Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
De nem úgy harcolnak, hogy csak úgy átlagot lehessen vonni.

Csak vegyes alkalmazás okai fontosabbak, mint maga az alkalmazás, mert a vegyes alkalmazás kényszer nem pedig koncepció. Nézd meg pl a svédeket, nekik van pénzük, nincs is vegyes alkalmazás. A németek ugyanez*. De mindenhol máshol is ahol van pénz, ott a kerekes járművek nem közösködnek úgy a harckocsikkal mint ahogy a láncosok. Jó példa erre a közepes dandár koncepció, ahol nincs harckocsi vagy IFV cssak APC. De nézd meg az amerikai nehéz dandárokat, egy darab Stryker nincs bennük (harcoló zászlóaljaknál mint harcjármű) csak Bradley.

*A németeknél a páncélgránátos dandárokban a Boxer zászlóalj, felderítő zászlóalj még véletlen sem az a dolga, hogy együtt mozogjon a harckocsikkal.
Ez OK. Majd szóljál, ha a magyar gazdasági teljesítmény valaha összemérhető lesz a svéddel, némettel vagy amerikaiakkal.
Ez kb. olyan szintű rekcsázás az ideálisra, mintha én azt mondanám, hogy kukába a szaros Gripennel és csak F-35A.

Lenne értelme?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 656
79 889
113
Ez OK. Majd szóljál, ha a magyar gazdasági teljesítmény valaha összemérhető lesz a svéddel, némettel vagy amerikaiakkal.
Ez kb. olyan szintű rekcsázás az ideálisra, mintha én azt mondanám, hogy kukába a szaros Gripennel és csak F-35A.

Lenne értelme?
Nem is kell. Azért vettünk egy dandárnyi IFV-t és harckocsit, hogy legyen egy komplett dandárunk amit egyben alkalmazunk.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 182
113
Ezzel szemben a valóság az volt, hogy:
Felhívtuk a figyelmedet arra, hogy az alföldön van sár, amit szemmel láthatóan nem tudtál.
Illetve közöltük, hogy ilyen körülmények között a láncos technika jobb. És minél nehezebb egy jármű, annál inkább igényli a láncos kiépítést.

Ezzel a civil és katona ipari elemi logikával nem sikerült megbírkóznod. :)
De ha már úgyis statisztikázni akarsz, számold ki, hogy mekkora az átlag tömege a világ gumikerekes harcjárműveinek és mekkora a láncosoknak.
Lehet, hogy akkor leesik a tantusz.
Ukrajnában is van sár.....És bizony a sárba ragadt hk-t,gumikerekes traktorral vontatták el a cigányok.....(némán,nehogymán itthadjuk ezt a jóóókis vasat!)
Baromira leegyszerűsititek ezt a kérdést-pedig a világ számnalan példája mutatja,hogy nem az.IDF is a szinte tiszta láncos teknyikárol most áll át vegyes kerekes-láncos technikára.És nem,Izrael nem csak kemény talajú sivatagbol áll
image001.jpg

Izraeli felázott termőföld semmivel sem kevésbé vendégmarasztalóbb a magyarnál.És a homokos sivatag meg kifejezetten nehéz terep,ahol gyorsan elakad a nehéz láncos technika is.
Búrokat jó példának tartom.Bár a földrajzi léptékük nagyobb,de ugyanolyan problémákkal küzdöttek,mint most mi.Ellentétpárnak meg adja magát Izrael.(tulajdonképpen katonaföldrajzilag lehetne követendő példa az IDF is,társadalmi,gazdasági okokbol nem lehet az)
Búrok problémája a hadszintér méretéhez képest igen kicsi hadsereg,és a korlátozott erőforrások (kevés pénz,kevés ember).Nekünk ugyan ezek a problémáink.
A láncosnak egy előnye van,a némileg jobb harcászati mozgékonyság,terepjáró képesség.Ez a jobb azomban korántsem olyan nagy különbség átlagosan egy korszerű 8x8/6x6,jol megkonstruált járműhöz képest.(Ratel példul a teherautós kerékelrendezésével minden jó terepjáró képességével is egy nem követendő példa.A teherautós kerékképletnek kicsike az árokáthidaló képessége.Az árok meg a tereperődités alapeszköze.Még az apartheid alatt elkezdett Ratel 2000 program,amit végül a helyi változatú Patria nyert,elő is irta ennek megváltoztatását).Azonban cserében rosszabb a hadműveleti mozgékonyság,nagyobb a logisztikai támogatásigény,drágább,drágábban üzemeltethető,jóval kisebb javitás közi üzemidő (ukránok a PzHval pont ezzel vannak bajba),és bármilyen meglepő,jóval kisebb a sérülésállósága (lánctalpszakadás azönnali mozgásképtelenséghez vezet.De még a papir BTR80 is csinált olyan mutatványt,hogy kerékhiányokkal mozgóképes maradt-éles harci tapasztalat),nagyobb müszaki,javitó-karbantartó igény.
Búroknak nagy hadműveleti mozgékonyság kellett,jó harcászati mozgékonysággal párositva.Minnél nagyobb autonómia,kevés logisztikával nagy hadműveleti rendelkezésre állási idő.És férjen bele a büdzsébe...(pontosan ugyan ezek a gondjaink).Ezért lett a hk kivételével minden járművük kerekes.
Izrael az ellenpélda.Kicsi hadműveleti távolságok,a hadszintér méretéhez képest nagy haderő.Nincs szükség nagy hadműveleti mozgékonyságra.Biztositható a láncos nagyobb eszköz,anyag és munkaigénye.Hadműveleti zóna közvetlenül a logisztikai bázis mellet van.
Mi meg vagyunk az az ország,amelyik ha gazdag és militarizált társadalmú lenne,akkor IDFet tudna épiteni.És ez esetben a láncos teknyika részaránya nagyobb lehetne.De mivel szegények vagyunk,és a haderő kicsi,létszámhiányos,ezért az SADF vonalát kellene követnünk.
Vagyis lehet,hogy a láncosnak a legtöbb esetben (de nem minden esetben),kisebb-nagyobb mértékben (átlagosan jol megkonstruált kerekes esetén korántsem olyan jelentősen) némileg nagyobb a terepjáró képessége,DE....De az csak egy szempont a haderő harcképessége szempontrendszerében.Van rajta kivűl még egypár szempont,amit figyelembe kell(ene) venni.
Az MH harci ereje kicsi,nagyon kicsi a védendő területhez képest.Szükség van a fokozott hadműveleti mozgékonyságra-kerék.Az MH erőforrásai mind emberben,mind anyagiakban szűkösek.Minnél könnyebben,olcsóbban,hosszabb ideig hadrafogható (hadműveleti időszakra értve),kis eszközigénnyel és korlátozott logisztikával,kevesebb pénzből üzemeltethető teknyika kell-kerekes.
Kiváncsi vagyok a véleményekre
No,vélemény,se ellen,se egyetértő,nem érkezett.Pedig az,hogy a felázott szántáson egy adott időpillanatban melyik megy át jobban,az csak egy szempont....
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 182
113
Ezzel szemben a valóság az volt, hogy:
Felhívtuk a figyelmedet arra, hogy az alföldön van sár, amit szemmel láthatóan nem tudtál.
Illetve közöltük, hogy ilyen körülmények között a láncos technika jobb. És minél nehezebb egy jármű, annál inkább igényli a láncos kiépítést.

Ezzel a civil és katona ipari elemi logikával nem sikerült megbírkóznod. :)
De ha már úgyis statisztikázni akarsz, számold ki, hogy mekkora az átlag tömege a világ gumikerekes harcjárműveinek és mekkora a láncosoknak.
Lehet, hogy akkor leesik a tantusz.
Ukrajnában is van sár.....És bizony a sárba ragadt hk-t,gumikerekes traktorral vontatták el a cigányok.....(némán,nehogymán itthadjuk ezt a jóóókis vasat!)
Baromira leegyszerűsititek ezt a kérdést-pedig a világ számnalan példája mutatja,hogy nem az.IDF is a szinte tiszta láncos teknyikárol most áll át vegyes kerekes-láncos technikára.És nem,Izrael nem csak kemény talajú sivatagbol áll
image001.jpg

Izraeli felázott termőföld semmivel sem kevésbé vendégmarasztalóbb a magyarnál.És a homokos sivatag meg kifejezetten nehéz terep,ahol gyorsan elakad a nehéz láncos technika is.
Búrokat jó példának tartom.Bár a földrajzi léptékük nagyobb,de ugyanolyan problémákkal küzdöttek,mint most mi.Ellentétpárnak meg adja magát Izrael.(tulajdonképpen katonaföldrajzilag lehetne követendő példa az IDF is,társadalmi,gazdasági okokbol nem lehet az)
Búrok problémája a hadszintér méretéhez képest igen kicsi hadsereg,és a korlátozott erőforrások (kevés pénz,kevés ember).Nekünk ugyan ezek a problémáink.
A láncosnak egy előnye van,a némileg jobb harcászati mozgékonyság,terepjáró képesség.Ez a jobb azomban korántsem olyan nagy különbség átlagosan egy korszerű 8x8/6x6,jol megkonstruált járműhöz képest.(Ratel példul a teherautós kerékelrendezésével minden jó terepjáró képességével is egy nem követendő példa.A teherautós kerékképletnek kicsike az árokáthidaló képessége.Az árok meg a tereperődités alapeszköze.Még az apartheid alatt elkezdett Ratel 2000 program,amit végül a helyi változatú Patria nyert,elő is irta ennek megváltoztatását).Azonban cserében rosszabb a hadműveleti mozgékonyság,nagyobb a logisztikai támogatásigény,drágább,drágábban üzemeltethető,jóval kisebb javitás közi üzemidő (ukránok a PzHval pont ezzel vannak bajba),és bármilyen meglepő,jóval kisebb a sérülésállósága (lánctalpszakadás azönnali mozgásképtelenséghez vezet.De még a papir BTR80 is csinált olyan mutatványt,hogy kerékhiányokkal mozgóképes maradt-éles harci tapasztalat),nagyobb müszaki,javitó-karbantartó igény.
Búroknak nagy hadműveleti mozgékonyság kellett,jó harcászati mozgékonysággal párositva.Minnél nagyobb autonómia,kevés logisztikával nagy hadműveleti rendelkezésre állási idő.És férjen bele a büdzsébe...(pontosan ugyan ezek a gondjaink).Ezért lett a hk kivételével minden járművük kerekes.
Izrael az ellenpélda.Kicsi hadműveleti távolságok,a hadszintér méretéhez képest nagy haderő.Nincs szükség nagy hadműveleti mozgékonyságra.Biztositható a láncos nagyobb eszköz,anyag és munkaigénye.Hadműveleti zóna közvetlenül a logisztikai bázis mellet van.
Mi meg vagyunk az az ország,amelyik ha gazdag és militarizált társadalmú lenne,akkor IDFet tudna épiteni.És ez esetben a láncos teknyika részaránya nagyobb lehetne.De mivel szegények vagyunk,és a haderő kicsi,létszámhiányos,ezért az SADF vonalát kellene követnünk.
Vagyis lehet,hogy a láncosnak a legtöbb esetben (de nem minden esetben),kisebb-nagyobb mértékben (átlagosan jol megkonstruált kerekes esetén korántsem olyan jelentősen) némileg nagyobb a terepjáró képessége,DE....De az csak egy szempont a haderő harcképessége szempontrendszerében.Van rajta kivűl még egypár szempont,amit figyelembe kell(ene) venni.
Az MH harci ereje kicsi,nagyon kicsi a védendő területhez képest.Szükség van a fokozott hadműveleti mozgékonyságra-kerék.Az MH erőforrásai mind emberben,mind anyagiakban szűkösek.Minnél könnyebben,olcsóbban,hosszabb ideig hadrafogható (hadműveleti időszakra értve),kis eszközigénnyel és korlátozott logisztikával,kevesebb pénzből üzemeltethető teknyika kell-kerekes.
Kiváncsi vagyok a véleményekre
No,vélemény,se ellen,se egyetértő,nem érkezett.Pedig az,hogy a felázott szántáson egy adott időpillanatban melyik megy át jobban,az csak egy szempont....
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 854
57 863
113
Ukrajnában is van sár.....És bizony a sárba ragadt hk-t,gumikerekes traktorral vontatták el a cigányok.....(némán,nehogymán itthadjuk ezt a jóóókis vasat!)

Ne nevettesd már ki magad :)
Hetekkel később, megváltozott talajviszonyoknál elvontattak egy tankot. Gondolom azért vontatták és nem ment, mert vagy műszaki hibás volt, vagy üzemanyaga nem volt....

IDF is a szinte tiszta láncos teknyikárol most áll át vegyes kerekes-láncos technikára.

Majd akkor szólj ha a 70 tonnás merkava gumikerekes lesz :D
 
  • Szomorú
Reactions: Negan

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 182
113
Ne nevettesd már ki magad :)
Hetekkel később, megváltozott talajviszonyoknál elvontattak egy tankot. Gondolom azért vontatták és nem ment, mert vagy műszaki hibás volt, vagy üzemanyaga nem volt....



Majd akkor szólj ha a 70 tonnás merkava gumikerekes lesz :D
Hát,lözungoknál többre számitottam volna tőled......
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 137
10 465
113
Te vagy mindig büszke a középsulis fizika tudásodra.
Számold ki légyszíves, hogy a két megoldás közül melyiknek alacsonyabb a talajnyomása hasonló súly mellet:
TransferTrack-Comparison.png


Picture-of-Timbco-TF820-D-used-for-illustrating-nominal-ground-pressure.png


graphic-ground-pressure.jpg
Ez már részben talajmechanika, és ott van egy olyan érdekes dolog hogy a nagyobb felületű terhelés mélyebbre hat. A nyomásokat egy ún. hagymagörbe/nyomáshagyma/izobár görbe sorral ábrázoljuk, és van olyan talaj amikor a kisebb felszíni nyomás nagyobb sülyedést eredményez ugyanakkora nyomó erőre...
(ritkán van ilyen eset, de van. Alapozások javításánál kell erre külön figyelni hogy nehogy probléma legyen belőle)
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 854
57 863
113
Hát,lözungoknál többre számitottam volna tőled......

Mit kellene még a témában mondanom?
Józan ész kell csak ennyi. Hány tonna egy kamion? 70 tonna? Hány tengelye van? Ha bemész egy 20-30 centi mély sáros földútra ott maradsz?
Szerintem ott.
Hány tonna egy harckocsi? 70 tonna. Bemegy ugyan erre az útra mi történik? Észre sem veszi....
Sarkitott példa, de már nem tudom hány féle képpen lehetne ezt elmondani.

A gumikerekes járműveknél mindig az a cél, hogy olcsón lehessen üzemeltetni és gyártani. Ezért van több BTR mint BMP.
És ezért vesznek a csóró országok gumikerekest nem pedig láncosat.

Persze vannak az évben olyan napok, nem is kevés amikor egy nem annyira szar talajon a harckocsi meg egy nagyon könnyű de erős gumikerekes együtt tud mozogni. De ez nem minden idős képesség.
Ahogyan 20-25 tonna felett már szinte kötelező láncos járművet gyártani, mert a gumi kerekes nem megy el.
Lásd. a túlsúlyos Boxert, ahol az a nagy fejlesztésük, hogy van már belőle láncos is. Nah, vajon miért kellet elképesztően sok pénzért láncositani a típust?
Csak nem azért mert a túl nehéz Boxer nem rendelkezik érdemi terepjáró képességgel? o_O
Okés, hogy egy sima földúton elmegy, de szerintem egy frissen szántott földtáblán ott marad....
Ez ilyen egyszerű.
 
  • Tetszik
Reactions: cirqle and aquarell

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 182
113
Mit kellene még a témában mondanom?
Józan ész kell csak ennyi. Hány tonna egy kamion? 70 tonna? Hány tengelye van? Ha bemész egy 20-30 centi mély sáros földútra ott maradsz?
Szerintem ott.
Hány tonna egy harckocsi? 70 tonna. Bemegy ugyan erre az útra mi történik? Észre sem veszi....
Sarkitott példa, de már nem tudom hány féle képpen lehetne ezt elmondani.

A gumikerekes járműveknél mindig az a cél, hogy olcsón lehessen üzemeltetni és gyártani. Ezért van több BTR mint BMP.
És ezért vesznek a csóró országok gumikerekest nem pedig láncosat.

Persze vannak az évben olyan napok, nem is kevés amikor egy nem annyira szar talajon a harckocsi meg egy nagyon könnyű de erős gumikerekes együtt tud mozogni. De ez nem minden idős képesség.
Ahogyan 20-25 tonna felett már szinte kötelező láncos járművet gyártani, mert a gumi kerekes nem megy el.
Lásd. a túlsúlyos Boxert, ahol az a nagy fejlesztésük, hogy van már belőle láncos is. Nah, vajon miért kellet elképesztően sok pénzért láncositani a típust?
Csak nem azért mert a túl nehéz Boxer nem rendelkezik érdemi terepjáró képességgel? o_O
Okés, hogy egy sima földúton elmegy, de szerintem egy frissen szántott földtáblán ott marad....
Ez ilyen egyszerű.
A berakott járgány dél afrikai fejlesztés,ki más is foglakozott volna vele (németek és a franciák is...).Ugyanott elment,mint a Ratel.Ratel meg mint a képen láttad,elevickélt az elárasztott szavannán is.Bukását nem a terepjáró képesség okozta,hanem a fejleszthetősége.T72 ellen már kevés lett volna,és számitottak távlatosan a megjelenésével.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 854
57 863
113
A berakott járgány dél afrikai fejlesztés,ki más is foglakozott volna vele (németek és a franciák is...).Ugyanott elment,mint a Ratel.Ratel meg mint a képen láttad,elevickélt az elárasztott szavannán is.Bukását nem a terepjáró képesség okozta,hanem a fejleszthetősége.T72 ellen már kevés lett volna,és számitottak távlatosan a megjelenésével.

Nem érted a lényeget még mindig. Minél nehezebb egy jármű annál nagyobb súlyt kell eloszlatni a talajon. Mivel a katonai járművek mérete korlátos ezért egy adott térfogaton belül kell megoldani. Ez meg azt adja ki, hogy csak lánctalppal van kellő felületed bizonyos súly felett.
Ha kereket használsz, mint a Boxer, akkor elsüllyedsz a picsába.
Erre nem érv az, hogy bezzeg a BTR ami 14 tonnát dob szét 8 kerékre. Az egy könnyű jármű.
De az ugyan ilyen könnyű de láncos M113-nak például jobb a terepjáró képessége.
Ezek tények.

Ami miatt ma egyre több a gumikerekes és kevesebb a láncos az az, hogy sok békeidős hadsereg van, és olcsón vehető és olcsón üzemben tartható technikára van kereslet.
A HH alatt meg sokszor még az APC-k is láncosak voltak, lásd MT-LB, M113, FV432, Pbv 302 stb....
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 094
33 182
113
Mit kellene még a témában mondanom?
Józan ész kell csak ennyi. Hány tonna egy kamion? 70 tonna? Hány tengelye van? Ha bemész egy 20-30 centi mély sáros földútra ott maradsz?
Szerintem ott.
Hány tonna egy harckocsi? 70 tonna. Bemegy ugyan erre az útra mi történik? Észre sem veszi....
Sarkitott példa, de már nem tudom hány féle képpen lehetne ezt elmondani.

A gumikerekes járműveknél mindig az a cél, hogy olcsón lehessen üzemeltetni és gyártani. Ezért van több BTR mint BMP.
És ezért vesznek a csóró országok gumikerekest nem pedig láncosat.

Persze vannak az évben olyan napok, nem is kevés amikor egy nem annyira szar talajon a harckocsi meg egy nagyon könnyű de erős gumikerekes együtt tud mozogni. De ez nem minden idős képesség.
Ahogyan 20-25 tonna felett már szinte kötelező láncos járművet gyártani, mert a gumi kerekes nem megy el.
Lásd. a túlsúlyos Boxert, ahol az a nagy fejlesztésük, hogy van már belőle láncos is. Nah, vajon miért kellet elképesztően sok pénzért láncositani a típust?
Csak nem azért mert a túl nehéz Boxer nem rendelkezik érdemi terepjáró képességgel? o_O
Okés, hogy egy sima földúton elmegy, de szerintem egy frissen szántott földtáblán ott marad....
Ez ilyen egyszerű.
Folytatás
Boxer egy túlspilázott cucc,az a baja.Patria viszont elmegy sok helyen.Amikor már az sem megy el a felázott szántáson,akkor már a Leo is bajban van.
De tény,hogy a láncosoknak van egy harcászati mozgékonysági előnyük.Csakhogy ennek az előnynek nagyon komoly ára van.Szó szerint,pénzben kifejezve,és katonai értelemben is.Ráadásul az a harcászati mozgékonysági előny korántsem akkora,mint beállitjátok.Ráadásul láncsérülés esetén ez azonnali hátrányra változik.
de a legnagyobb probléma,hogy egyetlen tényezőre szűkititek a soktényezős megoldandó egyenletet.A hátrányokat figyelmen kivül hagyjátok.Továbbá figyelmen kivűl hagyjátok az országspecifikus igényeket.Mind földrajzilag,mind forráslehetőségeket.
Ja,és tettem be filmet,hogy a hk szállitó katonai szerelvény hogyan rodeozik a terepen......
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 532
10 173
113
Elnézést, hogy beleszólok, de 2 méter mély iszapnak mindegy, hogy kerekes vagy lánctalpas, abban úszni kéne mint a Sherp...
 
  • Vicces
Reactions: ogretankHU

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
48 656
79 889
113
Folytatás
Boxer egy túlspilázott cucc,az a baja.Patria viszont elmegy sok helyen.Amikor már az sem megy el a felázott szántáson,akkor már a Leo is bajban van.
De tény,hogy a láncosoknak van egy harcászati mozgékonysági előnyük.Csakhogy ennek az előnynek nagyon komoly ára van.Szó szerint,pénzben kifejezve,és katonai értelemben is.Ráadásul az a harcászati mozgékonysági előny korántsem akkora,mint beállitjátok.Ráadásul láncsérülés esetén ez azonnali hátrányra változik.
de a legnagyobb probléma,hogy egyetlen tényezőre szűkititek a soktényezős megoldandó egyenletet.A hátrányokat figyelmen kivül hagyjátok.Továbbá figyelmen kivűl hagyjátok az országspecifikus igényeket.Mind földrajzilag,mind forráslehetőségeket.
Ja,és tettem be filmet,hogy a hk szállitó katonai szerelvény hogyan rodeozik a terepen......
Te csak ne! Pont te vagy az aki mindenféle egzotikus járművel példálózol úgy, mintha az általánosság lenne nem pedig kivétel.
Boxer vs Patria....
20161206ran8100087-057.jpg
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 854
57 863
113
Elnézést, hogy beleszólok, de 2 méter mély iszapnak mindegy, hogy kerekes vagy lánctalpas, abban úszni kéne mint a Sherp...
Csak az esetek túlnyomó többségében inkább 20-40 centi iszapp, sár stb... szokott lenni. Ott viszont nagyon számít.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
18 854
57 863
113
.Patria viszont elmegy sok helyen.Amikor már az sem megy el a felázott szántáson,akkor már a Leo is bajban van.

Azért ezt az állítást alá kellene támasztani. ;)


Ez meg érdekesség, hogy működik a lánctalp például tökéletesen látszik. Nah, meg az, hogy milyen kemény tempókban közlekedik a terepen az AMX:
 
  • Tetszik
Reactions: ogretankHU

gafzhu

Well-Known Member
2019. június 15.
4 532
10 173
113
Csak az esetek túlnyomó többségében inkább 20-40 centi iszapp, sár stb... szokott lenni. Ott viszont nagyon számít.
Ahol a talaj nem tömörödik a talajra kifejtett nyomástól (inkább félreáramlik mint a sár) és nincs szilárd réteg alatta, ott megfeneklik minden víznél nehezebb jármű... és a a feneke felül a talajra, akkor hiába forog a sárban a lánctalp/kerék. A kisebb talajnyomásnak ott van előnye, ahol a talaj tömörödve szilárdabbá válik, mert kevéssé süllyed bele. Ilyen elég sok helyen van. Na meg adott talajnyomást egy nagyon nehéz járműnél nem egyszerű kerékkel elérni. Azonos tömegű lánctalpas később süllyed el, mint a kerekes.