A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Nem nonszensz mert konkrétan ez a 2 termék a teljes fejlesztési büdzsét megette 2010-14 között.
Ebben az időszakban döglöttek meg a rendvédelmi elltásra szakosodott könnyűpari cégek és az utolsó olyan gyár is ami egyenruha szövetet gyártott az országban.
De a kettonek semmi koze egymashoz. Kellett a Gripen is es a radiok is, nem?
 
Err, nem egeszen, ez a rendszer teljesen masrol szol.
A cel pont az, hogy lehetetlen legyen oket a folre kenyszeriteni. A briteknel ketlem, hogy itt tartananak, de a svedeknel komplett rendszer van arra kitalalva, hogy egy parkoloban avagy feluljaro alatt 10 perc alatt 3-4 ember ujratolti es ujrafegyverzi a Gripent es a valtas maris szallhat fel.
50 éve ez egy teljesen működőképes koncepció volt. Ma már szerintem túl kockázatos. Túl sokat fejlődtek a felderítő eszközök. Szerintem inkább csak azért gyakorolják, mert rutint szerezhetnek a gyengén kiépített reptereken való működésben.
 
Én már megint elvesztettem a fonalat.

1, Szerintem nem kell F-35-öt vásárolni, de a három fedelesen kívül semmi más harci repülőgépet a jövőben, ha az alap helyzet az, hogy a leszállópálya környékén -legyen az állandó reptér vagy autópálya- az ellenség drónjai fognak nyüzsögni. (Ez nem csak repülőgépekről szól. Ha ez lesz, akkor számomra az egész légierő és légvédelem teljes csődje, zászlórudakat és fehér textilt kell nagy számban beszerezni haderő modernizálásánál.)
2, Hogy kerültek lő távon belül az ellenség ágyúi és rakétavetői? Valamiről már megint lemaradtam?
3, Normál aszfaltról ne gondoljuk már azt, hogy ezt a terhelést huzamosabb ideig kibírja! De ettől még vannak technikák. Gondolom a svédek is elgondolkodtak azon, hogy 10 katonai repülőtér megépítésénél és folyamatos üzemeltetésénél jóval olcsóbb, ha már úgy is húzni akarnak egy aszfalt csíkot megépíteni egy légi bázist és 9 olyan autópálya szakaszt, amit mondjuk alul betonnal van megtámogatva vagy meséljen az, aki jobban otthon van ebben. Költségvetés szempontjából is könnyebb egy kibaszott drága viadukt és egy Nokia doboz közé berakni egy ilyen "kicsit drágább" szakaszt, mint kihalt területen az elejétől kezdve építeni mindent. Üzemeltetni is nem azt jelenti, hogy személyzetet kell állandó fenntartásra felvennem a seregbe, hanem még spórolok is tán azon, hogy a kamionok nem évente 2-szer verik szét az útburkolatot, csak 1-szer.
Ha kezedbe veszel egy ölnyi aszfalt darabot, az három részre fog hullani pusztán a súlyától akárhol fogod meg. És nem viccelek, ezt komolyan mondom. A közút hosszát ne nézzük, de abban van ráció, hogy egész olcsón vésztartalék repteret telepíthetnek ki. Akár azért, mert a rendes bázist lefoglalják a beérező amerikai gépek, akár azért, mert szabotálták, megtámadták, a front odáig elér.

4, A nyilatkozatok alapján a hazai cégeket nem akarja senki kizárni. Szinte naponta idézve és linkelve van a Közbeszerzési Értesítő. De nem a hadiparhoz kell alakítani a hadsereg beszerzéseit, hanem a honvédek igényeihez a hadipar kínálatát. Én egyik oldal felé se mennék el szélsőségekig.
Ha valamiből tartósan nagy igény van, akkor azt igyekezzünk a hazai gyártóval egyeztetve neki kiszámítható üzleti környezetet biztosítani legalább a belföldön. De itt tényleg az a kérdés, hogy akarom-e azt a terméket? Igen/nem. Ki lett fejtve, hogy a Rába teherautóit miért nem. A katona életére nem lehet kompromisszumot kötni. Vásároljon licencet és gyártson idehaza, ha a tudása már megvan, de a saját fejlesztés (vagy annak minősége) hiányzik!

Ugyan ezt mondtam a lengyel ágyúcső gyártásról a tankokhoz. Az egy hatalmas lehetőség is lehet a számára. Senki nem szereti, hogy a multi beszállítója vagyok, elvesztettem a függetlenségemet és a profitom sem annyi. De vagy megy le a wc-n vagy elkezd odafigyelni, hogy mik a követelmények a németnél és miben gondolkodik a jövőben a fejlesztéseknél. Ha van egy céged sem szégyen elkezdeni tanulni.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and kamm
50 éve ez egy teljesen működőképes koncepció volt. Ma már szerintem túl kockázatos. Túl sokat fejlődtek a felderítő eszközök. Szerintem inkább csak azért gyakorolják, mert rutint szerezhetnek a gyengén kiépített reptereken való működésben.
Le van írva a cikkben, hogy az angolok az orosz modern fegyverek miatt gyakorolják a dolgot.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and kamm
50 éve ez egy teljesen működőképes koncepció volt. Ma már szerintem túl kockázatos. Túl sokat fejlődtek a felderítő eszközök. Szerintem inkább csak azért gyakorolják, mert rutint szerezhetnek a gyengén kiépített reptereken való működésben.
Milyen felderito eszkozokre gondolsz? Mit deritenek fel, minden lajtoskocsi kinezetu tgkt ami egy masik tgk kozeleben van a celorszagban es kovetik a mozgasaikat? A gep nem ott acsorog, hanem a levegoben van, a TIDLS miatt meg mindenki lat mindent, amit barmelyik gep vagy GlobalEye lat, real-time, tipusazonositva stb, meg az esetleg eppen az "aluljaroban" ciganytankolo gepek is... a rendszer zsenialitasa az egyszerusegeben rejlik.
Nem mellesleg errol beszelt par eve a lengyelekhez telepitendo amerikai tervezes is, geographically dispersed forces, egy-egy megabazis helyett. Nem veletlenul, ilyen kozel a ruszkikhoz figyelni kell arra, hogy ne legyen minden tojas egy-ket kosarban.
 
Ahogy te is irod, mar elnezest, de ha nincs piackepes radiod, akkor nehogy mar varjunk 5-6 evet, mire kifejlesztesz egyet, talan.
A Gripen programra azt szokták mondani hogy a Honvédség többi beszerzésétől vonta el a pénzt. Ha nincs Gripen program, az árából lehetett volna mást venni. A beszerzett több ezer Kongsberg rádió nem volt megfelelő, 10 éves per lett belőle.
 
2 méteres fesztávval vajon mire megy?
Az MMR radar 100km-ről nem 2 méteres fesztávú UAV-t szúr ki, hanem 155-ös tüzérségi lövedéket.
Milyen felderito eszkozokre gondolsz? Mit deritenek fel, minden lajtoskocsi kinezetu tgkt ami egy masik tgk kozeleben van a celorszagban es kovetik a mozgasaikat? A gep nem ott acsorog, hanem a levegoben van, a TIDLS miatt meg mindenki lat mindent, amit barmelyik gep vagy GlobalEye lat, real-time, tipusazonositva stb, meg az esetleg eppen az "aluljaroban" ciganytankolo gepek is... a rendszer zsenialitasa az egyszerusegeben rejlik.
Nem mellesleg errol beszelt par eve a lengyelekhez telepitendo amerikai tervezes is, geographically dispersed forces, egy-egy megabazis helyett. Nem veletlenul, ilyen kozel a ruszkikhoz figyelni kell arra, hogy ne legyen minden tojas egy-ket kosarban.
Szerintem ma már nem lehet arra stratégiát építeni, hogy az ellenség nem látja azt, amit a földön csinálsz. Azt kell feltételezni, hogy az ellenség mindent lát. Legfeljebb feleslegesen voltál óvatos. Korábban valamelyik topikban volt arról szó, hogy már a harckocsik festése sem lehet egyfoma, mert ha azonos a festés, akkor a kép elemző szofverek könnyen megtalálják az egyébként jól álcázott harckocsit.

Egyébként hiába észleli a radar 100 kilométerről a drónt, ha a rakéta amivel le tudná lőni, 20-50 szer annyiba kerül, mint a drón. Ha jól tudom, a Donbass-ban is használtak pár ezer dollárba kerülő, kereskedelmi forgalomban kapható drónokat. Nem véletlen, hogy hirtelen újra előtérbe kerültek a légvédelmi gépágyúk.
 
Szerintem ma már nem lehet arra stratégiát építeni, hogy az ellenség nem látja azt, amit a földön csinálsz. Azt kell feltételezni, hogy az ellenség mindent lát. Legfeljebb feleslegesen voltál óvatos. Korábban valamelyik topikban volt arról szó, hogy már a harckocsik festése sem lehet egyfoma, mert ha azonos a festés, akkor a kép elemző szofverek könnyen megtalálják az egyébként jól álcázott harckocsit.
A kerdes az volt, hogy hol el nagyobb esellyel tul egy air force egy varatlan tamadast egy nagy teruletu orszagban, mar defcon 2 korul jarva, par megabazison avagy szetszorva?

Egyébként hiába észleli a radar 100 kilométerről a drónt, ha a rakéta amivel le tudná lőni, 20-50 szer annyiba kerül, mint a drón.
100km a tuzersegi shellt erzekeli, a dront 300-400 kilometerrol... es teljesen mindegy, mert ha $80M fightereket ved, akkor nagyon olcso az a $100k-$200k raketta.

Ha jól tudom, a Donbass-ban is használtak pár ezer dollárba kerülő, kereskedelmi forgalomban kapható drónokat. Nem véletlen, hogy hirtelen újra előtérbe kerültek a légvédelmi gépágyúk.

Amirol szinten kiderult, hogy onmagaban semmire nem eleg, a Skyrangere (integralt radar, programozott loszer, VSHORAD combo) a jovo.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány
Persze, de az az állítás, hogy ez a 2 beszerzés megevett minden forrást majd 10 éven keresztül teljes mértékben helytálló, ahogy az is, hogy ez a forráshiány elég sok kisebb hadiipari termeléstől függő ipari szereplőnek csukta be a kaput a válság után.
 
Szerintem ma már nem lehet arra stratégiát építeni, hogy az ellenség nem látja azt, amit a földön csinálsz. Azt kell feltételezni, hogy az ellenség mindent lát. Legfeljebb feleslegesen voltál óvatos. Korábban valamelyik topikban volt arról szó, hogy már a harckocsik festése sem lehet egyfoma, mert ha azonos a festés, akkor a kép elemző szofverek könnyen megtalálják az egyébként jól álcázott harckocsit.

Egyébként hiába észleli a radar 100 kilométerről a drónt, ha a rakéta amivel le tudná lőni, 20-50 szer annyiba kerül, mint a drón. Ha jól tudom, a Donbass-ban is használtak pár ezer dollárba kerülő, kereskedelmi forgalomban kapható drónokat. Nem véletlen, hogy hirtelen újra előtérbe kerültek a légvédelmi gépágyúk.
100km-ről te optikai felderítéssel semmit nem szúrsz ki. Pláne, ha rejtve van.
Amire te gondolsz, ahhoz komolyabb felderítő drón kell, jóval nagyobb fesztávval, és SAR radarral. Na egy olyan az már 8-10M USD körül indul (!!!).
Pont most rendelt meg a RAF 13db Protectort (MQ-9 Reaper angol verziója) 195M fontért. Tudni kell, hogy ez nem egy szokványos csomag volt, mert már 3-at kaptak a szükséges kontroll egységekkel, tréninggel, támogatással. Így is 15M font/db.
Az első 3 csomagban 65M font volt.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and Ocses
Persze, de az az állítás, hogy ez a 2 beszerzés megevett minden forrást majd 10 éven keresztül teljes mértékben helytálló, ahogy az is, hogy ez a forráshiány elég sok kisebb hadiipari termeléstől függő ipari szereplőnek csukta be a kaput a válság után.
akkor fordítsuk meg:
Ha nincs ez a 2 beszerzés, akkor életképesebbek lennének a hadiipari szövetség jelenlegi tagjai? Ki tudnák szolgálni a jelenlegi igényeket? Ki tudnának lépni a nemzetközi piacra?
Alapvetően nem ez a 2 program volt a hibás a megrendelések elmaradásáért. Mit rendeltünk volna tőlük?
Meg legfőképpen miből. Mert a fő, és alapvető probléma azzal volt, hogy a védelmi kiadások brutálisan vissza voltak véve. És emiatt teljesen lényegtelen az, hogy melyik volt az a 2 projekt. Ha nem Gripent vesznek, és bejelentik a mostani nehézdandár megrendelését, akkor is letérdel az akkori költségvetés.
Bármi modernet is rendelnek, a költségvetés max. 2 modern programot bírt volna el. Akkoriban meg nem nagyon lett volna szó itt hazai gyártásról, szóval pont annyi lett volna a magyar hadiipar hozzáadott értéke, mint a mostani KMW ügyletnek. Akkor sem, meg most sem vagyunk képesek harckocsit, vagy SPH-t gyártani. különösen nem a korábbi hadiipar maradványaival.
 
akkor fordítsuk meg:
Ha nincs ez a 2 beszerzés, akkor életképesebbek lennének a hadiipari szövetség jelenlegi tagjai? Ki tudnák szolgálni a jelenlegi igényeket? Ki tudnának lépni a nemzetközi piacra?
Alapvetően nem ez a 2 program volt a hibás a megrendelések elmaradásáért. Mit rendeltünk volna tőlük?
Meg legfőképpen miből. Mert a fő, és alapvető probléma azzal volt, hogy a védelmi kiadások brutálisan vissza voltak véve. És emiatt teljesen lényegtelen az, hogy melyik volt az a 2 projekt. Ha nem Gripent vesznek, és bejelentik a mostani nehézdandár megrendelését, akkor is letérdel az akkori költségvetés.
Bármi modernet is rendelnek, a költségvetés max. 2 modern programot bírt volna el. Akkoriban meg nem nagyon lett volna szó itt hazai gyártásról, szóval pont annyi lett volna a magyar hadiipar hozzáadott értéke, mint a mostani KMW ügyletnek. Akkor sem, meg most sem vagyunk képesek harckocsit, vagy SPH-t gyártani. különösen nem a korábbi hadiipar maradványaival.
Alapvetően 1-2 cégen kívül nem sajnálom egyiket sem, ritka semmitérő egy banda ez.