A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 943
22 720
113
A vonalat (síneket) szétlőhetik, de az nagyon könnyű helyreállítani: max 1 nap.
Egy a vasutat ért rombolás esetén az elakadt/megtámadott szerelvényről nehéztechnikát és olyasmit mint a Nasams nem raksz le sehova, a kötött pályán ragadt értékes tekknikát nyugodtan leirhatod veszteségnek...
A szerelvény védelmét/kiséretét sem tudod úgy megoldani, mint egy közúti mozgatáskor...
Maga a vonat hol tartózkodik a pályán az kb annyira tudható mint, hogy az autópálya vagy autóút mely szakaszán tart a konvoj.
Az autópályát változatos módon elhagyhatod - technikától függően persze - szinte azonnal, már a vasúti ki-be rakodás folyamta is nyilt háborús körülmények között egy szerencsejáték,...nem is értem hogy fordulhat meg valaki fejében tálcán felkinálni a legütőképesebb dolgainkat igy az ellenségnek. (MO területén gondolkodom, nem valami országokon átivelő mozgásban).
Teljes mértékben osztom @Busho3301 aggodalamait és véleményét ezzel kapcsolatban, vonatozna a rosseb.
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
2 453
10 448
113
Jó ha az orosz sereg logisztikája nem győz meg akkor nem èn foglak.
Próbálom kerülni az orosz témát mindenhol mert egy pillanat alatt elönt mindent, de ha az orosz logisztika neked példaértékű akkor kérlek nézd vissza mit kaptak '22 tavaszán, illetve az orosz és DNR-LNR vasútvonalak elleni támadásokat a vasút kapcsán. Pont az én véleményem mellett érv, úgy gondolom.
De tényleg hagyjuk ezt a vonalat.

De a nehèt dd(vagy hogy a faszba hívják) harckocsijait ès a tüzèrsège is elèg magas szintet kèpvisel.
Nem mindegy, hogy egy harckocsit szed ki a diverzáns a zászlóaljnyiból (rajtaütés után pucolni kell, egy alkalom van többnyire), vagy egy radart/FDC-t.

Minden èletszerűen zajlik???

Büdösmód nem.
Soha nem is lehet tökéletes semmi, de na.

Kaptak az úton közlekedő konvolyok mistralos kisèretet?
Csapatlègvèdelem nálunk kb ez.
Vagy gripenek a levegőben vigyáztak a konvolyokra?o_O
Passzolom, lehet igen. Ennyire nem követtem.

Szóval 100%-ban mivel nincs meg a technikai háttèr, úgysem kivitelezhető egy ilyen gyakorlat.:confused:
Mivel rosszul állunk, pont ezért kell decentralizálni amit csak lehet. Szerintem.

Mert a vasút fix útvonalas és kiszàmítható.
Meg egy csomó más. Felsővezetékektől (saját légvédelem ha lenne sem működhetne alatta) kezdve a rombolhatóságig (egy utat nagyon meg kell pakolni robbanóanyaggal, hogy használhatatlan legyen [és akkor is meg lehet kerülni az érintett szakaszt], de a két kis sínszálat egy hátizsáknyi cuccal szétkapod).

Utóbbit bőven a tüzérség hatósugarán kívül lepakolják...mivel is lőnék szét?
A fórumon a Zrínyi-program óta nagyon elmentünk a nehéz technika irányába, de a hadviselés jóval szélesebb eszköztárból dolgozik.

A vonalat (síneket) szétlőhetik, de az nagyon könnyű helyreállítani: max 1 nap.
Csak egy nap? :)

Ukrajnában sem igazán szórakoznak a vasútvonalak szétlövésével, mert nem érdemes.
Nem a f....

Maga a vonat hol tartózkodik a pályán az kb annyira tudható mint, hogy az autópálya vagy autóút mely szakaszán tart a konvoj. Kb. csak drónozni tudnák - akár csak a konvojt.
Konvojbiztosítás smafu? Vasúton ez nem működik...

akkor már valamit nagyon elcsesztek. Idáig nem is szabad bejutnia semminek ami egy mozgó célt el tud találni.
Nem, a folyamatos veszély az új normális. Nem csak nekünk, erről az amerikai szerzők az új generációs hadviselések elméletei kapcsán egy jó ideje írnak.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 824
47 104
113
Teljesen egyetértünk, de ettől még a vasúti szállítás életképességébe álltam bele, és erről továbbra sem vagyok meggyőzve.
Inkább úgy fogalmazzunk, hogy ez a módszer arra jó, hogy többféle logisztikát is szimuláljanak.
Egyrészt egy NATO csapatáthelyezést (ugye a NASAMS-szal ilyet még nem csinálhattak), amíg vonaton utaznak, majd a kerekes logisztika is működni fog, amikor lekerülnek a pőrekocsiról.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 425
37 226
113
Egy a vasutat ért rombolás esetén az elakadt/megtámadott szerelvényről nehéztechnikát és olyasmit mint a Nasams nem raksz le sehova, a kötött pályán ragadt értékes tekknikát nyugodtan leirhatod veszteségnek...
A szerelvény védelmét/kiséretét sem tudod úgy megoldani, mint egy közúti mozgatáskor...

Az autópályát változatos módon elhagyhatod - technikától függően persze - szinte azonnal, már a vasúti ki-be rakodás folyamta is nyilt háborús körülmények között egy szerencsejáték,...nem is értem hogy fordulhat meg valaki fejében tálcán felkinálni a legütőképesebb dolgainkat igy az ellenségnek. (MO területén gondolkodom, nem valami országokon átivelő mozgásban).
Teljes mértékben osztom @Busho3301 aggodalamait és véleményét ezzel kapcsolatban, vonatozna a rosseb.
Az igaz, hogy Magyarországon belül tényleg nem létkérdés kerekes technikának a vasúton mozgatása. Ha Baltikumba vagy más NATO-országba kellene kivinni akkor mondjuk lehetne hasznos hogy tudnak vele vonatozni...
 

Törppapa

Well-Known Member
2022. január 29.
783
1 527
93
Miért is veszélyesebb mint egy konvoj? Mitől lehet egy konvojt kevésbé szétlőni mint egy vasúti szerelvényt?
Utóbbit bőven a tüzérség hatósugarán kívül lepakolják...mivel is lőnék szét?
Nem kell azt szétlőni, elég ha egy váltó nem jó irányban áll. 2000t-nát nem állítasz meg egyhamar! Hamar lelenne pakolva a fuvarozott harceszközök. A konvoj meg csak elhúzódik fedezéket keresve.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 824
47 104
113
Te mirol beszelsz, most komolyan? :D :D
Az a gond, hogy a légiszállítási kapacitásokat ha összeadod (még USA mértékben is), akkor rájösz, hogy töredéke annak, amit vonaton, vagy hajóval képesek "elkövetni".
A légi szállításra akkor van szükség, ha prompt szállításra van szükség.
NATO szinten ez azt jelenti, hogy a VJTF egységeket bedobják légi szállítással (gyors segítség), de a főerők hajón, meg vonaton közlekednek.
Különben nagyon ritka, hogy egy gépre 2db M1-et tennének fel. Mivel a hatótávolság a terhelés növekedésével drasztikusan csökken. Ezért inkább kevert szállítást alkalmaznak. Pl. 1 tank, 1-2 páncélozott 4x4, meg még konténerek is, ha van hely.
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
4 194
7 464
113
Az a gond, hogy a légiszállítási kapacitásokat ha összeadod (még USA mértékben is), akkor rájösz, hogy töredéke annak, amit vonaton, vagy hajóval képesek "elkövetni".
De en legi es tengeri szallitasrol beszelek vegig. Senki nem hulye, hogy repulovel akarjon hk-t szazasaval vinni barhova, azt mindig hajon viszik. Ettol meg a globalis stragic airlift kapacitasuk elkepeszto meretu.

A légi szállításra akkor van szükség, ha prompt szállításra van szükség.
Meg amikor, ugye, nincs kikoto parszaz merfoldon belul. :)

Afganokhoz sem csak azert nem vittek sok hkt, mert a terepadottsagok nem kedveztek neki, hanem mert qrva draga lett volna oda becipelni oket.

NATO szinten ez azt jelenti, hogy a VJTF egységeket bedobják légi szállítással (gyors segítség), de a főerők hajón, meg vonaton közlekednek.
Különben nagyon ritka, hogy egy gépre 2db M1-et tennének fel. Mivel a hatótávolság a terhelés növekedésével drasztikusan csökken. Ezért inkább kevert szállítást alkalmaznak. Pl. 1 tank, 1-2 páncélozott 4x4, meg még konténerek is, ha van hely.
Europan kivul nemigen gondolkoznak vonatban, mert szinte sehol nincsen normalis halozat, meg amit @Busho3301 is ir, hogy viszonylag fillerekert szet lehet csapni, akar minden nap es tobb helyen is.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 824
47 104
113
Próbálom kerülni az orosz témát mindenhol mert egy pillanat alatt elönt mindent, de ha az orosz logisztika neked példaértékű akkor kérlek nézd vissza mit kaptak '22 tavaszán, illetve az orosz és DNR-LNR vasútvonalak elleni támadásokat a vasút kapcsán. Pont az én véleményem mellett érv, úgy gondolom.
De tényleg hagyjuk ezt a vonalat.
Lehet ezt azért kultúrált keretek között is intézni.
Szóval:
Az oroszok esetén azért érthető, mivel a piszok nagy ország, és a hátországi javítóbázisok, gyárak nagyságrenddel könnyebben elérhetőek. Ráadásul a különböző katonai körzetek közötti mozgás közúton kivitelezhetetlen. Az a helyzet, hogy az oroszok esetén a vasúti szállítás olyan hatalmas előnnyökkel rendelkezik, hogy ehhez az utolsókig ragaszkodni fognak. Az hogy szétcsapnak 1-2 vasúti csomópontot, szerelvényt, az nem jelenti a teljes logisztikai rendszer kudarcát. Pillanatok alatt rendbe teszik ezeket, és minden megy tovább.
 
  • Imádom
Reactions: Kim Philby

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 453
14 577
113
Nem mindegy, hogy egy harckocsit szed ki a diverzáns a zászlóaljnyiból (rajtaütés után pucolni kell, egy alkalom van többnyire), vagy egy radart/FDC-t.
Ez igaz.
De tényleg hagyjuk ezt a vonalat.
Ok.
Passzolom, lehet igen. Ennyire nem követtem.
Tudtommal csak kecskemètre települtek át.
A fórumon a Zrínyi-program óta nagyon elmentünk a nehéz technika irányába, de a hadviselés jóval szélesebb eszköztárból dolgozik
Így van.

Sokan elfeledkeznek, vagy degradálóan írnak pl a különlegeserőkről.
Hogy azok kb a papucsosok kergetèsère valók csak.

Pedig alapvetően nem erre lettek ezek az alakulatok lètrehozva. Pl SAS.

Mindenkinek ajánlom Eric L. Haney könyvèt a delta forces lètrehozásáról.

Ès hogy mennyi fèle,fajta műveletben vettek rèszt.
Legyen az Grenada roham,bejrút mesterlövèszkedès,Panama,drogkartellek,szemèlykísèrès, túszmentès, amerikai atomerőművek biztonsági rendszerènek javítása, vagy "diplomáciai" csomagok eljuttatása nem annyira baráti országokba.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 425
3 741
113
Egy a vasutat ért rombolás esetén az elakadt/megtámadott szerelvényről nehéztechnikát és olyasmit mint a Nasams nem raksz le sehova, a kötött pályán ragadt értékes tekknikát nyugodtan leirhatod veszteségnek...

Ha már itt tartunk, "vészhelyzetben" egy Leopard nem tudna lejönni a pőrekocsiról magától? 90 fokkal elfordul rajta egyhelyben, majd oldalra "lemászik". Vagy leugrana a sínről a kocsi? Nyilván nem tenne jót a kocsi peremének, de last resort-nak sztem még működhetne, ha nem meredek töltésen van épp a vonat. Nyilván egy Unimog vagy egy Rába erre nem képes (még egy BTR sem), de a láncosok sztem nem kizárt, hogy le tudnának így jönni maguktól.

a vasúti ki-be rakodás folyamta is nyilt háborús körülmények között egy szerencsejáték,...nem is értem hogy fordulhat meg valaki fejében tálcán felkinálni a legütőképesebb dolgainkat igy az ellenségnek. (MO területén gondolkodom, nem valami országokon átivelő mozgásban).

Én azt gondolom, hogy hasznos, hogy a vasúti szállítást gyakorolják. Béke időben, gyakorlatokhoz, kitelepülésekhez, de még egy konfliktusra felkészülés ideje alatt is ez egy célszerű szállítási mód. Jó, ha készségszinten megy, az meg csak gyakorlással jön össze, és eddig erre nem volt lehetőségük a NASAMS-al.

Már élesedett, működő háborúban valóban veszélyes így szállítani, de ha a felderítés nem 100%-ban inkompetens, akkor az "élesedő" helyzetben amúgy is már kitelepülve, tüzelőállásban, álcázva, harckészen kell legyen kb. az összes eszközünk. Az azért beb*szna, ha a háború első napján kezdenénk a győri laktanyából kitelepülni! Akkor már rég késő, akár vonattal, akár tréleren, akár lábon történik...
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby and bel

Bálint

Well-Known Member
2020. augusztus 31.
8 559
28 773
113
Ha már itt tartunk, "vészhelyzetben" egy Leopard nem tudna lejönni a pőrekocsiról magától? 90 fokkal elfordul rajta egyhelyben, majd oldalra "lemászik". Vagy leugrana a sínről a kocsi? Nyilván nem tenne jót a kocsi peremének, de last resort-nak sztem még működhetne, ha nem meredek töltésen van épp a vonat. Nyilván egy Unimog vagy egy Rába erre nem képes (még egy BTR sem), de a láncosok sztem nem kizárt, hogy le tudnának így jönni maguktól.



Én azt gondolom, hogy hasznos, hogy a vasúti szállítást gyakorolják. Béke időben, gyakorlatokhoz, kitelepülésekhez, de még egy konfliktusra felkészülés ideje alatt is ez egy célszerű szállítási mód. Jó, ha készségszinten megy, az meg csak gyakorlással jön össze, és eddig erre nem volt lehetőségük a NASAMS-al.

Már élesedett, működő háborúban valóban veszélyes így szállítani, de ha a felderítés nem 100%-ban inkompetens, akkor az "élesedő" helyzetben amúgy is már kitelepülve, tüzelőállásban, álcázva, harckészen kell legyen kb. az összes eszközünk. Az azért beb*szna, ha a háború első napján kezdenénk a győri laktanyából kitelepülni! Akkor már rég késő, akár vonattal, akár tréleren, akár lábon történik...
Elvileg egy lengyel cég csinált egy ilyen speciális vagont ami direkt harckocsi szállítására lett kifejlesztve. De nem tudom, hogy lett-e belőle valami ténylegesen.

novaya-polskaya-zheleznodorozhnaya-platforma-dlya-perevozki-tehniki-j5k1p98u-1601598661.t.jpg
novaya-polskaya-zheleznodorozhnaya-platforma-dlya-perevozki-tehniki-8l2zn1im-1601598661.t.jpg
 

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
6 453
14 577
113
Miért írta volna viccből? Vasút az nem sok van afgánban, de óceáni kikötő sem...
Ezt en sem ertem, mi lenne benne vicces...?
Az hogy afganisztáni terep semmilyen szinten nem jó a harckocsikkal való harc megvívására.
Ezt ne keljen taglalni. :eek:


Masrèszt pakisztánon keresztül több logisztikai útvonnalat használtal az amcsik.
Ezen rohadt sok utánpótlást szállítottak afgánba közúton. Amit hajóval juttatják el oda.

Persze elvileg fegyvert nem.:rolleyes:

Trailrezhettek volna.


Masrèszt a legközelebbi szövetsèges országig elviszem hajóval/vonattal/trailerrel ès onnan röptetem afgánba.

Èn is repültem biskekig civil amcsi gèppel. Onnan vitt c17.

2010 körül iszonyat sok technikát,embert dobtak át irakból az amik.
Ha úgy gondolták volna, hoznak azt is.o_O
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
4 194
7 464
113
Az hogy afganisztáni terep semmilyen szinten nem jó a harckocsikkal való harc megvívására.
Ezt ne keljen taglalni. :eek:


Masrèszt pakisztánon keresztül több logisztikai útvonnalat használtal az amcsik.
Ezen rohadt sok utánpótlást szállítottak afgánba közúton. Amit hajóval juttatják el oda.

Persze elvileg fegyvert nem.:rolleyes:

Trailrezhettek volna.


Masrèszt a legközelebbi szövetsèges országig elviszem hajóval/vonattal/trailerrel ès onnan röptetem afgánba.

Èn is repültem biskekig civil amcsi gèppel. Onnan vitt c17.

2010 körül iszonyat sok technikát,embert dobtak át irakból az amik.
Ha úgy gondolták volna, hoznak azt is.o_O
Olvasd el ujra, mit irtam, mert te valaki masnak valaszoltal...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 917
75 188
113
Folyamatosan növekvő interoperabilitás - NATO Air Battle Decisive Munitions konferencia Magyarországon...

Magyarország 2019 óta tagja a NATO Air Battle Decisive Munitions (ABDM) kezdeményezésnek. Kezdetekben a szövetséges országoknak csak levegő-föld precíziós lőszerek beszerzésére korlátozódott a lehetőségük. 2021-től viszont a kezdeményezés átfogó keretté bővült, ami összhangban van a szárazföldi és haditengerészeti projektekkel.

A NATO Precíziós Légiharc lőszerek Menedzsment Munkacsoport rugalmas megközelítést, és kedvezőbb feltételekkel biztosít hozzáférést a precíziós fegyverekhez. Ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a résztvevő nemzetek megosszák egymás között ABDM készleteiket, így a szövetséges légierő interoperabilitása folyamatosan növekszik. A multinacionális beszerzési és raktározási lehetőségek költséghatékonyságot és hatékony beszerzési folyamatot jelentenek.

A NATO tagállamok résztvevői a program során beszámolót hallgathattak meg a NATO légierő parancsnokok konferenciájáról, valamint a precíziós fegyverrendszerek beszerzési lehetőségeiről a jelenlegi biztonságpolitikai kihívások tükrében. Ugyanakkor betekintést nyerhettek a NATO Support and Procurement Agency (NSPA) képviselőinek multinacionális Foreign Military Sales szerződéseinek főbb elemeibe is.


654cc1f9ac2cc706545665.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: BiancoGasto

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 917
75 188
113
Folyamatosan növekvő interoperabilitás - NATO Air Battle Decisive Munitions konferencia Magyarországon...

Magyarország 2019 óta tagja a NATO Air Battle Decisive Munitions (ABDM) kezdeményezésnek. Kezdetekben a szövetséges országoknak csak levegő-föld precíziós lőszerek beszerzésére korlátozódott a lehetőségük. 2021-től viszont a kezdeményezés átfogó keretté bővült, ami összhangban van a szárazföldi és haditengerészeti projektekkel.

A NATO Precíziós Légiharc lőszerek Menedzsment Munkacsoport rugalmas megközelítést, és kedvezőbb feltételekkel biztosít hozzáférést a precíziós fegyverekhez. Ugyanakkor lehetővé teszi, hogy a résztvevő nemzetek megosszák egymás között ABDM készleteiket, így a szövetséges légierő interoperabilitása folyamatosan növekszik. A multinacionális beszerzési és raktározási lehetőségek költséghatékonyságot és hatékony beszerzési folyamatot jelentenek.

A NATO tagállamok résztvevői a program során beszámolót hallgathattak meg a NATO légierő parancsnokok konferenciájáról, valamint a precíziós fegyverrendszerek beszerzési lehetőségeiről a jelenlegi biztonságpolitikai kihívások tükrében. Ugyanakkor betekintést nyerhettek a NATO Support and Procurement Agency (NSPA) képviselőinek multinacionális Foreign Military Sales szerződéseinek főbb elemeibe is.


654cc1f9ac2cc706545665.jpg
Fact sheet ABDM