Űrkutatás

Egy dokkolónyílást elvileg csak 20 alkalommal lehet használni, szóval nem ártanak az újak.

Erről a limitről olvastam már korábban is, de pl. a Zvezda hátsó dokkolónyílására 47 alkalommal dokkoltak összesen eddig, ha jól számoltam. Ráadásul oda azért is dokkolnak, mert a Progressz vagy Szojuz hajtóműveivel kisebb pályaemelő manővereket is tudnak végrehajtani...
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and gergo55
Erről a limitről olvastam már korábban is, de pl. a Zvezda hátsó dokkolónyílására 47 alkalommal dokkoltak összesen eddig, ha jól számoltam. Ráadásul oda azért is dokkolnak, mert a Progressz vagy Szojuz hajtóműveivel kisebb pályaemelő manővereket is tudnak végrehajtani...

Lehet hogy reszeltek rajta azóta, én egy 1999-es Sojuz-T manuálban láttam ezt a limitet említve.
(legalsó sor)

2021-11-27-08-35-01-Soyuz-Crew-Ops-Manual-T0001-E-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg
 
Lehet hogy reszeltek rajta azóta, én egy 1999-es Sojuz-T manuálban láttam ezt a limitet említve.
(legalsó sor)

2021-11-27-08-35-01-Soyuz-Crew-Ops-Manual-T0001-E-pdf-Adobe-Acrobat-Reader-DC-32-bit.jpg

Mivel tudomásom szerint a Zvezda dokkolómodulját nem cserélték le az építése óta (ami az 1990-es évek közepe maximum), ezért gondolom eredetileg arra is ez vonatkozna.
Csak a szükség törvényt bont alapján azóta is használják folyamatosan. Ha valamikor esetleg nem sikerülne a dokkolás, akkor lenne bőven most már csatlakozási pozíció (eddig is volt végül is), hogy oda átmanőverezzenek. Az már egy érdekesebb kérdés, hogy mi történne, ha a kidokkolás nem valósulna meg valamiért...
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
Mivel tudomásom szerint a Zvezda dokkolómodulját nem cserélték le az építése óta (ami az 1990-es évek közepe maximum), ezért gondolom eredetileg arra is ez vonatkozna.
Csak a szükség törvényt bont alapján azóta is használják folyamatosan. Ha valamikor esetleg nem sikerülne a dokkolás, akkor lenne bőven most már csatlakozási pozíció (eddig is volt végül is), hogy oda átmanőverezzenek. Az már egy érdekesebb kérdés, hogy mi történne, ha a kidokkolás nem valósulna meg valamiért...

Arra van egy vészmegoldás, ahol a Szojuz leoldja magát a saját ACA dokkoló rendszeréről...
... persze innentől az űrállomáson marad a Szojuz ACA dokkolója csatlakoztatva az űrállomás ПСА dokkolójához, szóval az innentől használhatatlanná válik.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and bel
Jobb híján ide, némi tudománytörténet.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: Lord Gazember
Az amerikai Crew Dragon űrhajó orosz Pricsal modulhoz való csatlakoztatásának lehetőségéről tárgyal a Roszkozmosz és a NASA – mondta Dmitrij Rogozin .
IyBffXvkuGo.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and jani22
Akkor mégis van egységes dokkoló rendszer?

Van és nincs.
Az International Docking System Standard (IDSS) egy nemzetközi szabvány, amelynek meghatározásában ott volt a NASA, a Roszkoszmosz, a JAXA és az ESA is.

Létezik a Nemzetközi Dokkoló-Adapter (IDA), ami az APASz-95 (Roszkoszmosz) és a NDS (NASA) közötti átjárást teszi lehetővé. Az NDS maga IDSS szabványnak megfelelő, de az orosz Szojuz és Progressz űrhajókon továbbra is csak APASz-95 van.

Az IDA-2 és -3 jelenleg is a Harmony modul PMA-jai végén vannak.

Ennek a lehetőségeiről kezdték meg az egyeztetést, erről szólt ez a hír ( forrás ).

A Prichal-on tudomásom szerint APASz-95 van továbbra is, tehát a Crew Dragon adapter nélkül nem tud oda kikötni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gergo55
Van és nincs.
Az International Docking System Standard (IDSS) egy nemzetközi szabvány, amelynek meghatározásában ott volt a NASA, a Roszkoszmosz, a JAXA és az ESA is.

Létezik a Nemzetközi Dokkoló-Adapter (IDA), ami az APASz-95 (Roszkoszmosz) és a NDS (NASA) közötti átjárást teszi lehetővé. Az NDS maga IDSS szabványnak megfelelő, de az orosz Szojuz és Progressz űrhajókon továbbra is csak APASz-95 van.

Az IDA-2 és -3 jelenleg is a Harmony modul PMA-jai végén vannak.

Ennek a lehetőségeiről kezdték meg az egyeztetést, erről szólt ez a hír ( forrás ).

A Prichal-on tudomásom szerint APASz-95 van továbbra is, tehát a Crew Dragon adapter nélkül nem tud oda kikötni.

Az egységes dokkoló rendszer igénye már a Szojúz-Apolló idején felmerült.
Androgün renbszert terveztek, úgy tudom.
A Szojuz/Progresz már így megy nyugdijba, de a Federacia-t már az IDA-val szerelhetnék fel, vagy valami jobbal.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and jani22
Az egységes dokkoló rendszer igénye már a Szojúz-Apolló idején felmerült.
Androgün renbszert terveztek, úgy tudom.
A Szojuz/Progresz már így megy nyugdijba, de a Federacia-t már az IDA-val szerelhetnék fel, vagy valami jobbal.

Az IDA egy adapter, a NASA megbízásából a Boeing gyártotta.
Az Orel (ex-Föderáció) feltehetően IDSS-nek megfelelő dokkolórendszerrel fog bírni, de mivel az összes orosz modulon APASz vagy egy hibrid rendszer van, amely a modulok közötti dokkolást teszi lehetővé, így az ISS orosz oldalán való használatát ez bekorlátozná.
Azt Rogozin is mondta októberben, hogy bár az Artemis egyezményhez nem csatlakoznak (így a Gateway építésében sem vesznek részt), de szeretnék, ha az Orel kiköthetne esetleg a jövőben a Gateway-en.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gergo55
Anno Withworth akkor dolgozta ki a rendszerét, amikor elege lett, hogy még gyáron belül sem egységesek a csavarok, menetek.
Ezzel a dokkolóval is így vagyunk, ezer és ezer érv szól amellett, hogy legyen egy egységes dokkoló rendszer, mert még életet is menthet...
De, a megszokás, megapolitika....
 
"A leendő orosz orbitális töltőállomásra (ROSS) nagyobb lesz a járatok gyakorisága, mint a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) induló űrmissziókhoz képest - mondta Dmitrij Rogozin, a Roszkozmosz vezetője hétfőn."


A Roszkozmosz adminisztrátora azt mondta, hogy utasítást adott az Energia Space Rocket Corporation főtervezőjének, Vlagyimir Szolovjovnak, hogy fontolja meg egy univerzális legénységgel és utánpótlással rendelkező hajó létrehozását Orljonok néven (az Orjol űrhajó származéka) a ROSS-ra irányuló repülésekhez. "Az Energia Space Rocket Corporation szükségszerűen felvázolja mind a ROSS architektúrát, mind az odarepülés módját" - mutatott rá.

Oroszország Hold-küldetésekre fejleszti új, emberes Oryol űrhajóját (korábban Federatsija űrhajó néven). Az első, személyzet nélküli repülést 2023. december 15-re tervezik a Vosztocsnij űrkikötőből. A könnyebb változata az Orlyonok nevet kapta. A Roscosmos korábban bejelentette, hogy az Orlyol komponensek legalább 90%-át felhasználják az Orlyonok űrhajó létrehozásához. Az Orlyonok várhatóan kétüléses lesz, és könnyebb lesz a négyüléses Oryol űrhajóhoz képest."

 
Jó kis videó a Szojuz leszállásáról, belülről.

00:00 repülés a plazmán át
03:04 repülés a légkörben
03:30 stabilizáló ernyő nyílik
03:47 főernyő nyílik

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Musk kommentálja a SpaceX esetleges csődjét
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Szomorú
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and bel
Musk kommentálja a SpaceX esetleges csődjét
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Múltkor is szóltam, hogy mikor kell Tesla részvényt venni. Most is szólok! Csak most a SpaceX miatt váltsd át a rubeledet dollárra! :rolleyes: :D
 
  • Vicces
Reactions: BJani