A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 159
12 259
113
Ilyenkor jön be a zrínyinek az az aspektusa, hogy néhány tekinetben inkább hadiiparfejlesztési program mint haderőfejlesztési....
Főleg ha valami értelmeset kihozunk az Aero-ból az hosszútávon jót tesz a gazdaságnak és a későbbi fejlesztéseknek, viszont ha ehhez meg kell venni x db elavult kiképző gépet a normális (de főleg egy értelmes nemzetközi program) helyett akkor az magának a haderőnek szopás. Eddig ezt megúsztuk hálistennek, és csak remélni tudom, hogy továbbra is meg fogjuk.
Erre kéne megszerveznetek egy megelőző kommunikációs csapásmérést.

A tudatlan civil közvéleménynek ugyanis mindent be lehet adni, lazán elhitetik velük, hogy milyen jó ez az NG.
Ilyenkor kell névtelenül nyilatkozni, kiszivárogtatni, stb.
 
  • Vicces
Reactions: krisss
K

kamm

Guest
Hogyha olyan jó árérték arányú mint mondod akkor hogy lehet, hogy még 1 db-ot sem sikerült eladni Európában? Még a saját cseh hadseregre sem sikerült eddig rásózni. Most van róla szó, hogy vesznek 4-6 db-ot (valószínű ez volt az egyik feltétele a magyar befektetésnek értsd a cég megmentésének), gondolhatod, hogy milyen happy lesz vele a cseh légierő.
Talan azert, mert meg nemhogy nem is aruljak, de meg keszen sincs...? :rolleyes:
 

L.O.B

Well-Known Member
2020. július 8.
2 058
7 327
113
Azért egy két hozzáértő itteni forumozót kérdeznék, ez a gyár illetve a benne lévő humán tőke alkalmas lehet a saab és az embraer cégekkel való együttműködésre?
és ha lesznek drónjaink, ki tudja talán lesz "itthoni" hozzáadott érték ami az Areo keretein belül valósul meg..ha már a hadiiparunk egyik alapköveként tekintünk erre a befektetésre.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 489
121 112
113
Erre kéne megszerveznetek egy megelőző kommunikációs csapásmérést.

A tudatlan civil közvéleménynek ugyanis mindent be lehet adni, lazán elhitetik velük, hogy milyen jó ez az NG.
Ilyenkor kell névtelenül nyilatkozni, kiszivárogtatni, stb.
Te ilyenkor mit szívsz? Amikor a határon való áldatlan állapotokról adtak ki infót az indexnek, kemény másfél nap alatt megtalálták a felelőst...
Az újságíró a megfelelő nyomásra egyből kiadta a forrását.

Amúgy meg, ha a tervek bejönnek a céggel és erre sikerül ráépíteni komolyabban akkor azt mondom megéri lenyelni a békát. Csak én örök szkeptikus vagyok és még mindig úgy gondolom, hogy kissebb bajunk is nagyobb annál mint hogy most akarjunk kiképzőgépet venni...
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 888
4 948
113
Vietnám meg más csóró országok veszik...Ghána hangzott el nem rég mint vevő.
Tényleg jó lenne valami potensebb típus, de eléggé úgy tűnik, hogy L-39NG lesz - ettől legfeljebb egy "tavaszi fordulat" mentené meg a légierőnket...
Ghánának meg szó volt talán Szenegálról is, ahol még nem hallottak a légvédelemről ez a típus megfelelő lehet. Ezekben az országokban annyi a követelmény a légierővel szemben, hogy fel tudjon szállni, (jó esetben) le tudjon szállni és le tudjon dobni egy bombát a szomszéd törzsre. Ezeknek a kritériumoknak az L-39NG is megfelel. Vietnam nem azért választotta ezt a típust, mert ez volt a legmegfelelőbb hanem mert a csehek exporthitellel finanszírozták az ügyletet.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
19 227
36 847
113
Ezt most nem értem: a hétvégére mondtak "tavaszi fordulatot" az időjárásban, de ez, hogy "mentené" meg a légierőnket? ;) Amikor nem tolod itt fullba a belpolt, akkor még jókat is tudsz írni.
Pedig objektív tényezek alapján szinte biztosra vehető, hogy ha marad a Fidesz-kormány, akkor az Aerotól fognak gépet venni, hiszen az egyik kijelölt emberüké lett a gyár, így érdekükké vált az üzlet. Pont ugyanezen okból nem fognak az Aerotól gépet venni a légierőnknek ha más lesz kormányon. Ez egyszerű logika - nem belpolitika: nem minősítettem itt egyik oldalt sem. Most nem... :)
 

Azzurro

Well-Known Member
2018. november 25.
1 888
4 948
113
Ez konkretan epuletes hulyeseg.
Nem tudom, hany gepet terveznek ezekbol venni es milyen konfigban, de $10-15M kozotti arban ezekbol 6-8 gepbol sem jonne ki egyetlen Gripen E sem.
Csak éppen szóba sem került a Gripen E. Kiképzőgép vásárlás a téma. Fárasztó ez a 0-24 Saab marketing amit folyamatosan előadsz. Bármi a téma a hozzászólásod Gripen E/F.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 708
46 757
113
Erre kéne megszerveznetek egy megelőző kommunikációs csapásmérést.

A tudatlan civil közvéleménynek ugyanis mindent be lehet adni, lazán elhitetik velük, hogy milyen jó ez az NG.
Ilyenkor kell névtelenül nyilatkozni, kiszivárogtatni, stb.
Arra szeretnélek kérni, hogy tartsd már meg a székfoglalódat az M-345-ről!
Nem, nem írtam el. Az M-345 az olaszok friss kiképző gépe. Annyira elavult, hogy épp most fejezték be évekkel az M-346 után.
Dehát miért? Miért, amikor ott van nekik az M-346???
Vajon mi szüksége volt erre az olasz kormánynak??? Persze rögtön meg is rendelték.

Ilyenkor kell szépen elmélyülni, és gondolkozni...
 
  • Tetszik
Reactions: Vogon

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 489
121 112
113
Arra szeretnélek kérni, hogy tartsd már meg a székfoglalódat az M-345-ről!
Nem, nem írtam el. Az M-345 az olaszok friss kiképző gépe. Annyira elavult, hogy épp most fejezték be évekkel az M-346 után.
Dehát miért? Miért, amikor ott van nekik az M-346???
Vajon mi szüksége volt erre az olasz kormánynak??? Persze rögtön meg is rendelték.

Ilyenkor kell szépen elmélyülni, és gondolkozni...
@pöcshuszár Mit mondtam neked a fanboykodásról?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 708
46 757
113
Nem annyira jó az analógia.
Akkor fogjuk meg egyszerű hadigazdaság oldalról!
Szükséged van 3 század Gripenre.
Ehhez szükséged van 70-80 új pilótára. Ehhez pedig mondjuk olyan 6-8 kiképző gépre.
Masterből ez olyan 360M USD körül jönne ki (8 gép). NG-ből meg olyan 110M-ból. A kettő különbsége 250M USD. Az nagyjából 4db Gripen C/D.
Ha fix összeged van a haderőfejlesztésre, és 3 század többfeladatú vadászgépet szeretnél, akkor vagy költséghatékony kiképzőt veszel, vagy 4 géppel kevesebb gépből kell összeraknod a 3 századot. DE ugyan ezt az összeget 4 darab kétüléses Gripen D-re is költhetnéd. És akkor típusazonos gépen történhet a ki- és utóképzés.
Ráadásul a D-vel az EW harcban is részt tudsz venni. A Master-rel viszont nem fogsz tudni normális harcba menni, ahhoz fel kell ám azt is "szerszámozni". És akkor már megint ott vagy, hogy Gripen árat fizetsz egy szerényebb képességű, alapvetően kiképző gépre.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 089
92 218
113
Szerintem sokakat érdekelne. Amennyi pénzt elszórnánk erre a trágya L-39-re abból már vehetnénk valami normális gépet is. Ha már mindenképpen veszünk kiképzőgépet (az egyszázados légierőnek teljesen felesleges) akkor már inkább néhány M-346-t (vagy ha elég a turboprop akkor ST-t) kellene venni, annak harcértéke is lenne és fel lehetne készíteni a leendő pilótákat az olasz képzésre ahol szintén ez a típus lesz. Eddig elég jelentős ellenállás volt a MH részéről, hátha sikerül megakadályozni, hogy vegyenek ebből a székletből.
A helyzet az, hogy az M-346 és az L39-NG nem ugyanarra a feladatra való. Zlin után nyugodtan mehetnek a pilóták L39-re, de M-346-ra nem. Oda még egy köztes gépet, mondjuk Tucano be kellene iktatni.
Jah és eleve az olasz gép alsó hangon két és fél, háromszor annyiba kerül. Most akkor számold ki melsik a költséghatékonyan megoldás.
Ilyenkor jön be a zrínyinek az az aspektusa, hogy néhány tekinetben inkább hadiiparfejlesztési program mint haderőfejlesztési....
Ha jól értem ezt némi keserűséggel írod. Pedig ha felelősen végzik a haderőfejlesztést, akkir az együtt jár hadiioari fejlesztéssel is, hogy örök kárhozatként külföldre lapátoljuk a Honvédség fejlesztési kiadásait.
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 489
121 112
113
Akkor fogjuk meg egyszerű hadigazdaság oldalról!
Szükséged van 3 század Gripenre.
Ehhez szükséged van 70-80 új pilótára. Ehhez pedig mondjuk olyan 6-8 kiképző gépre.
Masterből ez olyan 360M USD körül jönne ki (8 gép). NG-ből meg olyan 110M-ból. A kettő különbsége 250M USD. Az nagyjából 4db Gripen C/D.
Ha fix összeged van a haderőfejlesztésre, és 3 század többfeladatú vadászgépet szeretnél, akkor vagy költséghatékony kiképzőt veszel, vagy 4 géppel kevesebb gépből kell összeraknod a 3 századot. DE ugyan ezt az összeget 4 darab kétüléses Gripen D-re is költhetnéd. És akkor típusazonos gépen történhet a ki- és utóképzés.
Ráadásul a D-vel az EW harcban is részt tudsz venni. A Master-rel viszont nem fogsz tudni normális harcba menni, ahhoz fel kell ám azt is "szerszámozni". És akkor már megint ott vagy, hogy Gripen árat fizetsz egy szerényebb képességű, alapvetően kiképző gépre.
Vagy becsatlakozok egy értelmes pilótaképző programba és a megspórolt pénzen még több C/D-t veszek...
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 489
121 112
113
Ha jól értem ezt némi keserűséggel írod. Pedig ha felelősen végzik a haderőfejlesztést, akkir az együtt jár hadiioari fejlesztéssel is, hogy örök kárhozatként külföldre lapátoljuk a Honvédség fejlesztési kiadásait.
Az L-39NG-t abszolút ellenzem és ez az első olyan beszerzés ami ha meg lesz véve hibának tartok a technika oldaláról, főleg mivel továbbra is úgy gondolom, hogy a majdani hazai pilótaképzés kanyarban sem lesz a nemzetközihez képest minőségét tekintve.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 217
30 265
113
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 089
92 218
113
Akkor fogjuk meg egyszerű hadigazdaság oldalról!
Szükséged van 3 század Gripenre.
Ehhez szükséged van 70-80 új pilótára. Ehhez pedig mondjuk olyan 6-8 kiképző gépre.
Masterből ez olyan 360M USD körül jönne ki (8 gép). NG-ből meg olyan 110M-ból. A kettő különbsége 250M USD. Az nagyjából 4db Gripen C/D.
Ha fix összeged van a haderőfejlesztésre, és 3 század többfeladatú vadászgépet szeretnél, akkor vagy költséghatékony kiképzőt veszel, vagy 4 géppel kevesebb gépből kell összeraknod a 3 századot. DE ugyan ezt az összeget 4 darab kétüléses Gripen D-re is költhetnéd. És akkor típusazonos gépen történhet a ki- és utóképzés.
Ráadásul a D-vel az EW harcban is részt tudsz venni. A Master-rel viszont nem fogsz tudni normális harcba menni, ahhoz fel kell ám azt is "szerszámozni". És akkor már megint ott vagy, hogy Gripen árat fizetsz egy szerényebb képességű, alapvetően kiképző gépre.
És azt a szempontot még mellétehetjük, hogy 80%-os magyar AV tulajdon esetén, egy hazai katonai repülőioari beruházás garantált. Nem az AV-tól várom, hanem kooprodukcióban a Saabal és /vagy az Embraerrel. Ez utóbbi a fejlesztő mérnöki iroda budapesti nyitásával az alaohangot megadta.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 089
92 218
113
Az L-39NG-t abszolút ellenzem és ez az első olyan beszerzés ami ha meg lesz véve hibának tartok a technika oldaláról, főleg mivel továbbra is úgy gondolom, hogy a majdani hazai pilótaképzés kanyarban sem lesz a nemzetközihez képest minőségét tekintve.
Egyelőre L39-et nem vettünk csak az AV-be tettük be a lábunk. De egyébként logikusan jön.

A masik, hogy önálló pilótaképzésről a honvedsegi vezetők sem beszéltek. Kaocsolodnának az olasz pilótaképző progihoz.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
28 489
121 112
113
Egyelőre L39-et nem vettünk csak az AV-be tettük be a lábunk. De egyébként logikusan jön.

A masik, hogy önálló pilótaképzésről a honvedsegi vezetők sem beszéltek. Kaocsolodnának az olasz pilótaképző progihoz.
Akkor minek is az L-39?

Az AV üzlet ha bejön a későbbi együttműködéses teória teljesen rendben van. A típus mint olyan nincs, és az időzítése se. Csak ismétlem magam, a legkisebb gondunk is nagyobb annál, minthogy most vegyünk kiképző gépet...