A legerősebb hajtómű? Tegyük fel, hogy vadászgépre gondolt. Itt meg úgy tesz, mintha nem létezne az F110-GE-132. Azonos kategória a kettő.
Ha csak a negyedik generációs gépekre gondolsz - és nem veszed ide a MiG-31-est, akkor akár igazad is lehet. De a minap nézegettem a Flickr fotótárát F-16E/Block 60/Desert Falcon/UAE kulcsszavakkal és különös dolgot találtam. Úgy néz ki, hogy kb a 2017 utáni dátumozású fotókon a gép hajtóművének fúvócsöve (konkrétan a lamellák hossza) már nem az, ami az F110GE132-esen volt korábban, hanem az, ami előtte is, utána is, azóta is gyártásban van az F110GE100 és GE129-esekhez.
Namost ez simán lehetne csak egy józan termelésoptimalizáció eredménye is a GE-nél (a 132-es minimálisan hosszabb burkoló lamelláit elve indokolatlannak láttam), de az sincs kizárva, hogy már egyátalán nincs is gyártásban a típus!
Végül is, mit tudunk?
- a block 60-asokhoz fejlesztett F110GE132-es legfontosabb tulajdonsága a GE129-eshez képest jóval nagyobb tolóerő volt, amit üzemszerűen lehetett lehangolni pontosan a GE129-es szintjére, ha az üzemeltető (például békeidőben) a kedvezőbb fogyasztást és a magasabb élettartamot választja
- Csak az UAE Desert Falcon-jaiban dolgozik (csak dolgozott?) ez a verzió, a block 50-es F-16C-ben, az F-15K/S/SG/SA/QA és EX gépekben a GE129-es operál.
- Az UAE már felkínálta eladásra a gépeit, például a görögöknek. A görögök block 30-ast és 50-est használnak (meg PW hajtóműves 52-est) Szóval már náluk is lemondtak a gép jövőéről.
- Anno, az indiai MMRCA tenderen induló block 70-es F-16-ost még a Desert Falcon indiai verziójaként promózták, de ebből nem lett semmi.
- Azóta már fut az F-16V program, ami egyszerre jelent új gyártású (pl szlovák gépek) és használt (pl tajvani F-16A, vagy görög F-16C block 52) modernizációt. Az F-16V esetében nem említenek hajtómű cserét, illetve csak a már ismert és manapság is biztosan gyártás alatt levő F110GE129C és F100PW229EEP van listázva a projekt mellett. (Sajnos a történelmi “csoda F-16”, vagyis a tajvani F-16A, a könnyű sárkánnyal, V-avionikával és az amúgy totál kompatibilis PW229EEP hajtóművekkel nem jött össze. A tajvani légierő költségcsökkentés címén inkább megtartotta az A gépekben normális F100PW220-ast).
- Az F-16V programnál sikerült kihúzni az eggyel korábbi projekt, a block 60-as méregfogát, vagyis a minden határon túlhízott szerkezeti tömeget. A V program avionikai csomagja tömegre a block 50/52-esével azonos, talán még valamivel könnyebb is
- A GE az F-15EX hajtóművét, az F110GE129C-t nevezi a legújabb produktumának, ami símán lehet csak veretes marketing maszlag is, de a fenti összefüggések fényében egyre valószínűbb, hogy a 132-es verzió mára már, “érdeklődés hiányában” egyszerűen zárójelbe lett téve.
Namost ez sehol nincs nagydobra verve, így ezer százalék, hogy az orosz médiaanyagot összekomponáló kreatívok se amiatt nevezték a legerősebbnek 2021-ben az AL-41F-1Sz-t, mert abszolút naprakész infóik vannak a GE gyártási kvótáiról és a különféle projektjeiről, termék alverzióiról. Valószínű, még az életbe nem hallottak a GE132-esről (ahogy szerintem a Pentagonban se
). Ugyanakkor felmentve kissé az oroszokat, szigorúan patikamérlegen mérve, de hangyányival a Szu-35Sz hajtóműve az erősebb, fékpadon és akkor, ha azt az amúgy minimális “rendkívüli üzemmódot” (egy 14 tonnás tolóerejű hajtóműnél össz-vissz 500kp “plusz”) aktiválják.