A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag

Guest
A masik, hogy önálló pilótaképzésről a honvedsegi vezetők sem beszéltek. Kaocsolodnának az olasz pilótaképző progihoz.
Ez nem igaz. A Z terv egyik alap ötlete volt a saját pilóta képzés. Persze az nem volt benne, hogy ezt milyen szintig is akarjuk idehaza intézni. De gondolom nem a Zlin-ekre építették a program egyik alap pillérét. :oops:

És a másik rész:
Olasz pilótaképzés. Király! Csak az a gond, hogy már mindenki arra pályázik. Az NFTC-nek ugye vége. Az ott eltűnt kapacitásokat valahol pótolni kell. Az amerikaiak is kapacitásgondokkal küzdenek. (ott is lehetnek előszűrési gondok)
A franciák kiszervezték részben a képzést privát cégnek.
Most lesz náluk is módszerváltás. A németek már bejelentkeztek az olasz képzésre. Meg ugye az olaszoknak is a saját pilótáikat is ott kell képezni.
Az a vicces, hogy az olasz pilótaképzés alkalmával a NG-nél gyengébb versenytárson, az M-345-tön is fog folyni a képzés. :cool:
 
W

Wilson

Guest
Maróth a katonai repülőipari tervekről.

A kormánybiztos arról is beszélt, hogy nyílt szándéka a kormánynak, hogy olyan mérnöki, fejlesztési, illetve ipari tudásbázis jöjjön létre Magyarországon, amely a repülőgépiparban nemzetközileg is meghatározó szereplővé teszi hazánkat. Ezért is tárgyalnak számos repülési nagyvállalattal, mint az Airbus, amely alkatrészgyárat hoz létre Gyulán, az Embraer, amely a múlt héten nyitott irodát Budapesten, az Aero Vodochody, melynek megvásárlása most zajlik, a Pipistrel (azóta létre jött a megállapodás) , mellyel még folynak a tárgyalások, illetve a SAAB.
...
Ettől függetlenül a szakember azt mondta, hogy nem teljesen légből kapott ötlet a több vállalat együttműködéséből létrejövő iparági szinergia, első körben ez a szakemberek területén valósulhat meg, hosszabb távon pedig ennél átfogóbb ökoszisztéma is kialakulhat.

Tehát nem 6-8-12 db L39 megvásárlása miatt vettük meg az AV-t!!! Részt akarunk venni a katinai repülök gyártásában, tervezésében, fejlesztésében. Ehhez itthon 0 tudás volt. Az AV-nál van rengeteg év tapasztalat és aktívan fejlesztenek. Reszt vesznek több Airbus projektben, KC-390 beszállítók, javítják, karbantartják, uogradelik fél Afrika és Közép - Ázsia régi AV gépeit.

Már most van potenciálisan vevő .24-30 L39-NG gépre. Ebben mi benne se vagyunk.
Ez így teljesen rendben van,csak mi a jövőben se legyünk a potenciális L-39 vásárlók között...
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 928
6 264
113
Maróth a katonai repülőipari tervekről.

A kormánybiztos arról is beszélt, hogy nyílt szándéka a kormánynak, hogy olyan mérnöki, fejlesztési, illetve ipari tudásbázis jöjjön létre Magyarországon, amely a repülőgépiparban nemzetközileg is meghatározó szereplővé teszi hazánkat. Ezért is tárgyalnak számos repülési nagyvállalattal, mint az Airbus, amely alkatrészgyárat hoz létre Gyulán, az Embraer, amely a múlt héten nyitott irodát Budapesten, az Aero Vodochody, melynek megvásárlása most zajlik, a Pipistrel (azóta létre jött a megállapodás) , mellyel még folynak a tárgyalások, illetve a SAAB.
...
Ettől függetlenül a szakember azt mondta, hogy nem teljesen légből kapott ötlet a több vállalat együttműködéséből létrejövő iparági szinergia, első körben ez a szakemberek területén valósulhat meg, hosszabb távon pedig ennél átfogóbb ökoszisztéma is kialakulhat.

Tehát nem 6-8-12 db L39 megvásárlása miatt vettük meg az AV-t!!! Részt akarunk venni a katinai repülök gyártásában, tervezésében, fejlesztésében. Ehhez itthon 0 tudás volt. Az AV-nál van rengeteg év tapasztalat és aktívan fejlesztenek. Reszt vesznek több Airbus projektben, KC-390 beszállítók, javítják, karbantartják, uogradelik fél Afrika és Közép - Ázsia régi AV gépeit.

Már most van potenciálisan vevő .24-30 L39-NG gépre. Ebben mi benne se vagyunk.

Mit fejleszt aktívan az AV? Semmi modern saját termékük, technológiájuk nincs, az 50 éves L39-cel vegetálnak kb a rendszerváltás óta. Ha valami értelmeset akarnak kezdeni a céggel, számolatlanul lapátolhatják bele a pénzt, ami megtérülésére elég kicsi az esély
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 928
6 264
113
Akkor fogjuk meg egyszerű hadigazdaság oldalról!
Szükséged van 3 század Gripenre.
Ehhez szükséged van 70-80 új pilótára. Ehhez pedig mondjuk olyan 6-8 kiképző gépre.
Masterből ez olyan 360M USD körül jönne ki (8 gép). NG-ből meg olyan 110M-ból. A kettő különbsége 250M USD. Az nagyjából 4db Gripen C/D.
Ha fix összeged van a haderőfejlesztésre, és 3 század többfeladatú vadászgépet szeretnél, akkor vagy költséghatékony kiképzőt veszel, vagy 4 géppel kevesebb gépből kell összeraknod a 3 századot. DE ugyan ezt az összeget 4 darab kétüléses Gripen D-re is költhetnéd. És akkor típusazonos gépen történhet a ki- és utóképzés.
Ráadásul a D-vel az EW harcban is részt tudsz venni. A Master-rel viszont nem fogsz tudni normális harcba menni, ahhoz fel kell ám azt is "szerszámozni". És akkor már megint ott vagy, hogy Gripen árat fizetsz egy szerényebb képességű, alapvetően kiképző gépre.

Soha a büdös életbe nem lesz 3 század Gripenünk...
 
T

Törölt tag

Guest
Kis szerencsével nem is leszünk. Nagyon optimista (kicsit naív?) jövőt vázoltál fel. Van egy reálisabb is: a cég mint ahogy az előző években is, továbbra is vergődni fog és az egyetlen célja a csőd, felszámolás elkerülése lesz. Egyenlőre nincsen semmilyen terméke. Az L-39NG még évekig nem lesz befejezve. A fejlett országokban eladhatatlan, a szegény országok piacán meg a kínai, orosz konkurrenciával szemben nem lesz esélye. Egy jövőmentes,reménytelen cég. A magyar befektetés csak az elkerülhetetlent hosszabbította meg, ráadásul úgy, hogy a cseh nemzeti büszkeség "önálló repülőgépgyártás" fennmaradásához nekünk a világon semmilyen érdekünk nem fűződik.
Ehhez csak annyit hogy esetleges Gripen felújítás még adhat az AV nek néhány év haladékot és megfelelő indokot hogy állami pénzeket toljanak bele.
Ez alatt az idő alatt kellene valami igen innovatív, új dolgot kitalálni a cégnél (nem, nem L39 drón és nem elektromos repülők...) mert a néhány év kegyelmi állapot után nagyon gyorsan pontosan u.ott fog tartani a cég ahol most van = egy lépésre a csődtől.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 928
6 264
113
Ehhez csak annyit hogy esetleges Gripen felújítás még adhat az AV nek néhány év haladékot és megfelelő indokot hogy állami pénzeket toljanak bele.
Ez alatt az idő alatt kellene valami igen innovatív, új dolgot kitalálni a cégnél (nem, nem L39 drón és nem elektromos repülők...) mert a néhány év kegyelmi állapot után nagyon gyorsan pontosan u.ott fog tartani a cég ahol most van = egy lépésre a csődtől.

Majd az Airbus-szal odadobatnak neki valami huszadrangú bedolgozást, aztán majd itthon előadják, hogy mekkora siker ez...
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 928
6 264
113
Amúgy nem az volt eddig, hogy hosszú távra vásárolunk, ezért mindenből a legmodernebb kell? Az NG ebből azért kilóg lefelé eléggé.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses
T

Törölt tag

Guest
Majd az Airbus-szal odadobatnak neki valami huszadrangú bedolgozást, aztán majd itthon előadják, hogy mekkora siker ez...
Az Airbus még mindig leginkább visszafelé szervezi a munkákat a beszállítóktól az anyacég francia és német telephelyei felé, nem pedig fordítva.
A sok ezer leépített Francia és Német munkahelyet igyekeznek visszaszervezni.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 164
5 871
113

Ehhez csak annyit hogy esetleges Gripen felújítás még adhat az AV nek néhány év haladékot és megfelelő indokot hogy állami pénzeket toljanak bele.
Ez alatt az idő alatt kellene valami igen innovatív, új dolgot kitalálni a cégnél (nem, nem L39 drón és nem elektromos repülők...) mert a néhány év kegyelmi állapot után nagyon gyorsan pontosan u.ott fog tartani a cég ahol most van = egy lépésre a csődtől.
Remélhetőleg lesz annyi eszünk, hogy várható Gripen fejlesztés amiről Maróth beszélt az Svédországban lesz és nem a cseheknél.
 
T

Törölt tag

Guest
Remélhetőleg lesz annyi eszünk, hogy várható Gripen fejlesztés amiről Maróth beszélt az Svédországban lesz és nem a cseheknél.
Szerintem az AV mérete, know how ja tökéletesen stimmel a várható Gripen felújítási munkák jellegéhez és nagyságrendjéhez.
Lokátor csere, EW elektronikai blokkok integrációja, itt-ott némi szerkezeti munka.
Mindenképp a Svédek adják a felújítás értékének 80% át (új radar, új MAWS és EW cuccok, hajtómű felpiszkálása)
Az AV meg majd jól túlszámlázza a magyar és a cseh kormány felé azt a munkát amit ők hozzá tudnak tenni a projekthez...
Ezzel nyernek némi időt és pénzt amivel nagyon jól kell gazdálkodni, mert utána egyenlőre csak egy marha nagy kérdőjel van.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 165
6 700
113
Ezt most nem értem: a hétvégére mondtak "tavaszi fordulatot" az időjárásban, de ez, hogy "mentené" meg a légierőnket? ;) Amikor nem tolod itt fullba a belpolt, akkor még jókat is tudsz írni.

Tényleg csak alá szeretném húzni, amit Mcs mond. Látszik rajtad, hogy érdeklődsz a téma iránt, utána olvasol sok mindennek. Vannak furcsa ötleteid, de ezeket inkább érdekes kibeszélni egy másik szemüvegen keresztül. Ezt a pozitívumot sikerül minden második hsz-eddel lerontani, amiben gátlás nélkül bel polozol, mintha a legtöbb fórumtárs nem élt volna többet és nem tapasztalt volna többet kis Hazánkban, mint te. És fogalma nem lenne, hogyan mennek a fővárosban a dolgok.

OFF

Van neked fogalmad arról, hogy mit jelentene ma Magyarországnak, ha az általad megváltóként várt emberek nem vitték volna fel egy számunkra szomorú időszakban az államadósságot a 2002-es 55%-ról a 2010-es 85%-ig? Van elképzelésed mit jelentett az a magyarok számára, hogy eközben a jól ismert könnyű lövész koncepció ment a Honvédségnél? Hogy ezen szent ügyre hivatkozva sikerült közel minden nehéztechnikát eladni és nem vásárolni semmit?
Ha ennyire van kedved hazai párt politikáról csevegni, akkor bármikor megtalálsz PM-ben. De nyomatékosan kérnélek, hogy ezt a hozzá szólok a témához, de még megnyomom a kampány csengőt stílust fejezd be!

Úgy viselkedsz, mint a mai tizenéves éretlen kölykök, miközben állítólag már felnőtt vagy és egyetemre jársz. A kedvenc streamerük izzad, hogy nekik jó legyen az esti műsor és széttrollkodják. Amikor rájuk szólnak, ne csinálják, mert szabályzatba ütközik és ki fogják őket bannolni, ha így haladnak, akkor tovább röhögnek a nekik jót akarón, hogy "van 5-10 fiókom még, simán visszajövök fél percen belül és nem érdekel, mert ő a kedvenc streamerem.

ON

köszönöm ezt tudom, de a kérdésem mire képes a cég pl műanyag bizbaszok gyártása a pilóta fülkébe, vagy ha megkap egy licencet sugár hajtóművet is le tud gyártani?

Ha más nem, beszállíttatunk a Magnus-szal műanyag bizbaszokat, és ott csak összeszerelő csarnok lesz. Itt az alap elképzelés kb az, mint ami a Lynxnél is, hogy egy ország kicsi piacnak bármilyen szegmensben. Ha a piacon komolynak számító vadászgép vagy IFV gyártását megszerezzük, akkor felosztjuk az alkatrészekből is minél többet egymás között és nem a kész terméket fizetjük külföldre, hanem csak a tech transzfer árát.

és ha lesznek drónjaink, ki tudja talán lesz "itthoni" hozzáadott érték ami az Areo keretein belül valósul meg..ha már a hadiiparunk egyik alapköveként tekintünk erre a befektetésre.

Igen, egyik nagy reményem, hogy a nagy kategóriás UAV-okra nem gyárat hozunk létre pár darab kedvéért, hanem egybe lenne egy V4-es klaszter kiképző+UAV(itt tényleg a csapásmérőre gondolok csak)+harci gép. Az meg csak bónusz, hogy ezek mellett nekünk még a rámpás-tanker hibridet is szervizelni tudjuk, ha addig nem épül ki nálunk az Embraer.
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Ocses

Well-Known Member
2018. szeptember 29.
7 332
16 669
113
Akkor fogjuk meg egyszerű hadigazdaság oldalról!
Szükséged van 3 század Gripenre.
Ehhez szükséged van 70-80 új pilótára. Ehhez pedig mondjuk olyan 6-8 kiképző gépre.
Masterből ez olyan 360M USD körül jönne ki (8 gép). NG-ből meg olyan 110M-ból. A kettő különbsége 250M USD. Az nagyjából 4db Gripen C/D.
Ha fix összeged van a haderőfejlesztésre, és 3 század többfeladatú vadászgépet szeretnél, akkor vagy költséghatékony kiképzőt veszel, vagy 4 géppel kevesebb gépből kell összeraknod a 3 századot. DE ugyan ezt az összeget 4 darab kétüléses Gripen D-re is költhetnéd. És akkor típusazonos gépen történhet a ki- és utóképzés.
Ráadásul a D-vel az EW harcban is részt tudsz venni. A Master-rel viszont nem fogsz tudni normális harcba menni, ahhoz fel kell ám azt is "szerszámozni". És akkor már megint ott vagy, hogy Gripen árat fizetsz egy szerényebb képességű, alapvetően kiképző gépre.
Most én maradtam le valamiről?
3 század vadász?
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
24 253
48 247
113
OFF
Van neked fogalmad arról, hogy mit jelentene ma Magyarországnak, ha az általad megváltóként várt emberek nem vitték volna fel egy számunkra szomorú időszakban az államadósságot a 2002-es 55%-ról a 2010-es 85%-ig? Van elképzelésed mit jelentett az a magyarok számára, hogy eközben a jól ismert könnyű lövész koncepció ment a Honvédségnél? Hogy ezen szent ügyre hivatkozva sikerült közel minden nehéztechnikát eladni és nem vásárolni semmit?
Ha ennyire van kedved hazai párt politikáról csevegni, akkor bármikor megtalálsz PM-ben. De nyomatékosan kérnélek, hogy ezt a hozzá szólok a témához, de még megnyomom a kampány csengőt stílust fejezd be!
Úgy viselkedsz, mint a mai tizenéves éretlen kölykök, miközben állítólag már felnőtt vagy és egyetemre jársz. A kedvenc streamerük izzad, hogy nekik jó legyen az esti műsor és széttrollkodják. Amikor rájuk szólnak, ne csinálják, mert szabályzatba ütközik és ki fogják őket bannolni, ha így haladnak, akkor tovább röhögnek a nekik jót akarón, hogy "van 5-10 fiókom még, simán visszajövök fél percen belül és nem érdekel, mert ő a kedvenc streamerem.
ON
OFF
Nekem írod? Semmilyen belpolt nem toltam - nem véleményeztem semmit. Egyszerű tény, hogy az Aero és L-39NG beszerzés sorsa függ a '22-es választástól - mint ahogy sok minden más is. Ennyi.
A többi általad leírtakra most nem is reagálok a belpolitizálást elkerülendő.
ON
 
K

kamm

Guest
Erre kéne megszerveznetek egy megelőző kommunikációs csapásmérést.

A tudatlan civil közvéleménynek ugyanis mindent be lehet adni, lazán elhitetik velük, hogy milyen jó ez az NG.
Ilyenkor kell névtelenül nyilatkozni, kiszivárogtatni, stb.
Ez nem igy megy. Civil kontroll van, a katonaktol az utolso dolog egy publikus ellenkampanyt lenne, amit szeretnek latni... azert valoszinuleg leszerelesek jarnanak es meg is ertenem.
 

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
5 610
16 653
113
Jaja, aztán meg jön a pingvinezés, ha földön dekkoló kiképzett pilótáid meg mennek majd a légitársaságokhoz Airbus-t repülni. :(
Ha jól emlékszem Majerik nyilatkozta annak idején, hogy neki pl. gyakorlatilag elölről kellett kezdenie a kinti tanfolyamot, mert sajnos nem volt üresedő hely a Gripen beosztásba. Mire meg lett, addigra meg már kifutott az időből.
Gondolj bele, ha fenn tudsz tartani egy kiképző századot, akkor onnan azonnal van tapasztalt, felkészült alapanyagod, ha éppen meggondolja magát ez egyik kiképzett Gripen pilótád. Arról nem is beszélve, hogy a kiképző században már elválik, hogy ki az akit érdemes küldeni kiképzésre. És nem odakint derül ki, hogy akkor az aktuálisan kiküldött 4-5 emberből 0 Gripen-alkalmas ember lesz, vagy mondjuk jobb eresztésből 4.
1 embert kell pótolni. A maradék 4-gyel mit csinálsz?
És hidd el, egy 40-50M-ós Master fenntartása sem az NG szinvonalán lesz!
Bérelni is lehet kiképző gépeket, szükség esetén, ahogy ez korábban is már megtörtént.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0
K

kamm

Guest
Csak éppen szóba sem került a Gripen E. Kiképzőgép vásárlás a téma. Fárasztó ez a 0-24 Saab marketing amit folyamatosan előadsz. Bármi a téma a hozzászólásod Gripen E/F.
Hijjnye, baszki... szerinted miert vesznek kikezogepet? Szerinted milyen budzsebol megy mindez? :rolleyes:


Akkor fogjuk meg egyszerű hadigazdaság oldalról!
Szükséged van 3 század Gripenre.
Ehhez szükséged van 70-80 új pilótára. Ehhez pedig mondjuk olyan 6-8 kiképző gépre.
Masterből ez olyan 360M USD körül jönne ki (8 gép). NG-ből meg olyan 110M-ból. A kettő különbsége 250M USD. Az nagyjából 4db Gripen C/D.
Ha fix összeged van a haderőfejlesztésre, és 3 század többfeladatú vadászgépet szeretnél, akkor vagy költséghatékony kiképzőt veszel, vagy 4 géppel kevesebb gépből kell összeraknod a 3 századot. DE ugyan ezt az összeget 4 darab kétüléses Gripen D-re is költhetnéd. És akkor típusazonos gépen történhet a ki- és utóképzés.
Ráadásul a D-vel az EW harcban is részt tudsz venni. A Master-rel viszont nem fogsz tudni normális harcba menni, ahhoz fel kell ám azt is "szerszámozni". És akkor már megint ott vagy, hogy Gripen árat fizetsz egy szerényebb képességű, alapvetően kiképző gépre.

Te @pöcshuszár olvtars, pls, magyarazd mar el legyszi ezeket az alapveto osszefuggeseket @Azzurro olvtarsnak, mert lathatoan ez a meg regi marxista foxi-maxik dialektikus materializmusanak szintjet sem elero osszefuggeshalmaz nem vilagos neki... ;)


Ghánának meg szó volt talán Szenegálról is, ahol még nem hallottak a légvédelemről ez a típus megfelelő lehet. Ezekben az országokban annyi a követelmény a légierővel szemben, hogy fel tudjon szállni, (jó esetben) le tudjon szállni és le tudjon dobni egy bombát a szomszéd törzsre. Ezeknek a kritériumoknak az L-39NG is megfelel. Vietnam nem azért választotta ezt a típust, mert ez volt a legmegfelelőbb hanem mert a csehek exporthitellel finanszírozták az ügyletet.
Mivel nalunk kikepzonek veszik, ez teljesen irrelevans.
 
K

kamm

Guest
Soha a büdös életbe nem lesz 3 század Gripenünk...
Says who? :rolleyes:
Ezeket az amator, tipikus KEU negativ okoskodasokat engedjuk mar el.

A defense is egzakt tudomany am, ez a resze (tervezes) plane - leegyszerusitve mar tobbszor leirtam, hogy hasonlo lakossagu, de kulonbozo rizikofaktorokkal dolgozo orszagokhoz kepest mi valahol a portugal es svedek (ket 10M orszag) kozti skalan a svedekhez kozeli rizikofaktorokkal rendelkezunk, de joval kisebb terulettel, azaz az optimalis konkretan 4-6 squadron lenne, 2-3 wingben (ahogyan a szarazfoldi eroknel is ket hdo lenne optimalis, kelet es del fele nezve.)
Nem mellesleg ez nem is kivitelezhetetlen, meg a mai ktgvetes mellett sem, csak akkor mashonnan kellene elvonni, azt meg majd talan akkor lehet, ha mondjuk az egeszsegugyet meg az oktatast rendberaktak (a ket leglatvanyosabb allampolgari fajo pontok.)

Ehhez kepest 3 szazad az csak a minimum lenne ahhoz, hogy ne sima legirendeszeti meg operettfeladatokra legyen kepes a legiero.

Most én maradtam le valamiről?
3 század vadász?

Lasd fenn. Nem tul regen a 90-esekben is annyi volt, amikor a meglevo gepek melle jott meg 28 MiG-29...
Meg a nyolcvanasok vegen is volt 3 wing, mindegyikben 2-3 squadron, ha jol emlekszem, szerintem az biztos volt vagy 110 aktiv fighter/bomber egyuttesen.
 
Last edited by a moderator: