A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 026
129 799
113
Arra szeretnélek kérni, hogy tartsd már meg a székfoglalódat az M-345-ről!
Nem, nem írtam el. Az M-345 az olaszok friss kiképző gépe. Annyira elavult, hogy épp most fejezték be évekkel az M-346 után.
Dehát miért? Miért, amikor ott van nekik az M-346???
Vajon mi szüksége volt erre az olasz kormánynak??? Persze rögtön meg is rendelték.

Ilyenkor kell szépen elmélyülni, és gondolkozni...
@pöcshuszár Mit mondtam neked a fanboykodásról?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Nem annyira jó az analógia.
Akkor fogjuk meg egyszerű hadigazdaság oldalról!
Szükséged van 3 század Gripenre.
Ehhez szükséged van 70-80 új pilótára. Ehhez pedig mondjuk olyan 6-8 kiképző gépre.
Masterből ez olyan 360M USD körül jönne ki (8 gép). NG-ből meg olyan 110M-ból. A kettő különbsége 250M USD. Az nagyjából 4db Gripen C/D.
Ha fix összeged van a haderőfejlesztésre, és 3 század többfeladatú vadászgépet szeretnél, akkor vagy költséghatékony kiképzőt veszel, vagy 4 géppel kevesebb gépből kell összeraknod a 3 századot. DE ugyan ezt az összeget 4 darab kétüléses Gripen D-re is költhetnéd. És akkor típusazonos gépen történhet a ki- és utóképzés.
Ráadásul a D-vel az EW harcban is részt tudsz venni. A Master-rel viszont nem fogsz tudni normális harcba menni, ahhoz fel kell ám azt is "szerszámozni". És akkor már megint ott vagy, hogy Gripen árat fizetsz egy szerényebb képességű, alapvetően kiképző gépre.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 304
96 573
113
Szerintem sokakat érdekelne. Amennyi pénzt elszórnánk erre a trágya L-39-re abból már vehetnénk valami normális gépet is. Ha már mindenképpen veszünk kiképzőgépet (az egyszázados légierőnek teljesen felesleges) akkor már inkább néhány M-346-t (vagy ha elég a turboprop akkor ST-t) kellene venni, annak harcértéke is lenne és fel lehetne készíteni a leendő pilótákat az olasz képzésre ahol szintén ez a típus lesz. Eddig elég jelentős ellenállás volt a MH részéről, hátha sikerül megakadályozni, hogy vegyenek ebből a székletből.
A helyzet az, hogy az M-346 és az L39-NG nem ugyanarra a feladatra való. Zlin után nyugodtan mehetnek a pilóták L39-re, de M-346-ra nem. Oda még egy köztes gépet, mondjuk Tucano be kellene iktatni.
Jah és eleve az olasz gép alsó hangon két és fél, háromszor annyiba kerül. Most akkor számold ki melsik a költséghatékonyan megoldás.
Ilyenkor jön be a zrínyinek az az aspektusa, hogy néhány tekinetben inkább hadiiparfejlesztési program mint haderőfejlesztési....
Ha jól értem ezt némi keserűséggel írod. Pedig ha felelősen végzik a haderőfejlesztést, akkir az együtt jár hadiioari fejlesztéssel is, hogy örök kárhozatként külföldre lapátoljuk a Honvédség fejlesztési kiadásait.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 026
129 799
113
Akkor fogjuk meg egyszerű hadigazdaság oldalról!
Szükséged van 3 század Gripenre.
Ehhez szükséged van 70-80 új pilótára. Ehhez pedig mondjuk olyan 6-8 kiképző gépre.
Masterből ez olyan 360M USD körül jönne ki (8 gép). NG-ből meg olyan 110M-ból. A kettő különbsége 250M USD. Az nagyjából 4db Gripen C/D.
Ha fix összeged van a haderőfejlesztésre, és 3 század többfeladatú vadászgépet szeretnél, akkor vagy költséghatékony kiképzőt veszel, vagy 4 géppel kevesebb gépből kell összeraknod a 3 századot. DE ugyan ezt az összeget 4 darab kétüléses Gripen D-re is költhetnéd. És akkor típusazonos gépen történhet a ki- és utóképzés.
Ráadásul a D-vel az EW harcban is részt tudsz venni. A Master-rel viszont nem fogsz tudni normális harcba menni, ahhoz fel kell ám azt is "szerszámozni". És akkor már megint ott vagy, hogy Gripen árat fizetsz egy szerényebb képességű, alapvetően kiképző gépre.
Vagy becsatlakozok egy értelmes pilótaképző programba és a megspórolt pénzen még több C/D-t veszek...
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 026
129 799
113
Ha jól értem ezt némi keserűséggel írod. Pedig ha felelősen végzik a haderőfejlesztést, akkir az együtt jár hadiioari fejlesztéssel is, hogy örök kárhozatként külföldre lapátoljuk a Honvédség fejlesztési kiadásait.
Az L-39NG-t abszolút ellenzem és ez az első olyan beszerzés ami ha meg lesz véve hibának tartok a technika oldaláról, főleg mivel továbbra is úgy gondolom, hogy a majdani hazai pilótaképzés kanyarban sem lesz a nemzetközihez képest minőségét tekintve.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 785
32 172
113
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 304
96 573
113
Akkor fogjuk meg egyszerű hadigazdaság oldalról!
Szükséged van 3 század Gripenre.
Ehhez szükséged van 70-80 új pilótára. Ehhez pedig mondjuk olyan 6-8 kiképző gépre.
Masterből ez olyan 360M USD körül jönne ki (8 gép). NG-ből meg olyan 110M-ból. A kettő különbsége 250M USD. Az nagyjából 4db Gripen C/D.
Ha fix összeged van a haderőfejlesztésre, és 3 század többfeladatú vadászgépet szeretnél, akkor vagy költséghatékony kiképzőt veszel, vagy 4 géppel kevesebb gépből kell összeraknod a 3 századot. DE ugyan ezt az összeget 4 darab kétüléses Gripen D-re is költhetnéd. És akkor típusazonos gépen történhet a ki- és utóképzés.
Ráadásul a D-vel az EW harcban is részt tudsz venni. A Master-rel viszont nem fogsz tudni normális harcba menni, ahhoz fel kell ám azt is "szerszámozni". És akkor már megint ott vagy, hogy Gripen árat fizetsz egy szerényebb képességű, alapvetően kiképző gépre.
És azt a szempontot még mellétehetjük, hogy 80%-os magyar AV tulajdon esetén, egy hazai katonai repülőioari beruházás garantált. Nem az AV-tól várom, hanem kooprodukcióban a Saabal és /vagy az Embraerrel. Ez utóbbi a fejlesztő mérnöki iroda budapesti nyitásával az alaohangot megadta.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 304
96 573
113
Az L-39NG-t abszolút ellenzem és ez az első olyan beszerzés ami ha meg lesz véve hibának tartok a technika oldaláról, főleg mivel továbbra is úgy gondolom, hogy a majdani hazai pilótaképzés kanyarban sem lesz a nemzetközihez képest minőségét tekintve.
Egyelőre L39-et nem vettünk csak az AV-be tettük be a lábunk. De egyébként logikusan jön.

A masik, hogy önálló pilótaképzésről a honvedsegi vezetők sem beszéltek. Kaocsolodnának az olasz pilótaképző progihoz.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 026
129 799
113
Egyelőre L39-et nem vettünk csak az AV-be tettük be a lábunk. De egyébként logikusan jön.

A masik, hogy önálló pilótaképzésről a honvedsegi vezetők sem beszéltek. Kaocsolodnának az olasz pilótaképző progihoz.
Akkor minek is az L-39?

Az AV üzlet ha bejön a későbbi együttműködéses teória teljesen rendben van. A típus mint olyan nincs, és az időzítése se. Csak ismétlem magam, a legkisebb gondunk is nagyobb annál, minthogy most vegyünk kiképző gépet...
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 027
5 466
113
A helyzet az, hogy az M-346 és az L39-NG nem ugyanarra a feladatra való. Zlin után nyugodtan mehetnek a pilóták L39-re, de M-346-ra nem. Oda még egy köztes gépet, mondjuk Tucano be kellene iktatni.
Jah és eleve az olasz gép alsó hangon két és fél, háromszor annyiba kerül. Most akkor számold ki melsik a költséghatékonyan megoldás
Csak ST kellene. Az olasz pilótaiskolában lesz M-346. Az ST nagyságrendekkel olcsóbb az L-39-tól. Ha veszünk L-39-t akkor az teljesen politikai döntés lesz figyelmen kívül hagyva a honvédelmi érdekeket. A katonák - nemcsak az itt kommentelő 2 - teljesen egyértelműen ellenzik. Nem véletlenül.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Amúgy meg, ha a tervek bejönnek a céggel és erre sikerül ráépíteni komolyabban akkor azt mondom megéri lenyelni a békát. Csak én örök szkeptikus vagyok és még mindig úgy gondolom, hogy kissebb bajunk is nagyobb annál mint hogy most akarjunk kiképzőgépet venni...
Ez így már egészen más megközelítés.
De ne felejtsd el, hogy most még egyelőre csak a gyár került magyar kézbe.
De mikor kezdjünk el ezen gondolkodni, amikor jövőre vége a kanadai képzésnek? Emellett pedig már az elejétől kezdve gyakorlatilag az NG volt megcélozva. Lásd még a Z2026 színes szagos egyetlen ismertetőjét.
@pöcshuszár Mit mondtam neked a fanboykodásról?
A komoly bajom ezzel, hogy úgy szaroznak dolgokat, hogy közben fogalmuk sincsen róla milyen változások mennek a pilótaképzésben. Lehet, hogy nekem sem volt, de én legalább belefektettem az energiát, és utánamentem a jelenlegi trendeknek.
Franciaország, Spanyolország, Svájc PC-21-gyel fogja a növendékeit képezni. A Svájciak konkrétan a Hawk-okat fogják váltani. Ott a következő lépés az F-35-lesz....
A Svédek konkrétan a Gripen D-t fogják advanced trainerré átpozícionálni. Az E érkezése miatt letárolják a C-ket, de a D-k mind rendszerben maradnak.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 304
96 573
113
Csak én emlékszem rosszul, vagy eddig Maróth G. tényleg látványosan kimaradt az egész Aero üzletből? Ha igen, ennek mi lehet a hátterében?
Maróth a katonai repülőipari tervekről.

A kormánybiztos arról is beszélt, hogy nyílt szándéka a kormánynak, hogy olyan mérnöki, fejlesztési, illetve ipari tudásbázis jöjjön létre Magyarországon, amely a repülőgépiparban nemzetközileg is meghatározó szereplővé teszi hazánkat. Ezért is tárgyalnak számos repülési nagyvállalattal, mint az Airbus, amely alkatrészgyárat hoz létre Gyulán, az Embraer, amely a múlt héten nyitott irodát Budapesten, az Aero Vodochody, melynek megvásárlása most zajlik, a Pipistrel (azóta létre jött a megállapodás) , mellyel még folynak a tárgyalások, illetve a SAAB.
...
Ettől függetlenül a szakember azt mondta, hogy nem teljesen légből kapott ötlet a több vállalat együttműködéséből létrejövő iparági szinergia, első körben ez a szakemberek területén valósulhat meg, hosszabb távon pedig ennél átfogóbb ökoszisztéma is kialakulhat.

Tehát nem 6-8-12 db L39 megvásárlása miatt vettük meg az AV-t!!! Részt akarunk venni a katinai repülök gyártásában, tervezésében, fejlesztésében. Ehhez itthon 0 tudás volt. Az AV-nál van rengeteg év tapasztalat és aktívan fejlesztenek. Reszt vesznek több Airbus projektben, KC-390 beszállítók, javítják, karbantartják, uogradelik fél Afrika és Közép - Ázsia régi AV gépeit.

Már most van potenciálisan vevő .24-30 L39-NG gépre. Ebben mi benne se vagyunk.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Vagy becsatlakozok egy értelmes pilótaképző programba és a megspórolt pénzen még több C/D-t veszek...
Jaja, aztán meg jön a pingvinezés, ha földön dekkoló kiképzett pilótáid meg mennek majd a légitársaságokhoz Airbus-t repülni. :(
Ha jól emlékszem Majerik nyilatkozta annak idején, hogy neki pl. gyakorlatilag elölről kellett kezdenie a kinti tanfolyamot, mert sajnos nem volt üresedő hely a Gripen beosztásba. Mire meg lett, addigra meg már kifutott az időből.
Gondolj bele, ha fenn tudsz tartani egy kiképző századot, akkor onnan azonnal van tapasztalt, felkészült alapanyagod, ha éppen meggondolja magát ez egyik kiképzett Gripen pilótád. Arról nem is beszélve, hogy a kiképző században már elválik, hogy ki az akit érdemes küldeni kiképzésre. És nem odakint derül ki, hogy akkor az aktuálisan kiküldött 4-5 emberből 0 Gripen-alkalmas ember lesz, vagy mondjuk jobb eresztésből 4.
1 embert kell pótolni. A maradék 4-gyel mit csinálsz?
És hidd el, egy 40-50M-ós Master fenntartása sem az NG szinvonalán lesz!
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 304
96 573
113
Csak ST kellene. Az olasz pilótaiskolában lesz M-346. Az ST nagyságrendekkel olcsóbb az L-39-tól. Ha veszünk L-39-t akkor az teljesen politikai döntés lesz figyelmen kívül hagyva a honvédelmi érdekeket. A katonák - nemcsak az itt kommentelő 2 - teljesen egyértelműen ellenzik. Nem véletlenül.
Ha az Embraer hajlandó lenne az AV-vel közösen idehozni az ST gyártást, ámen! :D
De legjobb lett volna hazahozni az afgán Tucanokat, ha már azok is az üzbégeknél pihennek és nemrég mi is arra jártunk.

A szárazföldiek mindig ellenzik a repülővásárlásokat, amig nincs gatya, meg BTR-el kocsikáznak. o_O
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 026
129 799
113
A szárazföldiek mindig ellenzik a repülővásárlásokat, amig nincs gatya, meg BTR-el kocsikáznak
Meg továbbra sem működőképes a ruházati ellátórendszer, a laktanyák jó része még mindig felújításra és infrastruktúra bővítésre szorul, új okatási és kiképzési anyagok tömekelegét kéne beszerezni, gyakorló és lőtereket felújítani és bővíteni, megreformálni a lőkiképzés rendszerét beletolni a megfelelő pénzt a tisztiképzésbe, hogy javuljon a színvonal etc, etc, etc. Ja és az életpálya modell mint olyan továbbra sem létezik

Csak ismételni tudom magam sokadszorra: kisebb gondunk is nagyobb annál, minthogy kiképzőgépet vegyünk.
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
2 027
5 466
113
Maróth a katonai repülőipari tervekről.

A kormánybiztos arról is beszélt, hogy nyílt szándéka a kormánynak, hogy olyan mérnöki, fejlesztési, illetve ipari tudásbázis jöjjön létre Magyarországon, amely a repülőgépiparban nemzetközileg is meghatározó szereplővé teszi hazánkat. Ezért is tárgyalnak számos repülési nagyvállalattal, mint az Airbus, amely alkatrészgyárat hoz létre Gyulán, az Embraer, amely a múlt héten nyitott irodát Budapesten, az Aero Vodochody, melynek megvásárlása most zajlik, a Pipistrel (azóta létre jött a megállapodás) , mellyel még folynak a tárgyalások, illetve a SAAB.
...
Ettől függetlenül a szakember azt mondta, hogy nem teljesen légből kapott ötlet a több vállalat együttműködéséből létrejövő iparági szinergia, első körben ez a szakemberek területén valósulhat meg, hosszabb távon pedig ennél átfogóbb ökoszisztéma is kialakulhat.

Tehát nem 6-8-12 db L39 megvásárlása miatt vettük meg az AV-t!!! Részt akarunk venni a katinai repülök gyártásában, tervezésében, fejlesztésében. Ehhez itthon 0 tudás volt. Az AV-nál van rengeteg év tapasztalat és aktívan fejlesztenek. Reszt vesznek több Airbus projektben, KC-390 beszállítók, javítják, karbantartják, uogradelik fél Afrika és Közép - Ázsia régi AV gépeit.

Már most van potenciálisan vevő .24-30 L39-NG gépre. Ebben mi benne se vagyunk.
Kis szerencsével nem is leszünk. Nagyon optimista (kicsit naív?) jövőt vázoltál fel. Van egy reálisabb is: a cég mint ahogy az előző években is, továbbra is vergődni fog és az egyetlen célja a csőd, felszámolás elkerülése lesz. Egyenlőre nincsen semmilyen terméke. Az L-39NG még évekig nem lesz befejezve. A fejlett országokban eladhatatlan, a szegény országok piacán meg a kínai, orosz konkurrenciával szemben nem lesz esélye. Egy jövőmentes,reménytelen cég. A magyar befektetés csak az elkerülhetetlent hosszabbította meg, ráadásul úgy, hogy a cseh nemzeti büszkeség "önálló repülőgépgyártás" fennmaradásához nekünk a világon semmilyen érdekünk nem fűződik.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 304
96 573
113
Kis szerencsével nem is leszünk. Nagyon optimista (kicsit naív?) jövőt vázoltál fel. Van egy reálisabb is: a cég mint ahogy az előző években is, továbbra is vergődni fog és az egyetlen célja a csőd, felszámolás elkerülése lesz. Egyenlőre nincsen semmilyen terméke. Az L-39NG még évekig nem lesz befejezve. A fejlett országokban eladhatatlan, a szegény országok piacán meg a kínai, orosz konkurrenciával szemben nem lesz esélye. Egy jövőmentes,reménytelen cég. A magyar befektetés csak az elkerülhetetlent hosszabbította meg, ráadásul úgy, hogy a cseh nemzeti büszkeség "önálló repülőgépgyártás" fennmaradásához nekünk a világon semmilyen érdekünk nem fűződik.
Én elfogadom, hogy ez az út is lehetséges jövő, amit te felvázoltál. Ez mondjuk az egyik véglet, amit én írtam a másik. Térjünk rá vissza 2-3 év múlva, akkor már latjuk talán merre indult el a vonat.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
A masik, hogy önálló pilótaképzésről a honvedsegi vezetők sem beszéltek. Kaocsolodnának az olasz pilótaképző progihoz.
Ez nem igaz. A Z terv egyik alap ötlete volt a saját pilóta képzés. Persze az nem volt benne, hogy ezt milyen szintig is akarjuk idehaza intézni. De gondolom nem a Zlin-ekre építették a program egyik alap pillérét. :oops:

És a másik rész:
Olasz pilótaképzés. Király! Csak az a gond, hogy már mindenki arra pályázik. Az NFTC-nek ugye vége. Az ott eltűnt kapacitásokat valahol pótolni kell. Az amerikaiak is kapacitásgondokkal küzdenek. (ott is lehetnek előszűrési gondok)
A franciák kiszervezték részben a képzést privát cégnek.
Most lesz náluk is módszerváltás. A németek már bejelentkeztek az olasz képzésre. Meg ugye az olaszoknak is a saját pilótáikat is ott kell képezni.
Az a vicces, hogy az olasz pilótaképzés alkalmával a NG-nél gyengébb versenytárson, az M-345-tön is fog folyni a képzés. :cool:
 
W

Wilson

Guest
Maróth a katonai repülőipari tervekről.

A kormánybiztos arról is beszélt, hogy nyílt szándéka a kormánynak, hogy olyan mérnöki, fejlesztési, illetve ipari tudásbázis jöjjön létre Magyarországon, amely a repülőgépiparban nemzetközileg is meghatározó szereplővé teszi hazánkat. Ezért is tárgyalnak számos repülési nagyvállalattal, mint az Airbus, amely alkatrészgyárat hoz létre Gyulán, az Embraer, amely a múlt héten nyitott irodát Budapesten, az Aero Vodochody, melynek megvásárlása most zajlik, a Pipistrel (azóta létre jött a megállapodás) , mellyel még folynak a tárgyalások, illetve a SAAB.
...
Ettől függetlenül a szakember azt mondta, hogy nem teljesen légből kapott ötlet a több vállalat együttműködéséből létrejövő iparági szinergia, első körben ez a szakemberek területén valósulhat meg, hosszabb távon pedig ennél átfogóbb ökoszisztéma is kialakulhat.

Tehát nem 6-8-12 db L39 megvásárlása miatt vettük meg az AV-t!!! Részt akarunk venni a katinai repülök gyártásában, tervezésében, fejlesztésében. Ehhez itthon 0 tudás volt. Az AV-nál van rengeteg év tapasztalat és aktívan fejlesztenek. Reszt vesznek több Airbus projektben, KC-390 beszállítók, javítják, karbantartják, uogradelik fél Afrika és Közép - Ázsia régi AV gépeit.

Már most van potenciálisan vevő .24-30 L39-NG gépre. Ebben mi benne se vagyunk.
Ez így teljesen rendben van,csak mi a jövőben se legyünk a potenciális L-39 vásárlók között...
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely