[HUN] Vadászgépek beszerzése

Azt a plussz egy 0 km es szd.-ot , semmiképpen nem hagynám ki , nekem ez véleményem!A finneknek legalább 120M$/- egy darab F-35!Ennek tudatában az "E" ára....
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
A mostani helyzetben kinézed az EUból (mea culpa maxima) a britekből hogy képesek lesznek 2035-re sorozatgyártani a Tempestet?
Nagyon optimista vagy :)

Szerintem nem vagyunk abban a helyzetben, hogy tervezőasztalról rendeljünk meg egy 5.gen flottát.
Szerintem a Tempest 2035-37-re , sorozatgyártás alatt lesz!20 év alatt , ha nem jutnak el a sorozatgyártásig....Nézd meg a koreai gépet , mikor kezdték , most hol tartanak, kb. 10 év alatt!!!!A hajtóművet leszámítva , teljesen egyedül.
 
Szerintem a Tempest 2035-37-re , sorozatgyártás alatt lesz!20 év alatt , ha nem jutnak el a sorozatgyártásig....Nézd meg a koreai gépet , mikor kezdték , most hol tartanak, kb. 10 év alatt!!!!A hajtóművet leszámítva , teljesen egyedül.
Csak abból indulok ki, hogy most mi a terv (2035-re szolgálatba állítják).

Olyan még nem volt, hogy egy ennyire komplex rendszert, mint egy 6. 5. generációs vadászbombázó, érdemi késés nélkül tudjanak kifejleszteni. Ha jól tévedek, prototípus sincs még, egyelőre a koncepciókat véglegesítik.

Hogy milyen faktorok miatt fog ez a földbe állni vagy rengeteget késni:
  • rengeteg új technológiát kell szériába vinni és integrálni...többek közt teljes stealth csomagot és mindent is ütő EW rendszereket...
  • ...egy teljesen új sárkányszerkezetbe...
  • ...egy teljesen új hajtóművel
  • mindezt egy remek európai közös projekt kereteiben, amelyet angolok vezetnek. Japán közreműködéssel :D

Csak a miheztartás végett, az ezzel sok szempontból összemérhető előd, a Typhoon ötlete még 1980 előtt vetődött fel (ECA), a tech demonstrátor már 1986-ban repült.
Viszont az első szériagép 2003-ban készült csak el. Szerinted mitől menne most gyorsabban, úgy hogy nagyságrendekkel komplexebb gépről lenne szó? És még csak protónál se tartunk.

Én örök pesszimista vagyok ilyen szempontból, de azért legyünk realisták, szériagyártású Tempest nem lesz 2035-ben, de szerintem 2037-ben sem. Talán nullszériás darabok, tesztelésre.
 
Így biztos halasztani kell :D , van ennyi pénz a világon, szerintem nincsen.

o_Oo_Oo_O


Emiatt pont hogy plane most fogjak megrendelni. Errol panaszkodott amugy a komcsi Harangozo is, amikor tobbszor is elszolta magat az egyosszegu 1300-1500 milliard forintos ($4.5-5B) vasarlasrol szolo bizottsagi dontesrol, ami "harminc evre elore" szol.
Konkrétan Harangozo ketszer is hisztizett egy egyetlen teteles 1300 milliard forintos beezerzes miatt, hogy azt 15-30 evre elore eldontottek.

Ez nekem eleg egyértelműen egy ujabb leaset ill részletfizetést sugall, a finnek alapjan 2 szazadot (de a fene tudja, ha allig fegyverezik oket, akkor lehet csak egy E szazad plusz a meglévő kipimpelve?)
Ami viszonylag egyertelmuen jon majd, lasd a Harangozo (honvedelmi bizottsagi tag) 1300-1500 milliardos 15-20 eves, onallo egyetlen teteles, titkos beszerzesrol szolo elszolasat...
28 az ket szazad, egy-egy F bennuk, plusz ket F meg treningre es mondjuk 2 Globaleye, ez ugy $4-5B kozott megvan - pont annyi, amennyi kicsuszott a Harangozo szajan, amikor egyetlen hatalmas, egyosszegu 1300 milliard forintos vasarlasi tetelrol panaszkodott, hogy az 15 evre elore lenne elkoltve... :cool:
Az az 1300-1400 milliardos egyetlen tetelu vasarlas, amirol Harangozo tobbszor is hoborgott tavaly, az 30 ev alatt 40-50 milliard forint evente, ami kb semmi egy mar most 1000-1200 milliardnal tarto eves HM koltesnel, 3-5%...? Na, abbol kijon 2 teljes szazad E, allig felfegyverezve plusz a jelenlegiek modernizacioja.
 
Ja, értem. Ha Trump nyer ‘20-ban, akkor marad Cornstein bácsi és akkor biztosan le is biznicelte volna az F35-öt.
De az a deal ment a levesbe, amikor Don bukta a császári trónt.




A jelen helyzetben én az Erikben is kételkedem (legalábbis nem mostanában lesz, ha lesz). Most gyorsan kell valami és sok. Többek közt ezért is teljesen valószerűtlen, hogy várunk a f35-ös gyártósorára.



Ez az én tippem is: pár D meg sok C+ (NG). Asap. És akkor belefér az AEW&C meg a remote sensing. Én Kamm-mal ellentétben nem GE -t várok, hanem az Embraer-es megoldást: E99 meg R99. (Mondjuk én a Falcon-okat már most árulnám, szerintem nekünk egy EMB-145 “flotta” lenne az optimális ebben a kategóriában).
A puzzle-öm nem teljes de egészen jól illeszkedhetnek a darabok, de az csak kommunikációs puzzle azon kivül hogy egy éve volt itt egy amerikai küldöttség ellenőrizni kecsót meg pápát amerikai repülőgépkompatibilitását de van Gripen-E vonalon is egy puzzle mert az 5gent már elkapkodottnak nyilatkozta MG (Trump buktája után). Megnéztem egy 2022-es áprlisi cikket (munkaidőben az irodában két meeting között) a flightglobal oldalán az új braziloknak szánt griff Erikek felkészitéséről...Megkérdezték a vezetőt a várható megrendelésekről legalább darabszámban, aztán még egyszer trükkösen, hogy éves szinten mégis mennyi lesz idén a gyártási kapacitás, de az a rohadék nem volt hajlandó semmit kipofázni, csak azt, hogy ha veszel Eriket akkor 24 hónap után vezetheted (2020-tól most jár le a 2 év) És itt szó van róla hogy a C/D elavult már alapjaiban szerkezetileg is és ami felkeltette a figyelmem a szimulált TAU támadásban részt vevő Arexis és LADM rendszer mellett : iris-t meg az Embraer ..."Embraer munkáját a hátsó törzsrészek gyártásánál" ...tehát a "Ne azt figyeld amit mondok (F35 és amerikás nagykövet), hanem amit teszek!" -elv alapján elég esélyes az Erik beszerzés 65% mint F35 esélye kb.20%. Árban kb. ugyanannyi. A használt vagy új C/D max. 10% az esélye.

/...Kivéve! ...Kivéve....ha most akkora összeborulások lesznek a Máhronnal hogy az eus forrásokért cserébe veszünk Rafale-t (használtan) vagy ugyanígy 'szekönd hend" júrófájghtert :D 4% de cserébe olyan jogállam leszünk hogy mi írjuk még a francia alkotmányt is.

Vagy beállunk az angolszászok mellé (eladjuk nekik az orosz olajat uránt amit átcimkezve hoznak vissza az eu-ba horror áron) és cserébe F35B lesz méghozzá hordozófedélzeti a bérelt új olasz kikötőnkben hordozónk is lesz hozzá meg egy vödör festék hogy a Harry S. Trumant átirhassuk Horthy-ra! 1%/
 
  • Hűha
  • Imádom
Reactions: kamm and cirqle
A B-t úgy irta valaki egy fórumon, mikor magamban témáztam: ez a balf.sz azt mondja 3000mrd ből több mint 1 mrd lesz egy tétel...erre mivel repül a nasams nem lehet pedig india kb. hasonló összegben rendelt a Kc nem lehet az AV nem lehet...és írtam, hogy szerintem ez a brazil beszerzés alapján griff E lesz, mert pont annyiba kerül...de MG megmondta hogy márpedig 5gen lesz a griffek nem azok és egy hétre rá a Cornstein azt mondta júliusban:
"Biztos vagyok benne hogy Magyarország F35-öt vásárol!"
...és akkor irta nekem egy tag hogy ne kombináljak jól számoltál F35 lesz és két század F35B annyiba kerül a C olcsóbb A-t nem is emlitette.

F-35 vonal szerintem most esélytelen az MH számára, ha meg B, akkor én sírógörccsel kevert keserű röhögőrohamot kapok...

Amúgy ahogy nézem a harci gépek piacának állása (van F-35 de nem akarunk USA függést vs. Európa sehol a kérdésben más meg nincs igazán) arra viheti a HM-et, hogy az orosz elvet követve nem top end gépekre alapoz, hanem brutális légvédelemre - kvázi A2/AD. Amennyiben cél a honvédelem, ez tökéletes vonal, plusz megússzuk a külföldi missziózást ezen a vonalon. Ehhez viszont valami nagyon baszó dróntól ABMig alkalmas réteges légvédelemre kéne indulni, a Gripenek így részben tehermentesülnének és kiszolgálnának még jó sok ideig.
Persze ez magánvélemény.
 
F-35 vonal szerintem most esélytelen az MH számára, ha meg B, akkor én sírógörccsel kevert keserű röhögőrohamot kapok...

Amúgy ahogy nézem a harci gépek piacának állása (van F-35 de nem akarunk USA függést vs. Európa sehol a kérdésben más meg nincs igazán) arra viheti a HM-et, hogy az orosz elvet követve nem top end gépekre alapoz, hanem brutális légvédelemre - kvázi A2/AD. Amennyiben cél a honvédelem, ez tökéletes vonal, plusz megússzuk a külföldi missziózást ezen a vonalon. Ehhez viszont valami nagyon baszó dróntól ABMig alkalmas réteges légvédelemre kéne indulni, a Gripenek így részben tehermentesülnének és kiszolgálnának még jó sok ideig.
Persze ez magánvélemény.
Őszintén remélem, hogy ezt a magánvéleményedet sokan fogják Gazsiék köreiből olvasni! :) Tökéletesen levezetted.
Az aktuális repülőtechnikai state-of-the-art az óceán túlpartján készül (és még sokáig ott is fog!), fekete lóként talán Kína, még kevésbé az OF is labdába rúghat, de pont ettől a háromtól nem kívánunk technikát venni. Mástól meg nincs mit.
A Gripenjeink önmagukban még légvédelemre is kevesek lesznek, de ha berendezkednénk egy erősen SAM-alapú, erős légvédelemre, ahol a vadászok csak egy elem, kiegészítve a többit, akkor akár elég is lehet.

Az mondjuk jó kérdés, hogy valóban ütős légvédelmi rendszereket honnan is tudnánk most beszerezni ;)
 
  • Vicces
Reactions: kamm
Őszintén remélem, hogy ezt a magánvéleményedet sokan fogják Gazsiék köreiből olvasni! :) Tökéletesen levezetted.
Az aktuális repülőtechnikai state-of-the-art az óceán túlpartján készül (és még sokáig ott is fog!), fekete lóként talán Kína, még kevésbé az OF is labdába rúghat, de pont ettől a háromtól nem kívánunk technikát venni. Mástól meg nincs mit.
A Gripenjeink önmagukban még légvédelemre is kevesek lesznek, de ha berendezkednénk egy erősen SAM-alapú, erős légvédelemre, ahol a vadászok csak egy elem, kiegészítve a többit, akkor akár elég is lehet.

Az mondjuk jó kérdés, hogy valóban ütős légvédelmi rendszereket honnan is tudnánk most beszerezni ;)
Mondjuk a zsidóktól akikkel amúgy is öribarik lettünk Kiegészítve a nemet nagytesoval.;)
 
Csak abból indulok ki, hogy most mi a terv (2035-re szolgálatba állítják).

Olyan még nem volt, hogy egy ennyire komplex rendszert, mint egy 6. 5. generációs vadászbombázó, érdemi késés nélkül tudjanak kifejleszteni. Ha jól tévedek, prototípus sincs még, egyelőre a koncepciókat véglegesítik.

Hogy milyen faktorok miatt fog ez a földbe állni vagy rengeteget késni:
  • rengeteg új technológiát kell szériába vinni és integrálni...többek közt teljes stealth csomagot és mindent is ütő EW rendszereket...
  • ...egy teljesen új sárkányszerkezetbe...
  • ...egy teljesen új hajtóművel
  • mindezt egy remek európai közös projekt kereteiben, amelyet angolok vezetnek. Japán közreműködéssel :D

Csak a miheztartás végett, az ezzel sok szempontból összemérhető előd, a Typhoon ötlete még 1980 előtt vetődött fel (ECA), a tech demonstrátor már 1986-ban repült.
Viszont az első szériagép 2003-ban készült csak el. Szerinted mitől menne most gyorsabban, úgy hogy nagyságrendekkel komplexebb gépről lenne szó? És még csak protónál se tartunk.

Én örök pesszimista vagyok ilyen szempontból, de azért legyünk realisták, szériagyártású Tempest nem lesz 2035-ben, de szerintem 2037-ben sem. Talán nullszériás darabok, tesztelésr

Őszintén remélem, hogy ezt a magánvéleményedet sokan fogják Gazsiék köreiből olvasni! :) Tökéletesen levezetted.
Az aktuális repülőtechnikai state-of-the-art az óceán túlpartján készül (és még sokáig ott is fog!), fekete lóként talán Kína, még kevésbé az OF is labdába rúghat, de pont ettől a háromtól nem kívánunk technikát venni. Mástól meg nincs mit.
A Gripenjeink önmagukban még légvédelemre is kevesek lesznek, de ha berendezkednénk egy erősen SAM-alapú, erős légvédelemre, ahol a vadászok csak egy elem, kiegészítve a többit, akkor akár elég is lehet.

Az mondjuk jó kérdés, hogy valóban ütős légvédelmi rendszereket honnan is tudnánk most beszerezni ;)
Csak Izraelből.
 
  • Tetszik
Reactions: jimkirk and cirqle
Mennyire lenne ördögtől való 0 km es "D"-t , megcsinálni felderítő/zavaró változatra?Tudom van a svédeknek Global eye gépük.
 
Szerintem az az egy szd. 0 km-es "C" sárkány ami itt reggel szóba került kihagyhatatlan ajánlat.Esetleges 3.szd. pedig pénztárcafüggő , de egy opció lehet amit vki délután írt hogy über brutal légvédelem , három szint , maradna a 2.szd. gripen.
 
Hát ha mégis Gripen lenne remélem felkérik Szekeres exminiszter Urat az átadás ünnepi beszéd megtartására Hagyományosan vicces szokott lenni :)

Gripenek szálljanak a szélben...
Az k.rvanagy volt! Szerintem MG trollkodásból lehet be is tudná fűzni...hátha elmenne! Bár az öreget kiásták ám valahonnan valamelyik üresüvegkupac alól és még mindig osztja az észt tiszta ideg és szigorú az Atv-ben (imadom az atv-t qrvajó szorakoztató...mindig oda is kommentelek), hogy MINDEN kormányzati sőt szakmai katonai döntés is hiba!!! Ami most jó az azért van mert (statisztikázik) a Vadaival ők már akkor (!) előirányoztak egy felfelé ivelő növekedési pályát! Szerinte az RM deal sz.r elhibazott és lopásról szól és másodkezes amcsi cucc kellene mint a bezzegrománoknak...és már akkor sem értett egyet pl. a griffek-el sem!
1szóval mindenkinek sokkal jobb (és szerintem neki is) amikor totálra be van b.szva!
 
Mert ezek a gépek nem alapból C/D verziók, hanem emlékszeim szerint A/B verziókből "újrahasznosított"/"összelegózott" , reszelt gépek és nem is véletlen az EBS HU megnevezés. Jelenleg ezekről a gépekről beszélünk és nem az E-ről vagy NG-ről (de javíts ki ha tévedek, eléggé nem vagyok naprakész). Ez mellett azért jóval kevesebb fegyvert is tudnak vinni ráaádsul nekik nem csak a légtéret kell védeni, hanem földi célokat is támadni kellene. Erre az a 14 nagyon kevés, de talán még a 24 is.
Eléggé eldöntött ténynek tűnik a második század, szóval lesz 24 körüli vadászgépünk.
A második század gépei nem "összelegózott" EBS HU lesz hanem alig használt vagy épp null kilométeres C gépek. E/F sem kizárt bár a gép elég sokban eltér a C/D-től és lényegesen drágább lenne. Szerintem 3-4 év múlva lehetne legkorábban a flotta bővítés mert idő kell a feltételek megteremtésére. Szóval ha kifut a mostani lízing 2026-ban, akkor lehetne indítani egy újat másik 12-14 gépre.
Valamelyik riportban volt, hogy általában 4 gép van valamilyen karbantartás alatt egy időben, szóval ez kb. 10 bevethető gépünk van rendszerint. Ez tényleg csak légtár védelemre elég vagy még arra se.
24 géppel már jutna kapacitás csapásmérésre, bár ahhoz a fegyverzeten is kellene fejleszteni: dupla indító lézerbombákhoz mint a svédeknél és sokkal több saját GBU-49-es és SDB kellene.