Csak Arjunt nem vettek egy jelképes mennyiségen kívül.Tudtommal az Arjunhoz is vettek lövegből indíthatót.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Csak Arjunt nem vettek egy jelképes mennyiségen kívül.Tudtommal az Arjunhoz is vettek lövegből indíthatót.
Ez OK. Majd szóljál, ha a magyar gazdasági teljesítmény valaha összemérhető lesz a svéddel, némettel vagy amerikaiakkal.De nem úgy harcolnak, hogy csak úgy átlagot lehessen vonni.
Csak vegyes alkalmazás okai fontosabbak, mint maga az alkalmazás, mert a vegyes alkalmazás kényszer nem pedig koncepció. Nézd meg pl a svédeket, nekik van pénzük, nincs is vegyes alkalmazás. A németek ugyanez*. De mindenhol máshol is ahol van pénz, ott a kerekes járművek nem közösködnek úgy a harckocsikkal mint ahogy a láncosok. Jó példa erre a közepes dandár koncepció, ahol nincs harckocsi vagy IFV cssak APC. De nézd meg az amerikai nehéz dandárokat, egy darab Stryker nincs bennük (harcoló zászlóaljaknál mint harcjármű) csak Bradley.
*A németeknél a páncélgránátos dandárokban a Boxer zászlóalj, felderítő zászlóalj még véletlen sem az a dolga, hogy együtt mozogjon a harckocsikkal.
Nem is kell. Azért vettünk egy dandárnyi IFV-t és harckocsit, hogy legyen egy komplett dandárunk amit egyben alkalmazunk.Ez OK. Majd szóljál, ha a magyar gazdasági teljesítmény valaha összemérhető lesz a svéddel, némettel vagy amerikaiakkal.
Ez kb. olyan szintű rekcsázás az ideálisra, mintha én azt mondanám, hogy kukába a szaros Gripennel és csak F-35A.
Lenne értelme?
Ukrajnában is van sár.....És bizony a sárba ragadt hk-t,gumikerekes traktorral vontatták el a cigányok.....(némán,nehogymán itthadjuk ezt a jóóókis vasat!)Ezzel szemben a valóság az volt, hogy:
Felhívtuk a figyelmedet arra, hogy az alföldön van sár, amit szemmel láthatóan nem tudtál.
Illetve közöltük, hogy ilyen körülmények között a láncos technika jobb. És minél nehezebb egy jármű, annál inkább igényli a láncos kiépítést.
Ezzel a civil és katona ipari elemi logikával nem sikerült megbírkóznod.
De ha már úgyis statisztikázni akarsz, számold ki, hogy mekkora az átlag tömege a világ gumikerekes harcjárműveinek és mekkora a láncosoknak.
Lehet, hogy akkor leesik a tantusz.
No,vélemény,se ellen,se egyetértő,nem érkezett.Pedig az,hogy a felázott szántáson egy adott időpillanatban melyik megy át jobban,az csak egy szempont....Búrokat jó példának tartom.Bár a földrajzi léptékük nagyobb,de ugyanolyan problémákkal küzdöttek,mint most mi.Ellentétpárnak meg adja magát Izrael.(tulajdonképpen katonaföldrajzilag lehetne követendő példa az IDF is,társadalmi,gazdasági okokbol nem lehet az)
Búrok problémája a hadszintér méretéhez képest igen kicsi hadsereg,és a korlátozott erőforrások (kevés pénz,kevés ember).Nekünk ugyan ezek a problémáink.
A láncosnak egy előnye van,a némileg jobb harcászati mozgékonyság,terepjáró képesség.Ez a jobb azomban korántsem olyan nagy különbség átlagosan egy korszerű 8x8/6x6,jol megkonstruált járműhöz képest.(Ratel példul a teherautós kerékelrendezésével minden jó terepjáró képességével is egy nem követendő példa.A teherautós kerékképletnek kicsike az árokáthidaló képessége.Az árok meg a tereperődités alapeszköze.Még az apartheid alatt elkezdett Ratel 2000 program,amit végül a helyi változatú Patria nyert,elő is irta ennek megváltoztatását).Azonban cserében rosszabb a hadműveleti mozgékonyság,nagyobb a logisztikai támogatásigény,drágább,drágábban üzemeltethető,jóval kisebb javitás közi üzemidő (ukránok a PzHval pont ezzel vannak bajba),és bármilyen meglepő,jóval kisebb a sérülésállósága (lánctalpszakadás azönnali mozgásképtelenséghez vezet.De még a papir BTR80 is csinált olyan mutatványt,hogy kerékhiányokkal mozgóképes maradt-éles harci tapasztalat),nagyobb müszaki,javitó-karbantartó igény.
Búroknak nagy hadműveleti mozgékonyság kellett,jó harcászati mozgékonysággal párositva.Minnél nagyobb autonómia,kevés logisztikával nagy hadműveleti rendelkezésre állási idő.És férjen bele a büdzsébe...(pontosan ugyan ezek a gondjaink).Ezért lett a hk kivételével minden járművük kerekes.
Izrael az ellenpélda.Kicsi hadműveleti távolságok,a hadszintér méretéhez képest nagy haderő.Nincs szükség nagy hadműveleti mozgékonyságra.Biztositható a láncos nagyobb eszköz,anyag és munkaigénye.Hadműveleti zóna közvetlenül a logisztikai bázis mellet van.
Mi meg vagyunk az az ország,amelyik ha gazdag és militarizált társadalmú lenne,akkor IDFet tudna épiteni.És ez esetben a láncos teknyika részaránya nagyobb lehetne.De mivel szegények vagyunk,és a haderő kicsi,létszámhiányos,ezért az SADF vonalát kellene követnünk.
Vagyis lehet,hogy a láncosnak a legtöbb esetben (de nem minden esetben),kisebb-nagyobb mértékben (átlagosan jol megkonstruált kerekes esetén korántsem olyan jelentősen) némileg nagyobb a terepjáró képessége,DE....De az csak egy szempont a haderő harcképessége szempontrendszerében.Van rajta kivűl még egypár szempont,amit figyelembe kell(ene) venni.
Az MH harci ereje kicsi,nagyon kicsi a védendő területhez képest.Szükség van a fokozott hadműveleti mozgékonyságra-kerék.Az MH erőforrásai mind emberben,mind anyagiakban szűkösek.Minnél könnyebben,olcsóbban,hosszabb ideig hadrafogható (hadműveleti időszakra értve),kis eszközigénnyel és korlátozott logisztikával,kevesebb pénzből üzemeltethető teknyika kell-kerekes.
Kiváncsi vagyok a véleményekre
Ukrajnában is van sár.....És bizony a sárba ragadt hk-t,gumikerekes traktorral vontatták el a cigányok.....(némán,nehogymán itthadjuk ezt a jóóókis vasat!)Ezzel szemben a valóság az volt, hogy:
Felhívtuk a figyelmedet arra, hogy az alföldön van sár, amit szemmel láthatóan nem tudtál.
Illetve közöltük, hogy ilyen körülmények között a láncos technika jobb. És minél nehezebb egy jármű, annál inkább igényli a láncos kiépítést.
Ezzel a civil és katona ipari elemi logikával nem sikerült megbírkóznod.
De ha már úgyis statisztikázni akarsz, számold ki, hogy mekkora az átlag tömege a világ gumikerekes harcjárműveinek és mekkora a láncosoknak.
Lehet, hogy akkor leesik a tantusz.
No,vélemény,se ellen,se egyetértő,nem érkezett.Pedig az,hogy a felázott szántáson egy adott időpillanatban melyik megy át jobban,az csak egy szempont....Búrokat jó példának tartom.Bár a földrajzi léptékük nagyobb,de ugyanolyan problémákkal küzdöttek,mint most mi.Ellentétpárnak meg adja magát Izrael.(tulajdonképpen katonaföldrajzilag lehetne követendő példa az IDF is,társadalmi,gazdasági okokbol nem lehet az)
Búrok problémája a hadszintér méretéhez képest igen kicsi hadsereg,és a korlátozott erőforrások (kevés pénz,kevés ember).Nekünk ugyan ezek a problémáink.
A láncosnak egy előnye van,a némileg jobb harcászati mozgékonyság,terepjáró képesség.Ez a jobb azomban korántsem olyan nagy különbség átlagosan egy korszerű 8x8/6x6,jol megkonstruált járműhöz képest.(Ratel példul a teherautós kerékelrendezésével minden jó terepjáró képességével is egy nem követendő példa.A teherautós kerékképletnek kicsike az árokáthidaló képessége.Az árok meg a tereperődités alapeszköze.Még az apartheid alatt elkezdett Ratel 2000 program,amit végül a helyi változatú Patria nyert,elő is irta ennek megváltoztatását).Azonban cserében rosszabb a hadműveleti mozgékonyság,nagyobb a logisztikai támogatásigény,drágább,drágábban üzemeltethető,jóval kisebb javitás közi üzemidő (ukránok a PzHval pont ezzel vannak bajba),és bármilyen meglepő,jóval kisebb a sérülésállósága (lánctalpszakadás azönnali mozgásképtelenséghez vezet.De még a papir BTR80 is csinált olyan mutatványt,hogy kerékhiányokkal mozgóképes maradt-éles harci tapasztalat),nagyobb müszaki,javitó-karbantartó igény.
Búroknak nagy hadműveleti mozgékonyság kellett,jó harcászati mozgékonysággal párositva.Minnél nagyobb autonómia,kevés logisztikával nagy hadműveleti rendelkezésre állási idő.És férjen bele a büdzsébe...(pontosan ugyan ezek a gondjaink).Ezért lett a hk kivételével minden járművük kerekes.
Izrael az ellenpélda.Kicsi hadműveleti távolságok,a hadszintér méretéhez képest nagy haderő.Nincs szükség nagy hadműveleti mozgékonyságra.Biztositható a láncos nagyobb eszköz,anyag és munkaigénye.Hadműveleti zóna közvetlenül a logisztikai bázis mellet van.
Mi meg vagyunk az az ország,amelyik ha gazdag és militarizált társadalmú lenne,akkor IDFet tudna épiteni.És ez esetben a láncos teknyika részaránya nagyobb lehetne.De mivel szegények vagyunk,és a haderő kicsi,létszámhiányos,ezért az SADF vonalát kellene követnünk.
Vagyis lehet,hogy a láncosnak a legtöbb esetben (de nem minden esetben),kisebb-nagyobb mértékben (átlagosan jol megkonstruált kerekes esetén korántsem olyan jelentősen) némileg nagyobb a terepjáró képessége,DE....De az csak egy szempont a haderő harcképessége szempontrendszerében.Van rajta kivűl még egypár szempont,amit figyelembe kell(ene) venni.
Az MH harci ereje kicsi,nagyon kicsi a védendő területhez képest.Szükség van a fokozott hadműveleti mozgékonyságra-kerék.Az MH erőforrásai mind emberben,mind anyagiakban szűkösek.Minnél könnyebben,olcsóbban,hosszabb ideig hadrafogható (hadműveleti időszakra értve),kis eszközigénnyel és korlátozott logisztikával,kevesebb pénzből üzemeltethető teknyika kell-kerekes.
Kiváncsi vagyok a véleményekre
Ukrajnában is van sár.....És bizony a sárba ragadt hk-t,gumikerekes traktorral vontatták el a cigányok.....(némán,nehogymán itthadjuk ezt a jóóókis vasat!)
IDF is a szinte tiszta láncos teknyikárol most áll át vegyes kerekes-láncos technikára.
Hát,lözungoknál többre számitottam volna tőled......Ne nevettesd már ki magad
Hetekkel később, megváltozott talajviszonyoknál elvontattak egy tankot. Gondolom azért vontatták és nem ment, mert vagy műszaki hibás volt, vagy üzemanyaga nem volt....
Majd akkor szólj ha a 70 tonnás merkava gumikerekes lesz
Tudtommal az Arjunhoz is vettek lövegből indíthatót.
Ez már részben talajmechanika, és ott van egy olyan érdekes dolog hogy a nagyobb felületű terhelés mélyebbre hat. A nyomásokat egy ún. hagymagörbe/nyomáshagyma/izobár görbe sorral ábrázoljuk, és van olyan talaj amikor a kisebb felszíni nyomás nagyobb sülyedést eredményez ugyanakkora nyomó erőre...Te vagy mindig büszke a középsulis fizika tudásodra.
Számold ki légyszíves, hogy a két megoldás közül melyiknek alacsonyabb a talajnyomása hasonló súly mellet:
Hát,lözungoknál többre számitottam volna tőled......
A berakott járgány dél afrikai fejlesztés,ki más is foglakozott volna vele (németek és a franciák is...).Ugyanott elment,mint a Ratel.Ratel meg mint a képen láttad,elevickélt az elárasztott szavannán is.Bukását nem a terepjáró képesség okozta,hanem a fejleszthetősége.T72 ellen már kevés lett volna,és számitottak távlatosan a megjelenésével.Mit kellene még a témában mondanom?
Józan ész kell csak ennyi. Hány tonna egy kamion? 70 tonna? Hány tengelye van? Ha bemész egy 20-30 centi mély sáros földútra ott maradsz?
Szerintem ott.
Hány tonna egy harckocsi? 70 tonna. Bemegy ugyan erre az útra mi történik? Észre sem veszi....
Sarkitott példa, de már nem tudom hány féle képpen lehetne ezt elmondani.
A gumikerekes járműveknél mindig az a cél, hogy olcsón lehessen üzemeltetni és gyártani. Ezért van több BTR mint BMP.
És ezért vesznek a csóró országok gumikerekest nem pedig láncosat.
Persze vannak az évben olyan napok, nem is kevés amikor egy nem annyira szar talajon a harckocsi meg egy nagyon könnyű de erős gumikerekes együtt tud mozogni. De ez nem minden idős képesség.
Ahogyan 20-25 tonna felett már szinte kötelező láncos járművet gyártani, mert a gumi kerekes nem megy el.
Lásd. a túlsúlyos Boxert, ahol az a nagy fejlesztésük, hogy van már belőle láncos is. Nah, vajon miért kellet elképesztően sok pénzért láncositani a típust?
Csak nem azért mert a túl nehéz Boxer nem rendelkezik érdemi terepjáró képességgel?
Okés, hogy egy sima földúton elmegy, de szerintem egy frissen szántott földtáblán ott marad....
Ez ilyen egyszerű.
A berakott járgány dél afrikai fejlesztés,ki más is foglakozott volna vele (németek és a franciák is...).Ugyanott elment,mint a Ratel.Ratel meg mint a képen láttad,elevickélt az elárasztott szavannán is.Bukását nem a terepjáró képesség okozta,hanem a fejleszthetősége.T72 ellen már kevés lett volna,és számitottak távlatosan a megjelenésével.
FolytatásMit kellene még a témában mondanom?
Józan ész kell csak ennyi. Hány tonna egy kamion? 70 tonna? Hány tengelye van? Ha bemész egy 20-30 centi mély sáros földútra ott maradsz?
Szerintem ott.
Hány tonna egy harckocsi? 70 tonna. Bemegy ugyan erre az útra mi történik? Észre sem veszi....
Sarkitott példa, de már nem tudom hány féle képpen lehetne ezt elmondani.
A gumikerekes járműveknél mindig az a cél, hogy olcsón lehessen üzemeltetni és gyártani. Ezért van több BTR mint BMP.
És ezért vesznek a csóró országok gumikerekest nem pedig láncosat.
Persze vannak az évben olyan napok, nem is kevés amikor egy nem annyira szar talajon a harckocsi meg egy nagyon könnyű de erős gumikerekes együtt tud mozogni. De ez nem minden idős képesség.
Ahogyan 20-25 tonna felett már szinte kötelező láncos járművet gyártani, mert a gumi kerekes nem megy el.
Lásd. a túlsúlyos Boxert, ahol az a nagy fejlesztésük, hogy van már belőle láncos is. Nah, vajon miért kellet elképesztően sok pénzért láncositani a típust?
Csak nem azért mert a túl nehéz Boxer nem rendelkezik érdemi terepjáró képességgel?
Okés, hogy egy sima földúton elmegy, de szerintem egy frissen szántott földtáblán ott marad....
Ez ilyen egyszerű.
Te csak ne! Pont te vagy az aki mindenféle egzotikus járművel példálózol úgy, mintha az általánosság lenne nem pedig kivétel.Folytatás
Boxer egy túlspilázott cucc,az a baja.Patria viszont elmegy sok helyen.Amikor már az sem megy el a felázott szántáson,akkor már a Leo is bajban van.
De tény,hogy a láncosoknak van egy harcászati mozgékonysági előnyük.Csakhogy ennek az előnynek nagyon komoly ára van.Szó szerint,pénzben kifejezve,és katonai értelemben is.Ráadásul az a harcászati mozgékonysági előny korántsem akkora,mint beállitjátok.Ráadásul láncsérülés esetén ez azonnali hátrányra változik.
de a legnagyobb probléma,hogy egyetlen tényezőre szűkititek a soktényezős megoldandó egyenletet.A hátrányokat figyelmen kivül hagyjátok.Továbbá figyelmen kivűl hagyjátok az országspecifikus igényeket.Mind földrajzilag,mind forráslehetőségeket.
Ja,és tettem be filmet,hogy a hk szállitó katonai szerelvény hogyan rodeozik a terepen......
Csak az esetek túlnyomó többségében inkább 20-40 centi iszapp, sár stb... szokott lenni. Ott viszont nagyon számít.Elnézést, hogy beleszólok, de 2 méter mély iszapnak mindegy, hogy kerekes vagy lánctalpas, abban úszni kéne mint a Sherp...
.Patria viszont elmegy sok helyen.Amikor már az sem megy el a felázott szántáson,akkor már a Leo is bajban van.
Ahol a talaj nem tömörödik a talajra kifejtett nyomástól (inkább félreáramlik mint a sár) és nincs szilárd réteg alatta, ott megfeneklik minden víznél nehezebb jármű... és a a feneke felül a talajra, akkor hiába forog a sárban a lánctalp/kerék. A kisebb talajnyomásnak ott van előnye, ahol a talaj tömörödve szilárdabbá válik, mert kevéssé süllyed bele. Ilyen elég sok helyen van. Na meg adott talajnyomást egy nagyon nehéz járműnél nem egyszerű kerékkel elérni. Azonos tömegű lánctalpas később süllyed el, mint a kerekes.Csak az esetek túlnyomó többségében inkább 20-40 centi iszapp, sár stb... szokott lenni. Ott viszont nagyon számít.
Ez a lényeg.Azonos tömegű lánctalpas később süllyed el, mint a kerekes.