Az kell is, hogy megvédjék a magyar rep hordozó flottát...Viszont prímán tudnánk vele a Balcsiban ellenséges tengeralattjárókat levadászni.
![]()

Az kell is, hogy megvédjék a magyar rep hordozó flottát...Viszont prímán tudnánk vele a Balcsiban ellenséges tengeralattjárókat levadászni.
![]()

Erdemes lenne megfontolni, hogy ha tenyleg mi is rendelunk F35-ot, akkor felvessuk katarnak a Magyarorszag Katar perszonaluniot. Aztan johetnenek a kozos beszerzesek, ugy olcsobb lenne.Legyen meg itt is. Dinamikusan bővül a jelentkezők névsora. Aki kimarad, lemarad.



Én a mellett érvelek hogy jó lenne ha lenne egy kicsi de ütőképes légierőnk amely képes esetleg komplexebb hadműveleteket is végrehajtani.
Ez feltételezi hogy van stratégiai és taktikai felderítés, command & control, elegendő számú harci repülőgép, PGM fegyverzett és gyakorlott pilóta és parancsnoki állomány.
Ennek az egész rendszernek, ahhoz hogy működjön, egyenszilárdságúnak kell lennie, más szóval az egész rendszer pontosan annyit ér mint annak a leggyengébb eleme.
Lefordítva: hiába van Meteor rakétád vagy SDB bombád ha AEW hiányában nem.tudnak e gépeid időben felszállni. Vagy hiába tudnak felszállni ha pilóták keveset repülnek, gyakorlatlanok és a harc helyett mondjuk a gép vezetése köti le a figyelmüket. Stb, stb...
Erről próbáltam értekezni...28-30 db. f35-ot vízionálnak idehaza...ez sem nevezhető nagy légierőnek...ütősnek annál inkább...
Gondolom látod hogy mostanában elég komoly pénzeket allokáltak haditechnikai fejlesztésekre.csak te magad írtad, hogy miután ezeket mind felsorolod rájössz, hogy bilibe lóg a kezed....
Erdemes lenne megfontolni, hogy ha tenyleg mi is rendelunk F35-ot, akkor felvessuk katarnak a Magyarorszag Katar perszonaluniot. Aztan johetnenek a kozos beszerzesek, ugy olcsobb lenne.![]()

Egy 3 százados (3 x 12+4 = 48) korszerűsített Gripen C/D-s légierő tankerestől, AEW+C gépestől, PGM fegyverestől együtt kijönne kb. $5 milliárdból (+évente a több repült óra, több karbantartás, gyakorlatok, stb. klts.e )
--- ekkora egy marhaságot ---
Soha nem a beszerzés a probléma, hanem az üzemeltetés. Honnan a fészkes fenéből szerzel ennyi hajózó, és elsősorban műszakit.. Meg hát kéne infrastuktúrát is építeni. Látjátok hiába szárnyal az építőipar Lölöéknek még mindig stadionokkal kell vesződni (most majd Nyíregyházára, hogy 1000-en kimenjenek talán - miközben még a Szolnokra tervezett hangárkomplexum sincs meg (ezért vannak Olasz sátrak felállítva).. Tatán is készül(get) a telephely, és mi van Szentkirályon ahova van logisztikai bázist terveznek... Az emberanyag és infrastuktúra néha sokkal fontosabb mint maga a harceszköz. lásd. Mig-29 története kis hazánkban..
Ez nem egészen így működik, bár első körben igaz.egyet értek...
szerintem mi egy 20 max 24 gépes légierőt tudnánk elfogadható szinten üzemeltetni és fenntartani...
annál nagyobb hülyeség nincs, hogy beszerzünk valamiből X darabot, elköltünk rá jó sok pénzt aztán 40-50%-os hadrafoghatóságon tudod csak üzemeltetni őket
Tudomásom szerint nekik nem maradnak meg a lízing lejárta után. Per pillanat 2027-ig van megkotve a szerzodés, kétéves opcióval: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/gripeny-podepsani-dodatku-smlouvy.A140516_155629_domaci_wlkA cseheknél mi a helyzet a Gripenek tulajdonjogaval kapcsolatban?
Én úgy tudom, hogy náluk mindig is sima bérlés volt. Náluk viszont ugyan az a helyzet, mint nálunk.Tudomásom szerint nekik nem maradnak meg a lízing lejárta után. Per pillanat 2027-ig van megkotve a szerzodés, kétéves opcióval: https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/gripeny-podepsani-dodatku-smlouvy.A140516_155629_domaci_wlk

Én úgy tudom, hogy náluk mindig is sima bérlés volt. Náluk viszont ugyan az a helyzet, mint nálunk.
Nagyon meg lennék lepődve, ha hülye módjára dobnák a Gripent.
Ne feledjük, hogy ők ugyan úgy látják a lehetőségeket a Gripenben, és pénzügyileg sincsennek egy nagyságrenddel jobban eleresztve.
Különben a svédek bejelentették, hogy a 60 új E mellett a rendszerben maradó C/D-ket mind upgradelik a +-szintre. Na arra a vonatra kell nekünk is felülni.![]()
Várhatóan 2021 körül felvázolják a lehetséges forgatókönyveket, de ebben szerepel a típus leváltása is. ( https://euro-sd.com/2020/02/articles/16235/czech-air-force-modernisation/ ).
Túl sok mozgástér nem lesz ugyanakkor 2027/2029-es határidővel, ugyanazok a típusok jöhetnek szóba, amik ma is (F-35A, Rafale, Eurofighter, Gripen upgrade és Gripen E/F). Az újabb európai alternatívák (Tempest és FCAS) egyaránt leghamarabb 2035-re várható, de inkább 2040-re...
Hacsak nem vesztik el vegleg a jozan eszuket a csehek avagy nem kapnak valami istentelen jo ajanlatot valaki mastol, szerintem kizart, hogy elengednek a Gripent... ertelmetlen pazarlas lenne, raadasul szinte biztos, hogy a svedek nemcsak tobbre/olcsobban hajlandoak, mint barki mas, de tech transferre is, ami pl az amerikaiaknal (az egyetlen masik csucs EW platform) kizart.
Nagyon optimista vagy...
& 
Mi értelme van a tech transfernek ez esetben? Csehország fogja talán gyártani a Gripen E/F valamelyik elemét 2022 után? Kb. kizárt.
A Tech Transfer ott számít, ha egy nagyobb ország saját maga szeretné legalább részben gyártani az adott harci gépet, lásd India vagy Brazília. Egy olyan országnál, mint Csehország és Magyarország esetében ez pontosan nulla értéket képvisel. Ezért is van itt inkább a gazdasági ellentételezés a tárgyalások középpontjában.

Ezzel együtt ez a közeljövőben eldöntésre kerül(het). Per pillanat a képességek terén messze az F-35A mutat legelőrébb, technikailag tehát az a legjobb választás.
De a katonai beszerzések alapvetően politikai döntések...
Azzal, hogy leírom a programhoz tartozó hivatalos időpontokat?
Ebben mi az optimizmus?
Mi értelme van a tech transfernek ez esetben? Csehország fogja talán gyártani a Gripen E/F valamelyik elemét 2022 után? Kb. kizárt.
A Tech Transfer ott számít, ha egy nagyobb ország saját maga szeretné legalább részben gyártani az adott harci gépet, lásd India vagy Brazília. Egy olyan országnál, mint Csehország és Magyarország esetében ez pontosan nulla értéket képvisel. Ezért is van itt inkább a gazdasági ellentételezés a tárgyalások középpontjában.
A tények:Ebből mit tudna megcsinálni az Aero Vodochody?
A tények:
- Magyarország beszállt az Aero V.ba
- Az Aero V. nak munkát kell találni mert a jelenlegi szinten a cég masszívan veszteséges
- Az Aero V. maximálisan alkalmas lehet egy Gripen C / D korszerűsítési program (radar, EW, rendszer, stb..) végrehajtására. Ehhez még csak nem is kéne túlzott technológia transfer a SaaB-tól.
- Ha ehhez még esetleg további használt svéd Gripnek beszerzése is társul akkor pl. 4 század (Cseh és Magyar együtt) Gripen felújítása 3-4 évig egész szép bevételt jelenthetnek az Aero V.nak.
A Csehek és személyesen Andrej Babis már most is az egyik legnagyobb beruházók az agrár szfèrában Mo.on.Ezzel csak az a "probléma" hogy az Aero nem magyar állami tulajdonban van és nem Magyarországon adózik... azaz egy újabb magyar Gripen üzletnek is csak Csehország és egy magyar vállalkozó lesz a haszonélvezője, ha csak az Aero vesz részt az ellentételezésben. Ha lesz mellé sok más magyarországi svéd beruházás is, akkor már jobban néz ki a történet...
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..