A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 119
45 443
113
Az egész Rába H sorozat ötlete megszületett még a nyolcvanas években. Pont az volt a cél, hogy a nagyszámú és tarkabarka teherautóflottát egységesítse. Csepel D 566 ugyanezt szolgálta volna csak az is egy raklap szar volt és jött mellé DAC, GAZ, URAL. Ezeket kellett volna váltani.
Simán lehet, hogy láttál belőle hiszen a járművek léteztek már a kilencvenes években is, csak értelmes mennyiségben nem érkezett rájuk rendelés. Ha jól emlékszem a határőrség kezdte meg velük a teszteket.
A szememben ez azért gáz, mert ugyanúgy elszúrtuk a dolgot a Rábákkal is mint a Csepellel. Kétszer léptünk bele ugyanabba a kutyaszarba.

A nyolcvanas évek végén még ez volt az elképzelés. Én 3 tesztpéldányról hallottam.
BIG_0003662614.jpg

Ez meg már a kilencvenes évek.
pic10_RABA_H22.272-8.8-000_1994_02.jpg

De ugye ott volt a H 9 is.
1453407246_800x600.jpg


Ha meg lett volna az akarat/pénz simán lett volna lehetőség egy egységes teherautó flotta kialakítására már a kilencvenes évek elejétől-közepétől kezdve.
Szerintem itt a fő probléma a PÉNZ volt... :(
Én pont abban reménykedem, hogy a most megkötött GBP programmal, és a rendeződni látszó pénzügyi háttérrel tényleg meg is fogják tudni "tölteni" tartalommal.
Az a személygépkocsi beszerzési hajlandóságból látszik, hogy ami hazai azt úgy veszik, mint a cukrot.
Én már különben arra is gondoltam, hogy mi van, ha tényleg átnyergelünk a MAN helyett másik platformra? A G Merci-t és az UNIMOG-ot biztosan megtartjuk de mi van, ha megint megpróbálkoznak a Mercivel a terepjáró teherautók körében is? Celebra/Negan írt erről, hogy volt rá ötlet erre korábban. És a Mercivel eléggé össze van jelenleg bútorozva az állam. (persze ez csak spekuláció, de magyarázná a jelenlegi H széria megrendeléseinek elmaradását)
A Merci is kialakított mostanra egy elég komplett termékskálát a Defence szegmensben:
meet-the-mercedes-benz-defence-vehicles-header.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: honved

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
Szerintem itt a fő probléma a PÉNZ volt... :(
Én pont abban reménykedem, hogy a most megkötött GBP programmal, és a rendeződni látszó pénzügyi háttérrel tényleg meg is fogják tudni "tölteni" tartalommal.
Az a személygépkocsi beszerzési hajlandóságból látszik, hogy ami hazai azt úgy veszik, mint a cukrot.
Én már különben arra is gondoltam, hogy mi van, ha tényleg átnyergelünk a MAN helyett másik platformra? A G Merci-t és az UNIMOG-ot biztosan megtartjuk de mi van, ha megint megpróbálkoznak a Mercivel a terepjáró teherautók körében is? Celebra/Negan írt erről, hogy volt rá ötlet erre korábban. És a Mercivel eléggé össze van jelenleg bútorozva az állam. (persze ez csak spekuláció, de magyarázná a jelenlegi H széria megrendeléseinek elmaradását)
A Merci is kialakított mostanra egy elég komplett termékskálát a Defence szegmensben:
meet-the-mercedes-benz-defence-vehicles-header.jpg
Zetros család lett volna győri gyártású.C+D kiállitáson volt is kiállitva egy Rába emblémával.
Rába H sorozat nem MAN licenc.De az eredeti alkatrészbázis már rég nincs meg,a gyártók megszüntek.Most már annyi benne a MAN alkatrész,hogy lényegében egy helyi változatú Manci lett belőle.A szinte kézműves gyártás miatt drága.Minőséggel is problémák vannak,teljesitménnyel is.
Szép reményekkel indult 45éve,de nem lett sikertörténet.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 783
30 563
113
És ez a bizonyíték arra, hogy igazából nincs választék a politikai palettán.
A természeti körülmények változásaira a törzsfejlődésben kb ugyan az a válasz.Pl a sarki nyulnak éppen úgy kisebb füle van a sivatagihoz képest,mint a sarki rókának.
Vagyis a körülmény szüli a tolvajt.Esetünkben az állam intézményrendszere az a körülmény,ami teremti a politikai tolvajelitet.
Nemcsak a sereg szervezeti rendszerével van baj.Az csak olyan,mint az állam,amelyik kiállitotta
 
  • Tetszik
Reactions: Loken

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 697
5 672
113
Repülő felejtős. Vadászgépet kevesebb mint 1 tucat ország tud a világon önállóan építeni, Potens gépet meg 2 ország a 3-ik is most szerzi meg a képességet erre (20+ évig 10.000x annyi pénzből mint amennyit mi valaha rá tudunk szánni)
Szállítógépet meg szintúgy kb. 5 gyártó képes rá.

Mi légcsavaros kiképzőgépet tudnánk maximum, de azt meg minek? (10 évente 5db új kell nekünk belőle max.) (ilyen kategóriájú gépet magáncég amúgy meg gyárt Magyarországon civil célokra kis darabszámban.)

Harckocsi téren megintcsak meg vagyunk lőve. (Esetleg azon lehet ábrándozni [de ennek a valószínűsége is majdnem 0-a], ha a muszlimok elől menekül egyszer majd a Krauss-Maffei-Wegmann cég akkor lekenyerezzük, hogy adunk telket, építünk épületeket, és adunk egy valag pénzt, hogy ide költözzön a gyártás, [ami akkor sem lesz a miénk csak itt gyártanák]) De ennyi a max.

A rakéta megoldható, ha valami kis hatótávolságú licenset vásárlunk, vagy bevásároljuk valami cégbe magunkat. Kérdés, szükségünk van-e erre?

A légierô meg (ha NASAMS - vagy ahhoz hasonló megoldással operáló rendszer - lesz) a megújuló légvédelem által elsôsorban használni kívánt levegô-levegô rakéta sajátmaguknak való gyártása - szerintem - nem lenne hülyeség.
Annyi, hogy a potens platformok licensze ebben a kategóriában nem nagyon eladó; bevásárolni talán valami izraeli, utánzatokat gyártó, közös tulajdonú cég formájában lehet érdekes.

Amúgy zárójelben csak: mellékesen vadászgép-gyártási potenciálját Brazília épp most igyekszik kialakítani egy 3 százados Jas-39E megrendelésen lovagolva; úgyhogy innen nézve nem mondhatjuk, hogy teljesen elérhetetlen álom kategória. Bár Magyarországot nem mérném azért brazil mércével - fôleg a repülôgépipart tekintve.

Tank meg önjáró tüzérség gyártása valószínûleg valóban nem reális, de a láncos IFV megrendeléssel remélem egy összeszerelô üzem telepítése - a kötelezô javítókapacitásokkal - része lesz a csomagnak (esetleg részegység(ek) gyártása/beszállítása egy nagy plusz lenne).
Kerekest (IFV? APC?) viszont illene (tudni) magunknak gyártani licenszben ha a 4-500 BTR-t mind cserélni szeretnénk.

Már hallom is, hogy a háttérben most felcsendül Homonyik Sándor örökzöldje.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 781
25 331
113
A légierô meg (ha NASAMS - vagy ahhoz hasonló megoldással operáló rendszer - lesz) a megújuló légvédelem által elsôsorban használni kívánt levegô-levegô rakéta sajátmaguknak való gyártása - szerintem - nem lenne hülyeség.
Annyi, hogy a potens platformok licensze ebben a kategóriában nem nagyon eladó; bevásárolni talán valami izraeli, utánzatokat gyártó, közös tulajdonú cég formájában lehet érdekes.

Amúgy zárójelben csak: mellékesen vadászgép-gyártási potenciálját Brazília épp most igyekszik kialakítani egy 3 százados Jas-39E megrendelésen lovagolva; úgyhogy innen nézve nem mondhatjuk, hogy teljesen elérhetetlen álom kategória. Bár Magyarországot nem mérném azért brazil mércével - fôleg a repülôgépipart tekintve.

Tank meg önjáró tüzérség gyártása valószínûleg valóban nem reális, de a láncos IFV megrendeléssel remélem egy összeszerelô üzem telepítése - a kötelezô javítókapacitásokkal - része lesz a csomagnak (esetleg részegység(ek) gyártása/beszállítása egy nagy plusz lenne).
Kerekest (IFV? APC?) viszont illene (tudni) magunknak gyártani licenszben ha a 4-500 BTR-t mind cserélni szeretnénk.

Már hallom is, hogy a háttérben most felcsendül Homonyik Sándor örökzöldje.

Részemről ugyan nem, én merném magasra tenni a lécet!
Miért lenne kizárt egyszer?
Szerbeknek is van/volt...(?) repülőgépiparuk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Soko_J-22_Orao
..
Népességre, gazdasági erőre kisebbek pedig tőlünk!
..
Veréb mérető drónokban kellene gondolkodni először, ami radar alatt képes robbanóanyagot pontosan célba juttatni, vagy valami hasonló.
De nem vagyok szakavatott, majd kifejtitek!
..
magyarul:
https://hu.wikipedia.org/wiki/J–22_Orao
 

Pista a hegyről

Well-Known Member
2018. április 4.
896
2 202
93
Szerintem itt a fő probléma a PÉNZ volt... :(
Én pont abban reménykedem, hogy a most megkötött GBP programmal, és a rendeződni látszó pénzügyi háttérrel tényleg meg is fogják tudni "tölteni" tartalommal.
Az a személygépkocsi beszerzési hajlandóságból látszik, hogy ami hazai azt úgy veszik, mint a cukrot.
Én már különben arra is gondoltam, hogy mi van, ha tényleg átnyergelünk a MAN helyett másik platformra? A G Merci-t és az UNIMOG-ot biztosan megtartjuk de mi van, ha megint megpróbálkoznak a Mercivel a terepjáró teherautók körében is? Celebra/Negan írt erről, hogy volt rá ötlet erre korábban. És a Mercivel eléggé össze van jelenleg bútorozva az állam. (persze ez csak spekuláció, de magyarázná a jelenlegi H széria megrendeléseinek elmaradását)
A Merci is kialakított mostanra egy elég komplett termékskálát a Defence szegmensben:
meet-the-mercedes-benz-defence-vehicles-header.jpg

Ezekből hármat már használunk is, szóval logikus lehetne viszont szerintem nincs itt olyan ami kiválthatná Rába/Man teherautókat.
 

Irsai Olivér

Well-Known Member
2019. június 7.
1 697
5 672
113
Részemről ugyan nem, én merném magasra tenni a lécet!
Miért lenne kizárt egyszer?
Szerbeknek is van/volt...(?) repülőgépiparuk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Soko_J-22_Orao
..
Népességre, gazdasági erőre kisebbek pedig tőlünk!
..
Veréb mérető drónokban kellene gondolkodni először, ami radar alatt képes robbanóanyagot pontosan célba juttatni, vagy valami hasonló.
De nem vagyok szakavatott, majd kifejtitek!
..
magyarul:
https://hu.wikipedia.org/wiki/J–22_Orao

Ezt még a - megboldogult - Jugoszlávia építette, a szerbeknek már nincs meg ez a képességük 30 éve (mint ahogy a párját (IAR-93) gyártó románoknak sincs). Ettôl függetlenül a szerb hadiipar nem lett teljesen leépítve - ellentétben a miénkkel - , meg alapból magasabbról is indultak.

Ilyen szubszonikus vadász (valójában inkább gyakorló) volt a cseh Albatros is (ùjaban L-159 meg 39NG); nekik - még - megvan hozzá az iparuk. De azért ez nem egy modern multirole.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 077
10 698
113
Részemről ugyan nem, én merném magasra tenni a lécet!
Miért lenne kizárt egyszer?
Szerbeknek is van/volt...(?) repülőgépiparuk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Soko_J-22_Orao
..
Népességre, gazdasági erőre kisebbek pedig tőlünk!
..
Veréb mérető drónokban kellene gondolkodni először, ami radar alatt képes robbanóanyagot pontosan célba juttatni, vagy valami hasonló.
De nem vagyok szakavatott, majd kifejtitek!
..
magyarul:
https://hu.wikipedia.org/wiki/J–22_Orao

Az Oraora csak azért nem mondom, hogy hulladék, mert belém sújkolták, hogy nem tegezzük a technikát. Bár egy fokkal tényleg jobb, mint a román verzió. De egy SzU-22-nek a közelében sincs.
 

milagro

Well-Known Member
2019. szeptember 28.
11 781
25 331
113
Ezt még a - megboldogult - Jugoszlávia építette, a szerbeknek már nincs meg ez a képességük 30 éve (mint ahogy a párját (IAR-93) gyártó románoknak sincs). Ettôl függetlenül a szerb hadiipar nem lett teljesen leépítve - ellentétben a miénkkel - , meg alapból magasabbról is indultak.

Ilyen szubszonikus vadász (valójában inkább gyakorló) volt a cseh Albatros is (ùjaban L-159 meg 39NG); nekik - még - megvan hozzá az iparuk. De azért ez nem egy modern multirole.

Persze, ez világos, meg koprodukció volt eleve. Csak azt akartam érzékeltetni, hogy ez mindössze politikai döntés & pénz kérdése!
Mármint az elindulás, hogy arra az útra lépünk, hogy magyar hadiipart építünk!
..
Ahogy terjed az automatizáció, fejlődnek a drónok, egyre olcsóbban lehet majd ilyen eszközök fejlesztésén dolgozni!
Bele kell vágni!
Ebben láttok valami potenciált?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Részemről ugyan nem, én merném magasra tenni a lécet!
Miért lenne kizárt egyszer?
Szerbeknek is van/volt...(?) repülőgépiparuk:
https://en.wikipedia.org/wiki/Soko_J-22_Orao
..
Népességre, gazdasági erőre kisebbek pedig tőlünk!
..
Veréb mérető drónokban kellene gondolkodni először, ami radar alatt képes robbanóanyagot pontosan célba juttatni, vagy valami hasonló.
De nem vagyok szakavatott, majd kifejtitek!
..
magyarul:
https://hu.wikipedia.org/wiki/J–22_Orao
Annyi korrekciót azért hozzátennék, hogy nem a szerbek hanem akkor még a teljes Jugoszlávia, nem is egyedül hanem a románokkal közösen, és még csak nem is ketten, hiszen a lényeges fő részeket (hajtóművek, futóművek, fegyverzet, fedélzeti rendszerek stb.) készen vették. Gyakorlatilag a sárkány-szerkezetet tervezték és építették meg (a la Jaguár :D), talán még a szegecseket és csavarokat is külföldről szerezhették be. De persze akkor is előttünk voltak, és talán vannak is ilyen tekintetben.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
3 918
11 567
113
Meg kell venni az OV-10X licenszét és harci helikopter-pótlék gyanánt el kell kezdeni gyártani.
Szerkezetileg pofonegyszerű, még a mi technológiai szintünkön is gyártható.
Fegyverzetileg az AH-64 szintjén van.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 791
12 123
113
Egy kis érdekesség...

2020.01.20-23. London
International Armoured Vehicles Conference 2020

Ma volt egy magyar előadó is:
Brigadier General Attila Takacs, Commander, Hungarian Land Forces
THE HUNGARIAN APPROACH TO ARMOURED AND MECHANISED CAPABILITY BUILDING

Errol video gondolom nincs?
 

Szatmár72

Well-Known Member
2019. január 16.
638
714
93
A légierô meg (ha NASAMS - vagy ahhoz hasonló megoldással operáló rendszer - lesz) a megújuló légvédelem által elsôsorban használni kívánt levegô-levegô rakéta sajátmaguknak való gyártása - szerintem - nem lenne hülyeség.
Annyi, hogy a potens platformok licensze ebben a kategóriában nem nagyon eladó; bevásárolni talán valami izraeli, utánzatokat gyártó, közös tulajdonú cég formájában lehet érdekes.

Amúgy zárójelben csak: mellékesen vadászgép-gyártási potenciálját Brazília épp most igyekszik kialakítani egy 3 százados Jas-39E megrendelésen lovagolva; úgyhogy innen nézve nem mondhatjuk, hogy teljesen elérhetetlen álom kategória. Bár Magyarországot nem mérném azért brazil mércével - fôleg a repülôgépipart tekintve.

Tank meg önjáró tüzérség gyártása valószínûleg valóban nem reális, de a láncos IFV megrendeléssel remélem egy összeszerelô üzem telepítése - a kötelezô javítókapacitásokkal - része lesz a csomagnak (esetleg részegység(ek) gyártása/beszállítása egy nagy plusz lenne).
Kerekest (IFV? APC?) viszont illene (tudni) magunknak gyártani licenszben ha a 4-500 BTR-t mind cserélni szeretnénk.

Már hallom is, hogy a háttérben most felcsendül Homonyik Sándor örökzöldje.
Az utolsóval én is egyetértek. Ott van gödöllő. kezdeni kell évi 10-20-50 összerakásával. aztán (párhuzamosan évi 10-20-50%) beszállítással. ha 20 % a munkaerő az már meg is van.Nyilván a fő elemek, mint motor,futómű,pánczat tabu de a többi biszbasz lehetne magyar beszállító.Van elég most már..
 

Szatmár72

Well-Known Member
2019. január 16.
638
714
93
Évente kb. 30 darabot rendelt a HM, igazi "hand made" melóvá alakítva a Rába egyébként nagy múltú gyártását. Ilyen kevés jármű gyártásából még a Roys Royce sem élne meg. Sajnos annyiba is kerül, mint egy RR.
Az eredeti GBP keretszerződés 15 év alatt 12-15 000 darab jármű gyártására szólt.....
A 15 év eltelt...... 500-at vettünk. A csapatoknál még mindig van Ural, Kraz, stb.
Ahogy az Ikarust ezt is tönkretettük. Lehet sírni, hogy meg kell teremteni a magyar védelmi ipart. A Rába több ezer PSZH-t, FUG-ot gyártott pár év alatt, még exportra is. Most meg mindenki pingvinezik, senki nem tehet róla, értsük meg a válság, meg minden....
A Rába minőségén lehet vitatkozni, de az Európai új teherautók 10-15 %-a (Scania, stb. ) Rába futómű részegységekkel készül. A John Deer, Claas legnagyobb traktorjai komplett hátsó meghajtott futóművet a Rábától rendelik.
4.+A+k%C3%B6z%C3%BAtij%C3%A1rm%C5%B1-program+%C3%A9s+ut%C3%B3%C3%A9lete%3A+FUT%C3%93M%C5%B0.jpg


Ha van igény, akkor tudnak gyártani elfogadható minőséget.
De nincs.
Konkrétan évfolyamtársam volt a volt NME-n 1990-től (ma Miskolci Egyetem) az a később évfolyamelsőként diplomázó zseni, akinek az Édesapja(szintén Zseni), meg a csapata copy-ta le a MAN-t Győrben. Vettek egy egységet, lemásolták, és ahol kellett javítottak rajta. ez kb 1980-85 után lehetett, azaz innen van rába..ugy nagyjából.A motort buktuk mert addigra csepel behalt, de a futómű innen szarmazik.a váz sose volt, bár a mai szoftverekkel nem nagy kunszt kiszámitani a dolgot. csak senki nem akarja mert tul sok a vas kevés a pénz.
A RÁBA konstruktőreként.
 
  • Tetszik
Reactions: Loken

Király Fika

Well-Known Member
2019. március 22.
2 904
4 743
113
Az utolsóval én is egyetértek. Ott van gödöllő. kezdeni kell évi 10-20-50 összerakásával. aztán (párhuzamosan évi 10-20-50%) beszállítással. ha 20 % a munkaerő az már meg is van.Nyilván a fő elemek, mint motor,futómű,pánczat tabu de a többi biszbasz lehetne magyar beszállító.Van elég most már..
Gödöllőt éppen most olvasztják be a Nemzeti Vagyonkezelő hatáskörébe.