T-14 Armata

hát... szimuláció
egy darab kabrio, vagy kisteher.
négyméteres ereszcsatornacső. platóra felszálltok, sofőr elkezd döngetni 40-50 km-el. te próbálod megtalálni az ereszcsatornacsövön keresztülnézve a szintén mozgó célpontot, aki rád vadászik
Neee... Kuksolsz a pincében a csatornacsöveddel és a pinceablakon nézel ki vele, de úgy hogy a végét nem dugod ki. Max 15-20 fokos szögben tudod mozgatni. A szemközti szomszédod meg tolat ki a garázsból.
 
Hahhh...!!! Szálingrád ostromakor a városvédők a harckocsi ágyúját használták irányzásra! Nemtudom, hogy ma még benne van-e de régen a harckocsi kézikönyvében benne volt a harckocsi ágyújával történő irányzás is, mint végső megoldás.
Ez ennyit jelentett, hogy belenéztek az ágyúba és ha látták az ellenséges harckocsit, beletöltötték a gránátot és lőttek.

Jó akkor te majd csak így célozhatsz!
 
Ahogy anno is max. szükséghelyzetben működtek a Mackensen által felhozott példa - ott is ha az ellenfél teljesen működő harckocsival rendelkezik, a szükségmegoldásos célzás túlságosan lassú és a harckocsi (illetve személyzetének) életébe kerül.

Egy modern harckocsinál amúgy is elvárás a független EO/IR optika - ez pótolja azt a vizuális körképet (sőt, jobbat), ami miatt a II.Vh idejében a harckocsi parancsnoka sokszor a nyitott búvónyílásban volt, kezében távcsővel...

Az Armata T-14 kétségkívüli újdonsága, hogy elhozza a személyzet nélküli tornyot a harckocsikhoz. Maga a személyzet nélküli torony viszont egyáltalán nem újdonság, lövészpáncélosoknál, hadihajóknál évtizedek óta bevett és működő rendszer. Ha a hidegháború nem ért volna véget 1989/90-ben, akkor az 1990-es évek óta feltehetően több ilyen állt volna már hadrendbe (amerikai Block III, orosz T-95 vagy társaik...).

Amiatt sírni, hogy "nem látsz ki" és hasonlóak arra emlékeztet, amikor az osztrákoknál a hadsereg képviselői ellenezték a Steyr AUG esetében az integált optikát, merthogy a hagyományos "vas" irányzék sokkal megbízhatóbb. Aztán a gyakorlati teszteken az optikai irányzékkal hogy-hogynem sokkal jobban lőttek a katonák. Ma meg már az optikai irányzék nélküli gépkarabély kvázi szegénységi bizonyítvány.

Fog kelleni egy-két évtized, de a harckocsiknál ugyan ez lesz a személyzet nélküli vs. személyzettel ellátott torony esetében...
 
Uraim!Periszkoppal naggyábol irányba adott ZAVARÓTÜZEL fedezem a visszavonulást.Ágyun kivül gp is van abban a nyamvat toronyban.UDES XXtudjafenemár hányas.Izelt, légidesszantolhatő páncélvadász/könnyűharckocsi.120mm-is NATO szabvány ágyu,távirányitott toronyban.Egy egész moduláris harcjárműcsaládot terveztek hozzá.Elgondolás szintjén aktiv védelmet,Prototipus(talán még előszéria is?)készült.Próbálgatták,vakargatták,simogatták...és ment a levesbe
 
Uraim!Periszkoppal naggyábol irányba adott ZAVARÓTÜZEL fedezem a visszavonulást.Ágyun kivül gp is van abban a nyamvat toronyban.UDES XXtudjafenemár hányas.Izelt, légidesszantolhatő páncélvadász/könnyűharckocsi.120mm-is NATO szabvány ágyu,távirányitott toronyban.Egy egész moduláris harcjárműcsaládot terveztek hozzá.Elgondolás szintjén aktiv védelmet,Prototipus(talán még előszéria is?)készült.Próbálgatták,vakargatták,simogatták...és ment a levesbe

Két tesztjármű (BV-205 és Marder-alapú) illetve két prototípusa készült az UDES XX 20-nak (a protok kézzel, egyenként tölthető ágyúval bírtak csak), ám az kifejezetten kísérleti jármű volt, a koncepció életképességét bizonyítandó, és eredendően könnyű harckocsinak készült. Menet közben megállapították, hogy a koncepció Svédország céljait és lehetőségeit tekintve nem életképes.

udes_xx20_rigg2_web.jpg


Emiatt az Strv-2000 programra helyezték át a hangsúlyt, ez már teljes értékű MBT lett volna (kivéve a könnyűpáncélzatú, 140mm-es löveggel szerelt L140 tervet), több különböző változatban, személyzettel ellátott toronnyal (T jelölésű) illetve személyzet nélküli toronnyal (O jelölésű) 120 és 140mm-es fő fegyverzettel, illetve opcionálisan 40mm-es gépágyúval is megvizsgálták a lehetőségeket. A végső elfogadott verziók a T120B (4 fős személyzet, automata töltő nélkül), illetve a T140/40 (3 fős személyzet, 140 és 40mm-es fegyverzet), utólag a T140/40-et hozza fel mindenki, hogy ez lehetett volna az új svéd harckocsi. Viszont a mérlegelésnél úgy hozták, hogy túl drága a kifejlesztése és túl sok a kockázat (új teknő, új fegyverzet, hozzá automata töltő, stb.), így egy továbbfejlesztett, részben hazai gyártású Leopard 2 változat licencvásárlás mellett döntöttek, ez lett az Strv-121/-122...

Ez a T140/40 bemutatóképe:
strv_2000_skiss-web.jpg


A svédek azért vetették el a személyzet nélküli torony koncepcióját, mivel a rendelkezésre álló elektronoptikai rendszerek képminősége nem volt megfelelő, az UDES XX-20 egyik protoján ezért például az irányzó egy kiemelhető "toronyban" ült, hogy a löveg magasságáig felemelkedhessen, és jobb kilátást biztosítsanak neki, ám ez bekorlátozta a löveg kitéríthetőségét, így végül ezt a megoldást dobták...

1485447466_udes-xx-20-6.jpg
 
Két tesztjármű (BV-205 és Marder-alapú) illetve két prototípusa készült az UDES XX 20-nak (a protok kézzel, egyenként tölthető ágyúval bírtak csak), ám az kifejezetten kísérleti jármű volt, a koncepció életképességét bizonyítandó, és eredendően könnyű harckocsinak készült. Menet közben megállapították, hogy a koncepció Svédország céljait és lehetőségeit tekintve nem életképes.

udes_xx20_rigg2_web.jpg


Emiatt az Strv-2000 programra helyezték át a hangsúlyt, ez már teljes értékű MBT lett volna (kivéve a könnyűpáncélzatú, 140mm-es löveggel szerelt L140 tervet), több különböző változatban, személyzettel ellátott toronnyal (T jelölésű) illetve személyzet nélküli toronnyal (O jelölésű) 120 és 140mm-es fő fegyverzettel, illetve opcionálisan 40mm-es gépágyúval is megvizsgálták a lehetőségeket. A végső elfogadott verziók a T120B (4 fős személyzet, automata töltő nélkül), illetve a T140/40 (3 fős személyzet, 140 és 40mm-es fegyverzet), utólag a T140/40-et hozza fel mindenki, hogy ez lehetett volna az új svéd harckocsi. Viszont a mérlegelésnél úgy hozták, hogy túl drága a kifejlesztése és túl sok a kockázat (új teknő, új fegyverzet, hozzá automata töltő, stb.), így egy továbbfejlesztett, részben hazai gyártású Leopard 2 változat licencvásárlás mellett döntöttek, ez lett az Strv-121/-122...

Ez a T140/40 bemutatóképe:
strv_2000_skiss-web.jpg


A svédek azért vetették el a személyzet nélküli torony koncepcióját, mivel a rendelkezésre álló elektronoptikai rendszerek képminősége nem volt megfelelő, az UDES XX-20 egyik protoján ezért például az irányzó egy kiemelhető "toronyban" ült, hogy a löveg magasságáig felemelkedhessen, és jobb kilátást biztosítsanak neki, ám ez bekorlátozta a löveg kitéríthetőségét, így végül ezt a megoldást dobták...

1485447466_udes-xx-20-6.jpg
Ott a pont.Erre gondoltam.Emlkszem,volt olan elgondolás is,hogy a hátsó izben desszanttér legyen.Hogy akkor hova dugtákvolna,nemtudom.De tetszet az ötlet.Szoval az Armat koncepciója nem új,sokan nekiugrottak már.Talán most sikerül.Nekem azért vannak kérdőjeleim
 
Ott a pont.Erre gondoltam.Emlkszem,volt olan elgondolás is,hogy a hátsó izben desszanttér legyen.Hogy akkor hova dugtákvolna,nemtudom.De tetszet az ötlet.Szoval az Armat koncepciója nem új,sokan nekiugrottak már.Talán most sikerül.Nekem azért vannak kérdőjeleim

Miért vannak? A technológia mostanra már pont megérett erre. Már nincs előnye annak, ha emberes torony van. Hiszen akkor is az EO-szenzorok alapján történne-történik a célazonosítás-tűzkiváltás. Az meg, hogy 2 méterrel több vezeték (vagy optikai kábel) kell, szerintem nem számít.
 
Miért vannak? A technológia mostanra már pont megérett erre. Már nincs előnye annak, ha emberes torony van. Hiszen akkor is az EO-szenzorok alapján történne-történik a célazonosítás-tűzkiváltás. Az meg, hogy 2 méterrel több vezeték (vagy optikai kábel) kell, szerintem nem számít.
A technolgia roppant hasznos.De személes véleményem és tapasztalatom,hogy nem potolja az emberi érzékeket.Amig minden flottul működik,nincs baj.Hk egy háborus tömegcikk.Harci sérülés,müszaki hiba mindennapos.Hagyományos toronyu hk,ha minden elektronikus felderitő-tüzvezető rendszere kiesik,erössen csökkent értéken,de harcképes.Ezt viszont szélsőséges esetbe egy biztositék-sorhiba hk alvázzá degradál.Személyes tapasztalatom,hogy nagyon hasznos az elektronika,de problémás helyzetben sokszor baj a megkerülhetetlensége.Polgári életben ez atapasztalat,akkor háboruban,ami eleve problémás helyzet?Nyilván gondoltak erre a tervezők,de csak a gyakorlat fogja eldönteni,hogy jol gondolták-e.
 
  • Tetszik
Reactions: Fade
A technolgia roppant hasznos.De személes véleményem és tapasztalatom,hogy nem potolja az emberi érzékeket.Amig minden flottul működik,nincs baj.Hk egy háborus tömegcikk.Harci sérülés,müszaki hiba mindennapos.Hagyományos toronyu hk,ha minden elektronikus felderitő-tüzvezető rendszere kiesik,erössen csökkent értéken,de harcképes.Ezt viszont szélsőséges esetbe egy biztositék-sorhiba hk alvázzá degradál.Személyes tapasztalatom,hogy nagyon hasznos az elektronika,de problémás helyzetben sokszor baj a megkerülhetetlensége.Polgári életben ez atapasztalat,akkor háboruban,ami eleve problémás helyzet?Nyilván gondoltak erre a tervezők,de csak a gyakorlat fogja eldönteni,hogy jol gondolták-e.


Nos, a T-14-nél is meghagyták a hagyományos periszkópokat (egyébként szerintem jól tették), duplikálva. Az emberi "érzékenységről" meg ennyit: https://en.wikipedia.org/wiki/AlphaZero
(Amúgy, a jelenlegi formánkban kihaló faj vagyunk, 50 éven belül végünk... De ez személyes vélemény.)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and endre
Huh! Erre most elakadt a szavam!

Bocsi. Tényleg. De én így látom most. :) (Sőt, szerintem hamarabb, kb. 30 év múlva bekövetkezik). Hacsak addig nem csapjuk vissza magunkat egy jó kis globálnukival a jó kis középkorba. A természetes evolúción már túl vagyunk (az orvosok próbálnak megmenteni mindenkit, akit lehet....), eugenika meg tiltott... Viszont az AI-kutatás-fejlesztés szabad bárkinek. Szerinted mi fog gyorsabban-hamarabb túlnőni a jelenlegi emberiségen? :D