Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

OhioNurse

Well-Known Member
2020. szeptember 14.
1 534
8 796
113
Reméljük minden rendben beüzemel illetve üzemel.
Az, hogy több mint 13,5 milliárd évet nézhet "vissza" az időben, hogy lássa az első galaxisokat, amely a nagy bumm után születettek, igen váróssá teszi a képeket.
270762507_735231421213327_6555092201240741847_n.jpg
 
W

Wilson

Guest

Új iráni Raafe szilárd rakétahajtómű...​

Az IRGC légierő parancsnoka, Hajizadeh tábornok bejelentette a Raafe szilárd rakétahajtómű sikeres tesztelését, amelyet várhatóan az űrprogramjuk új hordozórakétáiban fognak használni. Iráni források szerint a Raafe tolóereje 68 tonna, vezérelt tolóerő-vektor rendszerrel van felszerelve (ahogy a videón is látható), és a teste kompozit anyagokból készült.

5976354_1000.jpg


5976589_1000.jpg


 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
9 524
29 715
113
Nagyon érdekes cikk. Nekem az jön le, hogy még sok idő fog eltelni, amíg az emberes Mars utazás megvalósul, oly nagyok a megoldandó problémák. Hacsak kamikaze űrhajósok nem lesznek az elején.
Majd Musk megoldja. Séróból lediktálja a titkárnőjének a bevásárlólistát, majd az "Álomhajón" bekapcsolja a "Münchausen" hajtóművet és a saját hajánál fogva, reprezentáció keretében hajítópályára állítja magát "alo mars! ".
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 911
13 696
113
Oroszország 2022-ben befejezi a Proton-M raketak gyártását
Ebből, meg amit Rogozin is Tweetelt, nekem az jön le, hogy az Angarát további két évig kell még reszelniük mire alkalmas lehet a Protonok leváltására.
Tipikus orosz "sikersztori"

 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Ebből, meg amit Rogozin is Tweetelt, nekem az jön le, hogy az Angarát további két évig kell még reszelniük mire alkalmas lehet a Protonok leváltására.
Tipikus orosz "sikersztori"

Ez alapvetően amiről eddig is beszéltünk, nemdebár?
Az Angara-A5 egyszerűen túl drága, közben nem elég erős a kitűzött célokra. Szóval szükséges az A5M, és addig a Proton-M.
Ebben inkább a durva az, ha az A5M megcsúszik. Ha 2022-ben tényleg leállítják a Proton-M gyártását, akkor ennyi, nincs visszaút, és ha az A5M valamiért siklik, akkor Oroszország nehéz hordozórakéta nélkül marad - azt a tündérmesét, hogy a Szojuz-5 elkészülne 2024-re, inkább nem tenném az asztalra...

Közben az USA-ban két 100%-osan újrafelhasználható rakétát fejlesztenek párhuzamosan...
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Ez alapvetően amiről eddig is beszéltünk, nemdebár?
Az Angara-A5 egyszerűen túl drága, közben nem elég erős a kitűzött célokra. Szóval szükséges az A5M, és addig a Proton-M.
Ebben inkább a durva az, ha az A5M megcsúszik. Ha 2022-ben tényleg leállítják a Proton-M gyártását, akkor ennyi, nincs visszaút, és ha az A5M valamiért siklik, akkor Oroszország nehéz hordozórakéta nélkül marad - azt a tündérmesét, hogy a Szojuz-5 elkészülne 2024-re, inkább nem tenném az asztalra...

Közben az USA-ban két 100%-osan újrafelhasználható rakétát fejlesztenek párhuzamosan...
Addig csak a döglődést fogjuk látni, amig agyon nem lőnek pár embert. Komolyan.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 911
13 696
113
Ez alapvetően amiről eddig is beszéltünk, nemdebár?
Az Angara-A5 egyszerűen túl drága, közben nem elég erős a kitűzött célokra. Szóval szükséges az A5M, és addig a Proton-M.
Ebben inkább a durva az, ha az A5M megcsúszik. Ha 2022-ben tényleg leállítják a Proton-M gyártását, akkor ennyi, nincs visszaút, és ha az A5M valamiért siklik, akkor Oroszország nehéz hordozórakéta nélkül marad - azt a tündérmesét, hogy a Szojuz-5 elkészülne 2024-re, inkább nem tenném az asztalra...

Közben az USA-ban két 100%-osan újrafelhasználható rakétát fejlesztenek párhuzamosan...
Na igen! Mondjuk 24-ig legyárthatnak annyi Protont amivel kihúzzák talán akák 26-ig is ha nagyon muszály.
De 26-ra màr nagyon kell majd az A5M mert beigérték a Kínaiaknak a közös programba a Luna 25-öt.
1624082444303941-1.png

Persze a Panda is adós még a CZ9-el.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 675
34 555
113
Na igen! Mondjuk 24-ig legyárthatnak annyi Protont amivel kihúzzák talán akák 26-ig is ha nagyon muszály.
De 26-ra màr nagyon kell majd az A5M mert beigérték a Kínaiaknak a közös programba a Luna 25-öt.
1624082444303941-1.png

Persze a Panda is adós még a CZ9-el.
2022-ben befejezik a Proton M gyártását
"Jelenleg tíz Proton-M hordozórakéta készült el és a Khrunichev központ és a Bajkonur kozmodrom moszkvai gyártóüzemében tárolják őket ", írja a TASZSZ. A megadottak szerint négy rakéta gyártási folyamatban van, a tervezett befejezési dátum 2022."
10+4=14 Proton M-et kell ellövöldözniük 2025-ig, mivel megállapodtak a kazakokkal, hogy nem használják tovább a Proton M-et a mérgező üzemanyag miatt. A Proton M-nek csak Bajkonurban van indítóállása.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 506
10 088
113
Ez alapvetően amiről eddig is beszéltünk, nemdebár?
Az Angara-A5 egyszerűen túl drága, közben nem elég erős a kitűzött célokra. Szóval szükséges az A5M, és addig a Proton-M.
Ebben inkább a durva az, ha az A5M megcsúszik. Ha 2022-ben tényleg leállítják a Proton-M gyártását, akkor ennyi, nincs visszaút, és ha az A5M valamiért siklik, akkor Oroszország nehéz hordozórakéta nélkül marad - azt a tündérmesét, hogy a Szojuz-5 elkészülne 2024-re, inkább nem tenném az asztalra...

Közben az USA-ban két 100%-osan újrafelhasználható rakétát fejlesztenek párhuzamosan...
Melyik a 2. teljesen újrahasználható?
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Bővebben: tavaly nyáron a Blue Origin cég rájött, hogy a Starship fejlesztése túl jól halad, nekik meg úgy sem kell annyira sietni a New Glenn-nel, mivel a DoD batch tenderét elbukták, a OneWeb elhagyta őket, szóval akkor inkább alkalmazkodnak a körülményekhez, és nekiálltak egy újrafelhasználható második fokozat kifejlesztésének, amiről annyit tudunk, hogy Project Jarvisnak hívnak és dolgoznak rajta.

Korábban nem volt szó a második fokozat újrafelhasználásáról, szóval ez egyértelműen a Starship hatása...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 111
45 403
113
Bővebben: tavaly nyáron a Blue Origin cég rájött, hogy a Starship fejlesztése túl jól halad, nekik meg úgy sem kell annyira sietni a New Glenn-nel, mivel a DoD batch tenderét elbukták, a OneWeb elhagyta őket, szóval akkor inkább alkalmazkodnak a körülményekhez, és nekiálltak egy újrafelhasználható második fokozat kifejlesztésének, amiről annyit tudunk, hogy Project Jarvisnak hívnak és dolgoznak rajta.

Korábban nem volt szó a második fokozat újrafelhasználásáról, szóval ez egyértelműen a Starship hatása...
Ezzel meg frankón tökön is lövik magukat. A New Glennel szerintem villámgyorsan el kellett volna kezdeni payload-ot felvinni.
A New Glenn még nem repült. Azt sem tudjuk, hogy eljut-e majd egy LEO pályára, vagy sem, vagy hogy a leszállás menni fog-e nekik. Azaz 1-2 bigbadabumm még simán benne van a pakliban. Ha ehhez jó sok pénzt beletolnak a felső fokozatba, akkor legalább drágább dolog fog megsemmisülni.
Én szurkolok azért nekik, mert nem jó, ha teljesen egypólusúvá válik a piac, de nekem egyre inkább Star Citizen érzésem van a projekttel kapcsolatban.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Nem láttam a topicban a RocketLab Neutron "update" bemutató videóját, szóval aki esetleg lemaradt róla, annak érdemes megnéznie:


A RocketLab jövőképénél először vissza kell menni márciusig, akkor mutatták be a Neutron-t először. A rakéta akkor egy Falcon 9 redux koncepció volt - sokadik a sorban. 8 tonna @ LEO, újrafelhasználható első fokozat, 4.5 méteres átmérő és az első fokozaton lehajtható leszállólábak, pont úgy, ahogy a Falcon 9 esetén, és az óceánon egy hajóra vagy bárkára szállhat le - pont úgy, ahogy a Falcon 9. Csak 2024-ben fog először repülni...
Mindezt tették a mellett, hogy több lépcsőben sikerült bő 1 milliárd dollárnyi tőkét bevonniuk, így anyagilag kellően stabil alapokat biztosítani a továbblépéshez. Csak hát mégis... akkor már a StarShip feltehetően túl lesz az első orbitális repülésén, sőt, lehet, hogy a New Glenn-el már két 100%-osan újrafelhasználható rakéta lesz a piacon.

Most decemberben jött a fenti update videó, ami bizonyos szintig válasz erre a problémára. Az új Neutron alapvetően egy olyan első fokozat, amely a Falcon 9 első fokozatához hasonlóan tér vissza, ám a kialakításából fakadóan fix lábakkal bír, valamint az áramvonalazó kúpot nem leválasztja, hanem négyfelé nyílik, és miután a raktérben lévő második fokozat elindult, bezáródik. Vagyis a "rakéta" külső burkolata végig azonos az induláskor és a visszatéréskor. A visszatérésnél még annyi csavar van, hogy nem bárkát vagy hajót képzelnek el, hanem hogy az indítóállásra térnek vissza.

Az újrafelhasználható első fokozat hét új Archemedes hajtóművel bír, amelyek egyenként cirka 1075kN tolóerőt adnak le tengerszinten. A hajtómű (szemben az Electron rakéta Rutherford hajtóműveivel) teljesen "hétköznapi", gázgenerátoros üzemanyag-ellátással bír (a Rutherford ugyebár egy elektromotort és akkumulátorokat használt erre a célra), hajtóanyaga pedig folyékony oxigén és metán. A cél a megbízhatóság, sokszori újra-felhasználhatóság és az egyszerű gyárthatóság.

A videón szemlélteti a rakétatest anyagválasztását is: egy lengőinga szerű kalapáccsal megütnek egy rozsdamentes acél (fricska a SpaceX Starship felé), egy alumínium és egy szénszálas kompozit műanyag lapot. A fémlemezek (amelyek semmiféle merevítéssel nem bírtak) természetesen behorpadtak, míg a szénszálas műanyag lap elnyelte az ütést. Elmondása szerint a RocketLab féle szénszálas kompozit nagyon könnyű és mégis igen erős.

A Neutron újrafelhasználható módban 8 tonnát tud LEO-ra feljuttatni, míg egyszer használatos módban 15 tonnát. Amit nem győznek hangoztatni, hogy az elejétől fogva minél gyorsabban újra indítható rakétát szerettek volna építeni, amely azt jelenti, hogy az indítás után 24 órával már újra bevetésre kész a Neutron első fokozata, amelyet például egy tengerre visszatérő fokozattal nem lehetne megvalósítani.

Külön érdekesség, hogy a bemutató videóban elhangzik, hogy embereket szállító járműveket is indíthatnak. Amivel csak annyi a probléma, hogy jelenleg a Szojuzon és a SzenCsou-n túl nincs már olyan űrhajó, amely 8 tonnánál könnyebb lenne, így marad az, hogy a RocketLab még lehet, hogy dolgozik egy űrhajósokat szállítani képes űrhajón is. Vagy legalábbis tervez ilyesmit...
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 576
5 981
113
Bővebben: tavaly nyáron a Blue Origin cég rájött, hogy a Starship fejlesztése túl jól halad, nekik meg úgy sem kell annyira sietni a New Glenn-nel, mivel a DoD batch tenderét elbukták, a OneWeb elhagyta őket, szóval akkor inkább alkalmazkodnak a körülményekhez, és nekiálltak egy újrafelhasználható második fokozat kifejlesztésének, amiről annyit tudunk, hogy Project Jarvisnak hívnak és dolgoznak rajta.

Korábban nem volt szó a második fokozat újrafelhasználásáról, szóval ez egyértelműen a Starship hatása...
.
.
A Blue Origin másik érdekes irányváltása, hogy összebútoroznak a Sierra Nevadaval, és az űrturizmus célozzák meg egy Orbital Reef nevü űrállomás koncepcióval, ahová az SNC Dream Chasere lenne az egyik szállitóeszköz.
.
Nem bánnám, ha a Blue Origin és a SNC külön-külön, vagy együtt, de lassan felmutatna már valami tényleges eredményt is a világűrben. Igyekeznek létező szereplőnek pozicionálni magukat a piacon, Bezos aktivan ügyvédkedik, pályáznak, Holdraszállásról projektelnek, de egyelőre az van, hogy az USA űrhajózását a SpaceX viszi egymaga. Az SNC meg csak úgy van a háttérben csendesen, néha egy-egy hir, épitgernek egy prototipust, de egyre inkább adósak az eredménnyel.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
.
.
A Blue Origin másik érdekes irányváltása, hogy összebútoroznak a Sierra Nevadaval, és az űrturizmus célozzák meg egy Orbital Reef nevü űrállomás koncepcióval, ahová az SNC Dream Chasere lenne az egyik szállitóeszköz.
.
Nem bánnám, ha a Blue Origin és a SNC külön-külön, vagy együtt, de lassan felmutatna már valami tényleges eredményt is a világűrben. Igyekeznek létező szereplőnek pozicionálni magukat a piacon, Bezos aktivan ügyvédkedik, pályáznak, Holdraszállásról projektelnek, de egyelőre az van, hogy az USA űrhajózását a SpaceX viszi egymaga. Az SNC meg csak úgy van a háttérben csendesen, néha egy-egy hir, épitgernek egy prototipust, de egyre inkább adósak az eredménnyel.

Ebbe a körmondatba beleszőhetted volna a NASA "saját" SLS-ét és az Orion-ját is. :)
Esetleg az európai szereplőket is.

A Blue Origin szvsz jó irányba lép. Azzal, ha egy Falcon 9 reusable képességű New Glenn-t kihoznak, azzal nem lesznek hosszú távon életképesek.
Tavaly egyébként felmutattak valamit: valós kereskedelmi űrugrást szolgáltatnak.

Az SNC helyzete azért is faramuci, mert a Vulcan-tól függenek. Ami meg a Blue Origin Be-4-esétől... A kör bezárul. :)
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55