A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Mindenesetre, ha terveznek beszerezni kerekes APC/IFV-t is, akkor nálam az AMV XP lenne a favorit. Ha nem terveznek, akkor persze minél több Lynx legyen.
Bár szerintem azért jó lenne kerekes is, akár majdani új közepes dandárba valamikor, mert azért vannak előnyei is. Ahogy olvastam eddig, amik már említve voltak, hogy gyorsabb közúton, tehát gyorsabban lehet vele reagálni, meg hogy úszóképes is lehet, de van még egy, szerintem nem elhanyagolható előnye. Mégpedig az, hogy dupla akkora távolságot tud megtenni egy feltöltésnyi üzemanyaggal, mint egy láncos (láncosok kb. 500 km-t, kerekesek kb. 1000 kilométert).




Kicsinek nem kicsi, csak egy egészen kicsit kisebb, mint az AMV XP-é. A Boxeren 415/80 R 685-ös kerekek vannak, a Patria AMV XP-n pedig 16.00 R 20-asok.
A méreteket itt megtalálod:

http://www.thebox.fr/Michelin/XFORCEMILITAR040416.pdf

Viszont a Boxer tonnákkal nehezebb.

Szerintem nekünk nem cél a közepes dandár, hanem adottság. Remélhetöen csak átmenetileg, addig amig nem jön hozzá hk. A kerekessel viszont kvázi bezárod ebbe a kategoriába,

Az úszóképesség az egy dolog, ami láncosnál biztos nem kivitelezhetö, ez a peremfeltétel döntés kérdése, én nem tudom, hogy mennyire szükséges.
A mozgékonysággal és hatótávval kapcsolatban szerintem egy magyarországnyi területen (még akár Kárpát-medence egészét tekintve is) elhanyagolható a kerekes elönye. Ha az infrastruktura intakt, a láncost is vasúton szállítanám. Ha meg már szét van már bombázva, akkor a láncosnál az elöny. (Föleg, hogy láncosnál az sem megjósolható, hogy merre állt odébb mondjuk a csapatlégvédelmis vagy a SPH, amit bemértek).

Ettől függetlenül elkerülhetetlen szerintem a kerekesek beszerzése, pl. Az olyan alakulatokhoz, amik nem lövész dandárok, de kell nekik a jármű.

Szerintem nem elkerülhetetlen, de meggyözhetö vagyok. Azt aláírom, hogy bizonyosan elönyösebb sok területen, mint az alternatívái (pl a Yelcin).

Én egy esetben szereznék be Patriát/Rozsomákot: akkor, ha mondjuk úgy döntünk hogy felállítunk egy közös dandárt a horvátokkal (mondjuk Pécs-Eszék magasságában) a szerb határra (és/vagy egy ugyanilyen közöset a szlovákokkal Kassa-Miskolccal az ukrán határra (már akkor, ha a szlovákok abbahagyják végre a Vidrájukkal az idétlenkedést és berendelnek Patriát)).
Ennek a szcenáriónak mondjuk momentán elég alacsony a valószínüsége, de nem nulla.
 
Én egy esetben szereznék be Patriát/Rozsomákot: akkor, ha mondjuk úgy döntünk hogy felállítunk egy közös dandárt a horvátokkal (mondjuk Pécs-Eszék magasságában) a szerb határra (és/vagy egy ugyanilyen közöset a szlovákokkal Kassa-Miskolccal az ukrán határra (már akkor, ha a szlovákok abbahagyják végre a Vidrájukkal az idétlenkedést és berendelnek Patriát)).
Ennek a szcenáriónak mondjuk momentán elég alacsony a valószínüsége, de nem nulla.
a horvátoknál északon jelen pillanatban láncos technika van, M80A1-ek ha jól tudom, arra meg jön majd a Bradley nekik az amiktól, a szlovákok meg nem hiszem hogy pont kerekesre fognak költeni pont most
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Szerintem nekünk nem cél a közepes dandár, hanem adottság. Remélhetöen csak átmenetileg, addig amig nem jön hozzá hk. A kerekessel viszont kvázi bezárod ebbe a kategoriába,

Az úszóképesség az egy dolog, ami láncosnál biztos nem kivitelezhetö, ez a peremfeltétel döntés kérdése, én nem tudom, hogy mennyire szükséges.
A mozgékonysággal és hatótávval kapcsolatban szerintem egy magyarországnyi területen (még akár Kárpát-medence egészét tekintve is) elhanyagolható a kerekes elönye. Ha az infrastruktura intakt, a láncost is vasúton szállítanám. Ha meg már szét van már bombázva, akkor a láncosnál az elöny. (Föleg, hogy láncosnál az sem megjósolható, hogy merre állt odébb mondjuk a csapatlégvédelmis vagy a SPH, amit bemértek).



Szerintem nem elkerülhetetlen, de meggyözhetö vagyok. Azt aláírom, hogy bizonyosan elönyösebb sok területen, mint az alternatívái (pl a Yelcin).

Én egy esetben szereznék be Patriát/Rozsomákot: akkor, ha mondjuk úgy döntünk hogy felállítunk egy közös dandárt a horvátokkal (mondjuk Pécs-Eszék magasságában) a szerb határra (és/vagy egy ugyanilyen közöset a szlovákokkal Kassa-Miskolccal az ukrán határra (már akkor, ha a szlovákok abbahagyják végre a Vidrájukkal az idétlenkedést és berendelnek Patriát)).
Ennek a szcenáriónak mondjuk momentán elég alacsony a valószínüsége, de nem nulla.
"Ábrándozás az élet megrontója, Mely, kancsalúl, festett egekbe néz". Igaz, hogy ez az idézet Vörösmartty verséből származik. A tótokkal a csehek szoktak barátkozni, (néha).
 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér
Ha jól emlékszem akkor Kamm mondta, hogy ez a pénz pont annyi mint amennyi a finneknek a Saab ajánlata

@pöcshuszár linkelte még az év elején a HX topikba, hogy a Saab ajánlata 52E + 12F + 2 GlobalEye volt. Az árat nem tudjuk pontosan, de - elvileg - bele kellett férnie a 7-10Mrd EUR-s keretbe (mondjuk az amik ajánlata nem fért bele (12 meg 14Mrd $).
Ebböl dedukálta aztán @kamm, hogy akkor nekünk 1000Mrd forintért ideadnák a felét a svédek (26+6+1) és hogy tuti ez lesz.
 
attól függ mennyi és milyen supportal


az nem valami 7-10 milliárd euró volt? az ennél jóval több szerintem
64 F-35 lenne a finneknek. 12.5 milliárd USD
40 F-35 Svájcnak 6,5 milliárd USD

Ebből látszik 2 század F-35 durván 4 milliárd USD körül van, inkább alatta, tehát 1.500 milliárd HUF-ból kijön.

A Saab nemtom mennyi Gripen E-t ajánlott a finneknek, sem Svájcnak, de mindkét tenderen ők is futnak.
 
@pöcshuszár linkelte még az év elején a HX topikba, hogy a Saab ajánlata 52E + 12F + 2 GlobalEye volt. Az árat nem tudjuk pontosan, de - elvileg - bele kellett férnie a 7-10Mrd EUR-s keretbe (mondjuk az amik ajánlata nem fért bele (12 meg 14Mrd $).
Ebböl dedukálta aztán @kamm, hogy akkor nekünk 1000Mrd forintért ideadnák a felét a svédek (26+6+1) és hogy tuti ez lesz.
Lehet kellene egy új topik, ahol a vadászgépszázad jövőjét lehetne kitárgyalni. Kicsit mindig szétszórodnak az infók.
 
Lehet kellene egy új topik, ahol a vadászgépszázad jövőjét lehetne kitárgyalni. Kicsit mindig szétszórodnak az infók.

Azt hiszem @pöcshuszár mar egyszer ezt kielemezte penzugyileg es a lenyeg az volt ha jol emlekszem hogy "elmeletben" johet az F-35 ha minden a "happy path" szerint alakul. De ha beut a gazdasagi valsag(ami mar megtortent) akkor egy F-35 bevasarlas meg mukodtetes veszelyeztetne a tobbi programot. "Olcso" Gripen mellet meg persze nagyobb biztonsagban lenne a tobbi(szarazfoldi) program is.

Lehet a 1500 milliardot is valami creative accounting segitsegevel egy tetelnek feltuntetni, kozben meg lehet az eppen az IFV, APC paros. :rolleyes:

Szamunkra meg esetleg egy F-35 leasing lehetne realis? Ha ez opcio egyaltalan?
 
A Saab nemtom mennyi Gripen E-t ajánlott a finneknek, sem Svájcnak, de mindkét tenderen ők is futnak.
A svájci tenderen nincs ott a Gripen E, mert ott követelmény volt a rendszeresített háttér.
Az "ismerkedési estre" meg csak a hibrid NG-t tudták elvinni. Szóval nem jutott tovább.
 
Azt hiszem @pöcshuszár mar egyszer ezt kielemezte penzugyileg es a lenyeg az volt ha jol emlekszem hogy "elmeletben" johet az F-35 ha minden a "happy path" szerint alakul. De ha beut a gazdasagi valsag(ami mar megtortent) akkor egy F-35 bevasarlas meg mukodtetes veszelyeztetne a tobbi programot. "Olcso" Gripen mellet meg persze nagyobb biztonsagban lenne a tobbi(szarazfoldi) program is.

Lehet a 1500 milliardot is valami creative accounting segitsegevel egy tetelnek feltuntetni, kozben meg lehet az eppen az IFV, APC paros. :rolleyes:

Szamunkra meg esetleg egy F-35 leasing lehetne realis? Ha ez opcio egyaltalan?
Az az érdekes, hogy tavaly óta suttyomban bekerült a lehetőségek közé az F-35 részletfizetése is. De ettől sem gondolom, hogy a C/D+-nál lenne jelenleg jobb alternatíva ár/érték/need viszonylatban.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo
Azt hiszem @pöcshuszár mar egyszer ezt kielemezte penzugyileg es a lenyeg az volt ha jol emlekszem hogy "elmeletben" johet az F-35 ha minden a "happy path" szerint alakul. De ha beut a gazdasagi valsag(ami mar megtortent) akkor egy F-35 bevasarlas meg mukodtetes veszelyeztetne a tobbi programot. "Olcso" Gripen mellet meg persze nagyobb biztonsagban lenne a tobbi(szarazfoldi) program is.

Lehet a 1500 milliardot is valami creative accounting segitsegevel egy tetelnek feltuntetni, kozben meg lehet az eppen az IFV, APC paros. :rolleyes:

Szamunkra meg esetleg egy F-35 leasing lehetne realis? Ha ez opcio egyaltalan?
Most visszakerestem, nem 1.500, hanem 1.300 milliárd HUF-t mondott Harangozó repülőkre a honvédelmi bizottság ülése után az ATV-ben.

Ezt is megkerestem: 64 Gripen E/F + 2 GlobalEye ajánlott a Saab 10 milliárd EUR-ért a finneknek. Kikalkulálható, hogy 1,300 milliárdért itt is kijöhet 2 század.
Viszont a Saab nem csak ezt ajánlotta a finneknek, hanem ipari együttműködést is felkínált, alkatrészgyártás, végső összeszerelés,karbantartás.
Erre az LM vagy esetleg egy albeszállítója nem tudom mennyire hajlandó. Mindenesetre tegnap, tegnapelőtt a Northtrop Grumman Vargával és Benkővel is tárgyalt. Márpedig ők beszállítanak az F-35-höz.
 
A svájci tenderen nincs ott a Gripen E, mert ott követelmény volt a rendszeresített háttér.
Az "ismerkedési estre" meg csak a hibrid NG-t tudták elvinni. Szóval nem jutott tovább.
Ez tuti? Én a svájci népszavazás kapcsán úgy értelmeztem, hogy még játszik. Igazából csak most kezdődik a tender, hogy a nép 0,1%-os többséggel megszavazta beszerzést.
 
Azt hiszem @pöcshuszár mar egyszer ezt kielemezte penzugyileg es a lenyeg az volt ha jol emlekszem hogy "elmeletben" johet az F-35 ha minden a "happy path" szerint alakul. De ha beut a gazdasagi valsag(ami mar megtortent) akkor egy F-35 bevasarlas meg mukodtetes veszelyeztetne a tobbi programot. "Olcso" Gripen mellet meg persze nagyobb biztonsagban lenne a tobbi(szarazfoldi) program is.
Lehet a 1500 milliardot is valami creative accounting segitsegevel egy tetelnek feltuntetni, kozben meg lehet az eppen az IFV, APC paros. :rolleyes:
Szamunkra meg esetleg egy F-35 leasing lehetne realis? Ha ez opcio egyaltalan?
Nemcsak ő volt, bár rá nem emlékszem.
Az 1300 milliárdos tétel a Zrínyi2026 fölött lehet, mert a kifutása tizenöt éves, amiből vagy tíz év a mostani Zrínyi programon kívülre fog esni!
Az összeg maga, amiből simán kijön két század, 28db F-35A Lightning II a lengyel szerződés paraméterei alapján.
- 1300 milliárd HUF = 4,2 milliárd USD, a 32 gépes lengyel beszerzés 4,6 milliárd USD
- négy gép hozzávetőleges árával kevesebb a magyar pénz, csakhogy nálunk egy század az tizennégy gépes.
- ennyi pénzért nem F-35-öt venni az elmebaj tetőfoka lenne.
A beszerzett légiharcrakéták mennyisége, 144-180 darab AIM-120C-7 Amraam rakéta nem egy századra való mennyiség.
- mint a napokban rebesgették, ez a repülőcsapatoknak (még úgy fogalmaztak, hogy a Gripeneknek) menne alapvetően.
A lengyel üzlet részletei:
- 2020 aláírás, 2024-30 szállítás (IOC 2028-tól), tehát tíz éves kitutás
- földi kiszolgáló eszközök
- kiképző létesítmények beleértve a szimulátort is
- teljes logisztikia támogatás 2030-ig
- műveleti IT támogatás
- 24 pilóta és 90 műszaki kiképzése
 
Most visszakerestem, nem 1.500, hanem 1.300 milliárd HUF-t mondott Harangozó repülőkre a honvédelmi bizottság ülése után az ATV-ben.
Nem említett repülőket, csak összeget és kifutást! Azért találgatunk, mert ha azt mondja, hogy repülők, akkor az két század F-35-öt jelentene, de nem mondta.
 
Ez tuti? Én a svájci népszavazás kapcsán úgy értelmeztem, hogy még játszik. Igazából csak most kezdődik a tender, hogy a nép 0,1%-os többséggel megszavazta beszerzést.
2 népszavazás volt. Az elsőt tendert a Gripen c/d megnyerte évekkel ezelőtt, csak akkor a szavazáson beintettek a polgárok az egész beszerzésnek.
Most meg már csak az E-vel lett volna esélyük, ami időre nem készült el.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses
2 népszavazás volt. Az elsőt tendert a Gripen c/d megnyerte évekkel ezelőtt, csak akkor a szavazáson beintettek a polgárok az egész beszerzésnek.
Most meg már csak az E-vel lett volna esélyük, ami időre nem készült el.
Rákerestem, igazad van, kiesett a Saab.

"Viola Amherd védelmi miniszter újságíróknak azt mondta, hogy az eredményt, bármilyen szoros is, megbízást ad az Eurofighter, a Rafale, az F-18 Super Hornet és az F-35A folyamatos értékelésének folytatására."