Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 356
77 033
113
Érdekes dolgok derülnek ki ebből a videóból. Pédául a hajtóművek békeidős maximális fordulatszáma 96%-ban van maximalizálva.
Azaz, a harci beállítás kb 4 százalákkal lehet magasabb. Gondolom, hogy a nagyobb átmérőjű és tömegű kisnyomású kompresszort nem kívánják nagyon meghajtani, aminek persze a tüzelőtér és a turbinák anyaga is örül.
Az állásszögjelző 30 fokig van skálázva és a jóembert nem egyszer éri komolyabb negatív terhelés is a megbokrosodott fly by wire miatt.
Tényleg végignézted az 52 percet?
 

Laikus

Well-Known Member
2021. szeptember 2.
118
528
93
De van.
Nem értetted meg azt, hogy mi az, amikor van célkijelölés, de valójában a processben ez pár sec után valósul.

Ez TELJESEN más, minthogy indul a AIM-9X Block II és MAJD EGYSZER befogja a célt.
Vagy akár hátrafelé is, ha valakinek erre lenne ingerenciája.

Erre jó lenne forrás orosz manualból.
Tudtommal folyamatosan megy a megvilágítás, az MCG lényege az, hogy nem a rakéta robotpilóta végez valami programozott útvonalat vagy arányos megközelítést, hanem így nyerhető egy kis hatótáv. De a rakéta jó, ha folyamatosan látja a célt, hogy azt is találja el, amit kell.

Lásd fent, Ez in indítás előtt kapja, hogy hova kell menni. Tehát az indítási peremfeltétel u.a, mint a másiknál, csak ezt az elektronikai ECM nem érdekli.

Nem. A hh R-27T család rohadtul nem tudott ilyet.

Azt ugye vágod, hogy ő eredeti orosz manualokból dolgozik.
Ha nincs benne, akkor az érdekes, de mese.
fip7 said:
Három állításom volt:
1. A radaros R-27-es MCG-s, vagyis pályakorrekciós jelek alapján repül, nem igényel folyamatosan megvilágítást.
Ebben igazam volt, jól emlékeztem. Molni tudta rosszul.
Erre jó lenne forrás orosz manualból.
Tudtommal folyamatosan megy a megvilágítás, az MCG lényege az, hogy nem a rakéta robotpilóta végez valami programozott útvonalat vagy arányos megközelítést, hanem így nyerhető egy kis hatótáv. De a rakéta jó, ha folyamatosan látja a célt, hogy azt is találja el, amit kell


Az alábbi nem elég hiteles forrás számodra?



HADITECHNIKAI ÖSSZEFOGLALÓ

112. oldal

„· A szovjet-orosz R-27R rakéta kombinált módszer használ. Az indításához szükséges radarbefogás, azt követően lehetséges a rakéta indítása, viszont a későbbiekben bemutatott aktív radaros légiharcrakétákhoz hasonlóan pályakorrekciós jeleket (MCU/MCG) kap az indító repülőgéptől a rakéta.

Amennyiben a rávezetés közben a radar elveszti a célt, akkor a rakéta áttér inerciális (tehetetlenségi navigáció) vezérlésre, az előre kiszámolt találkozási pont felé halad tovább, a rakéta vezérlése várja az MCU/MCG kapcsolat visszaállását. Amikor az indító repülőgép radarja újra befogja a célt és az MCU kapcsolat helyreáll, akkor a kapott adatok alapján a vezérlés megpróbálja a cél felé irányítani a rakétát. Amikor a rakéta érzékelője már képes a radar visszaverődő jelet befogni, akkor átvált félaktív vezérlésre, és erre támaszkodik a továbbiakban. Az R-27R a ’80-as évek közepén jelent meg a MiG-29 9.12 és Szu-27Sz vadászgépeken.”
 
  • Tetszik
  • Vicces
Reactions: ogretankHU and fip7
M

molnibalage

Guest
Erre jó lenne forrás orosz manualból.
Tudtommal folyamatosan megy a megvilágítás, az MCG lényege az, hogy nem a rakéta robotpilóta végez valami programozott útvonalat vagy arányos megközelítést, hanem így nyerhető egy kis hatótáv. De a rakéta jó, ha folyamatosan látja a célt, hogy azt is találja el, amit kell


Az alábbi nem elég hiteles forrás számodra?



HADITECHNIKAI ÖSSZEFOGLALÓ

112. oldal

„· A szovjet-orosz R-27R rakéta kombinált módszer használ. Az indításához szükséges radarbefogás, azt követően lehetséges a rakéta indítása, viszont a későbbiekben bemutatott aktív radaros légiharcrakétákhoz hasonlóan pályakorrekciós jeleket (MCU/MCG) kap az indító repülőgéptől a rakéta.

Amennyiben a rávezetés közben a radar elveszti a célt, akkor a rakéta áttér inerciális (tehetetlenségi navigáció) vezérlésre, az előre kiszámolt találkozási pont felé halad tovább, a rakéta vezérlése várja az MCU/MCG kapcsolat visszaállását. Amikor az indító repülőgép radarja újra befogja a célt és az MCU kapcsolat helyreáll, akkor a kapott adatok alapján a vezérlés megpróbálja a cél felé irányítani a rakétát. Amikor a rakéta érzékelője már képes a radar visszaverődő jelet befogni, akkor átvált félaktív vezérlésre, és erre támaszkodik a továbbiakban. Az R-27R a ’80-as évek közepén jelent meg a MiG-29 9.12 és Szu-27Sz vadászgépeken.”
A HTÖ sem hibátlan...
Ezt mondtam már párszor...
A videó sorozat is a légvédelmi rendszereknél javított többet.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 347
10 736
113
Itt láthatóak a szóló Szu-35Sz startok, hasonlóan elnyújtott nekifutásokkal. Érdemes összevetni a jóval régebbi és nehezebb MiG-31-essel őket:


Amit nyertek a kiváló tolóerő/tömeg arányon és a kismértékű TVC rásegítésen, azt elveszítik a hosszú, lassú guruláson.
Még a kifejezetten demonstratívnak szánt rövid nekifutás se nélkülözi ezt az óvatoskodást:


Ha nem volna ez a gurulgatás az elején, vagy közel száz métert lehetne lefaragni a nekifutási úthosszból.

De mint írtam, repülés közben, amikor már stabil áramlás és ellen (torló) nyomás van a kompresszor előtt a szívócsatornában, már nem látunk ilyen limitációkat.

Az amerikaiak nyilván annó a kockázatelemzések során arra jutottak, hogy a megnövelt tolóerejű hajtómű révén megnövelt felszállótömegű F-16-osokon nem éri meg hazárdírozni az egy bizonyos esetszámnál gyakoribb lángleválással és inkább technikai megoldást találtak rá.
Az oroszok meg úgy vélték, hogy a probléma csak a felszállás idejére vonatkozik, így a felelősséget áttették a pilótára.
Valószínű ő az, akinek hímestojásként kell kezelnie a gázkart egy bizonyos gurulási sebesség alatt.
Oké. De csak a felszállásnál jelentkezik a probléma?
Bemutatórepülésen van minden mint a búcsúban: Sebesség teljes elkoptatása, negatív megfúvás, ferde irányú megfúvás, extrém negatív meg pozitív állásszög. Ezek közben mindenféle utasítás a hajtómű felé; alapgázra húzás, maximál, forszázs. Megy vadul a fűrészelés. Ott ez miért nem számít?
(Én csak tippelek) Nem inkább a talaj feletti alacsony beömlőnyílás magasság és/vagy a nyitott futómű okoz valami anomáliát?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 076
113
Oké. De csak a felszállásnál jelentkezik a probléma?
Bemutatórepülésen van minden mint a búcsúban: Sebesség teljes elkoptatása, negatív megfúvás, ferde irányú megfúvás, extrém negatív meg pozitív állásszög. Ezek közben mindenféle utasítás a hajtómű felé; alapgázra húzás, maximál, forszázs. Megy vadul a fűrészelés. Ott ez miért nem számít?
(Én csak tippelek) Nem inkább a talaj feletti alacsony beömlőnyílás magasság és/vagy a nyitott futómű okoz valami anomáliát?
A levegőben, akár még nulla közeli sebességeken is a hajtómá már egy bizonyos légi alapjárat feletti fordulatszámon operál és valamennyi áramlási sebesség a szívócsatornában mindig van. A földi guruláskor ezt a minimum sebességet igyekeznek elérni, de lassan, hogy a felprögő kompresszor változó áramlásképe ne okozzon túlnagy nyomáslengéseket. Gondolom én.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 347
10 736
113
A levegőben, akár még nulla közeli sebességeken is a hajtómá már egy bizonyos légi alapjárat feletti fordulatszámon operál és valamennyi áramlási sebesség a szívócsatornában mindig van. A földi guruláskor ezt a minimum sebességet igyekeznek elérni, de lassan, hogy a felprögő kompresszor változó áramlásképe ne okozzon túlnagy nyomáslengéseket. Gondolom én.
Ez így már logikus.
 
  • Tetszik
Reactions: Lupus80

fishbed

Well-Known Member
2013. július 5.
811
778
93
Sajnos ismét csak dezinformációkkal szolgáltál.
Szó nincs az oldalon arról, hogy az R-27T1 vagy az R-27ET1 a "csak a végfázisban kell IR-el befogni a célt!".
Ezt csak te találtad ki, erről egyáltalán nem ír a fenti honlap.

A szomorú valóság az, hogy az indítás után vakon repül a rakéta pár másodpercig, majd az indításkor megkapott koordinátán megpróbálja befogni a célt.
Sajnos a "T1" változatok nem kapnak pályahelyesbítő jeleket a vadász lokátorától, csak az "R1" változatok.
Ennek amúgy történelmi okai vannak, de ahhoz ismerned kellene az R-23R/T, majd az R-24R/T fejlesztésének vadregényes történetét (benne némi konkrét Gulág fenyegetésekkel)...
Ezekről a fejlesztésekről nincs valami írás?
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 197
113
Irkutszkban ma átadták az első két modernizált Szu-30SzM2 gépet.

272046681_1193108904429329_2503484520441246008_n.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 076
113
Ezek újonnan épített gépek. Szu-35Sz hajtómü,radar(Irbis),
A Szu-35Sz-en az orrkúpon nincs Pitot-cső, ami a Szu-30SzM-en még megvan. Ami a Barsz radart még nem zavarta, az az Irbisz-t már igen.
Vagy nem zavarja azt sem, csak így jobb a hatásfoka.
De ne feledjük, bár az Emírek block 60-as F-16-osainál is onnan lehetett a 2000-es évek elején tudni, hogy már AESA radar dolgozik bennük, hogy a Pitot-cső lekerült az orrról, a block 70-eseknél ez már nem volt szükséges lépés. A block 70-esek modernebb AESA radarja ellenére ugyanúgy megvan a Pitot-cső az orron, mint a hetvenes évek legeső 16-osain.
Lehet, hogy már a Szu-30-asokba is sikerült úgy integrálni a PESA rendszerű Irbisz-t, hogy azt nem zavarja többé az orron a Pitot-cső.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 076
113

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 825
81 197
113

Nekem hangra inkább klasszikus AL-31F-nek tűnik, mint AL-41F-1-nek.
Igen(láttam a videót korábban), ezen gépek haditengerészeti gépek , így nem az igazi SzM2-sek, ahol Irbis meg 117Sz van. Inkább lehetne SzM1-nek nevezni.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 076
113
Itt lehet összevetni az AL-41F-1Sz és az AL-31FP hangját:
AL-41F-1Sz:

AL-31FP:

Fülre csak a kompresszor hangjában van különbség, az AL-41-es hangja kicsit mélyebb és kevésbé csörömpöl úgy, mint az AL-31FP (amire sokan emlékezhetünk a 2013-as kecskeméti repülőnap óta is, a Szu-27-es AL-31F-jeit hallgatva).
Kb ennyi a differencia akkor is, mikor az ember figyelgeti Lakenheath-nél az F-15C/D és az F-15E gépeket. Ott is meg lehet figyelni egy minimális hangzásbeli különbséget. Hasonlóan a Szuhojokhoz, az F-15-ösöknél is az újabb hajtómű hangja a kifinomultabb, meg - ha lehet így fogalmazni - elviselhetőbb. A régi F100PW220-asok hangja az AL-31F-hez hasonlóan jobban berezonáltatja az ember fülét.
Forszázson meg fordítva van, ott az erősebb hajtómű a hangosabb, bár ez már teljesen szubjektív. Dübörög mindegyik, mint az állat.