Amúgy annyit sikerült még kibogarásznom az Aero Vodochody polgári megrendeléseivel kapcsolatban (a teljesség igénye és a pöcshuszár által említetteken kívűl),hogy az A220-k szárnyaihoz szállít be (hogy mit pontosan azt nem sikerült kiderítenem)megkezdték a héjszerkezetek gyártását az A320 és A321-s gépekhez amelyekkel az ST Aerospace átalakítja ezeket a gépeket személyszállítókból teherszállítókká,illetve folyik az Embraernek a KC-390-z történő beszállítás is,hangsúlyozom ez nem a teljes beszállítói lista.Olvasgatva a cseh fórumokat és a médiát annyit lehet leszűrni hogy az előző tulaj kb egy milliárd koronát fektetett be az NG kifejlesztésébe és úgy számolt,hogy pár tucat NG eladása esetén már nyereséget hozna a gép,ők amúgy (Penta) komoly potenciált láttak ebben a cégben,de ahhoz,hogy ezt realizálni tudják az ő erőforrásaikat is meghaladó pénzeket kell(ene) befektetni a cégbe,azt is írják és
ez nagyon érdekes,hogy ebben a szegmensben (hadiipar)a
a geopolitikai kapcsolatok, a politikai nyomás és a legmagasabb szintű lobbizás fontosabb, mint a pénz.Tehát látva a magyar befektetők hátterét ebben valószínüleg szintet fog lépni a cég
a szenegáli gép beszerzéssel kapcsolatban a következő a helyzet, Szenegál fizetési helyzete miatt a vásárlást a Cseh Export Bankon és egy másik együttműködő külföldi bankokon keresztül finanszírozzák.Amúgy ez a Cseh Export Bank jelentős mértékben benne van a Szenegáli repülőtér fejlesztésben.Az Albatrosok eladási kilátásaival kapcsolatban annyit lehet tudni,hogy a szenegáli megrendelésen kívűl a cseh fegyveres erők 7db L-159-es és 16db L-39-t akarnak beszerezni,valamint kormány tulajdonában lévő LOM Praha e hónap (június) végére várhatóan négy L-39NG-re köt megállapodást.Erről az utóbbi üzletről ennyi infót találtam:
"LOM PRAHA s.p. (zakladatel MO ČR) má v úmyslu koupit 4 letouny L-39NG pro své CLV Pardubice. Odhadovou cenu okolo 1,1 miliardy Kč ovšem nemá na účtech, tudy si někde na to musí půjčit. Pravděpodobně z komerčního úvěru (velmi nepravděpodobně tu bude financováno přímo ze státního rozpočtu). Úvěr bude LOM splácet tak, že bude poskytovat výcvik stíhacím pilotů AČR. Na to má smlouvu z prosince 2018 platnou od 1.1. 2019 do 31.12.2025 s možností prodloužení do 31.12.2028. Celková cena za výcvik pilotů AČR (včetně dopravních a vrtulníkových pilotů) je 3,51 miliardy bez DPH (cena je bez prodloužení do roku 2028)."
Elnézést a nagyon nyers fordításért de talán a lényeg kihámozható belőle.
"A LOM PRAHA sp (a Cseh Köztársaság Védelmi Minisztériumának alapítója) 4 L-39NG repülőgépet kíván vásárolni a CLV Pardubice részére.A gépek a becsült ára 1,1 milliárd CZK körül van, ezért valószinüleg kölcsönt kell felvennie. Valószínűleg kereskedelmi kölcsönt vesz fel (nagyon valószínűtlen, hogy közvetlenül az állami költségvetésből finanszírozzák). A hitel fedezete a LOM a Cseh Védelmi Minisztériummal kötött szerződése ACR vadászpilóták képzésére.A szerződés 2018. decemberi keltezésű , 2019-1.1-től. 2025.12.31-ig,érvényes a meghosszabbítás lehetőségével 2028.12.31-ig. Az ACR pilóták képzésének teljes ára (beleértve a szállítási és helikopterpilótákat) 3,51 milliárd euró,(az opcionális 2028-ig tartó meghosszabbítás nélkül)."
A hitel futamideje valószínűleg meg fog egyezni a képzési szerződés időtartamával,
Szlovákia lehet a következő megrendelő 2021-n ennek a csehek szerint a magyar többségi tulajdon szerzéssel jelentősen megnőttek az esélyei.Magyarországot mint lehetséges vásárlót természetesen megemlítik de ezen kívül nincs semmilyen konkrét információ ezzel kapcsolatba.
Végezetül berakom ide az Aero igazgatójának múlt év decemberi értékelését:
"Máme čtyři velké zakázky ve dvou středoasijských zemích a ve dvou afrických a k tomu velkou zakázku od české armády. Jde hlavně o generální opravy a upgrady vojenských letounů. Celkový objem zakázek v této oblasti spolu s opravami jednomístných a dvoumístných letounů L-159 pro českou armádu přesahuje čtyři miliardy korun. Očekáváme, že v dalších letech náš byznys v oblasti oprav a vylepšení ještě poroste."
"Négy nagy megrendelés van két közép-ázsiai országban és két afrikai országban, valamint egy nagy megrendelés a cseh hadsereg részéről. Ezek elsősorban a katonai repülőgépek nagyjavításai és korszerűsítései. A megrendelések teljes mennyisége ezen a területen, az egy- és kétüléses L-159 repülőgépek javításával együtt a Cseh Hadsereg számára meghaladja a négy milliárd koronát. Arra számítunk, hogy javítási és fejlesztési üzletágunk tovább növekszik az elkövetkező években."