Először is csak szemre tűnik valamivel kisebb átmérőjűnek a hajtómű, amely befoglaló méretei valószínű az AL-31F-el közel azonosak. De semmiképp se nagyobb annál.
Az AL-31F levegőátfutása kb 112-115kg/sec, az AL-41F-1Sz esetében a 27mm-el nagyobb átmérőjű belépő keresztmetszet (és természetesen a megváltozott lapátgeometria miatt is) ez az érték kb 118kg/sec-re nőtt.
Ez és a gázhő kb 50 fokkal megemelése elég volt arra, hogy a 76kN-os fékpadi tolóerő 86kN-ra növekedjen. Ez a 10kN extra tolóerő a 122-128kN (ez alverzióktól függ) utánégetésen mért tolóerőt értelemszerűen 132-138kN-ra növelné, de a nagyobb levegőátfutás miatt a forszázskamrában több tüzelőanyagot is kell befecskendezni, emiatt az AL-41F-1Sz tolóereje forszázson 142-147kN körül mozog. Az utóbbi, magasabb érték a Szu-57-esekbe épített projekt példányoknál érhető el.
A tolóerő lényegében abból jön össze, hogy mekkora égésgáz tömeget (levegőátfutás+tüzelőanyag tömege mínusz a technikai levegőelvétel) mekkora sebességre gyorsít fel a rendszer.
És igen, azt valóban már az F414-es óta tudjuk, hogy lényegében változatlan külső geometria mellett egy 72kN-os hetvenes évek végi első szériás F404-esből a kilencvenes évek közepére ki tudtak hozni 97kN-t, de itt most az oroszok azt állítják, hogy a 30-as hajtómű 160-180(?) kN tolóerőre lesz képes. 195kN tolóerőt is elértek vele, valószínű dinamikusan.
Tehát egy ilyen hajtómű a Eurofighter Typhoon két EJ200-asával ér fel. Majdnem olyan erős, mint az F135-ös.
Mivel ezek igen magas gázhővel bírnak (érdekes, hogy a nyomásviszonuk nem épp kimagasló, az F135-ösé pl. 30 alatti) és a 30-asról is ezt rebesgetik az oroszok, így érdemes ezekkel összevetni.
Gyanítom tehát, hogy egyetlen 30-as hajtóműnek kb két EJ200-aséval ér fel a levegőátfutása, ez kb 140kg/sec, hasonló, mint az F135-ösnél.
Szerintem az igen magas gázhővel meghajtott igen hatékony kompresszor képes közel változatlan átmérő mellett ennyivel több levegőt átmozgatni magán.
További érdekesség, hogy korábban pletykálták, az oroszok valamiféle plazmaívvel kívánják a 30-asnál a forszázst indítani.
Ha belegondolok abba, hogy a közel 2000 fokos turbinaelőtti gázhőre képes tüzelőtér esetében a jó öreg lángátcsapásos gyújtás már csúnya munkát végezne a lapátok közt, gyanítom, hogy ezt valósították meg.
Ki tudja, talán emiatt se engedték egyelőre filmezni a tesztet.
Új még a dolog.
Hanem a komplex ejektoros fúvócső rendszer arra utal, hogy az IR kép élrejtésére komolyan ráfeküdtek. Az egykori P&W LOAN-hoz hasonló dizájn ugyanakkor arra is utal, hogy valószínű, a forszázs hője is emelkedett.
Egyelőre ennyit vélek sejteni.
Ööhhmmm,140kg levegő másodpercenként?
Tengerszinten és 15 °C-on a levegő sűrűsége 1,23 kg/m3,vagyis 140x1.23=172m3 levegő fut át egy hajtóművön másodpercenként?Cirka 4 db nyerges,üa szállító kamionnyi levegő?
Ez 45 000l tartálykocsi,ebből kb 4db-nyi térfogatú levegőről beszélünk.

Vagyis 2x ennyi,mert 2 hajtómű van,ugye ennyi levegőbe el is kell keverni szépen az üzemanyagot,meg el is kell égetni,bolond Iván...

