[HUN] Vadászgépek beszerzése

Nagy részt egyetértek @Negan azzal, amit mondtál. Ott van mégis az a de. Azt gyanítom, meggyőzhető leszel az én megoldási javaslatomról.

A tüzértelepek problémája egy Afganisztán méretű és számunkra csak expedíciós haderőre tervezett műveletben valóban 1, nagy emberigénnyel rendelkezik 2, olyan logisztikai háló kellene, ami még több lehetőséget adna a gerilláknak 3, nem túl hatékony.

Én nem fentebbi szinten oldanám meg a kihívásokat, hanem dandár tüzérségről levinném század tűztámogatás szintjére. Ha a járműveimet felszerelem IDF mintájára kis kaliberű aknavetőkkel, akkor azok sokkal hatékonyabbak lehetnek ilyen helyzetekben, mint a dandár tüzérség. Hiszen missziós feladatoknál jellemzően nem is dd harckötelékekben tevékenykedünk.

Nem véletlenül beismerten nagy híve vagyok a zsidók ezen megoldásának. Én figyelmébe ajánlanám Maróth Gáspár úrnak is, hogy ha 20 évig akarunk Maliban maradni, akkor ott pláne hasznos lenne ilyen irányba elvinni a Zrínyit. Olcsó, gyorsabb válasz még a vadászgépnél is, külön bónusz, hogy az aknavetőgyárunk piacvezető a könnyen betanítható digitális tűzvezetésben könnyű aknavetők esetén is. Nem kéne teljes tüzér kiképzés, maradhatna a kezelő lövésznek is kár vagy harckocsizó.

Szerintem ha kipróbálnánk és beválna a következő külszolgálatoknál, akkor nagy piacot szereznénk. És az izraeli megjelenés is kísértetiesen hasonlít arra a biztonsági helyzetre, ami Afganisztánban volt vagy Maliban lesz. Ez persze nem a CAS-ról való teljes lemondás lenne, ahogy Izrael sem mondott le róla. Csupán jelentősen csökkenthette volna az ilyen igényt. Amikor megtudnák oldani így, akkor spórolnánk vele egy drága kört a misszióban a repcsiken. Amikor nem, akkor jöhet a CAS.

A fő gondot én abban látom, hogy század vagy maximum zászlóalj szinten mozogtunk Afganisztánban és ehhez nem volt elegendő számú dd tüzérségünk.
Magam is folyton emlegetem az IDF 60milis aknavetőit.
Missziós környezetben viszont egy kisalegység könnyen kerülhet olyan helyzetbe,hogy a támadó gerillák létszám és tüzfölénybe kerülnek.A könnyű aknavető a gerillák fegyvertárának is oszlopos tagja.Egy minden földi segitségtől messze lévő kisalegység ilyen esetben csak légi úton lehet gyorsan,időben támogatni.Azonban nekünk,és ha az USA nincs jelen szövetségesi szinten sem,lesz jelen sugárhajtású vadászgép.Számunkra az amúgy is csekélyszámú vadász kitelepitése semmilyen szempontbol nem járható út.Viszont a "nagy"(közepes) szállitógépek mellé amúgy is szükség lenne könnyű/könnyebb szállitógépekre.Egy jol megvállasztott,strapabiró,"olcsó" és praktikus tipus felfegyverezhető kivitelben azonban igen hasznos és hatékony lehet ilyen környezetben.És nem csak mint tűztámogató,hanem eredeti szerepkörében,mint szállitó gép is.
Mondjuk a rovat cimétől tényleg jol elkalandoztunk,de melyik rovatba is kéne átpakolni a dolgot?
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya
Mondjuk a rovat cimétől tényleg jol elkalandoztunk,de melyik rovatba is kéne átpakolni a dolgot?

Amúgy a témát nem itt kezdtük és szerintem egy moderátor már átpakolta ide.
Viszont egyetértek, amíg a CAS témát tisztáztuk, addig annak szerepe volt a 2026 utáni vadászgép beszerzésünkben. A missziózáshoz vajmi köze lesz, szerintem kitárgyaltuk a témát. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Amúgy a témát nem itt kezdtük és szerintem egy moderátor már átpakolta ide.
Viszont egyetértek, amíg a CAS témát tisztáztuk, addig annak szerepe volt a 2026 utáni vadászgép beszerzésünkben. A missziózáshoz vajmi köze lesz, szerintem kitárgyaltuk a témát. :)
Ha jól emlékszem úgy kezdődött ez a téma hogy két század vadászbombázó kell, mert nem elég a 14 gép a légi fölényhez és a CAS-hoz egyszerre... aztán végül valahogy eljutottatok a 120-as aknavetőkig.
 
Igen.Része a követelményrendszer megállapitásának,hogy milyen szempont szerint vállaszuk ki a beszerzendő harci gépet.

Bár a hsz egészével egyetértek,ez a rész azonban nem ilyen egyértelmű.Valójában az USA nagyon is használta közvetlen támogatásra a tüzérséget.De Afganisztán nagy,a megszálló csapatok meg ehez képest kis létszámúak voltak.Kisalegységek voltak szétszorva olyan nagy területen,amit tüzérséggel lefedni már nem tudtak.Egyszerűen mások a hadszintéri viszonyok.Nagy területen,igen kis csapatsűrűségű aszimmetrikus háború folyt.A hatalmas,ráadásul hegyvidéki környezetet lefedni tűzbázis hálózattal igen sok tüzércsapaterőt követelne széttelepitve.A tűzbázisokat magukat is védeni kellene,még több csapaterőt lekötve az amúgy is kevésből (különben a bázisok,nagyobb csapatsűrűségű helyeken használták a tűzbázis rendszert,Nagyobb hadműveleteknél meg kisérte támogató tüzérség a csapatokat,akár földön,akár légimozgékony módon).Ilyen helyzetben a légi tűztámogatás a megoldás.A probléma inkább az volt,hogy a rendelkezésre álló gépállomány ezt nem tudta olcsón végrehajtani.Nem új probléma ez,Vietnámban is előjött már.Akkori A-X tender olcsó üzemű nagy teherbirású,de meg nem valósult turbópop CAS gépeinek modern megfelelőire lett volna szükségük.Végül is csináltak is egy tendert,amit a Szuper Tukán meg is nyert,de addig elhúzták a dolgot,mig vége lett a háborúnakKaukázusban az oroszok is szembekerültek ezzel a problémával.Az ő megoldásuk egy másik amcsi vietnámi megoldás volt,a felfegyverzett könnyű szállitógép (Szu S80PT).De ez is hamvábaholt,mert mire elkészült volna,nem volt már prioritás.A szűkös forrásokat meg elvitték más programok.Hadsereg még mindig igényelné a gépet,de nem kapnak rá pénzt.
Érdekes,hogy a hasonló problémával szembe kerülő vékonypénzű országok mennyivel gyorsabban reagálnak,mint a nagyok.Airtractor trágyaszóróbol kialakitott gerillaellenes CAS gépe és társai több helyen is aktivak és sikeresek ilyen viszonyok között.A37,AC47, relikviák,nameg a Tukán ,SF260 sikeressen helytálnak elhúzodó világvégi gerillaháborúkban.
Szerintem ebben a szegmensben nekünk a felfegyverezhető könnyű szállitó gép lenne a megoldás.Aszimmetrikus,alsősorban misszios környezetben hasznos mindenes támogatógép.Itthon,békeidőben meg fegyverzet nélkül egy sima könnyű szállitógép.S80PT egy nyugatizált változatának szerintem igenis lenne helye idehaza is a rendszerben.
A háború jellege,a hadszintér terepviszonyai,a részt vevő felek kvalitásai meghatározzák az alkalmazható harcászatot,a harcászat meg a felszereléssel szemben támasztott követelményeket.
Mi esetünkben ez azt jelenti,hogy nem példa nekünk az amcsi légierő CAS képessége,mert a büdös éltben nem lesz pénzünk olyan képességű légierő kiépitésére.
Kefirt vegyünk talán?
 
Benkő a mai Magyar Nemezetben elég konkrét volt. Már csak a betű a végén a kérdés.

Két század Gripenben gondolkodunk, eredetileg is ennyit tartottunk szükségesnek – tette hozzá a légierő jövője kapcsán.

Kérdés. Mikyen bázissal? Pápa?
 
Benkő a mai Magyar Nemezetben elég konkrét volt. Már csak a betű a végén a kérdés.

Két század Gripenben gondolkodunk, eredetileg is ennyit tartottunk szükségesnek – tette hozzá a légierő jövője kapcsán.

Kérdés. Mikyen bázissal? Pápa?
Nagyon örülnék bővített századoknak (28 db c) , de nem leszek telhetetlen. :)
 
Benkő a mai Magyar Nemezetben elég konkrét volt. Már csak a betű a végén a kérdés.

Két század Gripenben gondolkodunk, eredetileg is ennyit tartottunk szükségesnek – tette hozzá a légierő jövője kapcsán.

Kérdés. Mikyen bázissal? Pápa?
Kecsekeméten van a logisztika, miért vinnék máshova?
Ez egy központi hely: az ország bármely pontja elérhető 15 perc alatt. Max. háborús helyzetben települnének máshova.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Kecsekeméten van a logisztika, miért vinnék máshova?
Ez egy központi hely: az ország bármely pontja elérhető 15 perc alatt. Max. háborús helyzetben települnének máshova.
Mert békeidős üzem estén is a munkaerő hiány / koncentrációt nézve x km sugarú körben nem találsz elég embert...
Kecsón is emberhiány volt és tudtommal van is a Merci üzem és minden más miatt.
Ha odaviszel kétszerannyi gépet és nem kínálsz valóban versenyképes fizetést, akkor hol lesz ember?

Amúgy "logisztika" alatt mit értesz?
Ha pótalkatrész kell, akkor nem tudja elvinni máshova Pápára...?
A repüzemhez szükséges dolgok biztosítása nem egy egetverő költség egy másik reptéren is.
Kecsón semmiféle komoly mélységű munkát nem végeznek, csík melletti üzem van.

A te szemléleteddel nézve az országnak a teljes fegyveres ereje egy helyen lenne, aminek értelme 0. Okkal volt még az első lépcső is több helyen annp, pl. Szombathelyen, Keszthelyen és Tatán a szárazföldieknél.

Kecsón is fejleszteni kéne a +14 géphez, de még a MEGLEVŐHÖZ is. Mert ugye betonfedezék az nincs.
Távvezetéki kapcsolata van, de maga az egész reptéri infra inkább egy civil, mint katonai reptérre hasonlít...
 
Mert békeidős üzem estén is a munkaerő hiány / koncentrációt nézve x km sugarú körben nem találsz elég embert...
Kecsón is emberhiány volt és tudtommal van is a Merci üzem és minden más miatt.
Ha odaviszel kétszerannyi gépet és nem kínálsz valóban versenyképes fizetést, akkor hol lesz ember?

Amúgy "logisztika" alatt mit értesz?
Ha pótalkatrész kell, akkor nem tudja elvinni máshova Pápára...?
A repüzemhez szükséges dolgok biztosítása nem egy egetverő költség egy másik reptéren is.
Kecsón semmiféle komoly mélységű munkát nem végeznek, csík melletti üzem van.

A te szemléleteddel nézve az országnak a teljes fegyveres ereje egy helyen lenne, aminek értelme 0. Okkal volt még az első lépcső is több helyen annp, pl. Szombathelyen, Keszthelyen és Tatán a szárazföldieknél.

Kecsón is fejleszteni kéne a +14 géphez, de még a MEGLEVŐHÖZ is. Mert ugye betonfedezék az nincs.
Távvezetéki kapcsolata van, de maga az egész reptéri infra inkább egy civil, mint katonai reptérre hasonlít...
Veresnképes fizú nélkül ne is akarjunk semmilyen haderőt. Az kell legyen az alap...
 
Veresnképes fizú nélkül ne is akarjunk semmilyen haderőt. Az kell legyen az alap...
1.450mrd-os költsegvetéssel számolnak 2024-re.Ez másfelszerese a 2022-nek és kb. ötszöröse a 2012-nek.
800 mrd megy fejlesztésre. A maradék apróból, ha nem rendezik a béreket, ahogy az orvosoknál( nem az a szint, hanem arányaiban), akkor baxxxák meg.
 
Bocsi, hogy ide teszem be, bár a Gripen az pont nem szerepel az újság cikkben.


"Orbán Viktor beszámolt arról is, hogy Brazília részt vesz a magyar haderőfejlesztésben, ennek részeként 2023-ra két darab készül el sugárhajtású katonai szállító repülőgép Magyarország megrendelésére, az együttműködés útját pedig még szélesíteni fogják."

Azért ebbe a topicba hozom, mert ez gyanúsan szól arról is, hogy az Ebraer nem véletlenül nyitott tervező irodát nálunk. Mennyire lehet beleolvasni ebbe az idézetbe, hogy a brazilok rajtunk (mint EU és NATO tagország és jó tárgyalók) keresztül akarnak belépni egy 6. gen fejlesztésbe?
És mennyire lehet azt beleolvasni, hogy a 2. század az 2026 után is csak GripenE/F lesz, és csupán a mostani C/D-ket cserélnénk 2035 után valamikor Tempestre?
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely
1.450mrd-os költsegvetéssel számolnak 2024-re.Ez másfelszerese a 2022-nek és kb. ötszöröse a 2012-nek.
800 mrd megy fejlesztésre. A maradék apróból, ha nem rendezik a béreket, ahogy az orvosoknál( nem az a szint, hanem arányaiban), akkor baxxxák meg.
20 kiképzett Gripen pilótánk van jelenleg (pár hónapos adat) és összesen 95 főt képeztek ki vadászpilótának az NFTC-ben.
A szakma megtartó ereje nem túl jó...
Két századra legalább 45-50 pilóta kell, de inkább 2,5-3x annyi mint ahány repülőgép, hogy az egyik század nagyrésze folyamatosan levegőben tudjon lenni egy háborús helyzetben...
Hiába veszünk még 10-14 gépet: a hangárban állnának, mert egy pilóta 2-3 év mire bevethető lesz és évente alig néhányat képzünk, képeztetünk Gripenre.
 
Bocsi, hogy ide teszem be, bár a Gripen az pont nem szerepel az újság cikkben.


"Orbán Viktor beszámolt arról is, hogy Brazília részt vesz a magyar haderőfejlesztésben, ennek részeként 2023-ra két darab készül el sugárhajtású katonai szállító repülőgép Magyarország megrendelésére, az együttműködés útját pedig még szélesíteni fogják."

Azért ebbe a topicba hozom, mert ez gyanúsan szól arról is, hogy az Ebraer nem véletlenül nyitott tervező irodát nálunk. Mennyire lehet beleolvasni ebbe az idézetbe, hogy a brazilok rajtunk (mint EU és NATO tagország és jó tárgyalók) keresztül akarnak belépni egy 6. gen fejlesztésbe?
És mennyire lehet azt beleolvasni, hogy a 2. század az 2026 után is csak GripenE/F lesz, és csupán a mostani C/D-ket cserélnénk 2035 után valamikor Tempestre?
Ebbe ne "olvassunk bele" semmit - ez a KC-390-hez köthető protokol látogatás volt, amt évek óta halasztottak COVID miatt. Ha Erik gripen lesz akkor az svédektől fog jönni...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Ebbe ne "olvassunk bele" semmit - ez a KC-390-hez köthető protokol látogatás volt, amt évek óta halasztottak COVID miatt. Ha Erik gripen lesz akkor az svédektől fog jönni...

Ha az összes Erik lesz, az a Saabtól fog jönni. Ha F-et is fogunk venni, abban már a brazilok tappancsa is benne lesz.
Nekem hosszú ideje sokat hangoztatott elvem, hogy akár minden második gép kétüléses lehetne. A jövő csataterén egy géppárban nagyon hasznos tudna lenni, ha egy személy szinte kizárólag a környékbeli drónokra és egyéb feladatokra tudna koncentrálni.

Egyértelmű a megfogalmazás. A jövőben újabb szerződések vannak kilátásban. A kérdés az, hogy mi?
 
20 kiképzett Gripen pilótánk van jelenleg (pár hónapos adat) és összesen 95 főt képeztek ki vadászpilótának az NFTC-ben.
Állj...
Azért 15 év alatt sokan simán életkor és eü alkalmatlanság miatt is kizúgnak.
Ezen két szám alapján mágus vagy, ha megmondod, hogy mennyi a önkéntes és mennyi a kényszerből pályaelhagyó.
Két századra legalább 45-50 pilóta kell, de inkább 2,5-3x annyi mint ahány repülőgép
Dehogy kell 2,5-3-szoros. A 1,5 tája az, ami kb. bevett. Erre senkinek nincs erőforrása.
A világon nincs olyan légierő, aminél ennyi pilóta lenne.