Űrkutatás

Nagyon érdekes cikk. Nekem az jön le, hogy még sok idő fog eltelni, amíg az emberes Mars utazás megvalósul, oly nagyok a megoldandó problémák. Hacsak kamikaze űrhajósok nem lesznek az elején.
Majd Musk megoldja. Séróból lediktálja a titkárnőjének a bevásárlólistát, majd az "Álomhajón" bekapcsolja a "Münchausen" hajtóművet és a saját hajánál fogva, reprezentáció keretében hajítópályára állítja magát "alo mars! ".
 
Oroszország 2022-ben befejezi a Proton-M raketak gyártását
Ebből, meg amit Rogozin is Tweetelt, nekem az jön le, hogy az Angarát további két évig kell még reszelniük mire alkalmas lehet a Protonok leváltására.
Tipikus orosz "sikersztori"

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Ebből, meg amit Rogozin is Tweetelt, nekem az jön le, hogy az Angarát további két évig kell még reszelniük mire alkalmas lehet a Protonok leváltására.
Tipikus orosz "sikersztori"

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Ez alapvetően amiről eddig is beszéltünk, nemdebár?
Az Angara-A5 egyszerűen túl drága, közben nem elég erős a kitűzött célokra. Szóval szükséges az A5M, és addig a Proton-M.
Ebben inkább a durva az, ha az A5M megcsúszik. Ha 2022-ben tényleg leállítják a Proton-M gyártását, akkor ennyi, nincs visszaút, és ha az A5M valamiért siklik, akkor Oroszország nehéz hordozórakéta nélkül marad - azt a tündérmesét, hogy a Szojuz-5 elkészülne 2024-re, inkább nem tenném az asztalra...

Közben az USA-ban két 100%-osan újrafelhasználható rakétát fejlesztenek párhuzamosan...
 
Ez alapvetően amiről eddig is beszéltünk, nemdebár?
Az Angara-A5 egyszerűen túl drága, közben nem elég erős a kitűzött célokra. Szóval szükséges az A5M, és addig a Proton-M.
Ebben inkább a durva az, ha az A5M megcsúszik. Ha 2022-ben tényleg leállítják a Proton-M gyártását, akkor ennyi, nincs visszaút, és ha az A5M valamiért siklik, akkor Oroszország nehéz hordozórakéta nélkül marad - azt a tündérmesét, hogy a Szojuz-5 elkészülne 2024-re, inkább nem tenném az asztalra...

Közben az USA-ban két 100%-osan újrafelhasználható rakétát fejlesztenek párhuzamosan...
Addig csak a döglődést fogjuk látni, amig agyon nem lőnek pár embert. Komolyan.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
Ez alapvetően amiről eddig is beszéltünk, nemdebár?
Az Angara-A5 egyszerűen túl drága, közben nem elég erős a kitűzött célokra. Szóval szükséges az A5M, és addig a Proton-M.
Ebben inkább a durva az, ha az A5M megcsúszik. Ha 2022-ben tényleg leállítják a Proton-M gyártását, akkor ennyi, nincs visszaút, és ha az A5M valamiért siklik, akkor Oroszország nehéz hordozórakéta nélkül marad - azt a tündérmesét, hogy a Szojuz-5 elkészülne 2024-re, inkább nem tenném az asztalra...

Közben az USA-ban két 100%-osan újrafelhasználható rakétát fejlesztenek párhuzamosan...
Na igen! Mondjuk 24-ig legyárthatnak annyi Protont amivel kihúzzák talán akák 26-ig is ha nagyon muszály.
De 26-ra màr nagyon kell majd az A5M mert beigérték a Kínaiaknak a közös programba a Luna 25-öt.
1624082444303941-1.png

Persze a Panda is adós még a CZ9-el.
 
Na igen! Mondjuk 24-ig legyárthatnak annyi Protont amivel kihúzzák talán akák 26-ig is ha nagyon muszály.
De 26-ra màr nagyon kell majd az A5M mert beigérték a Kínaiaknak a közös programba a Luna 25-öt.
1624082444303941-1.png

Persze a Panda is adós még a CZ9-el.
2022-ben befejezik a Proton M gyártását
"Jelenleg tíz Proton-M hordozórakéta készült el és a Khrunichev központ és a Bajkonur kozmodrom moszkvai gyártóüzemében tárolják őket ", írja a TASZSZ. A megadottak szerint négy rakéta gyártási folyamatban van, a tervezett befejezési dátum 2022."
10+4=14 Proton M-et kell ellövöldözniük 2025-ig, mivel megállapodtak a kazakokkal, hogy nem használják tovább a Proton M-et a mérgező üzemanyag miatt. A Proton M-nek csak Bajkonurban van indítóállása.
 
Ez alapvetően amiről eddig is beszéltünk, nemdebár?
Az Angara-A5 egyszerűen túl drága, közben nem elég erős a kitűzött célokra. Szóval szükséges az A5M, és addig a Proton-M.
Ebben inkább a durva az, ha az A5M megcsúszik. Ha 2022-ben tényleg leállítják a Proton-M gyártását, akkor ennyi, nincs visszaút, és ha az A5M valamiért siklik, akkor Oroszország nehéz hordozórakéta nélkül marad - azt a tündérmesét, hogy a Szojuz-5 elkészülne 2024-re, inkább nem tenném az asztalra...

Közben az USA-ban két 100%-osan újrafelhasználható rakétát fejlesztenek párhuzamosan...
Melyik a 2. teljesen újrahasználható?
 
Bővebben: tavaly nyáron a Blue Origin cég rájött, hogy a Starship fejlesztése túl jól halad, nekik meg úgy sem kell annyira sietni a New Glenn-nel, mivel a DoD batch tenderét elbukták, a OneWeb elhagyta őket, szóval akkor inkább alkalmazkodnak a körülményekhez, és nekiálltak egy újrafelhasználható második fokozat kifejlesztésének, amiről annyit tudunk, hogy Project Jarvisnak hívnak és dolgoznak rajta.

Korábban nem volt szó a második fokozat újrafelhasználásáról, szóval ez egyértelműen a Starship hatása...
 
Bővebben: tavaly nyáron a Blue Origin cég rájött, hogy a Starship fejlesztése túl jól halad, nekik meg úgy sem kell annyira sietni a New Glenn-nel, mivel a DoD batch tenderét elbukták, a OneWeb elhagyta őket, szóval akkor inkább alkalmazkodnak a körülményekhez, és nekiálltak egy újrafelhasználható második fokozat kifejlesztésének, amiről annyit tudunk, hogy Project Jarvisnak hívnak és dolgoznak rajta.

Korábban nem volt szó a második fokozat újrafelhasználásáról, szóval ez egyértelműen a Starship hatása...
Ezzel meg frankón tökön is lövik magukat. A New Glennel szerintem villámgyorsan el kellett volna kezdeni payload-ot felvinni.
A New Glenn még nem repült. Azt sem tudjuk, hogy eljut-e majd egy LEO pályára, vagy sem, vagy hogy a leszállás menni fog-e nekik. Azaz 1-2 bigbadabumm még simán benne van a pakliban. Ha ehhez jó sok pénzt beletolnak a felső fokozatba, akkor legalább drágább dolog fog megsemmisülni.
Én szurkolok azért nekik, mert nem jó, ha teljesen egypólusúvá válik a piac, de nekem egyre inkább Star Citizen érzésem van a projekttel kapcsolatban.
 
Nagyon depresszív, de egyben érdekes is:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: jani22
Nem láttam a topicban a RocketLab Neutron "update" bemutató videóját, szóval aki esetleg lemaradt róla, annak érdemes megnéznie:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

A RocketLab jövőképénél először vissza kell menni márciusig, akkor mutatták be a Neutron-t először. A rakéta akkor egy Falcon 9 redux koncepció volt - sokadik a sorban. 8 tonna @ LEO, újrafelhasználható első fokozat, 4.5 méteres átmérő és az első fokozaton lehajtható leszállólábak, pont úgy, ahogy a Falcon 9 esetén, és az óceánon egy hajóra vagy bárkára szállhat le - pont úgy, ahogy a Falcon 9. Csak 2024-ben fog először repülni...
Mindezt tették a mellett, hogy több lépcsőben sikerült bő 1 milliárd dollárnyi tőkét bevonniuk, így anyagilag kellően stabil alapokat biztosítani a továbblépéshez. Csak hát mégis... akkor már a StarShip feltehetően túl lesz az első orbitális repülésén, sőt, lehet, hogy a New Glenn-el már két 100%-osan újrafelhasználható rakéta lesz a piacon.

Most decemberben jött a fenti update videó, ami bizonyos szintig válasz erre a problémára. Az új Neutron alapvetően egy olyan első fokozat, amely a Falcon 9 első fokozatához hasonlóan tér vissza, ám a kialakításából fakadóan fix lábakkal bír, valamint az áramvonalazó kúpot nem leválasztja, hanem négyfelé nyílik, és miután a raktérben lévő második fokozat elindult, bezáródik. Vagyis a "rakéta" külső burkolata végig azonos az induláskor és a visszatéréskor. A visszatérésnél még annyi csavar van, hogy nem bárkát vagy hajót képzelnek el, hanem hogy az indítóállásra térnek vissza.

Az újrafelhasználható első fokozat hét új Archemedes hajtóművel bír, amelyek egyenként cirka 1075kN tolóerőt adnak le tengerszinten. A hajtómű (szemben az Electron rakéta Rutherford hajtóműveivel) teljesen "hétköznapi", gázgenerátoros üzemanyag-ellátással bír (a Rutherford ugyebár egy elektromotort és akkumulátorokat használt erre a célra), hajtóanyaga pedig folyékony oxigén és metán. A cél a megbízhatóság, sokszori újra-felhasználhatóság és az egyszerű gyárthatóság.

A videón szemlélteti a rakétatest anyagválasztását is: egy lengőinga szerű kalapáccsal megütnek egy rozsdamentes acél (fricska a SpaceX Starship felé), egy alumínium és egy szénszálas kompozit műanyag lapot. A fémlemezek (amelyek semmiféle merevítéssel nem bírtak) természetesen behorpadtak, míg a szénszálas műanyag lap elnyelte az ütést. Elmondása szerint a RocketLab féle szénszálas kompozit nagyon könnyű és mégis igen erős.

A Neutron újrafelhasználható módban 8 tonnát tud LEO-ra feljuttatni, míg egyszer használatos módban 15 tonnát. Amit nem győznek hangoztatni, hogy az elejétől fogva minél gyorsabban újra indítható rakétát szerettek volna építeni, amely azt jelenti, hogy az indítás után 24 órával már újra bevetésre kész a Neutron első fokozata, amelyet például egy tengerre visszatérő fokozattal nem lehetne megvalósítani.

Külön érdekesség, hogy a bemutató videóban elhangzik, hogy embereket szállító járműveket is indíthatnak. Amivel csak annyi a probléma, hogy jelenleg a Szojuzon és a SzenCsou-n túl nincs már olyan űrhajó, amely 8 tonnánál könnyebb lenne, így marad az, hogy a RocketLab még lehet, hogy dolgozik egy űrhajósokat szállítani képes űrhajón is. Vagy legalábbis tervez ilyesmit...
 
Bővebben: tavaly nyáron a Blue Origin cég rájött, hogy a Starship fejlesztése túl jól halad, nekik meg úgy sem kell annyira sietni a New Glenn-nel, mivel a DoD batch tenderét elbukták, a OneWeb elhagyta őket, szóval akkor inkább alkalmazkodnak a körülményekhez, és nekiálltak egy újrafelhasználható második fokozat kifejlesztésének, amiről annyit tudunk, hogy Project Jarvisnak hívnak és dolgoznak rajta.

Korábban nem volt szó a második fokozat újrafelhasználásáról, szóval ez egyértelműen a Starship hatása...
.
.
A Blue Origin másik érdekes irányváltása, hogy összebútoroznak a Sierra Nevadaval, és az űrturizmus célozzák meg egy Orbital Reef nevü űrállomás koncepcióval, ahová az SNC Dream Chasere lenne az egyik szállitóeszköz.
.
Nem bánnám, ha a Blue Origin és a SNC külön-külön, vagy együtt, de lassan felmutatna már valami tényleges eredményt is a világűrben. Igyekeznek létező szereplőnek pozicionálni magukat a piacon, Bezos aktivan ügyvédkedik, pályáznak, Holdraszállásról projektelnek, de egyelőre az van, hogy az USA űrhajózását a SpaceX viszi egymaga. Az SNC meg csak úgy van a háttérben csendesen, néha egy-egy hir, épitgernek egy prototipust, de egyre inkább adósak az eredménnyel.
 
.
.
A Blue Origin másik érdekes irányváltása, hogy összebútoroznak a Sierra Nevadaval, és az űrturizmus célozzák meg egy Orbital Reef nevü űrállomás koncepcióval, ahová az SNC Dream Chasere lenne az egyik szállitóeszköz.
.
Nem bánnám, ha a Blue Origin és a SNC külön-külön, vagy együtt, de lassan felmutatna már valami tényleges eredményt is a világűrben. Igyekeznek létező szereplőnek pozicionálni magukat a piacon, Bezos aktivan ügyvédkedik, pályáznak, Holdraszállásról projektelnek, de egyelőre az van, hogy az USA űrhajózását a SpaceX viszi egymaga. Az SNC meg csak úgy van a háttérben csendesen, néha egy-egy hir, épitgernek egy prototipust, de egyre inkább adósak az eredménnyel.

Ebbe a körmondatba beleszőhetted volna a NASA "saját" SLS-ét és az Orion-ját is. :)
Esetleg az európai szereplőket is.

A Blue Origin szvsz jó irányba lép. Azzal, ha egy Falcon 9 reusable képességű New Glenn-t kihoznak, azzal nem lesznek hosszú távon életképesek.
Tavaly egyébként felmutattak valamit: valós kereskedelmi űrugrást szolgáltatnak.

Az SNC helyzete azért is faramuci, mert a Vulcan-tól függenek. Ami meg a Blue Origin Be-4-esétől... A kör bezárul. :)
 
  • Tetszik
Reactions: gergo55
Közben az USA-ban két 100%-osan újrafelhasználható rakétát fejlesztenek párhuzamosan...

Pardon, hármat, a Relativity féle Terran R is ott van a listán, ami egy töpörödött StarShip klón ("20+ tonna" @ LEO), csak nem acéllemezből hegesztve, hanem 3D nyomtatással gyártva:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
...Külön érdekesség, hogy a bemutató videóban elhangzik, hogy embereket szállító járműveket is indíthatnak...
Szerintem ez, netto marketing. Nem akarom alábecsülni őket, de jelenleg még túl kicsik egy ilyen projekthez +anyagilag sem állnak úgy.

Egyébként tetszik a Neutron koncepció, làtszik, hogy alapossan átgondoltàk, a Falcon9 tapasztalataira támaszkodva.
Mondjuk az a lemez vs. Karbon is sántít kicsit, hiszen ahogy írtad is a lemezek merevítés nélküliek, pedig nyilván ahol kell a nagyfokú oldalmerevség ott ezt alkalmazzák a mérnökök.

A BlueOrigine gyakorlatilag végtelen forrása miatt nem kell kapkodnia, főleg mióta megnyerték a ULA Vulcant a hajtóművüknek.
Ezzel szerintem a Boeing/Lockheed veszít majd a legtöbbet hosszútávon, mert pont a közepes hordozórakéta szegmensben (@10t LEO) szinte versenytárs nélkül hadják a SpaceX-et, a nehéz hordozóknál meg versenyezhetnek majd két teljesen ujrahasznàlható rakétával.. (nyilvàn a szövetségi/katonai megrendelésekre a kövőben is számíthatnak majd)
Az külön poén, hogy a maradék Atlas rakéta indítást meg lekötötte a BO.

Kicsit az az érzésem, hogy a ULA elkényelmesedett a monopol helyzetében, és ezért a több fura döntés, mint a Lockheed megveszi az Aerojet Rocketdynt, de ők a saját rakétájukhoz a konkurenstől vesznek motort...

Az ok, hogy politikailag kellemetlen volt az Atlas orosz RD180 motorja, de arra kidolgozott koncepció volt, hogy haladnak majd tovább, és akàr maguk is gyárthatták volna, hiszen a terveket és a gyártási technológiát is megvették anno.
IMG-20220112-192415.jpg

Mondjuk a elképzelés itt is egy Vulcan tipusú rakéta volt.

Mindenesetre az Atlas kivezetésével, az Falcon9 egyedüluralkodóvà válik az amerikai piacon, és vilàgviszonylatban is csak a Soyuz marad alternatíva abban a szegmensben. (A beigért olcsóbb Ariane6 vagy H3 meg kérdéses, hogy bele tud szólni majd a meccsbe)

Többek között ezért is tetszik a 8t Neutron. A Light kategóriàban sok új szereplő várható és nagy verseny, a Heavy hordozóknál meg tőkeerős óriások fenik a fogukat.
 
ULA Vulcan rakéta
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.