Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Galcom

Well-Known Member
2010. július 2.
967
3 370
93
A képen a 22. GvIAP. első (azóta kaptak még egyet, a kék 45-öst) Szu-30SzM-je látható, amit tavaly decemberben, jó másfél évvel az első Szu-35Sz érkezése után kapott meg az ezred. A Szu-30M2-esek pedig már az azóta kivont, modernizált Szu-27-esekkel párhuzamosan is ott repültek, pedig akkor még volt 2 db üzemképes 27UB-juk is.
A másik távol-keleti, Szu-35Sz-t repülő ezred a 23. IAP. Dzemgin (Komszomolszk na Amure). Tudtommal náluk két éve az egyik század Szu-35Sz-t, a másik Szu-30SzM-et repült. Mára mindkét század Szu-35Sz-t kapott, és nincs se Szu-30SzM, se Szu-30M2 az ezrednél. (Lehet, hogy tévedek, mert ott a dolgot bonyolítja, hogy a repterük közös a Szuhoj gyáréval, és sűrűn megfordulnak ott más, nem az ezredhez tartozó gépek is.)
Egyébként az ötlet, hogy a 35Sz-ek oktatógépének a Szu-30SzM-et használják tök jó, különösen ha/amikor már 30SzM1 lesz, vagyis a hajtómű és az elektronika is nagyrészt azonos lesz. Akkor tulajdonképpen a Szu-30SzM1-et át is keresztelhetnék Szu-35UB-nek.



Nem értünk egyet a dologban. Továbbra is fenntartom amit írtam, a Távol-Keleten a Szu-35Sz mellett, a Szu-30SzM-et is használják kétüléses gyakorló repülőgépként mindkét ezrednél. Tudomásom szerint, semmiféle Irkutszki Szu-30SzM század nem volt a Komszomolszk gyár szentélyében. :)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and hurci10

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 729
80 541
113
Oroszországban csak egy Repülési Főiskola van ,ahol katonai pilótákat képeznek ki, mégpedig Krasznodarban (Краснодарское высшее военное авиационное училище летчиков)

5 éves a képzés,első két év teória,majd a hallgatók választhatnak milyen pilóták szeretnének lenni.
- vadászgép pilóta
- csatagép, frontbombázó pilóta
-távolsági légierő, haditengerészeti bombázó
- katonai szállítógép

Vadászgép pilóták kiképző központja Armavirban van. Jak-130 és MiG-29UB -en repülnek.

A képzéseket Szu-35 szimulátorokon is végzik:
https://fotografersha.livejournal.com/465322.html
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 729
80 541
113
Nem értünk egyet a dologban. Továbbra is fenntartom amit írtam, a Távol-Keleten a Szu-35Sz mellett, a Szu-30SzM-et is használják kétüléses gyakorló repülőgépként mindkét ezrednél. Tudomásom szerint, semmiféle Irkutszki Szu-30SzM század nem volt a Komszomolszk gyár szentélyében. :)

A kínaiakat is Szu-30M2-n képezték a Szu-35-re. :)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 825
113
Nem értjük egymást. Amit írsz az igaz, de ha nem képezzük ki a pilótát a TVC adta lehetőségek (amiknek a gyakorlati haszna eleve kérdéses) kihasználására, akkor kár a gépre TVC-t rakni!
Szerintem ez az egész TVC csak egy divathóbort a repülőmérnökök körében. Elindították - szigorúan kísérleti céllal - az amerikaiak az FX programmal, Iván pedig megmutatta, hogy ő ezt is jobban meg tudja csinálni (tényleg), és azóta mindenre rárakják, ha kell, ha nem. Az ismert gazdasági okok miatt le vannak maradva egy jó évtizeddel az elektronikában, a fedélzeti fegyver fejlesztésben. Pedig remek mérnökeik vannak! Összehozták a TVC-t, és azóta lobogtatják, mint a győzelmi zászlót, nekik ez van!
Nyugaton azt hiszem csak az F-22-esen van TVC, és az is sokkal egyszerűbb rendszer.
Tehát úgy gondolom, vagy engedjék el ezt a TVC dolgot, vagy képezzék ki rá a pilótáikat, és használják! A jelenlegi helyzet teljesen értelmetlen. Ha az erre fordított anyagi és szellemi forrásokat másra (például a Szu-57-es mesebeli hajtóművére, vagy a legendák ködébe vesző R-74M2-re, de írhatnék itt tényleg működő légiutántöltő, vagy AWACS képességet is) fordítanák, az véleményem szerint jóval hasznosabb lenne.

Mik ezek a gyakorlati TVC-s lehetőségek amire ki kell képezni?Mit hiányolsz?
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
380
1 289
93
Nem értünk egyet a dologban. Továbbra is fenntartom amit írtam, a Távol-Keleten a Szu-35Sz mellett, a Szu-30SzM-et is használják kétüléses gyakorló repülőgépként mindkét ezrednél. Tudomásom szerint, semmiféle Irkutszki Szu-30SzM század nem volt a Komszomolszk gyár szentélyében. :)

Nyertél, ezt benéztem. A másik század Szu-27SzM volt. De a 23. IAP.-nak nincs és szerintem nem is volt Szu-30SzM vagy Szu-30M2 gépe. Vagy Te melyik két ezredre gondolsz? Én csak a 22. GvIAP.-ot és a 23. IAP-ot tudom, hogy a távol-keleten 35Sz-t repül.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Fullos pótájuk is van elég még ha nem os az optimális mennyiség.Oroszország(meg a világ nagy része)nem SZA,hogy több gépük legyen mint pilóta!Egyébként ha nagyon tudni akarod az USAF-nál is pilótahiány van és ez csak roaszabb lesz.
Tudom. Milió $os prémiumokat osztogatnak a szerződést hosszabbító pilótáknak.
Úgy gondolom, teljesen kiképzett pilótákkal (akár a gépek arányában is) sokkal jobban állnak az amerikaiak, mint az oroszok.
Szarok a bemutatókra. Cirkuszi baromság. Amit Váry őrnagyra költöttek tiszta kidobott pénz volt. Meg egy széttépett repülő. Költötték volna a meglevő pilóták kiképzésére.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz and hurci10
M

molnibalage

Guest
Tudom. Milió $os prémiumokat osztogatnak a szerződést hosszabbító pilótáknak.
Úgy gondolom, teljesen kiképzett pilótákkal (akár a gépek arányában is) sokkal jobban állnak az amerikaiak, mint az oroszok.
Szarok a bemutatókra. Cirkuszi baromság. Amit Váry őrnagyra költöttek tiszta kidobott pénz volt. Meg egy széttépett repülő. Költötték volna a meglevő pilóták kiképzésére.
Dehogy osztanak milliósat. A százezres nagyságrend az több év vagy évtizedes továbbszolgálatnál van.

http://www.airforcemag.com/Features...ailable-To-Certain-Pilots-In-Fiscal-2019.aspx
https://www.military.com/dodbuzz/20...hefty-bonuses-available-air-force-pilots.html
 
  • Tetszik
Reactions: dudi

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
380
1 289
93
Mik ezek a gyakorlati TVC-s lehetőségek amire ki kell képezni?Mit hiányolsz?

Nem hiányolom, a TVC-t tartom feleslegesnek! Bemutatón kívül alig van gyakorlati haszna. Minek több ezrednyi bemutató pilótát képezni?
De ha már ragaszkodnak ehhez a technikai csodához, akkor némi haszna a kis sebességű manőverezésben, vagy abban lehet, hogy jóval szűkebben, nagyobb szögsebességgel lehet fordulni, orsózni vele. Csak hát a G-erők! Talán átesni is nehezebb vele. Ha ennek van valami gyakorlati haszna a légi harcászatban, az talán a doppler elven működő radarok megtévesztésében, közeledő légiharc rakéták kimanőverezésében lehet. Ezt próbálták bemutatni a Szu-30SzM-el is 1 vs.1-ben is. Ha tényleg úgy gondolják, hogy ez hasznos, akkor tanítsák is meg rá a pilótáikat. Ahhoz meg TVC-s oktató gép kellene, de az nincs.
Ezért nem értem, hogy miért erőltetik ezt az egész TVC dolgot.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 825
113
Nem hiányolom, a TVC-t tartom feleslegesnek! Bemutatón kívül alig van gyakorlati haszna. Minek több ezrednyi bemutató pilótát képezni?
De ha már ragaszkodnak ehhez a technikai csodához, akkor némi haszna a kis sebességű manőverezésben, vagy abban lehet, hogy jóval szűkebben, nagyobb szögsebességgel lehet fordulni, orsózni vele. Csak hát a G-erők! Talán átesni is nehezebb vele. Ha ennek van valami gyakorlati haszna a légi harcászatban, az talán a doppler elven működő radarok megtévesztésében, közeledő légiharc rakéták kimanőverezésében lehet. Ezt próbálták bemutatni a Szu-30SzM-el is 1 vs.1-ben is. Ha tényleg úgy gondolják, hogy ez hasznos, akkor tanítsák is meg rá a pilótáikat. Ahhoz meg TVC-s oktató gép kellene, de az nincs.
Ezért nem értem, hogy miért erőltetik ezt az egész TVC dolgot.

Össze vissza beszélsz!Eddig azt írtad,hogy nem képzik ki őket a TVC-re(bármit is jelentsen ez) most meg azt írod,hogy minek képeznek több ezrednyi bemutató pilótát.
Döndsd már el kérlek,hogy mit is csinálnak az orosz SZU-35Sz alakulatoknál kiképzés címén mert ez így értelmetlen.
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
380
1 289
93
Össze vissza beszélsz!Eddig azt írtad,hogy nem képzik ki őket a TVC-re(bármit is jelentsen ez) most meg azt írod,hogy minek képeznek több ezrednyi bemutató pilótát.
Döndsd már el kérlek,hogy mit is csinálnak az orosz SZU-35Sz alakulatoknál kiképzés címén mert ez így értelmetlen.


Nem tudom mit nem értesz?
Én a TVC ellen vagyok. Harci gépen fölösleges. Egy technológiai demonstrátoron még elmegy.
A pilótáikat meg képezzék ki normálisan a HAGYOMÁNYOS légiharc eljárásokra. Meg persze felszíni célok ellen is, ha már vadászbombázón repülnek. Remélem pont ezt csinálják a Szu-35Sz ezredeknél, meg a többinél is. De miért én döntsem el? Eddig még nem szólt ide a Novij Cár, hogy kinevezett a VKSz vezérkari főnökének. El se vállalnám! :p
És persze az nem tetszik, hogy hülyének néznek, és el akarják hitetni, hogy minden pilótájuk istenadta csodagyerek, egy született ász, aki képes végrehajtani azt, amit bemutatón látni pár berepülőpilótától.Mert, hogy a gépe képes rá. Arra próbáltam rávilágítani - ezek szerint sikertelenül - hogy ez lehetetlen, mert még erre alkalmas kiképzőgépük sincs az ezredeknek!
Így már egyértelmű?:rolleyes:
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 825
113
Nem tudom mit nem értesz?
Én a TVC ellen vagyok. Harci gépen fölösleges. Egy technológiai demonstrátoron még elmegy.
A pilótáikat meg képezzék ki normálisan a HAGYOMÁNYOS légiharc eljárásokra. Meg persze felszíni célok ellen is, ha már vadászbombázón repülnek. Remélem pont ezt csinálják a Szu-35Sz ezredeknél, meg a többinél is. De miért én döntsem el? Eddig még nem szólt ide a Novij Cár, hogy kinevezett a VKSz vezérkari főnökének. El se vállalnám! :p
És persze az nem tetszik, hogy hülyének néznek, és el akarják hitetni, hogy minden pilótájuk istenadta csodagyerek, egy született ász, aki képes végrehajtani azt, amit bemutatón látni pár berepülőpilótától.Mert, hogy a gépe képes rá. Arra próbáltam rávilágítani - ezek szerint sikertelenül - hogy ez lehetetlen, mert még erre alkalmas kiképzőgépük sincs az ezredeknek!
Így már egyértelmű?:rolleyes:

Pontosan azt csinálják amit te számon kérsz mert nem létezik olyan,hogy TVC-re kiképezni.
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
380
1 289
93
Ez lemaradt, és így lesz érthető:

Ha pedig a minden pilótájuk nem képes megcsinálni azt, amit a bemutatókon látni - már pedig nem képesek rá - akkor minek a TVC a 35Sz-en és az 30SzM-en?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Ez lemaradt, és így lesz érthető:

Ha pedig a minden pilótájuk nem képes megcsinálni azt, amit a bemutatókon látni - már pedig nem képesek rá - akkor minek a TVC a 35Sz-en és az 30SzM-en?
Mert a gép meg tudja csinálni. TVC nélkül veszett helyzetből is kivezeti.
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
380
1 289
93
Pontosan azt csinálják amit te számon kérsz mert nem létezik olyan,hogy TVC-re kiképezni.

Te most vagy kötözködsz velem, vagy más nyelven beszélünk! Hogy használni tudja - de nem tudja! - ahhoz meg kellene rá tanítani. Megtanítani = kiképezni. Vagy Te komolyan úgy gondolod, hogy egy vadászgép rendszerei, kormányszervek, szenzorok, hajtóművezérlés, futómű stb. csak úgy működnek, a pilóta meg ül és nézi? Akkor szerinted mit tanulnak évekig a repülőtiszti iskolán, majd azután egész pályafutásuk során? Minden kiképzési repülésen azért izzadnak, hogy mesterien ki tudják használni a gépük és a fegyverzet adta lehetőségeket! Csak így van esélyük megnyerni egy légiharcot, ami ugye ez egésznek lényege lenne.
Itt pedig adva van egy fölösleges képessége a gépnek, amit nem tudnak kihasználni. Ez a TVC.
 

hurci10

Well-Known Member
2018. július 1.
380
1 289
93
Mert a gép meg tudja csinálni. TVC nélkül veszett helyzetből is kivezeti.

Hiába tudja megcsinálni a gép, ha a pilótája nem. Nincs olyan kiképzőgép amin oktathatnák, hogy a határon túli helyzeteket miként oldhatja meg a TVC-s gépekkel. Persze van szimulátor is.
Szerintem inkább azt tanítsák meg a pilótáiknak, hogyan kerüljék el azokat a helyzeteket. Tartsák be a korlátozásokat és a légiüzemeltetési szakutasításban leírtakat. Nem kell kobrával meg más extrém, de tök értelmetlen figurával próbálkozni, átlépve minden érvényben levő korlátozást. A világ összes légierejénél ezt teszik. (Hát, talán India kivétel.) Ha pedig ez is kevés, akkor nyúljanak a lábuk közé! (Izé.. A katapult karra gondoltam.) Egyszerűbb egy - TVC nélküli - harcigépet gyártani, mint egy pilótát kiképezni.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Hiába tudja megcsinálni a gép, ha a pilótája nem. Nincs olyan kiképzőgép amin oktathatnák, hogy a határon túli helyzeteket miként oldhatja meg a TVC-s gépekkel. Persze van szimulátor is.
Szerintem inkább azt tanítsák meg a pilótáiknak, hogyan kerüljék el azokat a helyzeteket. Tartsák be a korlátozásokat és a légiüzemeltetési szakutasításban leírtakat. Nem kell kobrával meg más extrém, de tök értelmetlen figurával próbálkozni, átlépve minden érvényben levő korlátozást. A világ összes légierejénél ezt teszik. (Hát, talán India kivétel.) Ha pedig ez is kevés, akkor nyúljanak a lábuk közé! (Izé.. A katapult karra gondoltam.) Egyszerűbb egy - TVC nélküli - harcigépet gyártani, mint egy pilótát kiképezni.
Azt hiszem, nincs igazad. Engedjen el mindent, és nyomja meg a gombot. A szimpla hülyeségen kívül is van ok, amiért egy pilóta nehéz helyzetbe kerülhet. Légiharcban meg aztán minden előfordulhat. Pl. a Líbiában lezuhant Eagle. Ha van ilyen kütyü rajta, a pilóta ma is élne, a gép meg tán még szolgálatban is állna. Vagy a múzeumban.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and dudi

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 787
75 825
113
Hiába tudja megcsinálni a gép, ha a pilótája nem. Nincs olyan kiképzőgép amin oktathatnák, hogy a határon túli helyzeteket miként oldhatja meg a TVC-s gépekkel. Persze van szimulátor is.
Szerintem inkább azt tanítsák meg a pilótáiknak, hogyan kerüljék el azokat a helyzeteket. Tartsák be a korlátozásokat és a légiüzemeltetési szakutasításban leírtakat. Nem kell kobrával meg más extrém, de tök értelmetlen figurával próbálkozni, átlépve minden érvényben levő korlátozást. A világ összes légierejénél ezt teszik. (Hát, talán India kivétel.) Ha pedig ez is kevés, akkor nyúljanak a lábuk közé! (Izé.. A katapult karra gondoltam.) Egyszerűbb egy - TVC nélküli - harcigépet gyártani, mint egy pilótát kiképezni.

Nincs ilyen skill,hogy TVC kezelés.Azt nem akarod megérteni,hogy amit elvársz az nem létezik.A pilóta megtanulja kivenni a lapos dugóhúzóból a gépet de ez nem TVC skill ezt ugyan úgy megtanulja a nem TVC-s gépen is.A különbség annyi,hogy a TVC-s gép sokkal megengedőbb mert sokkal extrémebb helyzetekből is ki lehet venni a gépet vagy azonos helyzetből gyorsabban.
Nincs semelyik 3betűs menetstabilizáló rendszrre skill,csinálod azt a legújabb Civic-ben amit egy 2-es Golfban a különbség csak annyi,hogy ami a Golfot az árokba küldi azt a Civic-et nem.Ugyan ez van a TVC-vel is.

Külön skill a műrepülésre kell de annak semmi köze a harcászathoz.Az egyik bemutató és kizarólag a látvány a lényeg a másik meg har ott meg akizárólag az a lényeg,hogy legyőzd az ellenseget.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 090
113
Ha jól értem, akkor eddig tévhitben voltam. Azt gondoltam, a TVC-t külön bekapcsolják, a használata külön képzést igényel, de ezek szerint a működési sebesség tartományában automatikusan besegít a pilótának.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat