A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest
Amúgy annyit sikerült még kibogarásznom az Aero Vodochody polgári megrendeléseivel kapcsolatban (a teljesség igénye és a pöcshuszár által említetteken kívűl),hogy az A220-k szárnyaihoz szállít be (hogy mit pontosan azt nem sikerült kiderítenem)megkezdték a héjszerkezetek gyártását az A320 és A321-s gépekhez amelyekkel az ST Aerospace átalakítja ezeket a gépeket személyszállítókból teherszállítókká,illetve folyik az Embraernek a KC-390-z történő beszállítás is,hangsúlyozom ez nem a teljes beszállítói lista.Olvasgatva a cseh fórumokat és a médiát annyit lehet leszűrni hogy az előző tulaj kb egy milliárd koronát fektetett be az NG kifejlesztésébe és úgy számolt,hogy pár tucat NG eladása esetén már nyereséget hozna a gép,ők amúgy (Penta) komoly potenciált láttak ebben a cégben,de ahhoz,hogy ezt realizálni tudják az ő erőforrásaikat is meghaladó pénzeket kell(ene) befektetni a cégbe,azt is írják és ez nagyon érdekes,hogy ebben a szegmensben (hadiipar)a
a geopolitikai kapcsolatok, a politikai nyomás és a legmagasabb szintű lobbizás fontosabb, mint a pénz.
Tehát látva a magyar befektetők hátterét ebben valószínüleg szintet fog lépni a cég:) a szenegáli gép beszerzéssel kapcsolatban a következő a helyzet, Szenegál fizetési helyzete miatt a vásárlást a Cseh Export Bankon és egy másik együttműködő külföldi bankokon keresztül finanszírozzák.Amúgy ez a Cseh Export Bank jelentős mértékben benne van a Szenegáli repülőtér fejlesztésben.Az Albatrosok eladási kilátásaival kapcsolatban annyit lehet tudni,hogy a szenegáli megrendelésen kívűl a cseh fegyveres erők 7db L-159-es és 16db L-39-t akarnak beszerezni,valamint kormány tulajdonában lévő LOM Praha e hónap (június) végére várhatóan négy L-39NG-re köt megállapodást.Erről az utóbbi üzletről ennyi infót találtam:

"LOM PRAHA s.p. (zakladatel MO ČR) má v úmyslu koupit 4 letouny L-39NG pro své CLV Pardubice. Odhadovou cenu okolo 1,1 miliardy Kč ovšem nemá na účtech, tudy si někde na to musí půjčit. Pravděpodobně z komerčního úvěru (velmi nepravděpodobně tu bude financováno přímo ze státního rozpočtu). Úvěr bude LOM splácet tak, že bude poskytovat výcvik stíhacím pilotů AČR. Na to má smlouvu z prosince 2018 platnou od 1.1. 2019 do 31.12.2025 s možností prodloužení do 31.12.2028. Celková cena za výcvik pilotů AČR (včetně dopravních a vrtulníkových pilotů) je 3,51 miliardy bez DPH (cena je bez prodloužení do roku 2028)."

Elnézést a nagyon nyers fordításért de talán a lényeg kihámozható belőle.

"A LOM PRAHA sp (a Cseh Köztársaság Védelmi Minisztériumának alapítója) 4 L-39NG repülőgépet kíván vásárolni a CLV Pardubice részére.A gépek a becsült ára 1,1 milliárd CZK körül van, ezért valószinüleg kölcsönt kell felvennie. Valószínűleg kereskedelmi kölcsönt vesz fel (nagyon valószínűtlen, hogy közvetlenül az állami költségvetésből finanszírozzák). A hitel fedezete a LOM a Cseh Védelmi Minisztériummal kötött szerződése ACR vadászpilóták képzésére.A szerződés 2018. decemberi keltezésű , 2019-1.1-től. 2025.12.31-ig,érvényes a meghosszabbítás lehetőségével 2028.12.31-ig. Az ACR pilóták képzésének teljes ára (beleértve a szállítási és helikopterpilótákat) 3,51 milliárd euró,(az opcionális 2028-ig tartó meghosszabbítás nélkül)."

A hitel futamideje valószínűleg meg fog egyezni a képzési szerződés időtartamával,

Szlovákia lehet a következő megrendelő 2021-n ennek a csehek szerint a magyar többségi tulajdon szerzéssel jelentősen megnőttek az esélyei.Magyarországot mint lehetséges vásárlót természetesen megemlítik de ezen kívül nincs semmilyen konkrét információ ezzel kapcsolatba.
Végezetül berakom ide az Aero igazgatójának múlt év decemberi értékelését:

"Máme čtyři velké zakázky ve dvou středoasijských zemích a ve dvou afrických a k tomu velkou zakázku od české armády. Jde hlavně o generální opravy a upgrady vojenských letounů. Celkový objem zakázek v této oblasti spolu s opravami jednomístných a dvoumístných letounů L-159 pro českou armádu přesahuje čtyři miliardy korun. Očekáváme, že v dalších letech náš byznys v oblasti oprav a vylepšení ještě poroste."

"Négy nagy megrendelés van két közép-ázsiai országban és két afrikai országban, valamint egy nagy megrendelés a cseh hadsereg részéről. Ezek elsősorban a katonai repülőgépek nagyjavításai és korszerűsítései. A megrendelések teljes mennyisége ezen a területen, az egy- és kétüléses L-159 repülőgépek javításával együtt a Cseh Hadsereg számára meghaladja a négy milliárd koronát. Arra számítunk, hogy javítási és fejlesztési üzletágunk tovább növekszik az elkövetkező években."




 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 829
36 433
113
Azt megkérdezhetem, honnan veszed, hogy a svédek turbopropot vesznek, abból is a PC-21et?!
Én úgy látom, csak most fognak tendert kiírni..
https://defpost.com/swedish-air-force-to-procure-new-trainer-aircraft-to-replace-its-sk-60-fleet/
Persze lehet, hogy titokban te vagy a svéd Mészároslőrinc, és előre tudod az eredményét. ;)

Ja és, hogy világos legyen mégegyszer, én nem rajongok az L39-ért, de amit laikusként eddig olvastam róla, az alapján teljesen alkalmas lenne nekünk kiképzőgépnek. Simán elfogadom, hogy a pilatus jobb, de a legjobb az lenne, ha maradna a kanadai képzés. Viszont ez már nem csak haditechnikai kérdés, hanem legalább annyira biztpol is.
Olvastam,hogy a svéd légierő azt szeretné.A többivel meg nagyjábol egyetértek.A NER része aggaszt a dolognak.Attol tartok,hogy csak azért fogunk túlárazott megrendeléseket adni,hogy nyeresége legyen a cégnek,amit visszaoszthatnak.
 
  • Tetszik
Reactions: Kishuszár

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 339
104 406
113
Akik olvassák a cseh oldalakat azoktól kérdezném, hogy esetleg van hír róla, hogy milyen további hadiipari cégeket vehetne az állítólagos alakuló cseh-magyar hadiipari holding? Talán a CZ vagy Tatra? Bár nyilván ők is csak találgatnak, de hátha több infójuk van mint nekünk. Elméletileg a HM Arzenál hozhatja a kézifegyvergyárat, a Hirtenberget (sőt akár a Rábát is amelyben 75% az állami tulajdon, de a termelés nagyobb része nem hadiipari) a közös cégbe a csehek az AV-t esetleg a CZ-t ami együtt már lényegesen nagyobb cégméret, de kérdés, hogy lenne-e értelme magyar szempontból, mert a tényleges hazai gyártás az továbbra is a kézifegyvergyárat jelenti. A csehek mindenképpen jól járnának a közös céggel, mert a kézifegyvergyár és a Hirtenberger, CZ nyereségéből finanszíroznák az AV veszteségét.A holdingnak akkor lenne értelme ha a 2 ország azonos IFV beszerzés mellett döntene és mondjuk a holding gyártaná le a közösen beszerzett Lynx-et (mindkét országban úgy tűnik nyerőre áll), ami legalább 4 miliárd euró értékű lenne. De ez tényleg csak ötletelés.
Ez a Lynx sztori érdekesen hangzik......
Yalcin kategóriában a csehek mit használnak?
Nyilván a KMW, RM ami termék tekintetében szóba jöhetne, de ezek túl nagy falat lennének a magyar-cseh holdingnak, kizártnak tartom, hogy a németek rábólintanának az eladásra akárcsak a nagyobb francia, olasz (Leonardo) hadiipari cégek esetében. Viszont a Diehl Defence-t (wiki szerint 2018-ban 464 millió euró bevétel, 2500 munkavállaló) éppen megcélozhatná a holding. Meglenne a lérak beszállító (nagyon úgy néz ki, hogy valaki nem akarja, hogy Nasams legyen) és végre a Gripenek is megkapnák az IRIS-T.
Sztem nem Nyugatra Kelet-Európára érdemes nézni. Korábban ez a cseh cég román és lengyel cégek felvásárlásán gondolkozott.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
22 154
36 304
113
Azt megkérdezhetem, honnan veszed, hogy a svédek turbopropot vesznek, abból is a PC-21et?!
Én úgy látom, csak most fognak tendert kiírni..
https://defpost.com/swedish-air-force-to-procure-new-trainer-aircraft-to-replace-its-sk-60-fleet/
Persze lehet, hogy titokban te vagy a svéd Mészároslőrinc, és előre tudod az eredményét. ;)

Ja és, hogy világos legyen mégegyszer, én nem rajongok az L39-ért, de amit laikusként eddig olvastam róla, az alapján teljesen alkalmas lenne nekünk kiképzőgépnek. Simán elfogadom, hogy a pilatus jobb, de a legjobb az lenne, ha maradna a kanadai képzés. Viszont ez már nem csak haditechnikai kérdés, hanem legalább annyira biztpol is.
A kanadai kepzessel az a gond hogy megvaltoznak a dolgok.
Jovl nagyobb pilotamennyisegre lessz szuksegunk. Es erdemben tudunk valogatni.

Szamolj 20 145 14 225 2-3 irbus 2 falcon 14 gripen (ha veszunk sugarhajtasu kikepzo tamadot ) akkor oda is kell pilota :) azok kepzese is szamit ongerjeszt... Ha esetleg meg akarnank 1 szazad gripent az Ujjabb 14 gep plussz a sugarhajtasu szallito 3 ez kozel 100 pilota... Igy mar tetemes osszeg lenne kanada
 
  • Tetszik
Reactions: Tegin

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 854
21 175
113
Kedves Honvéd..... Nagyjából, hogy a Magyar Kormány 51 %-os részesedést szerzett a Newport News hajógyárban, ahol a hordozókat is készítik :)

Király. :) Már csak egy német tengeralattjárógyár megvételéről kell egy cikk és kész. :) Csinálhatnál egyet, és berakhatnád valami román oldalra. :)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 339
104 406
113
A repgépgyárról nem tudok többet, mint ami eddig lejött, nem tudom miért vettük. Nem hinném hogy nekünk repgépgyártásra kell most költeni, .
Kérdés az, hogy ez állami pénz vagy magán? Sztem a költségvetést nem erintő zsé, plusz államilag garantált hitel. Tehát valószínűleg közvetlenül nem vesz el pénzt a Z2026-tól. Max. beszerzésen keresztül, de ott is nyer rajta a Honvédség.
Viszont lehet kipumpálni vele, közös cseh-magyar Unios, esetleg Nato pénzeket. Az önálló, potens európai haderő megteremtése Unios cél.
Sztem újabb ajtók nyilhatnak ki, újabb pókerpartikban vehetünk részt közösen nagyobb súllyal.
Másrészt nagyobbat is lehet pofára esni.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 173
5 884
113
Ez a Lynx sztori érdekesen hangzik......
Yalcin kategóriában a csehek mit használnak?

Sztem nem Nyugatra Kelet-Európára érdemes nézni. Korábban ez a cseh cég román és lengyel cégek felvásárlásán gondolkozott.
Az hiányozna még: román fegyvergyár (részben) magyar tulajdonnal. Attól nagyobb hibát nem lehetne elkövetni.Ez a cseh-magyar holdig csak egy ötletelés, de ha az elmúlt 2 év történéseiből kiindulok: kézilőfegyvergyár (lőpor, lőszergyártási tervekkel), Hirtenberger felvásárlása (az egy jó döntés volt), AV 51%-ának megvásárlása (na az egy borzalmasan rossz döntés volt, csúnyán túlárazva), magyar-cseh hadiipari holding tervek a cseh sajtóban stb. mutatja, hogy miniszterelnökünk (szándékosan szépen fogalmaztam róla, hogy mindenki boldog legyen) el van szánva, hogy felépíti a magyar hadiipart. Biztos vagyok benne, hogy lesznek még meglepetések.
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
17 476
30 806
113
"LOM PRAHA s.p. (zakladatel MO ČR) má v úmyslu koupit 4 letouny L-39NG pro své CLV Pardubice. Odhadovou cenu okolo 1,1 miliardy Kč ovšem nemá na účtech, tudy si někde na to musí půjčit.

Akkor az 46 300 000,- USD, azaz egy gép 12 millió dollár lehet.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 339
104 406
113
Az hiányozna még: román fegyvergyár (részben) magyar tulajdonnal. Attól nagyobb hibát nem lehetne elkövetni.Ez a cseh-magyar holdig csak egy ötletelés, de ha az elmúlt 2 év történéseiből kiindulok: kézilőfegyvergyár (lőpor, lőszergyártási tervekkel), Hirtenberger felvásárlása (az egy jó döntés volt), AV 51%-ának megvásárlása (na az egy borzalmasan rossz döntés volt, csúnyán túlárazva), magyar-cseh hadiipari holding tervek a cseh sajtóban stb. mutatja, hogy miniszterelnökünk (szándékosan szépen fogalmaztam róla, hogy mindenki boldog legyen) el van szánva, hogy felépíti a magyar hadiipart. Biztos vagyok benne, hogy lesznek még meglepetések.
Majd én NER-ezek. :)

Viszont nem szítva a vitát, tényleg érdeklődés, mi alapján veszed készpénznek a túlárazást?

Valóban 250 millió dollár volt a vételár?? Ennek mi a forrása?

Ha ennyi a cég fele, akkor a csehek is túlárazva vették a másik felét?

Egyáltalán mennyi a reális értéke?

Ha ezekre tudjuk a választ, akkor tudhatjuk, hogy megérte-e. Illetve az is kérdés a Penta ezt a pénzt mibe fekteti. Mert erős a gyanúm, mivel övéké maradt a reptér, ez triumvirátus lesz.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and anonim999

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 173
5 884
113
Majd én NER-ezek. :)

Viszont nem szítva a vitát, tényleg érdeklődés, mi alapján veszed készpénznek a túlárazást?

Valóban 250 millió dollár volt a vételár?? Ennek mi a forrása?

Ha ennyi a cég fele, akkor a csehek is túlárazva vették a másik felét?

Egyáltalán mennyi a reális értéke?

Ha ezekre tudjuk a választ, akkor tudhatjuk, hogy megérte-e. Illetve az is kérdés a Penta ezt a pénzt mibe fekteti. Mert erős a gyanúm, mivel övéké maradt a reptér, ez triumvirátus lesz.
Egy veszteséges, évi néhány db-os termelésű, igazi kisszériás repülőgépgyárat (nem tudom. hogy igaz-e az át, itt olvastam az oldalon) 250 millió dollárért megvenni messze túlárazott. A Pentánál biztos, hogy pezsgőt bontottak, hogy milyen jó áron sikerült rásózni a magyarokra a veszteségforrásukat. Lehet, hogy odaadták volna 1 dolláért is csak vállaljuk át a korábbi tartozásokat + a további veszteség/beruházási igény nem őket terheli.
 
  • Tetszik
Reactions: Kishuszár

Tegin

Well-Known Member
2020. június 2.
400
1 332
93
Egy veszteséges, évi néhány db-os termelésű, igazi kisszériás repülőgépgyárat (nem tudom. hogy igaz-e az át, itt olvastam az oldalon) 250 millió dollárért megvenni messze túlárazott. A Pentánál biztos, hogy pezsgőt bontottak, hogy milyen jó áron sikerült rásózni a magyarokra a veszteségforrásukat. Lehet, hogy odaadták volna 1 dolláért is csak vállaljuk át a korábbi tartozásokat + a további veszteség/beruházási igény nem őket terheli.
És az a magán tulajdonú cseh Omnipol, ami régóta szoros üzleti partnere a cégnek, és a másik felét megvette, az is jól átverte saját magát?
 
T

Törölt tag

Guest
Azt megkérdezhetem, honnan veszed, hogy a svédek turbopropot vesznek, abból is a PC-21et?!
Én úgy látom, csak most fognak tendert kiírni..
https://defpost.com/swedish-air-force-to-procure-new-trainer-aircraft-to-replace-its-sk-60-fleet/
Persze lehet, hogy titokban te vagy a svéd Mészároslőrinc, és előre tudod az eredményét. ;)

Ja és, hogy világos legyen mégegyszer, én nem rajongok az L39-ért, de amit laikusként eddig olvastam róla, az alapján teljesen alkalmas lenne nekünk kiképzőgépnek. Simán elfogadom, hogy a pilatus jobb, de a legjobb az lenne, ha maradna a kanadai képzés. Viszont ez már nem csak haditechnikai kérdés, hanem legalább annyira biztpol is.
A PC-21 egy nagyon népszerű multi-level trainer platform, egy nagyon komoly kidolgozott saját kiképzési programmal. Elvileg 2014-ben már aláírt a SAAB egy szándéknyilatkozatot, hogy együtt fognak dolgozni a svéd légierő pilótaképzésének reformján. Elég sok jel és pletyka kering, hogy náluk is az lesz a befutó.
De van a PC-21 és az NG-ben egy olyan közös pont, hogy a multilevelségükkel pont azonos vevőkért versengenek. Megmutatom, hogy mire gondolok:
capture14.jpg

training-l-39ng.jpg

Érzek némi ötlet transfert a szemléltető grafika készítőjétől, de remélem érthető a dolog. (konkréten az Aero képén is a Pilatus szimulátor szerepel sematikusan :eek::p)
Természetesen gyakorlatilag senki nem használja így egyik gépet sem (talán a svájciak?), de a lényeg, hogy a középső fázisok összevonhatóak az új módszer segítségével. Ezzel meg lehet spórolni az egyik típusról a másikra való aklimatizációs időket. Ezzel lerövidül a képzés, és persze olcsóbbá is válik. És mindehhez a növendék nem kanadai kiküldetésben van! ;)
DE nem csak a grafika lett - finoman szólva :rolleyes: - újrahasznosítva, hanem a módszer is:
A Pc-21 fülkéje:
1542077.jpg

Az NG új fullos fülkéje:
7_resize.png


A svéd tenderezgetés azt mutatja, hogy talán még nincs teljesen lefújva a meccs...
És akkor tessék most egy picit a karfába belekapaszkodni, meredek dolog jön! :hadonaszos::D
Mi van akkor, ha Babis és Orbán szépen egy konföránszié beszélgetésre hívják a drága jó svéd miniszterelnököt, és betolják neki a cukrozott répát.
Ha ti maradtok a sugárhajtásos koncepciónál (ugye eddig a SAAB 105 volt náluk a multi level), akkor mi maradunk a Gripen platformnál (mondjuk különben is ez az észszerű megoldás). Azt tudjuk, hogy a SAAB nélkül nem lehetett volna rendes szimulációt csinálni az csehek szimulátorába, tehát a SAAB kapcsolatnak élnie kell!
Máris nagyon szépen burkoltan meg is lehetne oldani az ellentételezést.
Na meredek volt a kanyar? :p:D
Na ha ezt Tombor leszervezi, akkor 'asszem ő is kap egy harapást abból a répából! :)
 
W

Wilson

Guest
Akkor az 46 300 000,- USD, azaz egy gép 12 millió dollár lehet.

Ez becsült összeg a szerződéskötés után nyilvánosságra fogják a vételárat amúgy az az általános vélekedés,hogy ez a max vételár könnyen elképzelhető,hogy a tényleges vételár 10-20%-l kevesebb lesz de ez attól függ milyen specifikációjúak lesznek a gépek,én viszont a különböző specifikációkrol nem találtam semmit.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 829
36 433
113
A PC-21 egy nagyon népszerű multi-level trainer platform, egy nagyon komoly kidolgozott saját kiképzési programmal. Elvileg 2014-ben már aláírt a SAAB egy szándéknyilatkozatot, hogy együtt fognak dolgozni a svéd légierő pilótaképzésének reformján. Elég sok jel és pletyka kering, hogy náluk is az lesz a befutó.
De van a PC-21 és az NG-ben egy olyan közös pont, hogy a multilevelségükkel pont azonos vevőkért versengenek. Megmutatom, hogy mire gondolok:
capture14.jpg

training-l-39ng.jpg

Érzek némi ötlet transfert a szemléltető grafika készítőjétől, de remélem érthető a dolog. (konkréten az Aero képén is a Pilatus szimulátor szerepel sematikusan :eek::p)
Természetesen gyakorlatilag senki nem használja így egyik gépet sem (talán a svájciak?), de a lényeg, hogy a középső fázisok összevonhatóak az új módszer segítségével. Ezzel meg lehet spórolni az egyik típusról a másikra való aklimatizációs időket. Ezzel lerövidül a képzés, és persze olcsóbbá is válik. És mindehhez a növendék nem kanadai kiküldetésben van! ;)
DE nem csak a grafika lett - finoman szólva :rolleyes: - újrahasznosítva, hanem a módszer is:
A Pc-21 fülkéje:
1542077.jpg

Az NG új fullos fülkéje:
7_resize.png


A svéd tenderezgetés azt mutatja, hogy talán még nincs teljesen lefújva a meccs...
És akkor tessék most egy picit a karfába belekapaszkodni, meredek dolog jön! :hadonaszos::D
Mi van akkor, ha Babis és Orbán szépen egy konföránszié beszélgetésre hívják a drága jó svéd miniszterelnököt, és betolják neki a cukrozott répát.
Ha ti maradtok a sugárhajtásos koncepciónál (ugye eddig a SAAB 105 volt náluk a multi level), akkor mi maradunk a Gripen platformnál (mondjuk különben is ez az észszerű megoldás). Azt tudjuk, hogy a SAAB nélkül nem lehetett volna rendes szimulációt csinálni az csehek szimulátorába, tehát a SAAB kapcsolatnak élnie kell!
Máris nagyon szépen burkoltan meg is lehetne oldani az ellentételezést.
Na meredek volt a kanyar? :p:D
Na ha ezt Tombor leszervezi, akkor 'asszem ő is kap egy harapást abból a répából! :)
Ebben még lehet is valami.Bár szerintem a svédek azért tudják,hogy valójában nincs is pénzünk nagyon leváltani a Gripent.Szóval nagy tételben azért nem fogadnák rá.