Harckocsik harctéri alkalmazása

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 905
89 388
113
Ez tök jó, de ezzel szemben kéne bemutatni azt, hogy mi volt a T-64BV, T-80U és T-72B-ben és azt, hogy teszteken mit lőttek.
De erre én nem láttam semmit a görög tenderen kívül.
A T-72B/T-64BV/T72M1 gyakorlatilag ugyan az.A különbség az optikai rendszerek képessegében van,de itt sem kell óriási dolgokra gondolni,hisz alapvetően ugyanazoknak az optikai rendszereknek alváltozatai kerültek beépítésre a könböző harckocsikba.Ami első minőségi különbseg az a hőkameras T-80(lasd fentebb).
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 905
89 388
113
Itt pedig a T-72B3:
Akkor "közkívánatra" folytassuk a B3-al.Ugye B3 verzióból 2 fajta van az egyik amit nem szeretnek az orosz harckocsizók(B3) am másik pedig amiről nm tudom,hogy mi a vélemény(B3 obr.2016) de a gyártó szerint mindenben jobb mint az eredeti B3.Szögezzük le,hogy B3-at kizárólag B-ből lehet csinálni,nem létezik olyan M1-ből vagy A-ból B3,ez nem Leopard 2!!!

A parancsnoknak a már bemutatott TKN-3M modernizált TKN-3MK típusú variánsát használja.A különbség a két eszköz közt,hogy az utóbbi már 2.generációs éjjellátót kapott így passzív módban 500 méterre nőt a látótávolsága éjszaka 4,2x-es fix naggítás mellett.A B3 nem rendelkezik hunter killer képességgel,mert a saját TKN-3MK optikája továbbra sincs összekötve az irányzó egyik optikájával sem és a digitális tűzvezetőrendszerhez sincs kapcsolva.Ami újdonság az az,hogy a parancsnok egy külön monitoron látja az irányzó SOSNS-U rendszerének képét és egy joystick segítségével képes átvenni az irányzótól az irányzást és tűzkiváltást,azaz a parancsnok ha úgy gondolja képes teljes mértékben kiváltani az irányzót.
A parancsnok munkaállomása(kék négyzet:KKN-3MK ptika,piros négyzet:a SOSNA-U képét megjelenítő monitor,sárga négyzet:a joystick):
nv-vn.jpg

Egy videó a parancsnok helyéről "munka közben":
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Az irányzó munkaállomása a már megszokott 2 darab ám ennél a típusnál teljesen skizofrén módon elhelyezett optikai rendszert foglal magában.Az egyik az irányzóval pontosan szemben lévő(tehát a fő optikai eszköz pozíciójában) 1A40-1 monokuláris,csak nappali üzemódú optikai rendszert amibe már integrálásra került a lézer távmérő így nem kell külön kijelzőt figyelni a távolság leolvasásához.Az optikai eszköz digitális tűzvezető rendszert nem tartalmaz csak egy manuális kalkulátort(amolyan manuális ballisztikai számítógép) amely használatával nagyban megnő az első lövés találatának az esélye.A másik optikai eszköz belorusz fejlesztésű SOUNA-U integrált nappali és éjszakai(kizárólag hőkamera, a rendszer nem tartalmaz éjjellátót)digitális optika amely magában foglal egy digitális tűzvezető rendszert is.A rendszer nagyítása fix 3x-os optikai nagyítás amit kiegészít egy fix 6x-os digitális nagyítás.A rendszer látótávolsága nappali üzemmódban 5000méter éjszaka pedig 3500méter de nagyban redukálj ezeket az értékeket a nagyon alacsony zoom, így a gyakorlatban szinte kizárt,hogy ilyen alacsony nagyítási értékek mellett kihasználható legyen a fent említett látótávolságok bármelyike is.A SOSNA-U is rendelkezik saját lézertávmérővel amit a modern elveknek megfelelően vagy a rendszerhez tartozó 640X480-as monitoron vagy pedig az optikában jelez ki.A SOSNA-U integrált formában tartalmazza az ATGM irányzásához szükséges egységeket így már nincs külön optikai rendszer az ATGM célravezetéséhez.Mint láthatjuk a SOSNA-U rendszer önmagában képes kiváltani minden olyan berendezést amit a T-72B irányzója eddig használt (1A40-1 nappali irányzék,TPN-3-49 éjszakai irányzék,1K13-49 ATGM irányzó berendezés)ennek ellenére mégis a TPN-3-49 optika helyére került beépítésre,tehát a használata csak egy nagyon kényelmetlen kicsavart pozícióban lehetséges,mert egész egyszerűen nem szembe van az irányzóval hanem balra eltolva.Persze mondhatjuk,hogy ott a monitor így teljesen felesleges a SOSNA-U optikájába nézni ami igaz is lehetne,ha nem lenne az a monitor is valami elképesztően idióta helyen az irányzó vállmagasságában balra eltolva...

Akkor most a szokásos kép,hogy miről is beszélek akkor amikor skizofrénnek bélyegzem az irányzó "munkahelyét"(kék négyzet a régi nappali optika,zöld négyzet SOSNA-U,piros négyzet SOSNA-U képét megjelenítő monitor).
dkdkkd.jpg

A fentiek a T-72B3-ra vonatkoznak 100%-ban és nagyvalószínűséggel igazak a T-72B3 obr.2016-ra is mert bár azt még nem láttam belülről viszont kívülről az optikai rendszerek teljesen megegyeznek mind elhelyezésükben mind típusokban az előd B3-nál bemutatottakkal.

Védettség

Itt is a magyarázat helyett jöjjöna szokásos kép:
main-qimg-9c356f014a996567332c8271ce71c82c.png


Jól látható a számokból,hogy a frontális végelem vastagsága még nem éri el a Leopard 2A4 frontális védelmének vastagságát,de fontos megjegyezni,hogy minden B3 fel van szerelve vagy Kontakt V vagy Relikt típusú reaktív páncéllal így kijelenthetjük,hogy a frontális védelme a B3-nak minimum megegyezik vagy meg is haladja(Relikttel szerelt B3 obr.2016) a Leopard 2A4 frontális védelmét.Viszont a torony oldalsó védlme annyira gyenge(70mm öntött acél),hogy azon még a Relikt sem segít túl sokat.
 
  • Tetszik
Reactions: bel and Pogány
T

Törölt tag

Guest
Akkor írj legközelebb ha személyeskedésen kívül más is megy,mert ez egyáltalan bem érdekel itt senkit.
Írtam, utána elmentem aludni @fip7 hozott számokat, nem fogom újra betenni őket.
Enyhén szólva nem támasztják alá amit írsz.

Nekem nincs kedvem hívőkkel vitatkozni. Ha számodra dogma, hogy az m3 grant is bucisra veri az armatát csak mert nyugati, akkor lelked rajta.
Azért a poén kedvéért itt hagyom:
55öcsik vs m60ak és chiffek.

Ui: mindkettőt a hit segítette, nem volt felsőbbrendű iraki hadvezetés.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 905
89 388
113
Írtam, utána elmentem aludni @fip7 hozott számokat, nem fogom újra betenni őket.
Enyhén szólva nem támasztják alá amit írsz.

Nekem nincs kedvem hívőkkel vitatkozni. Ha számodra dogma, hogy az m3 grant is bucisra veri az armatát csak mert nyugati, akkor lelked rajta.
Azért a poén kedvéért itt hagyom:
55öcsik vs m60ak és chiffek.
Ne takarózz vele, mert veled ellentétben neki vannak saját érvi amuket alá tud támasztani.Neked ezzel szemben csak a fröcsögés van folyamatosan.
 
T

Törölt tag

Guest
Ne takarózz vele, mert veled ellentétben neki vannak saját érvi amuket alá tud támasztani.Neked ezzel szemben csak a fröcsögés van folyamatosan.
Eleve a gondolatok a légiharcászat topikban eléggé nem egyértelmű, hogy te csak a harckocsikra érted.
Ez az 1.
A kettő remek, hogy a leo 1 export változatok nem voltak butítva, míg a T-k igen, csak 1. Az egykorú butított T-k is alapvetően jobbak voltak, mint a nem butított nyugatiak.
A három: remek dolog mindig leírni, hogy a VSZ tagállamok gyenge kettestől a hármas aláig akartak megfelelni az előírásoknak, csak ez a NATO államokra szintúgy igaz. És a vsz előírásoknál a gyenge 2es inkább 4es alá volt a NATOban.
Nagyon szép leírni, hogy a csúcs német dandár úgy tépett volna át az NHn mint kés a papíton. Csak a BW ereje nem az NHval találkozik, hanem az NDK elsőlépcsős alakulataival. Ott meg más a leányzó fekvése.

Nekünk az olaszok volt az ellenség.
Bocs, hogy wiki, de
A HH alatt se volt érdemben erősebb és modernebb. Az NHnak kis túlzással Rómáig a hágók lettek volna a legnagyobb kihívás, és bőven eljátszogatott volna az olasz hadsereg ellen.
Merthogy ők is csak megúszni akarták, így az, hogy ők akár csillagrombolót is vehettek volna, mi meg csak butított Csillagcirkálókat, ha mi is ők is kettessel csúsztunk át, csak a mi kettesünk tartalmazott butított csillagcirkálót, az övék meg mutatóba se csillagrombolót...
Erre tőled a válasz, há de jobb volt a tűzvezérlésük.
Eleve ezek szerint a NATO csak éjszaka harcolt volna, csak és kizárólag olyankor amikor a szovjet és VSZ elvtársak célpontot hajlandóak játszani, mert eszük be sem jut közelebb menni (amit ők megtehetnek, mert ellentétben a leo 1 páncéljával az övéket nagyon meg se karcolod 1kmen kívülről) nincs világító lövedékük, nem fognak kitérni, és nappal visszajönni, semmi ilyesmi. Csak az egyetlen olyan szituban ahol esetleg van valami halvány esélye a nyugati hkknak harcolnak. Mert ők hülyék. Pont.
És itt még bele se mentünk abba, hogy de ez erősen feltételezi,hogy a NATOnak csak a legmodernebb, legújabb upgradje van mindenen, míg a hülye ruszkik az alap ötvenöcsivel bohóckodnak csak.
Erre meg semmi reakció.
De persze ez fröcsögés...
 
T

Törölt tag

Guest
Ne takarózz vele, mert veled ellentétben neki vannak saját érvi amuket alá tud támasztani.Neked ezzel szemben csak a fröcsögés van folyamatosan.
Btw akkor kiemelem:
16th Qazvin, 77th Khorasan, and 92nd Khuzestan Armoured Divisions,[123] and broke through Iraqi lines.[86]:32 However, the Iranian tanks had raced through Iraqi lines with their flanks unprotected and with no infantry support;[83] as a result, they were cut off by Iraqi tanks.[86] In the ensuing Battle of Dezful, the Iranian armoured divisions were nearly wiped out in one of the biggest tank battles of the war.[86] When the Iranian tanks tried to manoeuvre, they became stuck in the mud of the marshes, and many tanks were abandoned.[117] The Iraqis lost 45 T-55 and T-62 tanks, while the Iranians lost 100–200 Chieftain and M-60 tanks.

Igen, ebben benne van a béna hadvezetés is.
De 1. Mindkét oldalon
2. azért a végeredmény beszédes...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 413
66 115
113
Én már nem tudom, hogy te mit és hogyan írsz, mert vagy te vagy más írt pásztázott lőtávtól kezdve mindent összevissza, hogy nem nagy dolog eltalálni dolgokat.

Ehhez képest 2005-ben volt ez a realitás.

Én írtam és idéznék abból amit linkeltél:

Ez ismert:
Az összehasonlított tartályok között volt az M1A2 Abrams, a Leopard 2A5, a Leclerc, a T-80UE és a T-84.
E hat jármű közül a maximálisan 100% -os üzemi és műszaki pontszám közül a legjobban teljesítettek: Leopard 2A5, 78,65%; M1A2 Abrams, 72,21%; Leclerc, 72,03%; és Challenger 2E, 69,19%. Következett a T-84, utoljára a T-80UE.
A Leopard 2A5 volt az egyetlen, amely bizonyítottan mélyreható képességgel rendelkezik, míg az M1A2 volt a legjobb lövöldözési eredmény vadász / gyilkos célkitűzések során.
A német 1500 lóerős MTU EuroPowerPack-et mind a Leclerc, mind a Challenger 2E-hez felszerelték, és ez a két jármű volt a legjobb utazási tartományban és alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztással.
A T-80U volt a legjobb mobilitás és megbízhatóság.
Néhány lövészeti eredmény:
Leopard 2A5: ~ 80%
Leclerc: 65% célpont eltalált
T-84: 47% -os célpontok eltaláltak
Challenger-2: A célok 40% -a eltalált
Nincs adat a T-80UE és az M1A2-re. A Challenger-II nem használt megfelelő lőszert, míg a T-80UE és a T-84 a 3P31 gyakorlót használták, amely 1,5 km alatt a BM15-nek felel meg, de 2 km után kiszámíthatatlanná válik. Az Abrams nem tudott lövöldözni a gyakorló lőszerrel, és 3 napot kellett várniuk, mielőtt valódiakat hoztak.
A T-80UE kísérleti T típusú átvitellel rendelkezett.
A T-84-et kissé éretlennek tartották, és kevés problémája volt: a füstgránátok nem működtek.

Továbbá:
Lövés útközben:
M1A2: 17/20
Leclerc: 20/20
Leopard 2A5: 19/20
Challenger 2: - (nincs dokumentálva)
T84: 8 lövés mozdulatlanul és 3 menet közben (a fordítás szerint)
Éjszakai lövés éjszakai eredmények alapján (20 lövésből 10 lövéssel, útközben):

M1A2: 20/20
Leclerc: 19/20
Leopard 2A5: 20/20
Challenger 2: 10/10 (Challenger nem lőtt volna útközben)
T84: - (hőhiba)
Lövés mozgó célpontokon:
M1A2: - (nem dokumentált)
Leclerc: - (nem dokumentált)
Leopard 2A5: - (nem dokumentált)
Challenger 2: - (nincs dokumentálva)
T84: 6/10 (a szerző szerint továbbra is megmaradt)
Vadász-gyilkos eredmények:
M1A2: lőszer hiányában nem vett részt
Leclerc: 13/20 (a szerző szerint egy autoloader hiba történt a munkamenet közepén)
Leopard 2A5: 17/20
Challenger 2: 8/20
T84: 9/19

Pár megjegyzésem lenne, hogy kontextusba kerüljön az eredmény:
1. T-84 akkor még friss prototípus volt, alapvetően T-80U szintű tűzvezetéssel.
2. Az orosz gyakorló lőszer amivel lőttek az a BM15 szintje, ami egy 1972-s acél nyíllövedék volt.....
3. Más forrásban olvastam, hogy az M1A2 alig talált el valamit gyakorló lőszerrel, erre behisztiztek az amcsik, hoztak M829-et és hirtelen drámai javulás volt az eredményekben.
4. Régebben linkeltem, az egykori Tatai harckocsi parancsnokkal készült interiút amiben a T-55-ről és a T-72M-ről beszélt. Ő ott konkrétan elmondta, hogy a T-72-vel sík terepen, lassú menetből az akkori nyíllövedékkel (BM22) 1500 méteren nagy eséllyel bármilyen harckocsi méretű célt eltaláltak pásztázott lövéssel is.
5. A görög tender céltáblái nagyrészt 2,3X2,3 méteresek voltak. Ami tök jó csak ez nem egy tipikus harckocsi méretű cél.
Az orosz tankok szemből (lánctalpat leveszem) olyan 2,5X2,3 asak. De ezek a legkisebbek.
A NATO tankok 2,5X2,8 körül vannak.
6. Értem én, hogy a Leopárd 2 kurva jól lő, de ez nem is volt itt téma. A korabeli Leopárd 1 viszont igen. Nah, az a 80's évek közepén elkészült A5 verzióig olyan messze volt ettől a szinttől, mint Makó Jeruzsálemtől.

Szóval tényleg előny a jó tűzvezetés, de ameddig papírápáncélod van, addig túl sokszor nem fog tüzelni. Meg hiába pontos a tüzelés, ha az ellen frontpáncélján legfeljebb csak kopogtat, de nem megy át rajta...

Pontosan! Hiába talál a Leopárd 1 álló helyből 2 km-ről, ha az eltalált szovjet tank kiröhögi!
Ellenben a T-62 ha valami Isteni csoda folytán, véletlenül eltalálja a Leopárdot 3 km-ről akkor neki kampó.
Gyakorlatilag minden találat instant halál a Leopárd 1-nek.

Az 1991-s háborúban ment a városi legenda gyártás, hogy mennyi T-72-st lőttek ki.
1. Majom verziók voltak
2. Nagy részüket oldalról vagy levegőből lőtték ki
3. Az Iraki tankok kb. 90%-a kínai T-55 másolat volt....

Az Irak-Iráni háborúban még a majom verziós T-72-esek, acél nyíllövedékekkel is taroltak!
Pedig ellenfélnek volt Chifftain is, mégsem tudtak az Irániak a T-72-nek érdemben ellenállni.

Az arab Izraeli háborúkban a T-62-s acél nyíllövedéke bizonyítottan hatásos volt az M60 ellen is nagy távolságból. (1+ km)
Pedig az M60 kétszer olyan jól védett, mint a Leopárd 1.

Szerintem a többi csak vágyálom a Leopárd 1-et dicsőitők részéről.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 905
89 388
113
Én írtam és idéznék abból amit linkeltél:

Ez ismert:
Az összehasonlított tartályok között volt az M1A2 Abrams, a Leopard 2A5, a Leclerc, a T-80UE és a T-84.
E hat jármű közül a maximálisan 100% -os üzemi és műszaki pontszám közül a legjobban teljesítettek: Leopard 2A5, 78,65%; M1A2 Abrams, 72,21%; Leclerc, 72,03%; és Challenger 2E, 69,19%. Következett a T-84, utoljára a T-80UE.
A Leopard 2A5 volt az egyetlen, amely bizonyítottan mélyreható képességgel rendelkezik, míg az M1A2 volt a legjobb lövöldözési eredmény vadász / gyilkos célkitűzések során.
A német 1500 lóerős MTU EuroPowerPack-et mind a Leclerc, mind a Challenger 2E-hez felszerelték, és ez a két jármű volt a legjobb utazási tartományban és alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztással.
A T-80U volt a legjobb mobilitás és megbízhatóság.
Néhány lövészeti eredmény:
Leopard 2A5: ~ 80%
Leclerc: 65% célpont eltalált
T-84: 47% -os célpontok eltaláltak
Challenger-2: A célok 40% -a eltalált
Nincs adat a T-80UE és az M1A2-re. A Challenger-II nem használt megfelelő lőszert, míg a T-80UE és a T-84 a 3P31 gyakorlót használták, amely 1,5 km alatt a BM15-nek felel meg, de 2 km után kiszámíthatatlanná válik. Az Abrams nem tudott lövöldözni a gyakorló lőszerrel, és 3 napot kellett várniuk, mielőtt valódiakat hoztak.
A T-80UE kísérleti T típusú átvitellel rendelkezett.
A T-84-et kissé éretlennek tartották, és kevés problémája volt: a füstgránátok nem működtek.

Továbbá:
Lövés útközben:
M1A2: 17/20
Leclerc: 20/20
Leopard 2A5: 19/20
Challenger 2: - (nincs dokumentálva)
T84: 8 lövés mozdulatlanul és 3 menet közben (a fordítás szerint)
Éjszakai lövés éjszakai eredmények alapján (20 lövésből 10 lövéssel, útközben):

M1A2: 20/20
Leclerc: 19/20
Leopard 2A5: 20/20
Challenger 2: 10/10 (Challenger nem lőtt volna útközben)
T84: - (hőhiba)
Lövés mozgó célpontokon:
M1A2: - (nem dokumentált)
Leclerc: - (nem dokumentált)
Leopard 2A5: - (nem dokumentált)
Challenger 2: - (nincs dokumentálva)
T84: 6/10 (a szerző szerint továbbra is megmaradt)
Vadász-gyilkos eredmények:
M1A2: lőszer hiányában nem vett részt
Leclerc: 13/20 (a szerző szerint egy autoloader hiba történt a munkamenet közepén)
Leopard 2A5: 17/20
Challenger 2: 8/20
T84: 9/19

Pár megjegyzésem lenne, hogy kontextusba kerüljön az eredmény:
1. T-84 akkor még friss prototípus volt, alapvetően T-80U szintű tűzvezetéssel.
2. Az orosz gyakorló lőszer amivel lőttek az a BM15 szintje, ami egy 1972-s acél nyíllövedék volt.....
3. Más forrásban olvastam, hogy az M1A2 alig talált el valamit gyakorló lőszerrel, erre behisztiztek az amcsik, hoztak M829-et és hirtelen drámai javulás volt az eredményekben.
4. Régebben linkeltem, az egykori Tatai harckocsi parancsnokkal készült interiút amiben a T-55-ről és a T-72M-ről beszélt. Ő ott konkrétan elmondta, hogy a T-72-vel sík terepen, lassú menetből az akkori nyíllövedékkel (BM22) 1500 méteren nagy eséllyel bármilyen harckocsi méretű célt eltaláltak pásztázott lövéssel is.
5. A görög tender céltáblái nagyrészt 2,3X2,3 méteresek voltak. Ami tök jó csak ez nem egy tipikus harckocsi méretű cél.
Az orosz tankok szemből (lánctalpat leveszem) olyan 2,5X2,3 asak. De ezek a legkisebbek.
A NATO tankok 2,5X2,8 körül vannak.
6. Értem én, hogy a Leopárd 2 kurva jól lő, de ez nem is volt itt téma. A korabeli Leopárd 1 viszont igen. Nah, az a 80's évek közepén elkészült A5 verzióig olyan messze volt ettől a szinttől, mint Makó Jeruzsálemtől.



Pontosan! Hiába talál a Leopárd 1 álló helyből 2 km-ről, ha az eltalált szovjet tank kiröhögi!
Ellenben a T-62 ha valami Isteni csoda folytán, véletlenül eltalálja a Leopárdot 3 km-ről akkor neki kampó.
Gyakorlatilag minden találat instant halál a Leopárd 1-nek.

Az 1991-s háborúban ment a városi legenda gyártás, hogy mennyi T-72-st lőttek ki.
1. Majom verziók voltak
2. Nagy részüket oldalról vagy levegőből lőtték ki
3. Az Iraki tankok kb. 90%-a kínai T-55 másolat volt....

Az Irak-Iráni háborúban még a majom verziós T-72-esek, acél nyíllövedékekkel is taroltak!
Pedig ellenfélnek volt Chifftain is, mégsem tudtak az Irániak a T-72-nek érdemben ellenállni.

Az arab Izraeli háborúkban a T-62-s acél nyíllövedéke bizonyítottan hatásos volt az M60 ellen is nagy távolságból. (1+ km)
Pedig az M60 kétszer olyan jól védett, mint a Leopárd 1.

Szerintem a többi csak vágyálom a Leopárd 1-et dicsőitők részéről.
Értsd már meg,hogy a Leopard 1A3 rétegelt páncelos tornya nem egy az egyben véd a fizikai vastagsagával.Keményebb a külső 20mm-es acél mint a BM6 acélpenetrátora. Szerinted át fogja ütni úgy hogy alá van támasztva meg két puhább réteggel??
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 413
66 115
113
Értsd már meg,hogy a Leopard 1A3 rétegelt páncelos tornya nem egy az egyben véd a fizikai vastagsagával.Keményebb a külső 20mm-es acél mint a BM6 acélpenetrátora. Szerinted át fogja ütni úgy hogy alá van támasztva meg két puhább réteggel??

Ha olvastad volna az álltam is betett weboldalt a T-72/80-ról, amiben páncélzati elemzés van, akkor tudnád, hogy a 20 mm acél semmit sem képes megállítani gpu lövedéken kívül. Mindegy milyen kemény.
Ezért változtatták meg a T-64 teknőjének páncél védelmét 80+100+20-ról 60+100+45-re.

illetve ha a Leopárd 1 fejlesztésének utána olvasol akkor ki fog számodra derülni, hogy:
1. HEAT ellen nem méreteztek, mert képtelenségnek tartották. Pazarlásnak érezték a plusz súlyt.
2. Nyíllövedékről nem is hallottak.
Ezért gpu-ra méreteztek, az általam linkelt képen is ott van az 57 mm-s szovjet GPU átütési távolsága. Az ellen méretezték a védelmet.

E mellet józan paraszti ésszel is gondold végig, hogy ha az orosz 80 acél +100 üvegszál kompozit +20 acél páncélzat 78 fokos szögben (2.7 szeres szorzó) kevés volt már a 400 mm-s átütésű M111 ellen, akkor a Leopárd 1A3 20 HHS+50 polisztirol ? (gumiról tudtam) +50 acél páncélzata 30 fokos szögben (2 szeres szorzó) az mitől lett volna elegendő egy hasonló teljesítményű (BM22) szovjet nyíllövedék ellen? ;)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 905
89 388
113
Bocsánat,nem volt keményebb az A3 páncélja mint a BM6 penetrátor(515BHN vs 600BHN).
A lövedék pánceltörő sapkájánal volt keményebb ez a 20mm-es páncél.
 
  • Tetszik
Reactions: bel

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 905
89 388
113
Ha olvastad volna az álltam is betett weboldalt a T-72/80-ról, amiben páncélzati elemzés van, akkor tudnád, hogy a 20 mm acél semmit sem képes megállítani gpu lövedéken kívül. Mindegy milyen kemény.
Ezért változtatták meg a T-64 teknőjének páncél védelmét 80+100+20-ról 60+100+45-re.

illetve ha a Leopárd 1 fejlesztésének utána olvasol akkor ki fog számodra derülni, hogy:
1. HEAT ellen nem méreteztek, mert képtelenségnek tartották. Pazarlásnak érezték a plusz súlyt.
2. Nyíllövedékről nem is hallottak.
Ezért gpu-ra méreteztek, az általam linkelt képen is ott van az 57 mm-s szovjet GPU átütési távolsága. Az ellen méretezték a védelmet.

E mellet józan paraszti ésszel is gondold végig, hogy ha az orosz 80 acél +100 üvegszál kompozit +20 acél páncélzat 78 fokos szögben (2.7 szeres szorzó) kevés volt már a 400 mm-s átütésű M111 ellen, akkor a Leopárd 1A3 20 HHS+50 polisztirol ? (gumiról tudtam) +50 acél páncélzata 30 fokos szögben (2 szeres szorzó) az mitől lett volna elegendő egy hasonló teljesítményű (BM22) szovjet nyíllövedék ellen? ;)
Kevered a szezont a fazonnal.Amiről beszelsz az a Leopard 1 fejlesztése.Azok a követelmenyek a hagyományos eredeti toronyra vonatkoztak nem az A3-tól használtra.A gumi amivel keverted az a szögletes torony(A3) előtti tornyokra rakott B&W pótpancél felfüggesztése volt(a rugalmas ellenállas elvére epített).
Ott van a tévedesed,hogy nem érted meg azt,hogy a korabeli acélpenetrátorok ellen védett az A3 tornya.A 3BM22 nem acél penetrátoros hanem wolframkarbid penetrátoros.Nem lehet egy lapon emlegetni a két technológiát.Az első ellen nem nagy szám védekezni,az utóbbi már nagyon nagy probléma.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

Gungnir (F1End)

Well-Known Member
2021. március 24.
442
1 189
93
Soha senki nem tudta semmivel bizonyítani nekem a görög tesztet leszámítva, hogy mitől is volt jobb a nyugati hk tűzvezetése a sztereptip benyögésen túl.
Igen, erre lennék igazán kíváncsi én is.
Úgy látom a 80 -as években tényleg volt egy hatalmas előrelépés nyugaton a német és amerikai harckocsik esetén a Leopard 2 és M1 sorozatokkal (még megemlíthető a Challenger is, bár előbbiekhez képest elég kis számban gyártották, meg ugye a Leclerc, ami 90 -es évek elején jött csak), de hogy ezt megelőzően mi volt a helyzet, nem éppen egyértelmű.

Biztos sok negatívumot el lehet mondani a T-55/62/64/72/80 sorozatok tűzvezetéséről a mai lehetőségekhez képest, de nem lepődnék meg, ha Centurion/M-48/M-60/AMX-30/Chieftain esetén is hasonló lenne a helyzet.

Ha jól tudom a szovjet harckocsik a T-55 -től kezdve rendelkeztek passzív éjjellátóval, ami az 50 -es évek végét jelenti. Ez tudtommal a német Leopard 1 -ken a 70 -es években, az amerikaiaknál az M60A1 -el, a 60 -as évek elején jelent meg. Szóval ezen a területen a hidegháború első felében a SzU/VSz volt előnyben.
Ehhez hasonlóan az M1 sorozatot is szokták dicsérni a kíváló optikai rendszerei miatt, pedig a parancsnok nem rendelkezett független infrakamerával az M1A2 sorozatig, ami a hiderháború legvégére készült csak el.

Ergó a mai rendszerekből nem lehet jól levezetni, hogy 30-60 éve mik voltak az erőviszonyok.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 689
19 439
113
Ettől a 2000 méteres mítosztól a falnak megyek. Tessék már használni a műholdas térlépeket. Erőlködés nélkül lehet termérdek olyan helyet találni, ami alkalmas a messze 2 km feletti lőtávolsághoz.

(Itthon meg aztán főleg...)
1. Harcban mindenki igyekszik kihasználni a terepet.
Vannak jól belátható területek, de a harc során célszerű azokat kerülni. Ha mégis használni kell, akkor is van füst, por, stb.
2. Három négy kilométerre több másodpercig repül a lövedék, akkor is csökken a találat esélye, ha minden tökéletes, egyszerűen ennyi idő alatt változhatnak a cél mozgásparaméterei (fékez, elindul, elfordul).

A gyakorlatban ezek miatt a hatásos találatok túlnyomó többsége csak néhány száz méteres távolságon érhető el. Akkor is, ha a fegyverzet, műszerezettség ettől többre lenne képes.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 905
89 388
113
Igen, erre lennék igazán kíváncsi én is.
Úgy látom a 80 -as években tényleg volt egy hatalmas előrelépés nyugaton a német és amerikai harckocsik esetén a Leopard 2 és M1 sorozatokkal (még megemlíthető a Challenger is, bár előbbiekhez képest elég kis számban gyártották, meg ugye a Leclerc, ami 90 -es évek elején jött csak), de hogy ezt megelőzően mi volt a helyzet, nem éppen egyértelmű.

Biztos sok negatívumot el lehet mondani a T-55/62/64/72/80 sorozatok tűzvezetéséről a mai lehetőségekhez képest, de nem lepődnék meg, ha Centurion/M-48/M-60/AMX-30/Chieftain esetén is hasonló lenne a helyzet.

Ha jól tudom a szovjet harckocsik a T-55 -től kezdve rendelkeztek passzív éjjellátóval, ami az 50 -es évek végét jelenti. Ez tudtommal a német Leopard 1 -ken a 70 -es években, az amerikaiaknál az M60A1 -el, a 60 -as évek elején jelent meg. Szóval ezen a területen a hidegháború első felében a SzU/VSz volt előnyben.
Ehhez hasonlóan az M1 sorozatot is szokták dicsérni a kíváló optikai rendszerei miatt, pedig a parancsnok nem rendelkezett független infrakamerával az M1A2 sorozatig, ami a hiderháború legvégére készült csak el.

Ergó a mai rendszerekből nem lehet jól levezetni, hogy 30-60 éve mik voltak az erőviszonyok.
Aktív éjjellátó volt a szovjet harckocsikon ami rendelkezett passzív üzemmóddal de csak 400 méteres latótávval.A 70-es evektől nyugaton már kizarólag passzív üzemmódú éjjellátókat kezdtek alkalmazni 1000+ látótávval.Előtte nekik is olyan aktív éjjellátóik voktak amik rendelkeztek apsszív üzemmóddal.Nyugaton már a 70-es evek elejen megjelentek a digitális tűzvezető rendszerek...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 905
89 388
113
1. Harcban mindenki igyekszik kihasználni a terepet.
Vannak jól belátható területek, de a harc során célszerű azokat kerülni. Ha mégis használni kell, akkor is van füst, por, stb.
2. Három négy kilométerre több másodpercig repül a lövedék, akkor is csökken a találat esélye, ha minden tökéletes, egyszerűen ennyi idő alatt változhatnak a cél mozgásparaméterei (fékez, elindul, elfordul).

A gyakorlatban ezek miatt a hatásos találatok túlnyomó többsége csak néhány száz méteres távolságon érhető el. Akkor is, ha a fegyverzet, műszerezettség ettől többre lenne képes.
Ez butaság.Kezdjük ott,hogy egy harckocsi szakasz támadashoz szétbontakozvav kb 800-1000 méter széles és 200-300 méter mély,tehát a nyílt terepen minimum ekkora hely kell,hogy egyáltalán elferjenek.És akkor még nem mentél előre egy centit sem!
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Ocses
T

Törölt tag

Guest
Aktív éjjellátó volt a szovjet harckocsikon ami rendelkezett passzív üzemmóddal de csak 400 méteres latótávval.A 70-es evektől nyugaton már kizarólag passzív üzemmódú éjjellátókat kezdtek alkalmazni 1000+ látótávval.Előtte nekik is olyan aktív éjjellátóik voktak amik rendelkeztek apsszív üzemmóddal.Nyugaton már a 70-es evek elejen megjelentek a digitális tűzvezető rendszerek...
Most erre érveljek?
Jó érvelek
Pokol Béla örökbecsű szavaival: bla bla bla...
A PZV 200 passzív éjjellátót a leo 1 a Leo 2től örökölte. Leo 2 76...
 
  • Tetszik
Reactions: Miskolci Ogre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 905
89 388
113
Most erre érveljek?
Jó érvelek
Pokol Béla örökbecsű szavaival: bla bla bla...
A PZV 200 passzív éjjellátót a leo 1 a Leo 2től örökölte. Leo 2 76...
EMES 12A,PERI R12...
Van még kédésed?Biztosan van mert igazából azt sem tudod,hogy mikor,mit,mirő és mire pakoltak a németek...
 
  • Vicces
Reactions: Ocses

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
3 045
6 636
113
....
Jó, akkor hasra kell esni attól, hogy a BMP képes volt arra, amire tervezték? Ráadásul kikönnyítve?
Ja, a Csepelek is mentek velük?
A BMP -t szerintem nem hegyvidéki harcra tervezték.

A Csepelt meg ne szidd. Nem voltak azok rossz teherautók fiatal korukban. A nyolcvanas években években már nem a technika csúcsát képviselték, rég cserélni kellett volna őket. Elég sokat kellett javítani őket, de általában a javítás is gyorsan ment. Egyszerű volt, volt hozzá alkatrész, értettek is hozzá. Lehet hogy volt egy- két teherautó amivel gond volt, de soha nem maradt el feladat azért, mert valamilyen technikai eszköz nem működött.
Egyébként pedig a terepjáró képességük is meglepően jó volt.