[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
18 976
36 312
113
Ráadásul többféle is.

Valójában semmi egyedi nincs az Arexisben,vannak páran vetejtarsai.Es erősen gyanítom,hogy az amcsi és zsidó konténerek alighanem lelepik....Csak mert azok éles harci tapasztalatok nyomán vannak fejlesztve
.
Örülnék ha ami légierőn is rendelkezne valami hasonlóval. Az izraeli vonalt nézegettem az utóbbi időben: szinte mindegyik rátehető a Gripen-C elülső Liteningnek "fenntartott" felfüggesztőjére...
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 227
4 582
113
Nem, te összekevered a leasinget a supporttal, és szerinted minden szar, mert magyarok vagyunk, és szerinted a magyarok csak szarul tudnak csinálni mindent, bezzeg mások.
Ha a leasing szerződésnek nem lenne része/ nem lenne mellette a support szerződés, akkor a Mig-29-ek sorsa, a Mi-24 csendes kimúlatása hosszú időre, vagy a Mi-8/17 flotta hullámzó rendelkezésre állása következett volna be. A nyugati technikával kezdtük átvenni a mentalitást is, ezt tanulni kellett, mostanra látszik beérni a folyamat, ez a H-145-ök helyzetén már látszik, de a közvetlen kiszolgálók mellett a vezetés gondolkodásmód-váltására is szükség volt ehhez, ami a Gripen rendszeresítésekor még messze nem volt így.
Nem szarok vagyunk, csak volt 50 év más mentalitású gyakorlatunk, amin változtatni kellett. A "buhera", "megoldjuk okosba' ", " jó lesz az úgy is", és egyéb felső vezetői hozzáállást kellett a modern technika kihívásaihoz igazítani.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and alfa74
K

kamm

Guest
Ha a leasing szerződésnek nem lenne része/ nem lenne mellette a support szerződés, akkor a Mig-29-ek sorsa, a Mi-24 csendes kimúlatása hosszú időre, vagy a Mi-8/17 flotta hullámzó rendelkezésre állása következett volna be. A nyugati technikával kezdtük átvenni a mentalitást is, ezt tanulni kellett, mostanra látszik beérni a folyamat, ez a H-145-ök helyzetén már látszik, de a közvetlen kiszolgálók mellett a vezetés gondolkodásmód-váltására is szükség volt ehhez, ami a Gripen rendszeresítésekor még messze nem volt így.
Nem szarok vagyunk, csak volt 50 év más mentalitású gyakorlatunk, amin változtatni kellett. A "buhera", "megoldjuk okosba' ", " jó lesz az úgy is", és egyéb felső vezetői hozzáállást kellett a modern technika kihívásaihoz igazítani.
Az azsiai orosz-kommunista mentalitas, mas szoval. :cool:
 
  • Tetszik
  • Dühítő
Reactions: jimkirk and honved

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 307
31 453
113
Örülnék ha ami légierőn is rendelkezne valami hasonlóval. Az izraeli vonalt nézegettem az utóbbi időben: szinte mindegyik rátehető a Gripen-C elülső Liteningnek "fenntartott" felfüggesztőjére...
,A nagy Scorpi nem,tul nagy hozzá.De zsidók szinte bármit integrálnák bármihez.Hindu Su30hoz integraltak a célzó.felderito és zavaró podjaikat.Gripenehez kepest sima ügy.
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Akkor beszéljük át még egyszer, utoljára, mert sokaknak tényleg keverednek a fejükben a fogalmak. És Pisti valami egészen szörnyű dolgot indított el itt a fórumon.
Nem attól lesz karbantartás, mert bérled a gépet és az elvi szinten a svéd légierő tulajdonában van (mert a gyakorlatban meg a miénk és soha nem is akartak svéd pilóták ezekkel repülni). Attól lesz karbantartás, hogy bele írod a szerződésbe.

bérlés fogalma: Nincs pénzed? Adok hitelt. Drágább lesz, de cserébe már most csórón elviheted és majd törleszted szép lassan. Azoknak az országoknak jó, akiknek sosincs pénzük (ergo nem tudnák kifizetni most azonnal), de nagyon akarnak és különösebb megszorítások nélkül ezt be tudják vezetni a hadseregükbe.

vásárlás fogalma: Van pénzem. Ezt kérem. Ezeket a garanciákat akarom beleíratni a szerződésbe. (Azt, amit akarok, mert van pénzem kifizetni.)

suport szerződés: Nekem nincs LAPTOP szerviz cégem. Kérem írja alá, hogy a következő 10 évben bármikor behozhatom ide és azonnal megjavítja. Hogy? 800 üzemóránként be kell hoznom? Jó, de nekem működjön, mert én ezzel dolgozom.

Nem tudom, mennyire világos, de az első kettő kizárja egymást. A harmadiknak meg semmi köze az első kettő választásához. Ha az új kocsimat akarom, akkor kifizetem a szalonban egy összegben és viszem haza, mert az enyém. Vagy iratok róla papírt, hogy bármikor bevihetem és megszerelik vagy nem írom bele a szerződésbe... mert otthon apunak van autójavító műhelye. Ha nem akarom kifizetni az új kocsimat, akkor kötök egy bank bevonásával egy bérleti szerződést. Vagy bele írom, hogy bármikor visszahozhatom és megszerelik, vagy nem iratom, mert otthon olyan szerelőaknás garázsom van, hogy mindent meg tudok szerelni magam.
 
K

kamm

Guest
A bérlés fogalmánál a leasing-et taglalod.
A ketto gyakorlatilag ugyanaz eredetileg, csak technikai oldalon ternek el. A kaosz oka amugy az angolbol honositott lease nem igazan definialt jelentese ti. ez ideat is mas es mast jelent ill masban ter el a berlestol iparagankent.
A real estate (ingatlan) temaban a szerzodes idotartama a kulonbseg, a berlet fix vagy ideiglenes hossza stb. Itt nincs is vasarlas a vegen
Autoknal altalaban nincs vasarlas, de ha akarod, a lease utan kulon szerzodes kereteben megveheted a kocsit X osszegert (residual price); itt peldaul a javitasok nem teged terhelnek, hanem a lessort.
Eszkozokben, tangible assetek eseten megint valtozik, lehet fixed lease, lehet valtozo, a vegen lehet fixed-price-buyout avagy at-residual-value buyout; mindezek gyakorlatilag szabadon valaszthato szerzodeses opciok, ha siman berled es semmiert nem akarsz kulon fizetni, nem akarod megvenni, az is konkretan lease agreement neven fut.
Amire erdemes emlekezni: az alapveto difi angolszasz teruleten a rental es a lease kozott, hogy a rentalt rovid tavu berlesre hasznaljuk, az angol eleve arra erti. A berelt lakasodra is lease van alairva, nem rental agreement - utobbit az Avisnal meg a Herznel irsz ala, amikor kocsit berelsz.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
A bérlés fogalmánál a leasing-et taglalod.

Igen, mert az. És még csak nem is én voltam az első, aki elkezdte ebben a topicban ezt a szóalakban leírni.

Igen, amúgy a bérlés és a lízing is egyaránt lehetne nem csak olyan, hogy tulajdont szerzel, hanem csak egy időre használod és visszaadod. De akkor felteszem a kérdést, hogy van olyan különbség, hogy valaki szeretné, ha nem kerülne a Honvédség tulajdonába a vadászgép, csak állandóan valamennyi időre béreljük?
 

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 227
4 582
113
A ketto gyakorlatilag ugyanaz eredetileg, csak technikai oldalon ternek el. A kaosz oka amugy az angolbol honositott lease nem igazan definialt jelentese ti. ez ideat is mas es mast jelent ill masban ter el a berlestol iparagankent.
A real estate (ingatlan) temaban a szerzodes idotartama a kulonbseg, a berlet fix vagy ideiglenes hossza stb. Itt nincs is vasarlas a vegen
Autoknal altalaban nincs vasarlas, de ha akarod, a lease utan kulon szerzodes kereteben megveheted a kocsit X osszegert (residual price); itt peldaul a javitasok nem teged terhelnek, hanem a lessort.
Eszkozokben, tangible assetek eseten megint valtozik, lehet fixed lease, lehet valtozo, a vegen lehet fixed-price-buyout avagy at-residual-value buyout; mindezek gyakorlatilag szabadon valaszthato szerzodeses opciok, ha siman berled es semmiert nem akarsz kulon fizetni, nem akarod megvenni, az is konkretan lease agreement neven fut.
Amire erdemes emlekezni: az alapveto difi angolszasz teruleten a rental es a lease kozott, hogy a rentalt rovid tavu berlesre hasznaljuk, az angol eleve arra erti. A berelt lakasodra is lease van alairva, nem rental agreement - utobbit az Avisnal meg a Herznel irsz ala, amikor kocsit berelsz.
Nálunk szerintem egyszerűbb a különbség; bérlésnél nem kerül a végén tulajdonba a bérlet tárgya, leasingnél igen, az már részletkérdés, hogy maradványértéken, vagy további kifizetés nélkül. A bérlés használati jogot biztosít, nem tulajdonosit.
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 736
5 819
113
A ketto gyakorlatilag ugyanaz eredetileg, csak technikai oldalon ternek el. A kaosz oka amugy az angolbol honositott lease nem igazan definialt jelentese ti. ez ideat is mas es mast jelent ill masban ter el a berlestol iparagankent.
A real estate (ingatlan) temaban a szerzodes idotartama a kulonbseg, a berlet fix vagy ideiglenes hossza stb. Itt nincs is vasarlas a vegen
Autoknal altalaban nincs vasarlas, de ha akarod, a lease utan kulon szerzodes kereteben megveheted a kocsit X osszegert (residual price); itt peldaul a javitasok nem teged terhelnek, hanem a lessort.
Eszkozokben, tangible assetek eseten megint valtozik, lehet fixed lease, lehet valtozo, a vegen lehet fixed-price-buyout avagy at-residual-value buyout; mindezek gyakorlatilag szabadon valaszthato szerzodeses opciok, ha siman berled es semmiert nem akarsz kulon fizetni, nem akarod megvenni, az is konkretan lease agreement neven fut.
Amire erdemes emlekezni: az alapveto difi angolszasz teruleten a rental es a lease kozott, hogy a rentalt rovid tavu berlesre hasznaljuk, az angol eleve arra erti. A berelt lakasodra is lease van alairva, nem rental agreement - utobbit az Avisnal meg a Herznel irsz ala, amikor kocsit berelsz.
Ez rendben, de Mo-on a bérlet - ahogyan előttem @migfun is említette volt - a hosszú távú “bérlés”, amit odaát lease-nek mondanál, a rövid távút itt kölcsönzésnek mondják (ez a rent), a lízing meg az a bérlet, ahol a szerződés végén tulajdont szerzel/szerezhetsz.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 548
46 534
113
Nálunk szerintem egyszerűbb a különbség; bérlésnél nem kerül a végén tulajdonba a bérlet tárgya, leasingnél igen, az már részletkérdés, hogy maradványértéken, vagy további kifizetés nélkül. A bérlés használati jogot biztosít, nem tulajdonosit.
Nem egészen.
A hazai finanszírozasi szakzsargonban a lízing azt jelenti, hogy a pénzt kapod kölcsön, és ott már az elején be kell fizetni az áfát. Az ügylet kezdetén a vevő nevére kerül az árucikk, és maga kell pénzügyi amortizációt csináljon rá.
A tartós bérlet ( vagy zárt végű pénügyi lízing) az ami most a Gripenekkel jelenleg van. Maradványérték van a futamidő végén. A bérbeadó könyveiben marad az áru, és ő amortizalja. A bérlő meg havonta elszámolja a bérlet költségeit.
A sima bérlés meg egyértelműen csak arról szól, hogy időlegesen (korlátozott ideig) van szükség az eszközre, és nem éri meg a teljes ár kifizetése. A futamidő végén nem törvényszerű a tulajdonos váltás, de általában megajánlja a vevő félnek a bérbeadó. Ez kb. a cseh Gripen modell.
 
  • Tetszik
Reactions: migfun
K

kamm

Guest
,A nagy Scorpi nem,tul nagy hozzá.De zsidók szinte bármit integrálnák bármihez.Hindu Su30hoz integraltak a célzó.felderito és zavaró podjaikat.Gripenehez kepest sima ügy.
Sima ugy. Minden az, csak fizessunk, igaz? :D
Szerencsere Marothek rogton rajottek, hogy a zsidok mindenfele felig sem kesz szarra ramondjak, hogy elado, mert naluk siman hasznaljak (nana, ott nincsenek hatarmenti oroszok, max csoves iraniak meg lepattant, papucsos arabok) - minden elado! :D - es ovatosan kihatraltak az ajton. :D
 
  • Vicces
Reactions: Negan

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 919
8 258
113
Aki nem értette amit írtam, és nekiállt a tartós bérleten, meg a különféle lízingkonstrukciókon szambázni, azoknak jó szakmázást. Magam közbeszerzői végzettséggel is rendelkezem. De nem el a lényeg, hanem a 80%-os hadrafoghatóság, amely nemzetközileg is nagy eredmény, hiszen, az USAF több típusa ennél jóval alacsonyabb rendelkezésre állással áll hadrendben, a "békeidős" Luftwaffe,de még az RAF is elégedett lenne ilyen hadrafoghatósággal. A 80% persze kicsit félrevezető, mert a szerződésben és módosításaiban más-mást értett a magyar és a svéd fél a 80%-ról, de a különbség ellenére is magas értékről van szó. Ez pedig a lizinggel egybekötött szupport szerződés és modósításai tették lehetővé, benne a magyar műszakiak munkájával a svédek pontos és korrekten betartott alkatrész utánpótlásával és a nagyjavítások ütemezésével stb.
Annyit még a lízinghez, hogy járművek, repülőgépek stb. esetében a lízing mellé mindig kötnek "szolgáltatási" szerződéseket. Autóknál pld. kifejezetten márkaszervizekbe vagy a lízingcég által kijelölt szervizekbe lehet vinni a gépkocsitkat, hiszen a lízingbeadó kötelessége a megfelelő "forgalomképességet, repülési képességet , rendelkezésre állást stb. biztosítani. Mi repült órákat "vettünk", ennek teljesítéséhez pedig repülőképes Gripen kellett, mégpedig harci repülőgépről van szó, megfelelő hadrafoghatósággú repülőgép. Nos ezt az a bizonyos 80%.
Feleslegesen azon rugózni, hogy a régi üzemeltetési kultúra milyen volt, most meg milyen, hiszen a lízing melletti támogatási szerződés során a svéd tulajdonú repülőgépek kerültek folyamatosan karbantartásra és javításra, de ez csak pénzügyi és jogi kérdés, katonailag kvázi az volt a fő, hogy legyen elég repülőgép a kiképzési és egyéb feladatok végrehajtására. Nos mint láttuk volt.
Aki meg arról beszél, hogy bezzeg most már Szolnokon és Kecskeméten a saját tulajdonú eszközök esetében is megfelelő a hadrafoghatóság, annak csak annyit tudok írni, hogy a Mi-24, Mi-17 helikopterek filléres alkatrész problémákkal küszködnek és kvázi fegyvertelenek, tehát "korlátozottan hadrafoghatóak és a NOTAM adatai alapján az elmúlt időszakban is, H145M ide-oda bizony több esetben nem volt ismét SAR szolgálat az ország mindkét felén.
Amennyiben az államháztartás bezuhant és tartósan ez marad az irány, akkor az kihat, ahogy eddig is kihatott a katonság repülőeszközeinek karbantartására is. Ilyen esetben a lízing és mellé a támogatási konstrukció nem engedi, hogy az ország politikusai ezekkel takarékoskodjanak. A Gripenek amikor kevesebbet repültek mint a lízingelt órák száma akkor is rendelkezésre álltak megfelelő számban, a magyar fél nem repülte ki akkor (üzemanyag takarékosságból, és más forrásokat is érintett) hogy nem repültek a repülőgépeink.
Ennyi volt a mondandó lényege, és nem a lízing, tartós bérlet, stb. kivesézése... A 80% hadrafoghatóság nem jött volna létre ha nem ilyen szerződéseket és a módosításait kötjük meg.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 548
46 534
113
Tehát eddig mit tudunk?
A lízing az egyetlen megoldás, hogy hadrafoghatóságunk megmaradjon a harci repülőgép fronton. A legdrágább, de erre van képességünk.
Tehát szerinted a lízing a hadrafoghatóság záloga. (Holott az csak a gépek jogi helyzetét szabályozza.)
A repülőgépek lízingjének lejárása után hazánk további "karbantartási, szupport támogatási szerződés" akar.
Azt hittem a lízing szertődés biztosítja a mi mennybemenetelünket.
Azt, hogy a Gripenek magyar vagy svéd tulajdonban maradnak-e az még szvsz a jövő zenéje. Lesz-e maradványérték, az mennyi lesz, vagy tovább folytatjuk a lízinget, esetleg akár gépek cseréje, + gépek hozzátételet stb. (vannak elképzelések tárgyalások, nem nyilvánosak). A szupport szerződés, és svéd részről alkatrész utánpótlás mindenképpen szükséges és biztosítják, kérdés, hogy milyen konstrukcióban.
Nem akarom a tájékozottságodat megkérdőjelezni :cool: :D , de tudhatnád, hogy az utolsó szerződésmódosítás pont erről szólt, hogy a 2026-ban a konstrukció végén a tulajdonunkba kerülnek a gépek. A cseheknek kerek perec megmondták a svédek, hogy nyista tovabbi lízing a gépeikre.
Ez pedig a lizinggel egybekötött szupport szerződés és modósításai tették lehetővé, benne a magyar műszakiak munkájával a svédek pontos és korrekten betartott alkatrész utánpótlásával és a nagyjavítások ütemezésével stb.
Tehát még egyszer visszautalnék az első hozzászólásodra, hogy az elején még kizárólag a lízing biztosította nekünk a repülő gépeket.
hiszen a lízing melletti támogatási szerződés során a svéd tulajdonú repülőgépek kerültek folyamatosan karbantartásra és javításra, de ez csak pénzügyi és jogi kérdés, katonailag kvázi az volt a fő, hogy legyen elég repülőgép a kiképzési és egyéb feladatok végrehajtására.
És ismét...
Ilyen esetben a lízing és mellé a támogatási konstrukció nem engedi, hogy az ország politikusai ezekkel takarékoskodjanak.
Pontosan ezt vezettem le neked a legelején.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
2 919
8 258
113
Tehát eddig mit tudunk?

Tehát szerinted a lízing a hadrafoghatóság záloga. (Holott az csak a gépek jogi helyzetét szabályozza.)

Azt hittem a lízing szertődés biztosítja a mi mennybemenetelünket.

Nem akarom a tájékozottságodat megkérdőjelezni :cool: :D , de tudhatnád, hogy az utolsó szerződésmódosítás pont erről szólt, hogy a 2026-ban a konstrukció végén a tulajdonunkba kerülnek a gépek. A cseheknek kerek perec megmondták a svédek, hogy nyista tovabbi lízing a gépeikre.

Tehát még egyszer visszautalnék az első hozzászólásodra, hogy az elején még kizárólag a lízing biztosította nekünk a repülő gépeket.

És ismét...

Pontosan ezt vezettem le neked a legelején.
Az szerződésben hányszor módosították hogy kié is lesz a gép.. Még csak 22-van. Én nem vagyok biztos, hogy ez az utolsó szerződésmódosítás!!!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 548
46 534
113
Az szerződésben hányszor módosították hogy kié is lesz a gép.. Még csak 22-van. Én nem vagyok biztos, hogy ez az utolsó szerződésmódosítás!!!
Ember!
Ha egyszer a hiteled tőkerészének nagy részét (becslésem szerint 80-90%-át) már kifizetted, akkor te elkezdesz azon okoskod a bankkal, hogy "Halló! Én mégis csak inkább lemondanék az egészről?"
Mert ha hirtelen úgy döntenénk, hogy mégsem legyen a mi tulajdonunk 2026-ban a gép, akkor az egész addigi befizetett tőkénket elbukjuk. A gépek meg jó ha félidősek lesznek addigra.
Szerintem vedd elő az összes gazdasági tanulmányodat igazoló dokumentimodat:
grinder-paper.gif
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 916
91 541
113
Gripen C, Gripen E vagy F-35
Cseh dilemmák.


A Gripen E képességeit tekintve sok tekintetben az F-35A-hoz hasonlítható

Miért Gripen C?
A jelenlegi cseh Gripen C/D flotta operációs rendszerének átvétele és korszerűsítése, az életciklusuk felét sem elérő repülőgépek képességeinek növelése, beleértve a legkorszerűbb fegyverek (különösen a Meteor nagy hatótávolságú) beszerzését. levegő-levegő rakéták), olyan út, amely első pillantásra az elképzelhető legalacsonyabb költségeket követelte. Csehország az igényeire szabott harci repülőgépet kapna. Egy repülőgép, amellyel több éves tapasztalattal rendelkezik, az új vadászgépek árának töredékéért. Ugyanakkor ez a megoldás kétségtelenül nagyon gyorsan elintézhető,.
Helyi szervíz, karbantartás, korszerűsítès valószínűleg kialkudhato.

Miért Gipen E?
Gripen gépek F-35-öshöz képest viszonylag alacsonyabb üzemeltetési költsége és karbantartási nehézsége, ami az 5. generációs repülőgépek képességeire való rámutatással mindenképpen relativizálható. Abszolút értékben viszont a különbség azt jelentheti, hogy a szuperszonikus légierő korszerűsítése hosszú távon nem terheli olyan jelentős mértékben a védelmi költségvetést, és más területekre is lehet többet fektetni.

A Gripen C-hez képest a Gripen E körülbelül 3%-kal nagyobb (hosszabb - 15,2 m - és fesztávolsága nagyobb - 8,6 m), nehezebb (maximális felszállási tömeg eléri a 16 500 kg-ot), a fő futómű áthelyezésre került, amely 40%-kal több üzemanyagot tesz lehetővé, így a maximális hatótáv 4000 km körül van, az üzemi hatótáv pedig több mint 1300 km. Az új F414-es motor 25%-kal nagyobb tolóerőt produkál (nagy magasságban 2 Mach sebességet ér el, alacsony szinten 1400 km/h körüli) Belül a repülőgép gyakorlatilag teljesen új. Az F-35-höz hasonló elektronikus hadviselés elve alapján épül fel, de azzal a különbséggel, hogy minden könnyen cserélhető, modernizálható és cserélhető.

Az új Gripen E nemcsak a nagyobb hatótávolságában különbözik a Gripen C/D-től, de tíz akasztónak köszönhetően nagyobb rakományt is elbír, új AESA radarral rendelkezik, fejlett elektronikus hadviselésre képes gömbi lefedettséggel (önvédelmi rendszerek, mint például radar elfogás figyelmeztetés, közeledő rakéta, zavaró, aktív ellenintézkedések; de ezen a területen támadó képességek is, amelyek nem csak az ellenség légvédelmének leküzdésére használhatók), intuitív HMC-vel (Human-Machine Collaboration) rendelkezik) mesterséges intelligenciával és számos passzív érzékelővel, amelyek jelentősen erősítik a pilóta helyzetfelismerését. A legmodernebb technológiával megpakolt repülőgépről van szó, amely alapjaiban nem sokkal marad el az F-35A-tól, sőt bizonyos szempontból felülmúlja azt.

Az F-35 Gripennel ellentétben az atomfegyverek integrálása természetesen hiányzik. Abban különbözik az Egyesült Államok versenytársától, ahogyan a lopakodáshoz közelít (lásd alább). A C/D változatok relatíve alacsonyabb kínálatát jelentősen megnövelték az E változatnál, ami nem a legfontosabb mutató Csehország igényei szempontjából.

A Gripen E hat levegő-levegő rakétát szállít szabványos konfigurációjában, megegyezik az F-35A-val, de nagy előnye a Meteor rakéta integrálása, amelyet lényegesen jobbnak tartanak az F-ből származó AIM-120D-nél. 35-ös arzenál. A Gripennek megvan az az előnye is, hogy le tud szállni ideiglenes kifutópályákon, beleértve a normál forgalmi utakat is, míg az F-35A-nak sokkal szigorúbb paraméterekre van szüksége a repülőtér üzemeltetéséhez.

Ezután megosztja elődjével a tartósságot és a megbízható működést nehéz éghajlati viszonyok között, valamint az ideiglenes fel- és leszállási felületekről, például utakról való működés képességét. Nemcsak a szuperszonikus repülés alkalmazásának svéd doktrínája keretein belül a jelentősége a GPS-től való függetlenségés az interferenciával szembeni ellenállás erősítése a kibővített navigációs képességnek köszönhetően, amely a terep magassági profiljának figyelését és annak összehasonlítását használja. az adatbázissal, az odometriával (a mozgási adatok nyomon követése a helyzet időbeli változásainak becslésére), valamint az optikai érzékelők képeinek összehasonlítása egy tárolt adatbázissal.

A Gripen E légi-levegő rakétái közé tartoznak az IRIS-T rövid hatótávolságú infravörös irányítású rakéták és a már említett Meteor látótávolságon túli rakéták (BVRAAM). A repülőgép természetesen továbbra is felszerelhető Sidewinder vagy AMRAAM rakétákkal. Más nagy hatótávolságú (R-Darter és Derby) és rövid hatótávolságú (ASRAAM és Python) fegyverekkel is felszerelhető. A gép földelhárító képességeit erősítik a különféle célú intelligens lőszerek, a célpontok minden időjárási körülmények között történő megcélzásának képessége, valamint a bevetett repülőgépek hálózati kapcsolata, amely képes a célpontok megváltoztatására, a találatok ellenőrzésére és a harci sebzések értékelésére. .

szállított fegyverek típusának és eredetének nagy változatossága, amely integrációs projektek nélkül is elérhető, a svéd repülőgép egyéb előnyei közé tartozik, amely így nagy rugalmasságot biztosít használójának és csökkenti a beszállítóktól való rendszerfüggőséget. . Európai környezetben kényelmes és természetes, hogy európai beszállítóktól kérünk lőszert.
Ezért is építik be például az olaszok és a britek a nagy teljesítményű Meteor és Spear rakétákat F-35-öseikbe, de ez egy idő- és pénzigényes projekt, amelyben a repülőgépgyártó Lockheed Martin és a BAE társaságok egyaránt. Rendszerek és MBDA vesz részt.

A Gripen E egyedülálló eleme, amely egy lépéssel előrébb viszi, mint a többi jelenlegi vadászgép, az avionikai rendszer. Elsősorban moduláris avionika jellemzi, külön architektúrával. Ez azt jelenti, hogy minden hardver vagy szoftver külön működik. A hardver szoftvertől függetlenül cserélhető, és fordítva, anélkül, hogy ez a kritikus repülési rendszereket érintené. A szoftver béta verziói a rendszeren belüli kockázat nélkül futtathatók kiértékelés céljából. A Gripen C-hez hasonlóan a gyártó ragaszkodik a rövid modernizációs ciklusok koncepciójához – a forradalmian új repüléselektronikai architektúra támogatja a képességek zökkenőmentes növekedését a technológiai fölény megtartása és az új működési igényekhez való zökkenőmentes alkalmazkodás érdekében. Így mutatták be az új verzió főbb különbségeit a régebbi gépekhez képest a Saab képviselői májusban a Future Air Force - New Generation Aircraft konferencián.

Ami az F-35 lopakodó képességét és a Gripen E-vel való összehasonlítását illeti, nem a lopakodó technológián alapul. Azonban kisebb az RCS-je (Radar Cross-Section), mint bármely más működő vadászgépnek, kivéve az F-35-öt és az F-22-t. A már említett, GaN-t (gallium-nitridet) használó elektronikus hadviselési technológiáknak (EW-suite) köszönhetően vitatható, hogy a Gripen E biztosan nem lesz könnyen észlelhető célpont az ellenfél számára.

Az F-35 karbantartási követelményei továbbra is nagyon magasak egy egyhajtóműves vadászgépeknél, és az üzemidő viszonylag alacsony, míg a Gripent a nyugati vadászgépek nagyra becsülik páratlan egyszerű karbantartása miatt. A megfelelő számú F-35A-hoz képest (jövőbeni körülményeink szerint 24 gép, azaz két század) több Gripen tartható harckészültségben, mint az igényesebb F-35A-k (amelyek idővel valószínűleg kiegyensúlyozódnak valamennyire) .

A Gripen E/F-ben és az F-35A-ban is sok a közös. Kialakításuk során figyelembe vették az alacsony gyártási és üzemeltetési költségeket a generációjuk többi repülőgépéhez képest (ez az F-35 esetében megbízható összehasonlítás hiányában még nem erősíthető meg). Ugyanakkor mindkét gép első ránézésre nem túl jelentős repülési teljesítménnyel rendelkezik a kategóriájában (például ami a legnagyobb jelzett sebességet illeti, az F-35 esetében ez 1,6 Mach. A Gripen E ekkor eléri a 2 Mach-ot. Mindkét sebesség tehát alacsonyabb, mint a kétmotoros F-15, Szu-27, de az egymotoros Mirage 2000 repülőgépeknél is). Az amerikai F-35 és a svéd Gripen E azonban ezt a tényt bőven kompenzálja a fejlett repüléstechnikával és azzal a képességgel, hogy a látótávolságon kívül is fellép az ellenség ellen (az F-35 esetében az a tény, hogy a fegyverzetet tengelyek és a repülőgép eléri maximális sebességét, így teljesen élesített). Ha néhány évtizeden belül kétezer F-35-ös repülőgépre lehet számítani szerte a világon, akkor a Gripen E/F minden bizonnyal legfeljebb több százan repül majd. Szülőföldjén, Svédországon kívül eddig csak Brazíliában tette le névjegyét.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 307
31 453
113
Gripen C, Gripen E vagy F-35
Cseh dilemmák.


A Gripen E képességeit tekintve sok tekintetben az F-35A-hoz hasonlítható

Miért Gripen C?
A jelenlegi cseh Gripen C/D flotta operációs rendszerének átvétele és korszerűsítése, az életciklusuk felét sem elérő repülőgépek képességeinek növelése, beleértve a legkorszerűbb fegyverek (különösen a Meteor nagy hatótávolságú) beszerzését. levegő-levegő rakéták), olyan út, amely első pillantásra az elképzelhető legalacsonyabb költségeket követelte. Csehország az igényeire szabott harci repülőgépet kapna. Egy repülőgép, amellyel több éves tapasztalattal rendelkezik, az új vadászgépek árának töredékéért. Ugyanakkor ez a megoldás kétségtelenül nagyon gyorsan elintézhető,.
Helyi szervíz, karbantartás, korszerűsítès valószínűleg kialkudhato.

Miért Gipen E?
Gripen gépek F-35-öshöz képest viszonylag alacsonyabb üzemeltetési költsége és karbantartási nehézsége, ami az 5. generációs repülőgépek képességeire való rámutatással mindenképpen relativizálható. Abszolút értékben viszont a különbség azt jelentheti, hogy a szuperszonikus légierő korszerűsítése hosszú távon nem terheli olyan jelentős mértékben a védelmi költségvetést, és más területekre is lehet többet fektetni.

A Gripen C-hez képest a Gripen E körülbelül 3%-kal nagyobb (hosszabb - 15,2 m - és fesztávolsága nagyobb - 8,6 m), nehezebb (maximális felszállási tömeg eléri a 16 500 kg-ot), a fő futómű áthelyezésre került, amely 40%-kal több üzemanyagot tesz lehetővé, így a maximális hatótáv 4000 km körül van, az üzemi hatótáv pedig több mint 1300 km. Az új F414-es motor 25%-kal nagyobb tolóerőt produkál (nagy magasságban 2 Mach sebességet ér el, alacsony szinten 1400 km/h körüli) Belül a repülőgép gyakorlatilag teljesen új. Az F-35-höz hasonló elektronikus hadviselés elve alapján épül fel, de azzal a különbséggel, hogy minden könnyen cserélhető, modernizálható és cserélhető.

Az új Gripen E nemcsak a nagyobb hatótávolságában különbözik a Gripen C/D-től, de tíz akasztónak köszönhetően nagyobb rakományt is elbír, új AESA radarral rendelkezik, fejlett elektronikus hadviselésre képes gömbi lefedettséggel (önvédelmi rendszerek, mint például radar elfogás figyelmeztetés, közeledő rakéta, zavaró, aktív ellenintézkedések; de ezen a területen támadó képességek is, amelyek nem csak az ellenség légvédelmének leküzdésére használhatók), intuitív HMC-vel (Human-Machine Collaboration) rendelkezik) mesterséges intelligenciával és számos passzív érzékelővel, amelyek jelentősen erősítik a pilóta helyzetfelismerését. A legmodernebb technológiával megpakolt repülőgépről van szó, amely alapjaiban nem sokkal marad el az F-35A-tól, sőt bizonyos szempontból felülmúlja azt.

Az F-35 Gripennel ellentétben az atomfegyverek integrálása természetesen hiányzik. Abban különbözik az Egyesült Államok versenytársától, ahogyan a lopakodáshoz közelít (lásd alább). A C/D változatok relatíve alacsonyabb kínálatát jelentősen megnövelték az E változatnál, ami nem a legfontosabb mutató Csehország igényei szempontjából.

A Gripen E hat levegő-levegő rakétát szállít szabványos konfigurációjában, megegyezik az F-35A-val, de nagy előnye a Meteor rakéta integrálása, amelyet lényegesen jobbnak tartanak az F-ből származó AIM-120D-nél. 35-ös arzenál. A Gripennek megvan az az előnye is, hogy le tud szállni ideiglenes kifutópályákon, beleértve a normál forgalmi utakat is, míg az F-35A-nak sokkal szigorúbb paraméterekre van szüksége a repülőtér üzemeltetéséhez.

Ezután megosztja elődjével a tartósságot és a megbízható működést nehéz éghajlati viszonyok között, valamint az ideiglenes fel- és leszállási felületekről, például utakról való működés képességét. Nemcsak a szuperszonikus repülés alkalmazásának svéd doktrínája keretein belül a jelentősége a GPS-től való függetlenségés az interferenciával szembeni ellenállás erősítése a kibővített navigációs képességnek köszönhetően, amely a terep magassági profiljának figyelését és annak összehasonlítását használja. az adatbázissal, az odometriával (a mozgási adatok nyomon követése a helyzet időbeli változásainak becslésére), valamint az optikai érzékelők képeinek összehasonlítása egy tárolt adatbázissal.

A Gripen E légi-levegő rakétái közé tartoznak az IRIS-T rövid hatótávolságú infravörös irányítású rakéták és a már említett Meteor látótávolságon túli rakéták (BVRAAM). A repülőgép természetesen továbbra is felszerelhető Sidewinder vagy AMRAAM rakétákkal. Más nagy hatótávolságú (R-Darter és Derby) és rövid hatótávolságú (ASRAAM és Python) fegyverekkel is felszerelhető. A gép földelhárító képességeit erősítik a különféle célú intelligens lőszerek, a célpontok minden időjárási körülmények között történő megcélzásának képessége, valamint a bevetett repülőgépek hálózati kapcsolata, amely képes a célpontok megváltoztatására, a találatok ellenőrzésére és a harci sebzések értékelésére. .

szállított fegyverek típusának és eredetének nagy változatossága, amely integrációs projektek nélkül is elérhető, a svéd repülőgép egyéb előnyei közé tartozik, amely így nagy rugalmasságot biztosít használójának és csökkenti a beszállítóktól való rendszerfüggőséget. . Európai környezetben kényelmes és természetes, hogy európai beszállítóktól kérünk lőszert.
Ezért is építik be például az olaszok és a britek a nagy teljesítményű Meteor és Spear rakétákat F-35-öseikbe, de ez egy idő- és pénzigényes projekt, amelyben a repülőgépgyártó Lockheed Martin és a BAE társaságok egyaránt. Rendszerek és MBDA vesz részt.

A Gripen E egyedülálló eleme, amely egy lépéssel előrébb viszi, mint a többi jelenlegi vadászgép, az avionikai rendszer. Elsősorban moduláris avionika jellemzi, külön architektúrával. Ez azt jelenti, hogy minden hardver vagy szoftver külön működik. A hardver szoftvertől függetlenül cserélhető, és fordítva, anélkül, hogy ez a kritikus repülési rendszereket érintené. A szoftver béta verziói a rendszeren belüli kockázat nélkül futtathatók kiértékelés céljából. A Gripen C-hez hasonlóan a gyártó ragaszkodik a rövid modernizációs ciklusok koncepciójához – a forradalmian új repüléselektronikai architektúra támogatja a képességek zökkenőmentes növekedését a technológiai fölény megtartása és az új működési igényekhez való zökkenőmentes alkalmazkodás érdekében. Így mutatták be az új verzió főbb különbségeit a régebbi gépekhez képest a Saab képviselői májusban a Future Air Force - New Generation Aircraft konferencián.

Ami az F-35 lopakodó képességét és a Gripen E-vel való összehasonlítását illeti, nem a lopakodó technológián alapul. Azonban kisebb az RCS-je (Radar Cross-Section), mint bármely más működő vadászgépnek, kivéve az F-35-öt és az F-22-t. A már említett, GaN-t (gallium-nitridet) használó elektronikus hadviselési technológiáknak (EW-suite) köszönhetően vitatható, hogy a Gripen E biztosan nem lesz könnyen észlelhető célpont az ellenfél számára.

Az F-35 karbantartási követelményei továbbra is nagyon magasak egy egyhajtóműves vadászgépeknél, és az üzemidő viszonylag alacsony, míg a Gripent a nyugati vadászgépek nagyra becsülik páratlan egyszerű karbantartása miatt. A megfelelő számú F-35A-hoz képest (jövőbeni körülményeink szerint 24 gép, azaz két század) több Gripen tartható harckészültségben, mint az igényesebb F-35A-k (amelyek idővel valószínűleg kiegyensúlyozódnak valamennyire) .

A Gripen E/F-ben és az F-35A-ban is sok a közös. Kialakításuk során figyelembe vették az alacsony gyártási és üzemeltetési költségeket a generációjuk többi repülőgépéhez képest (ez az F-35 esetében megbízható összehasonlítás hiányában még nem erősíthető meg). Ugyanakkor mindkét gép első ránézésre nem túl jelentős repülési teljesítménnyel rendelkezik a kategóriájában (például ami a legnagyobb jelzett sebességet illeti, az F-35 esetében ez 1,6 Mach. A Gripen E ekkor eléri a 2 Mach-ot. Mindkét sebesség tehát alacsonyabb, mint a kétmotoros F-15, Szu-27, de az egymotoros Mirage 2000 repülőgépeknél is). Az amerikai F-35 és a svéd Gripen E azonban ezt a tényt bőven kompenzálja a fejlett repüléstechnikával és azzal a képességgel, hogy a látótávolságon kívül is fellép az ellenség ellen (az F-35 esetében az a tény, hogy a fegyverzetet tengelyek és a repülőgép eléri maximális sebességét, így teljesen élesített). Ha néhány évtizeden belül kétezer F-35-ös repülőgépre lehet számítani szerte a világon, akkor a Gripen E/F minden bizonnyal legfeljebb több százan repül majd. Szülőföldjén, Svédországon kívül eddig csak Brazíliában tette le névjegyét.
Propi.Gripen E nem éri meg az árát.Harcertekben meg sehol nincs az F35hoz képest.