Űrkutatás

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 583
113
Akkor most írd le saját szavaiddal is, hogy mit rontott el a SpaceX az SN8-nál szabályozási szempontból!
Itt a szabályozás, amire hivatkoznak.
Mert nekem úgy tűnik, hogy mintha FAA csak arra nem lett volna felkészülve, hogy lezuhan, és felrobban. Pedig.... ;)
Nem tudom mi nem világos?!

  • SpaceX nem tudta demonstálni, hogy a tervezett repülés teljesítí a szabályozás követelményeit.
  • Ezért felmentést kért alóla.
  • Amit az FAA elutasított.
  • A SpaceX ennek ellenére elkezdte a SN8 tesztrepülést.
Kb. ennyi. Nem kell ebbe többet belelátni. Kivizsgálták, és azóta már a szabályozásnak is megfeleltek, mehetett is a következő teszt.


Pazar felvétel az SN9 földetéréséről.

 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Scott Manley elemzi a csillaghajó tesztrepülését
Na ezek jó felvételek!
Érdekes, hogy mennyire lesz ez jó koncepció, hogy ennyire alacsonyan kezdik meg a visszfordítási manővert.
Én mindenesetre magasabbra időzíteném a bellyflopp manővert, ráadásul 3 hajtóművel.
Ha valamelyik a mostanihoz hasonlóan nem gyújt vissza, akkor még mindig elegendő lehet a megmaradt 2 hajtómű a leszálláshoz. Ha meg beindulnak, akkor egyszerűen visszaveszik a terhelést mind a 3 hajtóműben....
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 136
8 720
113
Tehát, hogy egyértelmű legyen..

a SpaceX anélkül folytatta a SN8 indítást, hogy kellően bebizonyította volna, hogy az esetleges robbanási túlnyomásból eredő kockázat a
14 CFR § 431.35 által meghatározott szabályozási kritériumok között van. Ez alól kért felmentést, de nem kapott..

Ezután az FAA előírta a SpaceX-nek, hogy végezzen kivizsgálást az incidensről, ideértve a vállalat biztonsági kultúrájának, az operatív döntéshozatal és a folyamatfegyelem átfogó áttekintését. Minden vizsgálatot, amely befolyásolhatja a közbiztonságot a Boca Chica indítóhelyén....


Nálam ez továbbra is a SpaceX sara.

Érdekes, a FAA nem volt ennyire rigolyás amikor 737 MAX minősítéseket kellet hamisítani meg repülésbiztonságért aggódó szakembereket elhallgattatni.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 723
10 669
113
Érdekes, a FAA nem volt ennyire rigolyás amikor 737 MAX minősítéseket kellet hamisítani meg repülésbiztonságért aggódó szakembereket elhallgattatni.
A 737MAX baleseti mutatói azért sokkal jobbak, mint a Starship prototípusnak. :) Mint a 787 ami gurulópróbán tönkrement.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 579
85 091
113
Szojuz-2.1b tegnapi indítása Pleszeckből "Lotos-S1" katonai müholddal a fedélzetén. A Lotos-S1 a Liana rendszer része, ami a Legenda utódja.
 
  • Tetszik
Reactions: bartinieffektus

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
343
1 750
93
Na ezek jó felvételek!
Érdekes, hogy mennyire lesz ez jó koncepció, hogy ennyire alacsonyan kezdik meg a visszfordítási manővert.
Én mindenesetre magasabbra időzíteném a bellyflopp manővert, ráadásul 3 hajtóművel.
Ha valamelyik a mostanihoz hasonlóan nem gyújt vissza, akkor még mindig elegendő lehet a megmaradt 2 hajtómű a leszálláshoz. Ha meg beindulnak, akkor egyszerűen visszaveszik a terhelést mind a 3 hajtóműben....
A Falcon esetében még a legalacsonyabb teljesítményen is simán újra felszállna a booster, ezért ha jól tudom a landoláskori újra gyújtás úgy van kiszámolva, hogy pont a "holtponton fogjon talajt", mielőtt még újra emelkedne.
Nem tudom nem e hasonló a szitu a Starship esetében is. Oké sokkal nehezebb Starship, de maga a hajómű is jóval erősebb ugye.

Az SN-10 meg ha megsérült, majd azt kommunikálják hogy csak tesztelték hogy mit bír ki egy ilyen szituban. :D
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A Falcon esetében még a legalacsonyabb teljesítményen is simán újra felszállna a booster, ezért ha jól tudom a landoláskori újra gyújtás úgy van kiszámolva, hogy pont a "holtponton fogjon talajt", mielőtt még újra emelkedne.
Nem tudom nem e hasonló a szitu a Starship esetében is. Oké sokkal nehezebb Starship, de maga a hajómű is jóval erősebb ugye.

Az SN-10 meg ha megsérült, majd azt kommunikálják hogy csak tesztelték hogy mit bír ki egy ilyen szituban. :D
A Falcon 9 azért "9", mert 9 Merlin hajtóműve van. Ebből csak egyetlen 1-et (a középsőt) gyújtanak be a fékezéshez.
A Starship prototípusok jelenleg még csak 3 Raptort kapnak. Mivel nincsen payload, meg jelenleg még csak a manőverek kivitelezésén van a hangsúly.
A végleges konfigurációban 3 légköri, meg 3 vákuumra optimalizált Raptor hajtóművet fog kapni.
Szerintem amennyiben teljes konfig lesz, akkor különben is kellhet a 3 Raptor a fékezéshez. A folyékony hajtóanyagú rakétáknál meg tudod szépen adagolni a teljesítményt. Szóval biztosan meg lehetne oldani, csak persze itt nem mindegy, hogy mennyi üzemanyag kell majd a leszálláshoz. Egy magasabban kivitelezett bellyflop azt eredményezi, hogy több másodpercig kell mennie a hajtóműveknek. Ehhez pedig jóval több üzemanyagnak kell maradnia a tartályokban...
A függőleges üzemmód már menne a Starshipnek (a korábbi tesztek ezt megmutatták), csak ez az átbillentéses dolog fogott ki rajtuk 2x is.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 723
10 669
113
A Falcon 9 azért "9", mert 9 Merlin hajtóműve van. Ebből csak egyetlen 1-et (a középsőt) gyújtanak be a fékezéshez.
A Starship prototípusok jelenleg még csak 3 Raptort kapnak. Mivel nincsen payload, meg jelenleg még csak a manőverek kivitelezésén van a hangsúly.
A végleges konfigurációban 3 légköri, meg 3 vákuumra optimalizált Raptor hajtóművet fog kapni.
Szerintem amennyiben teljes konfig lesz, akkor különben is kellhet a 3 Raptor a fékezéshez. A folyékony hajtóanyagú rakétáknál meg tudod szépen adagolni a teljesítményt. Szóval biztosan meg lehetne oldani, csak persze itt nem mindegy, hogy mennyi üzemanyag kell majd a leszálláshoz. Egy magasabban kivitelezett bellyflop azt eredményezi, hogy több másodpercig kell mennie a hajtóműveknek. Ehhez pedig jóval több üzemanyagnak kell maradnia a tartályokban...
A függőleges üzemmód már menne a Starshipnek (a korábbi tesztek ezt megmutatták), csak ez az átbillentéses dolog fogott ki rajtuk 2x is.
Lehet, nem is a látványos hajtómű és szárnyak a fő probléma, hanem az üzemanyag ide-oda lötybölődése. Ha ez van, az SN10-nek sincs sok esélye.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
12 019
35 246
113
Nem értem ezt a marsi szél dolgot. Majdnemhogy vákumban nem értem, hogy fejthet ki komoly energiát a szél. Hogyan visz köveket? Hogy repül egy helikopter?
Úgy, hogy mégiscsak van légkör, meg víz is. Főleg, hogy Musk oda akar menni, már van. Szerintem atomerőmű is van ott már, meg "marsi otthonteremtő program" is. Főleg ha sajtó/media hekkelésről van szó.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1711

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
4 552
16 583
113
Lehet, nem is a látványos hajtómű és szárnyak a fő probléma, hanem az üzemanyag ide-oda lötybölődése. Ha ez van, az SN10-nek sincs sok esélye.
Most nem úgy tűnt, hogy lett volna tank-nyomás problémájuk. Az egy raptor normális égést mutatott, a zöld láng se volt mint legutóbb.
Ezúttal inkább a másik raptor indításakor lehetett valami technikai gond.
A szálló alkatrészek is inkább erre utalnak. Persze lehet üzemanyaggal kapcsolatos, de nem gondolnám, hogy rendszer szintű.
 
  • Tetszik
Reactions: fulcrum11

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 723
10 669
113
Most nem úgy tűnt, hogy lett volna tank-nyomás problémájuk. Az egy raptor normális égést mutatott, a zöld láng se volt mint legutóbb.
Ezúttal inkább a másik raptor indításakor lehetett valami technikai gond.
A szálló alkatrészek is inkább erre utalnak. Persze lehet üzemanyaggal kapcsolatos, de nem gondolnám, hogy rendszer szintű.
Lehet, "lelevegősödött" az egyik turbopumpa amit nem viselt jól. Most például az oxigénes, előtte meg a metános. Láng legalább is jött a nem induló raptorból. De bevallom nem vagyok egy műszaki szakember.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 495
3 946
113
Most nem úgy tűnt, hogy lett volna tank-nyomás problémájuk. Az egy raptor normális égést mutatott, a zöld láng se volt mint legutóbb.
Ezúttal inkább a másik raptor indításakor lehetett valami technikai gond.
A szálló alkatrészek is inkább erre utalnak. Persze lehet üzemanyaggal kapcsolatos, de nem gondolnám, hogy rendszer szintű.

Kár, hogy most nem volt olyan közvetített kamerakép, ami a hajtómű teret mutatta volna "belülről" a földet érés előtt. Talán jobban kivehető lenne, hogy miért nem indulhatott el a második Merlin.
 

hayate

Well-Known Member
2012. december 3.
343
1 750
93
A Falcon 9 azért "9", mert 9 Merlin hajtóműve van. Ebből csak egyetlen 1-et (a középsőt) gyújtanak be a fékezéshez.
A Starship prototípusok jelenleg még csak 3 Raptort kapnak. Mivel nincsen payload, meg jelenleg még csak a manőverek kivitelezésén van a hangsúly.
A végleges konfigurációban 3 légköri, meg 3 vákuumra optimalizált Raptor hajtóművet fog kapni.
Szerintem amennyiben teljes konfig lesz, akkor különben is kellhet a 3 Raptor a fékezéshez. A folyékony hajtóanyagú rakétáknál meg tudod szépen adagolni a teljesítményt. Szóval biztosan meg lehetne oldani, csak persze itt nem mindegy, hogy mennyi üzemanyag kell majd a leszálláshoz. Egy magasabban kivitelezett bellyflop azt eredményezi, hogy több másodpercig kell mennie a hajtóműveknek. Ehhez pedig jóval több üzemanyagnak kell maradnia a tartályokban...
A függőleges üzemmód már menne a Starshipnek (a korábbi tesztek ezt megmutatták), csak ez az átbillentéses dolog fogott ki rajtuk 2x is.
Tudom hogy kilenc motorja van, fékezéskor hármat gyújtanak, landoláskor egyet. De ezt mondom, hogy még annak az egy darab merlinnek is akkora ereje van minimál teljesítményen (ami 40%) hogy képtelen "lebegni".
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 136
8 720
113
A 737MAX baleseti mutatói azért sokkal jobbak, mint a Starship prototípusnak. :)
Halottak száma:
737 MAX - 346 fő
Starship - 0 fő
Lehet meg kellene ölnie pár száz embert, hogy ugyanolyan elnézőek legyenek vele szemben. A versenyben jócskán lemaradt Boeing befolyásának viszont biztos semmi köze a dologhoz...
 
  • Vicces
Reactions: gacsat

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 723
10 669
113
Halottak száma:
737 MAX - 346 fő
Starship - 0 fő
Lehet meg kellene ölnie pár száz embert, hogy ugyanolyan elnézőek legyenek vele szemben. A versenyben jócskán lemaradt Boeing befolyásának viszont biztos semmi köze a dologhoz...
Csak néhány km-el kell eltéveszteni a leszállóhelyet és erre is sor kerülhet.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
2 136
8 720
113
Nem értem ezt a marsi szél dolgot. Majdnemhogy vákumban nem értem, hogy fejthet ki komoly energiát a szél. Hogyan visz köveket? Hogy repül egy helikopter?
A marsi légkör százszor hígabb mint a földi, ami azért nem kevés, hiszen idelent egy-egy nagyobb vihar fákat csavar ki meg házakat visz el, tehát ennek 1%-a közel sem vákuum. A marsi helikopter nagyon könnyű, az egész alig több mint másfél kiló, és a kettős rotor közel 3000-et fordul percenként. Így is egy töltéssel csak másfél percet tud repülni.
 

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 723
10 669
113
A marsi légkör százszor hígabb mint a földi, ami azért nem kevés, hiszen idelent egy-egy nagyobb vihar fákat csavar ki meg házakat visz el, tehát ennek 1%-a közel sem vákuum. A marsi helikopter nagyon könnyű, az egész alig több mint másfél kiló, és a kettős rotor közel 3000-et fordul percenként. Így is egy töltéssel csak másfél percet tud repülni.
Ha igaz, 500 km/h szél annyit tesz, mint a Földön gyalogolva a menetszél. :)
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 013
113
Ahogy már más is rámutatott:

  1. A falvastagság eddig 4mm körüli volt az SN tesztjárműveknél, a feltételezések szerint felül vékonyabb lesz (3mm)
  2. A hegesztések átlapolt gyűrűket fognak össze (lásd kép) feltehetően, ahogy az Atlas-nál is, tehát nem 1mm-es hegesztési vastasággal kell(ene) szerintem számolni. Az Atlasnál egy folyamatos hegesztés volt, mellette meghatározott távolságokra ponthegesztések két oldalt (lásd kép)
  3. Bármennyire is nem jön ki a matek, a gyártásra használt tekercsek falvastagságát már többször lefotózták összeépítés előtt, és erről fotók vannak (lásd kép)
  4. A Starhopper anno 12,5mm-es falvastagsággal bírt, az SN1 esetében ~4mm-est használtak Musk szerint ( forrás )
  5. Az Booper1 teszttartály 7.1 bar-ig bírta Musk Tweetje szerint. Ekkor írta, hogy 6 bar kell az orbitális repüléshez, és 8.5 bar kell az emberes repüléshez (6 bar * 1.4 biztonsági tényező). A Booper 1 még elviekben 4mm-es falvastagsággal bírt.
  6. Az SN4-et 7.5 bar-al tesztelték sikeresen (szintén Musk tweet), az NSF-en van egy gyűjtés 2020 júliusáig.
  7. A Booper 2 teszttartály, amely állítólag 3mm-es acélötvözet fallal bírt, már elviselte a 8.5 bar-t is ( Musk tweet )
  8. A fentiekből következik, hogy az ULA-nál se a mart oldalfalú tartályt kellene nézni (az egyébként nem Delta 4 volt? Annál jellemző az a megoldás szerintem - azért is olyan rohadt drága), hanem a Centaur fokozatét...
Ez az Atlas ICBM tartály-vázlata, ez volt az elv, amihez a SpaceX nyúlt, miután a kompozit műanyag tartály verzió a jelek szerint becsődölt.

140_atlastankstructure.png


Az Atlas féle hegesztési eljárás:

140_atlas_5013_tank_corrosion_test_19790019063_page_01.png


For the Record, mind az Atlas, mind a hasonló elvet használó Centaur fokozat 2,5 bar-os túlnyomáson "dolgozik", de utóbbi folyékony hidrogént tárol (még hidegebb), a falvastagság a Centaur-nál 0.355mm (0.014 inch) a legvégkonyabb helyen és 0.66mm (0.026 inch) a legvastagabb helyen (az integrált dómfedél, ami elválasztotta a hidrogént és az oxigént). Annyiból van itt probléma, hogy a Centaur (az Atlashoz hasonlóan) annyira gyenge, hogy túlnyomás nélkül összeroskadna - a Starshipre ez nem igaz:

AC-13-14-15_LH2_Tank_Thickness.gif


Még korábban a Texasi telephelyen lefotózott acélötvözet-tekercs, 3.97mm-es falvastagság:

xkwmn4sfsxe41.jpg
no, akkor sorjában:

1) felül vékonyabb, alul vastagabb - ez előfordul, de ahogy láttam, fent ment szét a tank.
2) nem oszt vagy szoroz, mivel az "állítólagos" nyomást ekkora méretben és a -196-fokos értékre számolt szakítószilárdsággal sem hozza az alapanyag. Az lehet esetleg, hogy a 3,97mm-es anyagot még áthengerítik 3mm-re - ekkor van egy 25%-os képlékeny hidegalakítás, ami felkeményíti az alapanyagot, de ezzel egyrészt totál kimeríti az anyag képlékeny tartalékát, ami -196 fok környékén. Akad bent pár cucc hidrogén meg nitrogén tárolására, 3%-os hidegalakítás engedélyezett, de ez is csak olyan esetben, ha bizonyíthatóan 30%-nál több az anyag szakadási nyúlása és 3%-nyi hidegalakítás után is minimum 30%-nyi marad. Bármilyen feszültség-gyűjtő pont, akármi repedést indíthat be a tartály falában.
3) Fotó. Mi is csináltunk kamu rajzokat és raktuk a gyártás során, nyugodtan lehet fényképezni. Ez az anyag a fényképen 4310-es anyag.
4) Starhooper: 4,9bar nyomáshoz, 9000mm-es átmérőhöz, 304L-es anyagot vesz alapul (ezen esetleg keményített rajta 12%-ot hidegen, ami miatt saccra úgy 1760MPa lesz a szakítószilárdság (mert vékony az anyag és tegyük fel, hogy aki a hengerítést csinálta, tudta, hogy mit csinál)), akkor héjelméleti megfontolásból 12,48mm-et kapok - vagyis a számolásunk itt megegyezik. Musk twitterjét sajnos nem tudom elfogadni, mert mi sem twitter-fiókból veszük a nyomáspróba adatokat, hanem a manométerről olvassuk le. Nem nagyon láttam eddig manométer-képeket.
5) a 3-as pontban leírt számításba a 8,5 bart behelyettesítve a felkeményített anyagra 21,68mm jön ki. A 3mm-hez továbbra sem létezik anyag - ha a tartály egy nyomástérrel rendelkezik. Amit el tudnék adott esetben képzelni, hogy egy többrétegű tartályt csinál fémből és a külső burkolat kívülről az utolsó gyűrű. Létezik ilyen berendezés - csak erről nem szól a fáma, meg ezt gyártani nem tudják - kiszámolni esetleg. Nem azért nem stimmelnek a számok, mert én mondom, hanem a mechanika és az anyag. Vagy stimmel a szám, de akkor a nyomás egy nagy kamu.

Arról nem is beszélve, hogy az űrben a járműre terhelés hat. Hogyan fogják a tartály integritását a repülések között ellenőrizni? Egy ekkora méretben -196 és +20 fok között (mert valakinek még fizikálisan ellenőrizni kell a tartályt és a vizsgálati módszerek 20 fokot írnak elő) és laza 33mm-es hőtágulás a 9 méteren. Másrészt akárhogy képzelem el magam előtt a rakétát, arra azért vastagon fognak
6 + 7) Musk-twitt, szóval mintha nem is létezne.
8) Az Atlas-t, Delta-t 6xxx-es alumíniumból marták/marják. de a szerkezet merőben más:

Háromszögeket marnak ki (ezt azt hiszem isogrid-nek hívják). Az alumínium kb 30mm vastag. A háromszögletű kímarások a 90-es évek technikája, akkoriban a végeselem annyit tudott - tetraéderekből behálózott anyag, aztán szevasz. A háromszögletű kívágás emiatt van - ezt még normálisan tudták hálózni, számottevő elemtorzulás nélkül, ami az egész számítás pontosságát gyakorlatilag lenullázná. A Vulcan-nál már nem ezt csinálják, ott már négyszögletű - ez megint. Rászámoltam erre a kialakításra is (nagyjából, a képek alapján, hexa-mesh-el aránylag gyorsan megvolt egy sacc-per-kb érték) nagyjából hihető. Nem tudtam persze beleszámolni a hengerítésből adódó felkeményedést, mert nem tudom az anyagot, sem az alakítási fokot.

Hegesztés:

Az ULA dörzshegesztéssel dolgozik, ami hidegehegesztésnek számít. A SpaceX-nél elektronsugárral hegesztenek, aminél van hőhatásövezet és kilágyulás - igaz minimális, de van. Az ULA hegeszthet dörzshegesztéssel, mert van elég anyagvastagság és merevség, míg a vékonylemezek a SpaceX-nél ezt nem engedik meg. Tömegarány/szilárdság viszonylatban az alumínium nagyon jó, plusz ugyanúgy használható alacsony hőmérsékleten, mint az ausztenites acél.

Musk-nál nem tudom eldönteni, hogy mi a médiahack és mi a valóság.