-150418031502-conversion-gate01/95/stealth-technology-in-aircrafts-14-638.jpg?cb=1429326990