A képen a 22. GvIAP. első (azóta kaptak még egyet, a kék 45-öst) Szu-30SzM-je látható, amit tavaly decemberben, jó másfél évvel az első Szu-35Sz érkezése után kapott meg az ezred. A Szu-30M2-esek pedig már az azóta kivont, modernizált Szu-27-esekkel párhuzamosan is ott repültek, pedig akkor még volt 2 db üzemképes 27UB-juk is.
A másik távol-keleti, Szu-35Sz-t repülő ezred a 23. IAP. Dzemgin (Komszomolszk na Amure). Tudtommal náluk két éve az egyik század Szu-35Sz-t, a másik Szu-30SzM-et repült. Mára mindkét század Szu-35Sz-t kapott, és nincs se Szu-30SzM, se Szu-30M2 az ezrednél. (Lehet, hogy tévedek, mert ott a dolgot bonyolítja, hogy a repterük közös a Szuhoj gyáréval, és sűrűn megfordulnak ott más, nem az ezredhez tartozó gépek is.)
Egyébként az ötlet, hogy a 35Sz-ek oktatógépének a Szu-30SzM-et használják tök jó, különösen ha/amikor már 30SzM1 lesz, vagyis a hajtómű és az elektronika is nagyrészt azonos lesz. Akkor tulajdonképpen a Szu-30SzM1-et át is keresztelhetnék Szu-35UB-nek.
Nem értünk egyet a dologban. Továbbra is fenntartom amit írtam, a Távol-Keleten a Szu-35Sz mellett, a Szu-30SzM-et is használják kétüléses gyakorló repülőgépként mindkét ezrednél. Tudomásom szerint, semmiféle Irkutszki Szu-30SzM század nem volt a Komszomolszk gyár szentélyében.