A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

L.O.B

Well-Known Member
2020. július 8.
2 125
7 554
113
Azért egy két hozzáértő itteni forumozót kérdeznék, ez a gyár illetve a benne lévő humán tőke alkalmas lehet a saab és az embraer cégekkel való együttműködésre?
és ha lesznek drónjaink, ki tudja talán lesz "itthoni" hozzáadott érték ami az Areo keretein belül valósul meg..ha már a hadiiparunk egyik alapköveként tekintünk erre a befektetésre.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 808
122 800
113
Erre kéne megszerveznetek egy megelőző kommunikációs csapásmérést.

A tudatlan civil közvéleménynek ugyanis mindent be lehet adni, lazán elhitetik velük, hogy milyen jó ez az NG.
Ilyenkor kell névtelenül nyilatkozni, kiszivárogtatni, stb.
Te ilyenkor mit szívsz? Amikor a határon való áldatlan állapotokról adtak ki infót az indexnek, kemény másfél nap alatt megtalálták a felelőst...
Az újságíró a megfelelő nyomásra egyből kiadta a forrását.

Amúgy meg, ha a tervek bejönnek a céggel és erre sikerül ráépíteni komolyabban akkor azt mondom megéri lenyelni a békát. Csak én örök szkeptikus vagyok és még mindig úgy gondolom, hogy kissebb bajunk is nagyobb annál mint hogy most akarjunk kiképzőgépet venni...
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 924
5 020
113
Vietnám meg más csóró országok veszik...Ghána hangzott el nem rég mint vevő.
Tényleg jó lenne valami potensebb típus, de eléggé úgy tűnik, hogy L-39NG lesz - ettől legfeljebb egy "tavaszi fordulat" mentené meg a légierőnket...
Ghánának meg szó volt talán Szenegálról is, ahol még nem hallottak a légvédelemről ez a típus megfelelő lehet. Ezekben az országokban annyi a követelmény a légierővel szemben, hogy fel tudjon szállni, (jó esetben) le tudjon szállni és le tudjon dobni egy bombát a szomszéd törzsre. Ezeknek a kritériumoknak az L-39NG is megfelel. Vietnam nem azért választotta ezt a típust, mert ez volt a legmegfelelőbb hanem mert a csehek exporthitellel finanszírozták az ügyletet.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 840
37 976
113
Ezt most nem értem: a hétvégére mondtak "tavaszi fordulatot" az időjárásban, de ez, hogy "mentené" meg a légierőnket? ;) Amikor nem tolod itt fullba a belpolt, akkor még jókat is tudsz írni.
Pedig objektív tényezek alapján szinte biztosra vehető, hogy ha marad a Fidesz-kormány, akkor az Aerotól fognak gépet venni, hiszen az egyik kijelölt emberüké lett a gyár, így érdekükké vált az üzlet. Pont ugyanezen okból nem fognak az Aerotól gépet venni a légierőnknek ha más lesz kormányon. Ez egyszerű logika - nem belpolitika: nem minősítettem itt egyik oldalt sem. Most nem... :)
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 924
5 020
113
Ez konkretan epuletes hulyeseg.
Nem tudom, hany gepet terveznek ezekbol venni es milyen konfigban, de $10-15M kozotti arban ezekbol 6-8 gepbol sem jonne ki egyetlen Gripen E sem.
Csak éppen szóba sem került a Gripen E. Kiképzőgép vásárlás a téma. Fárasztó ez a 0-24 Saab marketing amit folyamatosan előadsz. Bármi a téma a hozzászólásod Gripen E/F.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 142
113
Erre kéne megszerveznetek egy megelőző kommunikációs csapásmérést.

A tudatlan civil közvéleménynek ugyanis mindent be lehet adni, lazán elhitetik velük, hogy milyen jó ez az NG.
Ilyenkor kell névtelenül nyilatkozni, kiszivárogtatni, stb.
Arra szeretnélek kérni, hogy tartsd már meg a székfoglalódat az M-345-ről!
Nem, nem írtam el. Az M-345 az olaszok friss kiképző gépe. Annyira elavult, hogy épp most fejezték be évekkel az M-346 után.
Dehát miért? Miért, amikor ott van nekik az M-346???
Vajon mi szüksége volt erre az olasz kormánynak??? Persze rögtön meg is rendelték.

Ilyenkor kell szépen elmélyülni, és gondolkozni...
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 808
122 800
113
Arra szeretnélek kérni, hogy tartsd már meg a székfoglalódat az M-345-ről!
Nem, nem írtam el. Az M-345 az olaszok friss kiképző gépe. Annyira elavult, hogy épp most fejezték be évekkel az M-346 után.
Dehát miért? Miért, amikor ott van nekik az M-346???
Vajon mi szüksége volt erre az olasz kormánynak??? Persze rögtön meg is rendelték.

Ilyenkor kell szépen elmélyülni, és gondolkozni...
@pöcshuszár Mit mondtam neked a fanboykodásról?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 142
113
Nem annyira jó az analógia.
Akkor fogjuk meg egyszerű hadigazdaság oldalról!
Szükséged van 3 század Gripenre.
Ehhez szükséged van 70-80 új pilótára. Ehhez pedig mondjuk olyan 6-8 kiképző gépre.
Masterből ez olyan 360M USD körül jönne ki (8 gép). NG-ből meg olyan 110M-ból. A kettő különbsége 250M USD. Az nagyjából 4db Gripen C/D.
Ha fix összeged van a haderőfejlesztésre, és 3 század többfeladatú vadászgépet szeretnél, akkor vagy költséghatékony kiképzőt veszel, vagy 4 géppel kevesebb gépből kell összeraknod a 3 századot. DE ugyan ezt az összeget 4 darab kétüléses Gripen D-re is költhetnéd. És akkor típusazonos gépen történhet a ki- és utóképzés.
Ráadásul a D-vel az EW harcban is részt tudsz venni. A Master-rel viszont nem fogsz tudni normális harcba menni, ahhoz fel kell ám azt is "szerszámozni". És akkor már megint ott vagy, hogy Gripen árat fizetsz egy szerényebb képességű, alapvetően kiképző gépre.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 388
93 171
113
Szerintem sokakat érdekelne. Amennyi pénzt elszórnánk erre a trágya L-39-re abból már vehetnénk valami normális gépet is. Ha már mindenképpen veszünk kiképzőgépet (az egyszázados légierőnek teljesen felesleges) akkor már inkább néhány M-346-t (vagy ha elég a turboprop akkor ST-t) kellene venni, annak harcértéke is lenne és fel lehetne készíteni a leendő pilótákat az olasz képzésre ahol szintén ez a típus lesz. Eddig elég jelentős ellenállás volt a MH részéről, hátha sikerül megakadályozni, hogy vegyenek ebből a székletből.
A helyzet az, hogy az M-346 és az L39-NG nem ugyanarra a feladatra való. Zlin után nyugodtan mehetnek a pilóták L39-re, de M-346-ra nem. Oda még egy köztes gépet, mondjuk Tucano be kellene iktatni.
Jah és eleve az olasz gép alsó hangon két és fél, háromszor annyiba kerül. Most akkor számold ki melsik a költséghatékonyan megoldás.
Ilyenkor jön be a zrínyinek az az aspektusa, hogy néhány tekinetben inkább hadiiparfejlesztési program mint haderőfejlesztési....
Ha jól értem ezt némi keserűséggel írod. Pedig ha felelősen végzik a haderőfejlesztést, akkir az együtt jár hadiioari fejlesztéssel is, hogy örök kárhozatként külföldre lapátoljuk a Honvédség fejlesztési kiadásait.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 808
122 800
113
Akkor fogjuk meg egyszerű hadigazdaság oldalról!
Szükséged van 3 század Gripenre.
Ehhez szükséged van 70-80 új pilótára. Ehhez pedig mondjuk olyan 6-8 kiképző gépre.
Masterből ez olyan 360M USD körül jönne ki (8 gép). NG-ből meg olyan 110M-ból. A kettő különbsége 250M USD. Az nagyjából 4db Gripen C/D.
Ha fix összeged van a haderőfejlesztésre, és 3 század többfeladatú vadászgépet szeretnél, akkor vagy költséghatékony kiképzőt veszel, vagy 4 géppel kevesebb gépből kell összeraknod a 3 századot. DE ugyan ezt az összeget 4 darab kétüléses Gripen D-re is költhetnéd. És akkor típusazonos gépen történhet a ki- és utóképzés.
Ráadásul a D-vel az EW harcban is részt tudsz venni. A Master-rel viszont nem fogsz tudni normális harcba menni, ahhoz fel kell ám azt is "szerszámozni". És akkor már megint ott vagy, hogy Gripen árat fizetsz egy szerényebb képességű, alapvetően kiképző gépre.
Vagy becsatlakozok egy értelmes pilótaképző programba és a megspórolt pénzen még több C/D-t veszek...
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 808
122 800
113
Ha jól értem ezt némi keserűséggel írod. Pedig ha felelősen végzik a haderőfejlesztést, akkir az együtt jár hadiioari fejlesztéssel is, hogy örök kárhozatként külföldre lapátoljuk a Honvédség fejlesztési kiadásait.
Az L-39NG-t abszolút ellenzem és ez az első olyan beszerzés ami ha meg lesz véve hibának tartok a technika oldaláról, főleg mivel továbbra is úgy gondolom, hogy a majdani hazai pilótaképzés kanyarban sem lesz a nemzetközihez képest minőségét tekintve.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 266
113
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 388
93 171
113
Akkor fogjuk meg egyszerű hadigazdaság oldalról!
Szükséged van 3 század Gripenre.
Ehhez szükséged van 70-80 új pilótára. Ehhez pedig mondjuk olyan 6-8 kiképző gépre.
Masterből ez olyan 360M USD körül jönne ki (8 gép). NG-ből meg olyan 110M-ból. A kettő különbsége 250M USD. Az nagyjából 4db Gripen C/D.
Ha fix összeged van a haderőfejlesztésre, és 3 század többfeladatú vadászgépet szeretnél, akkor vagy költséghatékony kiképzőt veszel, vagy 4 géppel kevesebb gépből kell összeraknod a 3 századot. DE ugyan ezt az összeget 4 darab kétüléses Gripen D-re is költhetnéd. És akkor típusazonos gépen történhet a ki- és utóképzés.
Ráadásul a D-vel az EW harcban is részt tudsz venni. A Master-rel viszont nem fogsz tudni normális harcba menni, ahhoz fel kell ám azt is "szerszámozni". És akkor már megint ott vagy, hogy Gripen árat fizetsz egy szerényebb képességű, alapvetően kiképző gépre.
És azt a szempontot még mellétehetjük, hogy 80%-os magyar AV tulajdon esetén, egy hazai katonai repülőioari beruházás garantált. Nem az AV-tól várom, hanem kooprodukcióban a Saabal és /vagy az Embraerrel. Ez utóbbi a fejlesztő mérnöki iroda budapesti nyitásával az alaohangot megadta.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 388
93 171
113
Az L-39NG-t abszolút ellenzem és ez az első olyan beszerzés ami ha meg lesz véve hibának tartok a technika oldaláról, főleg mivel továbbra is úgy gondolom, hogy a majdani hazai pilótaképzés kanyarban sem lesz a nemzetközihez képest minőségét tekintve.
Egyelőre L39-et nem vettünk csak az AV-be tettük be a lábunk. De egyébként logikusan jön.

A masik, hogy önálló pilótaképzésről a honvedsegi vezetők sem beszéltek. Kaocsolodnának az olasz pilótaképző progihoz.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 808
122 800
113
Egyelőre L39-et nem vettünk csak az AV-be tettük be a lábunk. De egyébként logikusan jön.

A masik, hogy önálló pilótaképzésről a honvedsegi vezetők sem beszéltek. Kaocsolodnának az olasz pilótaképző progihoz.
Akkor minek is az L-39?

Az AV üzlet ha bejön a későbbi együttműködéses teória teljesen rendben van. A típus mint olyan nincs, és az időzítése se. Csak ismétlem magam, a legkisebb gondunk is nagyobb annál, minthogy most vegyünk kiképző gépet...
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 924
5 020
113
A helyzet az, hogy az M-346 és az L39-NG nem ugyanarra a feladatra való. Zlin után nyugodtan mehetnek a pilóták L39-re, de M-346-ra nem. Oda még egy köztes gépet, mondjuk Tucano be kellene iktatni.
Jah és eleve az olasz gép alsó hangon két és fél, háromszor annyiba kerül. Most akkor számold ki melsik a költséghatékonyan megoldás
Csak ST kellene. Az olasz pilótaiskolában lesz M-346. Az ST nagyságrendekkel olcsóbb az L-39-tól. Ha veszünk L-39-t akkor az teljesen politikai döntés lesz figyelmen kívül hagyva a honvédelmi érdekeket. A katonák - nemcsak az itt kommentelő 2 - teljesen egyértelműen ellenzik. Nem véletlenül.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 142
113
Amúgy meg, ha a tervek bejönnek a céggel és erre sikerül ráépíteni komolyabban akkor azt mondom megéri lenyelni a békát. Csak én örök szkeptikus vagyok és még mindig úgy gondolom, hogy kissebb bajunk is nagyobb annál mint hogy most akarjunk kiképzőgépet venni...
Ez így már egészen más megközelítés.
De ne felejtsd el, hogy most még egyelőre csak a gyár került magyar kézbe.
De mikor kezdjünk el ezen gondolkodni, amikor jövőre vége a kanadai képzésnek? Emellett pedig már az elejétől kezdve gyakorlatilag az NG volt megcélozva. Lásd még a Z2026 színes szagos egyetlen ismertetőjét.
@pöcshuszár Mit mondtam neked a fanboykodásról?
A komoly bajom ezzel, hogy úgy szaroznak dolgokat, hogy közben fogalmuk sincsen róla milyen változások mennek a pilótaképzésben. Lehet, hogy nekem sem volt, de én legalább belefektettem az energiát, és utánamentem a jelenlegi trendeknek.
Franciaország, Spanyolország, Svájc PC-21-gyel fogja a növendékeit képezni. A Svájciak konkrétan a Hawk-okat fogják váltani. Ott a következő lépés az F-35-lesz....
A Svédek konkrétan a Gripen D-t fogják advanced trainerré átpozícionálni. Az E érkezése miatt letárolják a C-ket, de a D-k mind rendszerben maradnak.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 388
93 171
113
Csak én emlékszem rosszul, vagy eddig Maróth G. tényleg látványosan kimaradt az egész Aero üzletből? Ha igen, ennek mi lehet a hátterében?
Maróth a katonai repülőipari tervekről.

A kormánybiztos arról is beszélt, hogy nyílt szándéka a kormánynak, hogy olyan mérnöki, fejlesztési, illetve ipari tudásbázis jöjjön létre Magyarországon, amely a repülőgépiparban nemzetközileg is meghatározó szereplővé teszi hazánkat. Ezért is tárgyalnak számos repülési nagyvállalattal, mint az Airbus, amely alkatrészgyárat hoz létre Gyulán, az Embraer, amely a múlt héten nyitott irodát Budapesten, az Aero Vodochody, melynek megvásárlása most zajlik, a Pipistrel (azóta létre jött a megállapodás) , mellyel még folynak a tárgyalások, illetve a SAAB.
...
Ettől függetlenül a szakember azt mondta, hogy nem teljesen légből kapott ötlet a több vállalat együttműködéséből létrejövő iparági szinergia, első körben ez a szakemberek területén valósulhat meg, hosszabb távon pedig ennél átfogóbb ökoszisztéma is kialakulhat.

Tehát nem 6-8-12 db L39 megvásárlása miatt vettük meg az AV-t!!! Részt akarunk venni a katinai repülök gyártásában, tervezésében, fejlesztésében. Ehhez itthon 0 tudás volt. Az AV-nál van rengeteg év tapasztalat és aktívan fejlesztenek. Reszt vesznek több Airbus projektben, KC-390 beszállítók, javítják, karbantartják, uogradelik fél Afrika és Közép - Ázsia régi AV gépeit.

Már most van potenciálisan vevő .24-30 L39-NG gépre. Ebben mi benne se vagyunk.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 142
113
Vagy becsatlakozok egy értelmes pilótaképző programba és a megspórolt pénzen még több C/D-t veszek...
Jaja, aztán meg jön a pingvinezés, ha földön dekkoló kiképzett pilótáid meg mennek majd a légitársaságokhoz Airbus-t repülni. :(
Ha jól emlékszem Majerik nyilatkozta annak idején, hogy neki pl. gyakorlatilag elölről kellett kezdenie a kinti tanfolyamot, mert sajnos nem volt üresedő hely a Gripen beosztásba. Mire meg lett, addigra meg már kifutott az időből.
Gondolj bele, ha fenn tudsz tartani egy kiképző századot, akkor onnan azonnal van tapasztalt, felkészült alapanyagod, ha éppen meggondolja magát ez egyik kiképzett Gripen pilótád. Arról nem is beszélve, hogy a kiképző században már elválik, hogy ki az akit érdemes küldeni kiképzésre. És nem odakint derül ki, hogy akkor az aktuálisan kiküldött 4-5 emberből 0 Gripen-alkalmas ember lesz, vagy mondjuk jobb eresztésből 4.
1 embert kell pótolni. A maradék 4-gyel mit csinálsz?
És hidd el, egy 40-50M-ós Master fenntartása sem az NG szinvonalán lesz!
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD