A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Műveleti terület közelében releváns a vasúti szállítás? Nem.
A kijuttatás kritikus lesz a kis távolságok miatt különösen, ezért hiányolom az életszerűséget. De nekem mindegy...

Traileren védett konvojokban.

De csak Böröndi régi leveléből kiindulva (légvédelmi fedezet miegymás) pedzegetem a dolgot, én értem, hogy gyakorlat van és ez a normális.
Mennyi elegendő teherbirású szállitó szerelvénye van a seregnek?Egy századot talán egyideüleg el tudnak vinni?
Egy ilyen szerelvény a Lynxel lehet kb 100 tonnás.Leoval meg értelemszerűen több.Hosszú is,széles is,fordulósugara se kicsi.
Láncos technika nem csak megvenni drágább,de üzemeltetni is jóval drágább,mint a kerekest.Alsóhangon 3x akkora logisztikai,müszaki támogatás kell a láncosnak,mint a kerekesnek (ez azért függ a kerekes milyenségétől is,mert egy full spéci katonai technikás Boxernek jóval nagyobb támogatás kell,mint egy polgári hajtásláncra épülő tipusnak.Egy Pátria a Scania kamionbol átvett hajtásláncával simán elmegy 30k km-t olajcsere nélkül.Boxer MTU kihegyezett katonai motorja ugyanennyi futásteljesitménnyel meg nagyjavitásra mehet....)
 
Hülye vagyok hozzá! Mi az hogy keretszerződés?
Lefektetik hogy milyen feltételekkel fognak szállítani, de nincs benne konkrét mennyiség meg időpont. Szóval egy lehetőség...
És lehet hogy x ideig kötelező lehívni a járműveket, de ha úgy van megkötve a keretszerződés, hogy a vevő nincs kötelezve a vásárlásra akkor simán megvárják, hogy lejárjon a szerződés, mint a Vetcron mozdonyoknál amit a MÁV vett volna
 
  • Tetszik
Reactions: Venom85
És lehet hogy x ideig kötelező lehívni a járműveket, de ha úgy van megkötve a keretszerződés, hogy a vevő nincs kötelezve a vásárlásra akkor simán megvárják, hogy lejárjon a szerződés, mint a Vetcron mozdonyoknál amit a MÁV vett volna
A keretszerződésekben általában az ár is rögzített, pontosabban van valami képlet ami alapján nőhet az ár (pl. infláció). Ilyen kötelezettséget, kötöttséget senki nem vállal ha nem lehet biztos benne hogy vesznek tőle. Nurolnak semmi üzlet nem lenne ebben.
Szóval egy keretszerződés lehet rugalmas, de hogy semmit ne hívjunk le belőle az kizárt....
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses
A keretszerződésekben általában az ár is rögzített, pontosabban van valami képlet ami alapján nőhet az ár (pl. infláció). Ilyen kötelezettséget, kötöttséget senki nem vállal ha nem lehet biztos benne hogy vesznek tőle. Nurolnak semmi üzlet nem lenne ebben.
Szóval egy keretszerződés lehet rugalmas, de hogy semmit ne hívjunk le belőle az kizárt....
A keretszerződésben van egy minimàl mennyiség is amit köteles lehívni a szerződő fél.
 
De,terveznek.Nehéz láncos technikát amikor csak lehet,szállitják (de még a könnyűt is,sőt,békeidőben a kerekest is.Láncos technika nagyon gyorsan kopik,összkerekesek meg annyit esznek,hogy nagyobb távra megéri trélerre rakni-de a speciális katonai hajtásláncos kerekeseknek is gyorsan fogy a javitásközi üzemideje.).Mivel senkinek nincs annyi nehéz szállitó kamionja,hogy 40-70 tonnás gépeket dd,ho tömegben egyszerre szállitsák,bizony ahol lehet vasutra rakják őket.
.... háborúban (nem gyakorlaton) az oroszokon kívül hol, ki? Kevés egyszerűbb dolog van, mint egy vasúti szerelvény támadása.

Mennyi elegendő teherbirású szállitó szerelvénye van a seregnek?Egy századot talán egyideüleg el tudnak vinni?
A vasút az alapvető szállítási mód nagy távolságra.
Vagy a decentralizálható logisztika költségeit fizeted ki, vagy azt, hogy szétkapják az egészet menet közben. Lehet választani.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby
Ja mert Anverpenből Prágáig olyan nagyon sok tenger van. A légi kapacitás pedig soha nem volt senkinek elégséges mennyiségű.
Marmint Amerikat, meg mondjuk az oroszokat, meg esetleg ma mar a kinaiakat is kiveve, ugye.

Az amerikai power projection az egesz Pax Americana lenyege, ennek pedig ket legfontosabb pillere az elkepeszto mereto heavy airlift kapacitas es a vilagon valaha letezett legnagyobb blue water navy.
 
Marmint Amerikat, meg mondjuk az oroszokat, meg esetleg ma mar a kinaiakat is kiveve, ugye.

Az amerikai power projection az egesz Pax Americana lenyege, ennek pedig ket legfontosabb pillere az elkepeszto mereto heavy airlift kapacitas es a vilagon valaha letezett legnagyobb blue water navy.
Nulla kapacitása van az amerikai stratégiai szállítógépeknek. 1db C5 képes elvinni 2 M1-est... Amiből sokat tud szállítani az amerikai stratégiai szállítóflotta az nem a haditechnika, hanem az uránpórlás,
 
Hát én besz@rok .
Én a70-es évek végén voltam sorállomány az Ercsi 37-ik hidász ezrednél .
Ugyan ezek a régi szar Csepel motorcsónakjaink voltak, az akkori ruszkiknak már sokkal modernebb felszerelésük volt mint nekünk.
Full erős katamarán hajóik voltak.
(Mondjuk Így is 20perc alatt felnyomtunk 500m Duna hidat, a 21-ik percben már mentek át rajt a tankok)
Hátha a török barátokkal való megegyezésben benne lesz ez.
 
.... háborúban (nem gyakorlaton) az oroszokon kívül hol, ki? Kevés egyszerűbb dolog van, mint egy vasúti szerelvény támadása.



Vagy a decentralizálható logisztika költségeit fizeted ki, vagy azt, hogy szétkapják az egészet menet közben. Lehet választani.
De,használják jelenleg is a NATO államok is a vasuti szállitást,nehéztechnikához.
Egy hk szállitó szerelvényekböl álló oszlop meg semmivel se kevésbé sérülékeny,mint egy vonatszerelvény.Példul a szórt aknamezőkre nem érzékeny a vonat.Viszont kevesebb az alternativ útvonallehetőség.(egy 100+ tonnás szerelvénnyel a mi viszonyaink között azért nem is olyan egyszerű alternativ közuti utvonalakat találni.Valójában nem is a hagyományos értelembe vett terepképesség a legnagyobb probléma,hanem pont az ember álltal létrehozott akadályok.SADF Angolában a Centurionokat tréleren szállitotta a harcba,de ezt pont azért tehette meg,mert nem volt kiépitett sűrű úthálózat.És ameddig volt vasút,addig azzal vitték-igaz jóval nagyobbak a távolságok.Egy hk szállitó szerelvény nem tud bevenni akármilyen kanyart,és nincs árokáthidaló képessége.Europai kiépitett utak mellett viszont többnyire vizelvezető árok van......)
Mo egy kis ország,igy a szabvány távolságbeosztások nem használhatóak.De hadműveleti hadtápbázist vonattal látják el,és onnan szállitják a harcoló csapatokhoz keréken a technikát,ellátmányt.Esetünkben ez kicsit más léptékű,egy komoly,ugymond méretileg hds ,méretű seregnél a "nagykönyv" szerinti hadműveleti távolságok nagyobbak,mint az ország.
Ha van hozzá jol kialakitott infrastruktúra,felszerelés,akkor érdemes a mi esetünkben is vonatra rakni a teknyikát.
És különben az IDF,egy nálunk is kisebb ország hadserege is használja,és háborúban is használta a vasutat katonai szállitásra.