Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
A

A többi haderő nem arra használja a kerekeseket mint a láncosokat. Van néhány kivétel, ahol koncepcióból így csinálják (pl a franciák), de mi nem a francia típusú kivétel vagyunk, hanem az a fajta kivétel ami csóró mint az állat és kényszerből használja arra a BTR-t amire.
Ami pediga szovjeteket illeti, nézd meg a páncélos hadosztályokat... De arról is megfeledkezel, hogy a szovjet gépesített lövész hadosztályokban volt BMP-s ezred kivétel nélkül mindegyikben. Vagy, ha így értetted az 1/3 2/3 arányt, akkor azt is illenet tudnod, hogy a gépesített lövészhadosztály péncélos és BMP-s ezrede ment volna elöl, a maradék két BTR-es ezred a szárnyakat biztosította volna, vagy tartalékot képeznek belőlük meg még egy halom másik dolog.
Tisztában vagyok azzal, amit írtál. Csak mivel a dd az ezred felett van, ezért a teljes ho állományát vettem átlagnak.
Mert, ha csak ráböksz egy ezredre és közlöd, hogy az 100% BMP, akkor a valóság igen erős torzítása lenne.
Szóval, akkor megint ott vagyunk, hogy bizony vegyes alkalmazás is van, mert ár és több minden faktor.

Egyesek részéről meg a tempó az volt, hogy "kerekes = szar", meg "nem kell", meg "hülye vagy".
Amikor egy országot romba döntő költekezéssel is erre telt a szovjeteknek.
(Úgy, hogy nem is minden BMP volt ATGM-es talán... A nagyon nagy urak azon rageltek, hogy egy konkurszos BMP-1 majdnem annyiba került, mint egy T-72A tudtommal.)
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 829
36 433
113
A BTR az soha a büdős életben nem volt gyalogsági harcjármű (IFV). A BTR az egy páncélozott személyszállító (APC).
A BTR-80 cuccokkal 14 tonna, a BMP-3 meg 20 tonna.
A BTR-t keresztüllővöd egy PKM-el, a BMP-3-meg szemből 30 mm-s gépágyú rezisztens.
A BMP-2/3 megy együtt a harckocsikkal terepen, a BTR csak akkor megy le a terepről ha nagyon kell
Ez még minden tankönyvben sincs igy,a valóságban meg főleg nem.Csak azt kéne megnézzni,hogy is nézz ki egy védelmi szakasztámpont a szovjet nagykönyvben.3 BTR tompa ékben beásva,mögöttük egy hk.....Terepen,frontvonalban.
Irtam ide egy kerekes-láncos szösszenetetr,de a Vasember átpakolta.Mindegy,mert senki nem mondot semmit rá
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
15 008
38 090
113
Én is pazarlásnak tartanám, hogy tízezres Szvinyeccel / Vákummal lőjenek a BTR-152-esre, amikor a kopejkákba kerülő 3BM22-es is tökéletesen megfelel.



A Spike az nem harckocsi lövegből indítható ATGM, hanem gyalogsági. Harckocsi lövegből indítható Nyugati ATGM az a LAHAT, de azzal csak Izrael, meg Chile bírnak, senki más nem Nyugaton, így a Refleksz egyedülálló aduásza a Szovjet / Orosz / Ukrán harckocsiknak.

Mintha az indiaiak is megvették volna a LAHAT-ot.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Mark1993

Well-Known Member
2010. augusztus 23.
5 534
18 546
113
Mintha az indiaiak is megvették volna a LAHAT-ot.

De az Indiaiak fő típusa a T-90A, azt mennyire lehet összepároztatni a LAHAT-al ? Meg hol van nekik harckocsis ütközetekre alkalmas terepük ?

A LAHAT-ot valóban elsődlegesen harckocsihoz szánták, de ugyanúgy lehet helikopterről is alkalmazni, és akár még háromlábú állványról is, gyalogosan.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 829
36 433
113
Mintha az indiaiak is megvették volna a LAHAT-ot.
Meg bizony-de nem hk-ba
LAHAT_1920x525.jpg

LAHAT inditható tubusbol is,és a hinduk a helieikre vették meg.Meg azthiszem az azeriek is a midernizált Mi-17re.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 504
66 683
113
Egyesek részéről meg a tempó az volt, hogy "kerekes = szar", meg "nem kell", meg "hülye vagy".

Ezzel szemben a valóság az volt, hogy:
Felhívtuk a figyelmedet arra, hogy az alföldön van sár, amit szemmel láthatóan nem tudtál.
Illetve közöltük, hogy ilyen körülmények között a láncos technika jobb. És minél nehezebb egy jármű, annál inkább igényli a láncos kiépítést.

Ezzel a civil és katona ipari elemi logikával nem sikerült megbírkóznod. :)
De ha már úgyis statisztikázni akarsz, számold ki, hogy mekkora az átlag tömege a világ gumikerekes harcjárműveinek és mekkora a láncosoknak.
Lehet, hogy akkor leesik a tantusz.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 426
90 373
113
Tisztában vagyok azzal, amit írtál. Csak mivel a dd az ezred felett van, ezért a teljes ho állományát vettem átlagnak.
Mert, ha csak ráböksz egy ezredre és közlöd, hogy az 100% BMP, akkor a valóság igen erős torzítása lenne.
Szóval, akkor megint ott vagyunk, hogy bizony vegyes alkalmazás is van, mert ár és több minden faktor.

Egyesek részéről meg a tempó az volt, hogy "kerekes = szar", meg "nem kell", meg "hülye vagy".
Amikor egy országot romba döntő költekezéssel is erre telt a szovjeteknek.
(Úgy, hogy nem is minden BMP volt ATGM-es talán... A nagyon nagy urak azon rageltek, hogy egy konkurszos BMP-1 majdnem annyiba került, mint egy T-72A tudtommal.)
De nem úgy harcolnak, hogy csak úgy átlagot lehessen vonni.

Csak vegyes alkalmazás okai fontosabbak, mint maga az alkalmazás, mert a vegyes alkalmazás kényszer nem pedig koncepció. Nézd meg pl a svédeket, nekik van pénzük, nincs is vegyes alkalmazás. A németek ugyanez*. De mindenhol máshol is ahol van pénz, ott a kerekes járművek nem közösködnek úgy a harckocsikkal mint ahogy a láncosok. Jó példa erre a közepes dandár koncepció, ahol nincs harckocsi vagy IFV cssak APC. De nézd meg az amerikai nehéz dandárokat, egy darab Stryker nincs bennük (harcoló zászlóaljaknál mint harcjármű) csak Bradley.

*A németeknél a páncélgránátos dandárokban a Boxer zászlóalj, felderítő zászlóalj még véletlen sem az a dolga, hogy együtt mozogjon a harckocsikkal.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 426
90 373
113
Ez még minden tankönyvben sincs igy,a valóságban meg főleg nem.Csak azt kéne megnézzni,hogy is nézz ki egy védelmi szakasztámpont a szovjet nagykönyvben.3 BTR tompa ékben beásva,mögöttük egy hk.....Terepen,frontvonalban.
Irtam ide egy kerekes-láncos szösszenetetr,de a Vasember átpakolta.Mindegy,mert senki nem mondot semmit rá
Mert elavult és már a saját korában sem hatékony harcászatból indulsz ki. Mit reagáljunk a teljesen nyilvánvaló butaságra?
 
  • Vicces
Reactions: Negan
M

molnibalage

Guest
De nem úgy harcolnak, hogy csak úgy átlagot lehessen vonni.

Csak vegyes alkalmazás okai fontosabbak, mint maga az alkalmazás, mert a vegyes alkalmazás kényszer nem pedig koncepció. Nézd meg pl a svédeket, nekik van pénzük, nincs is vegyes alkalmazás. A németek ugyanez*. De mindenhol máshol is ahol van pénz, ott a kerekes járművek nem közösködnek úgy a harckocsikkal mint ahogy a láncosok. Jó példa erre a közepes dandár koncepció, ahol nincs harckocsi vagy IFV cssak APC. De nézd meg az amerikai nehéz dandárokat, egy darab Stryker nincs bennük (harcoló zászlóaljaknál mint harcjármű) csak Bradley.

*A németeknél a páncélgránátos dandárokban a Boxer zászlóalj, felderítő zászlóalj még véletlen sem az a dolga, hogy együtt mozogjon a harckocsikkal.
Ez OK. Majd szóljál, ha a magyar gazdasági teljesítmény valaha összemérhető lesz a svéddel, némettel vagy amerikaiakkal.
Ez kb. olyan szintű rekcsázás az ideálisra, mintha én azt mondanám, hogy kukába a szaros Gripennel és csak F-35A.

Lenne értelme?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 426
90 373
113
Ez OK. Majd szóljál, ha a magyar gazdasági teljesítmény valaha összemérhető lesz a svéddel, némettel vagy amerikaiakkal.
Ez kb. olyan szintű rekcsázás az ideálisra, mintha én azt mondanám, hogy kukába a szaros Gripennel és csak F-35A.

Lenne értelme?
Nem is kell. Azért vettünk egy dandárnyi IFV-t és harckocsit, hogy legyen egy komplett dandárunk amit egyben alkalmazunk.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 829
36 433
113
Ezzel szemben a valóság az volt, hogy:
Felhívtuk a figyelmedet arra, hogy az alföldön van sár, amit szemmel láthatóan nem tudtál.
Illetve közöltük, hogy ilyen körülmények között a láncos technika jobb. És minél nehezebb egy jármű, annál inkább igényli a láncos kiépítést.

Ezzel a civil és katona ipari elemi logikával nem sikerült megbírkóznod. :)
De ha már úgyis statisztikázni akarsz, számold ki, hogy mekkora az átlag tömege a világ gumikerekes harcjárműveinek és mekkora a láncosoknak.
Lehet, hogy akkor leesik a tantusz.
Ukrajnában is van sár.....És bizony a sárba ragadt hk-t,gumikerekes traktorral vontatták el a cigányok.....(némán,nehogymán itthadjuk ezt a jóóókis vasat!)
Baromira leegyszerűsititek ezt a kérdést-pedig a világ számnalan példája mutatja,hogy nem az.IDF is a szinte tiszta láncos teknyikárol most áll át vegyes kerekes-láncos technikára.És nem,Izrael nem csak kemény talajú sivatagbol áll
image001.jpg

Izraeli felázott termőföld semmivel sem kevésbé vendégmarasztalóbb a magyarnál.És a homokos sivatag meg kifejezetten nehéz terep,ahol gyorsan elakad a nehéz láncos technika is.
Búrokat jó példának tartom.Bár a földrajzi léptékük nagyobb,de ugyanolyan problémákkal küzdöttek,mint most mi.Ellentétpárnak meg adja magát Izrael.(tulajdonképpen katonaföldrajzilag lehetne követendő példa az IDF is,társadalmi,gazdasági okokbol nem lehet az)
Búrok problémája a hadszintér méretéhez képest igen kicsi hadsereg,és a korlátozott erőforrások (kevés pénz,kevés ember).Nekünk ugyan ezek a problémáink.
A láncosnak egy előnye van,a némileg jobb harcászati mozgékonyság,terepjáró képesség.Ez a jobb azomban korántsem olyan nagy különbség átlagosan egy korszerű 8x8/6x6,jol megkonstruált járműhöz képest.(Ratel példul a teherautós kerékelrendezésével minden jó terepjáró képességével is egy nem követendő példa.A teherautós kerékképletnek kicsike az árokáthidaló képessége.Az árok meg a tereperődités alapeszköze.Még az apartheid alatt elkezdett Ratel 2000 program,amit végül a helyi változatú Patria nyert,elő is irta ennek megváltoztatását).Azonban cserében rosszabb a hadműveleti mozgékonyság,nagyobb a logisztikai támogatásigény,drágább,drágábban üzemeltethető,jóval kisebb javitás közi üzemidő (ukránok a PzHval pont ezzel vannak bajba),és bármilyen meglepő,jóval kisebb a sérülésállósága (lánctalpszakadás azönnali mozgásképtelenséghez vezet.De még a papir BTR80 is csinált olyan mutatványt,hogy kerékhiányokkal mozgóképes maradt-éles harci tapasztalat),nagyobb müszaki,javitó-karbantartó igény.
Búroknak nagy hadműveleti mozgékonyság kellett,jó harcászati mozgékonysággal párositva.Minnél nagyobb autonómia,kevés logisztikával nagy hadműveleti rendelkezésre állási idő.És férjen bele a büdzsébe...(pontosan ugyan ezek a gondjaink).Ezért lett a hk kivételével minden járművük kerekes.
Izrael az ellenpélda.Kicsi hadműveleti távolságok,a hadszintér méretéhez képest nagy haderő.Nincs szükség nagy hadműveleti mozgékonyságra.Biztositható a láncos nagyobb eszköz,anyag és munkaigénye.Hadműveleti zóna közvetlenül a logisztikai bázis mellet van.
Mi meg vagyunk az az ország,amelyik ha gazdag és militarizált társadalmú lenne,akkor IDFet tudna épiteni.És ez esetben a láncos teknyika részaránya nagyobb lehetne.De mivel szegények vagyunk,és a haderő kicsi,létszámhiányos,ezért az SADF vonalát kellene követnünk.
Vagyis lehet,hogy a láncosnak a legtöbb esetben (de nem minden esetben),kisebb-nagyobb mértékben (átlagosan jol megkonstruált kerekes esetén korántsem olyan jelentősen) némileg nagyobb a terepjáró képessége,DE....De az csak egy szempont a haderő harcképessége szempontrendszerében.Van rajta kivűl még egypár szempont,amit figyelembe kell(ene) venni.
Az MH harci ereje kicsi,nagyon kicsi a védendő területhez képest.Szükség van a fokozott hadműveleti mozgékonyságra-kerék.Az MH erőforrásai mind emberben,mind anyagiakban szűkösek.Minnél könnyebben,olcsóbban,hosszabb ideig hadrafogható (hadműveleti időszakra értve),kis eszközigénnyel és korlátozott logisztikával,kevesebb pénzből üzemeltethető teknyika kell-kerekes.
Kiváncsi vagyok a véleményekre
No,vélemény,se ellen,se egyetértő,nem érkezett.Pedig az,hogy a felázott szántáson egy adott időpillanatban melyik megy át jobban,az csak egy szempont....
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 829
36 433
113
Ezzel szemben a valóság az volt, hogy:
Felhívtuk a figyelmedet arra, hogy az alföldön van sár, amit szemmel láthatóan nem tudtál.
Illetve közöltük, hogy ilyen körülmények között a láncos technika jobb. És minél nehezebb egy jármű, annál inkább igényli a láncos kiépítést.

Ezzel a civil és katona ipari elemi logikával nem sikerült megbírkóznod. :)
De ha már úgyis statisztikázni akarsz, számold ki, hogy mekkora az átlag tömege a világ gumikerekes harcjárműveinek és mekkora a láncosoknak.
Lehet, hogy akkor leesik a tantusz.
Ukrajnában is van sár.....És bizony a sárba ragadt hk-t,gumikerekes traktorral vontatták el a cigányok.....(némán,nehogymán itthadjuk ezt a jóóókis vasat!)
Baromira leegyszerűsititek ezt a kérdést-pedig a világ számnalan példája mutatja,hogy nem az.IDF is a szinte tiszta láncos teknyikárol most áll át vegyes kerekes-láncos technikára.És nem,Izrael nem csak kemény talajú sivatagbol áll
image001.jpg

Izraeli felázott termőföld semmivel sem kevésbé vendégmarasztalóbb a magyarnál.És a homokos sivatag meg kifejezetten nehéz terep,ahol gyorsan elakad a nehéz láncos technika is.
Búrokat jó példának tartom.Bár a földrajzi léptékük nagyobb,de ugyanolyan problémákkal küzdöttek,mint most mi.Ellentétpárnak meg adja magát Izrael.(tulajdonképpen katonaföldrajzilag lehetne követendő példa az IDF is,társadalmi,gazdasági okokbol nem lehet az)
Búrok problémája a hadszintér méretéhez képest igen kicsi hadsereg,és a korlátozott erőforrások (kevés pénz,kevés ember).Nekünk ugyan ezek a problémáink.
A láncosnak egy előnye van,a némileg jobb harcászati mozgékonyság,terepjáró képesség.Ez a jobb azomban korántsem olyan nagy különbség átlagosan egy korszerű 8x8/6x6,jol megkonstruált járműhöz képest.(Ratel példul a teherautós kerékelrendezésével minden jó terepjáró képességével is egy nem követendő példa.A teherautós kerékképletnek kicsike az árokáthidaló képessége.Az árok meg a tereperődités alapeszköze.Még az apartheid alatt elkezdett Ratel 2000 program,amit végül a helyi változatú Patria nyert,elő is irta ennek megváltoztatását).Azonban cserében rosszabb a hadműveleti mozgékonyság,nagyobb a logisztikai támogatásigény,drágább,drágábban üzemeltethető,jóval kisebb javitás közi üzemidő (ukránok a PzHval pont ezzel vannak bajba),és bármilyen meglepő,jóval kisebb a sérülésállósága (lánctalpszakadás azönnali mozgásképtelenséghez vezet.De még a papir BTR80 is csinált olyan mutatványt,hogy kerékhiányokkal mozgóképes maradt-éles harci tapasztalat),nagyobb müszaki,javitó-karbantartó igény.
Búroknak nagy hadműveleti mozgékonyság kellett,jó harcászati mozgékonysággal párositva.Minnél nagyobb autonómia,kevés logisztikával nagy hadműveleti rendelkezésre állási idő.És férjen bele a büdzsébe...(pontosan ugyan ezek a gondjaink).Ezért lett a hk kivételével minden járművük kerekes.
Izrael az ellenpélda.Kicsi hadműveleti távolságok,a hadszintér méretéhez képest nagy haderő.Nincs szükség nagy hadműveleti mozgékonyságra.Biztositható a láncos nagyobb eszköz,anyag és munkaigénye.Hadműveleti zóna közvetlenül a logisztikai bázis mellet van.
Mi meg vagyunk az az ország,amelyik ha gazdag és militarizált társadalmú lenne,akkor IDFet tudna épiteni.És ez esetben a láncos teknyika részaránya nagyobb lehetne.De mivel szegények vagyunk,és a haderő kicsi,létszámhiányos,ezért az SADF vonalát kellene követnünk.
Vagyis lehet,hogy a láncosnak a legtöbb esetben (de nem minden esetben),kisebb-nagyobb mértékben (átlagosan jol megkonstruált kerekes esetén korántsem olyan jelentősen) némileg nagyobb a terepjáró képessége,DE....De az csak egy szempont a haderő harcképessége szempontrendszerében.Van rajta kivűl még egypár szempont,amit figyelembe kell(ene) venni.
Az MH harci ereje kicsi,nagyon kicsi a védendő területhez képest.Szükség van a fokozott hadműveleti mozgékonyságra-kerék.Az MH erőforrásai mind emberben,mind anyagiakban szűkösek.Minnél könnyebben,olcsóbban,hosszabb ideig hadrafogható (hadműveleti időszakra értve),kis eszközigénnyel és korlátozott logisztikával,kevesebb pénzből üzemeltethető teknyika kell-kerekes.
Kiváncsi vagyok a véleményekre
No,vélemény,se ellen,se egyetértő,nem érkezett.Pedig az,hogy a felázott szántáson egy adott időpillanatban melyik megy át jobban,az csak egy szempont....
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 504
66 683
113
Ukrajnában is van sár.....És bizony a sárba ragadt hk-t,gumikerekes traktorral vontatták el a cigányok.....(némán,nehogymán itthadjuk ezt a jóóókis vasat!)

Ne nevettesd már ki magad :)
Hetekkel később, megváltozott talajviszonyoknál elvontattak egy tankot. Gondolom azért vontatták és nem ment, mert vagy műszaki hibás volt, vagy üzemanyaga nem volt....

IDF is a szinte tiszta láncos teknyikárol most áll át vegyes kerekes-láncos technikára.

Majd akkor szólj ha a 70 tonnás merkava gumikerekes lesz :D
 
  • Szomorú
Reactions: Negan

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 829
36 433
113
Ne nevettesd már ki magad :)
Hetekkel később, megváltozott talajviszonyoknál elvontattak egy tankot. Gondolom azért vontatták és nem ment, mert vagy műszaki hibás volt, vagy üzemanyaga nem volt....



Majd akkor szólj ha a 70 tonnás merkava gumikerekes lesz :D
Hát,lözungoknál többre számitottam volna tőled......