A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

tarzaan

Well-Known Member
2014. március 25.
11 639
14 618
113
Mivan?

Legföljebb a CFE-re gondolhatsz, ami alapján a magyar keret 840 darab. Ez kábé egy izmos összfegyvernemi hadsereg fullos zászlóalj, dandár és hadosztálytüzérségekkel!


Arra.

Igen, elég izmos lenne ha kihasználnánk, de inkább komolyabb cuccokkal használjuk ki.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
A négy gép nyolcszor fordulva kb. 140 óra alatt képes hazaszállítani a kontingens anyagait, úgy, hogy az elején két A319 elhozza az állomány kétharmadát (220 fő), míg a végén a maradék személyi állomány 12,5 tonna (gépenként) raklapra rakott anyag mellet ülve jön haza a gépeken. Az átlagos rakomány súly 19,3 tonna gépenként. A repült kilométerek száma több, mint 260 000 km. A hatótáv miatt közbülső repülőtér igénybevétele szükséges valahol félúton (Légi utántöltés elvileg lehetséges, de az MH önerőből nem megy).
A művelet végrehajtáskor az utolsó katona az összehugyozott, teleszart és szétvert Toyota Landcruiserek kifutópályára folyatott üzemanyagát a levegőből ledobott kézigránáttal felgyújtja és az égő üzemanyag azt a feliratot formázza:
Nekiálltam a C-130J nek is de nagyon elment tőle a kedvem, mert nagyon alacsony a raktér (2,74 m). Szinte biztos, hogy MH teherautó nem fér be, vagy csak kerék nélkül. Egyszerűen nem értem, de nem tudom elképzelni, hogy lehet vele ilyen eszközöket szállítani.
Én azért nem igazán értem ezt a számolgatást mert én alapvetően másként közelítem meg ez a légi szállítási kérdést.
Én az alábbi módon számolnám a légi szállítási szükségletünket.

Tételezzük fel hogy:
- van egy tőlünk mondjuk 4000 km távolságban lévő misszió. Békefenntartó illetve asszimetrikus COIN feladatok vannak.
- szokás szerint nem mi vagyunk az előörs, nem mi vagyunk a "szállás csinálók". Már kint van több ország és van üzemelő repülőtér.
- a magyar kontingens létszáma valahol 100-200 fő között mozog (legyen mondjuk 150 fő). A magyar tábornak van szárazföldi összeköttetése a központi reptérrel.

Logisztikai feladat: Kitelepülés, Ellátás, Hazatelepülés
- Kitelepülés: amit lehet hajón konténerben a legközelebbi kikötőig, onnan szárazföldi úton konténer szállítóval vagy a járművek traileren
repülőn legfeljebb a fegyverzeti anyagot vinném illetve a magyar tábort berendező csapatot és az ő közvetlen felszerelésüket. Járművekből legfeljebb könnyű terepjáró járműveket reptetném. Járművekből max. egy tucat teherautó, egy tucat MRAP és max egy tucat Merci. Semmi tank, meg + 30 tonnás IFV, stb..
a lényeg hogy nem kell sietni semmivel, majd ha kiértek a konténerek meg a járművek akkor az első váltás aki berendezi a tábort szépen kirepül és elrendezi a dolgokat​
- Ellátás: a kint lévő misszió embereit cserélni kell rendszeresen, plusz a szabadságosok, betegek, elöljárók látogatása - ez egy bizonyos utasforgalmat jelent, de
hetente, max. kéthetente kell egy járat.
A kint lévő embereknek kell kaja, váltás ruha, üzemanyag, egyéb felszerelések (a WC-papírtól kezdve az fogkeféig minden..) meg néha lőszer. Ezt le het fordítani kg/fő/nap mutató számra és ezt rendszeresen ki kell vinni a csapatnak. Ez a kg/fő/nap szerintem valahol 20 - 40 kg/fő/nap között van (legyen 30, de ha valaki tud pontosabb számot szívesen veszem). Mindenesetre szerintem egy 150 fős csapatnak heti 30 tonna ellátmányra szükséges lehet.
Ez járatonként 15 tonna terheléssel számolva két kanyart jelet hetente. Tök mindegy hogy a gép mennyi idő alatt ér ki...a lényeg hogy az áru le legyen szállítva. Az hogy hány közbenső tankolási leszállásra van szükség megint csak az aktuális körülmények határozzák meg, de alapvetően nem kulcskérédés.
Fontos, hogy a váltások nem tehergéppel repülnek! Ott vannak az A319-ek. Tessék rájuk venni MAWS-t meg DIRCM-et és a katonák repüljenek párnás gépen.​
- Hazatelepülés: szerintem egy ilyen misszióból járműveken és a fegyvereken - nomeg a katonákon - kívül minimális mennyiségű cuccot érdemes csak hazahozni.
Sátrak, konténerek, ágyak, hűtők, stb...maradnak ott a francba. A járművek traileren a legközelebbi kikötőig utaznak, onnan haza hajón. Ami még kell azok mennek konténerbe és a járművekkel együtt közúton a kikötőig, majd hajón haza.
Haza teherszállító repülő legfeljebb csak a fegyverek és a lőszerek jönnek, esetleg a könnyű terepjárók.​
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
Én azért nem igazán értem ezt a számolgatást mert én alapvetően másként közelítem meg ez a légi szállítási kérdést.
Én az alábbi módon számolnám a légi szállítási szükségletünket.

Tételezzük fel hogy:
- van egy tőlünk mondjuk 4000 km távolságban lévő misszió. Békefenntartó illetve asszimetrikus COIN feladatok vannak.
- szokás szerint nem mi vagyunk az előörs, nem mi vagyunk a "szállás csinálók". Már kint van több ország és van üzemelő repülőtér.
- a magyar kontingens létszáma valahol 100-200 fő között mozog (legyen mondjuk 150 fő). A magyar tábornak van szárazföldi összeköttetése a központi reptérrel.

Logisztikai feladat: Kitelepülés, Ellátás, Hazatelepülés
- Kitelepülés: amit lehet hajón konténerben a legközelebbi kikötőig, onnan szárazföldi úton konténer szállítóval vagy a járművek traileren
repülőn legfeljebb a fegyverzeti anyagot vinném illetve a magyar tábort berendező csapatot és az ő közvetlen felszerelésüket. Járművekből legfeljebb könnyű terepjáró járműveket reptetném. Járművekből max. egy tucat teherautó, egy tucat MRAP és max egy tucat Merci. Semmi tank, meg + 30 tonnás IFV, stb..
a lényeg hogy nem kell sietni semmivel, majd ha kiértek a konténerek meg a járművek akkor az első váltás aki berendezi a tábort szépen kirepül és elrendezi a dolgokat​
- Ellátás: a kint lévő misszió embereit cserélni kell rendszeresen, plusz a szabadságosok, betegek, elöljárók látogatása - ez egy bizonyos utasforgalmat jelent, de
hetente, max. kéthetente kell egy járat.
A kint lévő embereknek kell kaja, váltás ruha, üzemanyag, egyéb felszerelések (a WC-papírtól kezdve az fogkeféig minden..) meg néha lőszer. Ezt le het fordítani kg/fő/nap mutató számra és ezt rendszeresen ki kell vinni a csapatnak. Ez a kg/fő/nap szerintem valahol 20 - 40 kg/fő/nap között van (legyen 30, de ha valaki tud pontosabb számot szívesen veszem). Mindenesetre szerintem egy 150 fős csapatnak heti 30 tonna ellátmányra szükséges lehet.
Ez járatonként 15 tonna terheléssel számolva két kanyart jelet hetente. Tök mindegy hogy a gép mennyi idő alatt ér ki...a lényeg hogy az áru le legyen szállítva. Az hogy hány közbenső tankolási leszállásra van szükség megint csak az aktuális körülmények határozzák meg, de alapvetően nem kulcskérédés.
Fontos, hogy a váltások nem tehergéppel repülnek! Ott vannak az A319-ek. Tessék rájuk venni MAWS-t meg DIRCM-et és a katonák repüljenek párnás gépen.​
- Hazatelepülés: szerintem egy ilyen misszióból járműveken és a fegyvereken - nomeg a katonákon - kívül minimális mennyiségű cuccot érdemes csak hazahozni.
Sátrak, konténerek, ágyak, hűtők, stb...maradnak ott a francba. A járművek traileren a legközelebbi kikötőig utaznak, onnan haza hajón. Ami még kell azok mennek konténerbe és a járművekkel együtt közúton a kikötőig, majd hajón haza.
Haza teherszállító repülő legfeljebb csak a fegyverek és a lőszerek jönnek, esetleg a könnyű terepjárók.​

Iszom szavaid, teljesen egyetértek veled, illetve csak apró megjegyzéseim vannak, az afgán tapasztalatok alapján.
Először is a heti 30 tonna utánpótlás nekem pöttyet soknak tűnik, mert üzemanyag általában van a szövetségesek logisztikájától, a lőszerfogyás minimális, jobbára kiképzési, a kaja, mosatás szintén a szövetséges vagy helyi erőforrásokból van. Némi alkatrész vagy járművek cseréje lehet nagyobb falat. Ha mégis heti 30 tonna kiszállítási igény jelentkezne akkor az A400M is majdnem kevés lenne, mert az egy gépnek biztos folyamatos feladat, egy karbantartáson van egy meg kiképzési repüléseket és minden mást csinál itthon.
Másik, hogy az én példám egy vészhelyzeti terv, ami a felső vezetés által meghatározott követelmények (elvi) teljesíthetőségét mutatja. Arra, jó, hogy azt mondhassuk vészhelyzetben mindenkit és a drágább eszközeinket magunk erejéből haza tudjuk hozni.
Harmadrészt az afgán tapasztalat az, hogy a nehéz cuccainkat Ruszlánnal vittük hoztuk, mert elsősorban biztonságosabb, mint isztánokban kavarni vele, másrészt 4000 km légvonalban az terepen, tengeren 9-10 000 is lehet, annak a szállítási költsége sem biztos, hogy rentábilis. Pl Kínából is minden szar repülővel jön, ha rendelsz valamit. Én sem értem, de valószínűleg kiszámolják az okosok, hogy mit éri meg hajón, vasúton és mit repülőn szállítani.
Ez utóbbihoz kapcsolódik még, hogy a magyar államnak sokkal nehezebb a hajón/vasúton szállított eszközöket "önerőből" biztosítottnak beállítani, hacsak nem veszünk tengeri hajókat, ázsiai vasútvonalakat. Fura, de a légiszállítás fajlagos költsége összemérhető az egyéb szállítási módokkal, különösen Ázsia kietlen vidékein, több ezer kilométeres távolságon. Én 10 éve valami 8 EUR/kg-ra emlékeztem, ami egy 14,5 tonnás BTR-nél egyébként az ára, de mi még a selejt gumit is ennyiért hoztuk haza.
Az A319 feladattal is teljesen egyetértek én is rühelltem sötét teherszállítókban fetrengeni órákig, sokkal jobb a turista osztályú ülés és fényviszonyok. De azért nem biztos, hogy lesz DIRCM és más finomság.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 461
46 362
113
Jól értem?
Kivinnél:
Járművekből max. egy tucat teherautó, egy tucat MRAP és max egy tucat Merci.
-t, majd egy esetleges sürgős kivonás alkalmával mindezt otthagyod, mert a meg nem nevezett C-130-as, aminek igazolására ezt az egészet gyártottad nem tudna velük mit kezdeni?
Papír, ceruza! Kezdd el összeszámolni, hogy hány 10M USD-t írtál le egyetlen "tollvonással".
Mert ugye manapság simán előfordult 2 alkalommal is, hogy felmerült egy gyors kivonás lehetősége. (Az iráni rakétacsapásokkor, valamint a koronavírus helyzetből kifolyólag)
Ha a járműveket eljuttatod a legközelebbi kikötőbe, akkor azok ott is fognak maradni! Kivonások alkalmával nincsen senkinek szabad kapacitása.
A múltkor berakott tanulmányban le volt írva, hogy óriási szerencsénk volt, amikor legutóbb sikerült hazahozni a technikát az angol hajókon teljesen véletlenül felszabadul helyen, mert általában a tengeri szállítási kapacitások is szűkösek. Vagy te tudsz olyan magyar tengeri hajóról, ami pik-pak rendelkezésre áll?

Semmi tank, meg + 30 tonnás IFV, stb..
Nézd, mutatok egy Mali - és úgy általában a Szub-Szaharai - régióban közkedvelt népszokást:
1246825_original.jpg


A játék neve rajtaütés! A fenti esetben nem halt meg francia katona, de akkor most gondolj bele, hogy mi lett volna az eredmény az általad említett
Járművekből max. egy tucat teherautó, egy tucat MRAP és max egy tucat Merci.
-ben?

Sajnos már egy asszimetrikus háború is igényli a jól páncélozott 8x8-at. Nem tankot írok, meg láncos IFV-t, habár a dánok pl. simán kivitték a CV-90-eseiket. ;)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 036
113
Jól értem?
Kivinnél:
-t, majd egy esetleges sürgős kivonás alkalmával mindezt otthagyod, mert a meg nem nevezett C-130-as, aminek igazolására ezt az egészet gyártottad nem tudna velük mit kezdeni?
Papír, ceruza! Kezdd el összeszámolni, hogy hány 10M USD-t írtál le egyetlen "tollvonással".
Mert ugye manapság simán előfordult 2 alkalommal is, hogy felmerült egy gyors kivonás lehetősége. (Az iráni rakétacsapásokkor, valamint a koronavírus helyzetből kifolyólag)
Ha a járműveket ha eljuttatod a legközelebbi kikötőbe, akkor azok ott is fognak maradni! Kivonások alkalmával nincsen senkinek szabad kapacitása.
A múltkor berakott tanulmányban le volt írva, hogy óriási szerencsénk volt, amikor legutóbb sikerült hazahozni a technikát az angol hajókon teljesen véletlenül felszabadul helyen, mert általában a tengeri szállítási kapacitások is szűkösek. Vagy te tudsz olyan magyar tengeri hajóról, ami pik-pak rendelkezésre áll?


Nézd, mutatok egy Mali - és úgy általában a Szub-Szaharai - régióban közkedvelt népszokást:
1246825_original.jpg


A játék neve rajtaütés! A fenti esetben nem halt meg francia katona, de akkor most gondolj bele, hogy mi lett volna az eredmény az általad említett
-ben?

Sajnos már egy asszimetrikus háború is igényli a jól páncélozott 8x8-at. Nem tankot írok, meg láncos IFV-t, habár a dánok pl. simán kivitték a CV-90-eseiket. ;)

Igazából leséllás a neve ;) .
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
38 129
73 654
113
Az A319 feladattal is teljesen egyetértek én is rühelltem sötét teherszállítókban fetrengeni órákig, sokkal jobb a turista osztályú ülés és fényviszonyok. De azért nem biztos, hogy lesz DIRCM és más finomság.

Nagyon néztem a múltkor, amikor a belgák hozták el a magyarokat Maliból az egyetlen A321-esükkel, hogy azon van-e, de azon se volt semmilyen önvédelmi berendezés. Mennyire gyakori hogy utasszállító gépeken van ilyen? Elkezdtem keresni, de nem sok olyen gépet találtam, ami nem kimondottan kormánygép. Persze ettől még nagyon hasznos lenne, ha lenne a magyar gépeken.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül
T

Törölt tag 1586

Guest
Iszom szavaid, teljesen egyetértek veled, illetve csak apró megjegyzéseim vannak, az afgán tapasztalatok alapján.
Először is a heti 30 tonna utánpótlás nekem pöttyet soknak tűnik, mert üzemanyag általában van a szövetségesek logisztikájától, a lőszerfogyás minimális, jobbára kiképzési, a kaja, mosatás szintén a szövetséges vagy helyi erőforrásokból van. Némi alkatrész vagy járművek cseréje lehet nagyobb falat. Ha mégis heti 30 tonna kiszállítási igény jelentkezne akkor az A400M is majdnem kevés lenne, mert az egy gépnek biztos folyamatos feladat, egy karbantartáson van egy meg kiképzési repüléseket és minden mást csinál itthon.
Másik, hogy az én példám egy vészhelyzeti terv, ami a felső vezetés által meghatározott követelmények (elvi) teljesíthetőségét mutatja. Arra, jó, hogy azt mondhassuk vészhelyzetben mindenkit és a drágább eszközeinket magunk erejéből haza tudjuk hozni.
Harmadrészt az afgán tapasztalat az, hogy a nehéz cuccainkat Ruszlánnal vittük hoztuk, mert elsősorban biztonságosabb, mint isztánokban kavarni vele, másrészt 4000 km légvonalban az terepen, tengeren 9-10 000 is lehet, annak a szállítási költsége sem biztos, hogy rentábilis. Pl Kínából is minden szar repülővel jön, ha rendelsz valamit. Én sem értem, de valószínűleg kiszámolják az okosok, hogy mit éri meg hajón, vasúton és mit repülőn szállítani.
Ez utóbbihoz kapcsolódik még, hogy a magyar államnak sokkal nehezebb a hajón/vasúton szállított eszközöket "önerőből" biztosítottnak beállítani, hacsak nem veszünk tengeri hajókat, ázsiai vasútvonalakat. Fura, de a légiszállítás fajlagos költsége összemérhető az egyéb szállítási módokkal, különösen Ázsia kietlen vidékein, több ezer kilométeres távolságon. Én 10 éve valami 8 EUR/kg-ra emlékeztem, ami egy 14,5 tonnás BTR-nél egyébként az ára, de mi még a selejt gumit is ennyiért hoztuk haza.
Az A319 feladattal is teljesen egyetértek én is rühelltem sötét teherszállítókban fetrengeni órákig, sokkal jobb a turista osztályú ülés és fényviszonyok. De azért nem biztos, hogy lesz DIRCM és más finomság.
- Heti utánpótlás mennyisége: lehet hogy sok a heti 30 tonna...az biztos hogy 150 katona napi 6000 kalóriája nem kevés tömeg. Az is biztos hogy rengeteg minden függ a helyi körülményektől. Egy afrikai / szaharai misszió esetén pl. tuti hogy a vízellátás és tisztítás lenne a kritikus pont.
- Járművek karbantartása: szerencsére az ritka hogy teljes járművet kelljen cserélni. Inkább csak fődarabokat meg alkatrészeket kell utaztatni, azokból is csak a sürgős tételeket. Egy alap pótalkatrész, gumiköpeny alkatrész bázist már az elején ki kell vinni konténerben.
- Vészhelyzeti terv: a vészhelyzetnek vannak fokozatai. Egy azonnali kiürítést igénylő vészhelyzet esetén szerintem mindenki le fogja sz@rni hogy ott maradnak e járművek vagy sem... Ilyenkor szerintem spuri a legközelebbi alkalmas reptérig vagy leszálló helyig aztán tűz haza...Az utolsó majd bedob egy benzines palackot a járművekbe, aztán viszlát.
Minden más esetben a vészhelyzet fokának megfelelően szépen meg lehet szervezni hogy mi jön, mi marad.
- Ruszlán...abszolút egyetértek. Ha olyan ambícióink vannak amihez Ruszlán vagy C-17 kell, nosza rajta...arra a pár (tucat) fuvarra béreljünk nagy gépet vagy használjuk ki a pápai gépekben meglévő időnket. A korábbi cégemnél mi is Ruszlánnal reptettük a buszokat amerikába mikor elkéstünk a határidővel és hajóval már nem ért volna időben oda a cucc az Altonai tesztpályára.
- Tengeri szállítás: az "önerőből biztosított" alatt nem igazán értem mit értesz? Katonai kíséret a szállítmány mellé?
- A319: egy tisztességes katonai csapatszállítóra ha műveleti terület közelébe akarják engedni muszály lesz beszerezni olyan önvédelmi rendszert ami a MANPAD-ok ellen véd.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
47 357
77 036
113
- Heti utánpótlás mennyisége: lehet hogy sok a heti 30 tonna...az biztos hogy 150 katona napi 6000 kalóriája nem kevés tömeg. Az is biztos hogy rengeteg minden függ a helyi körülményektől. Egy afrikai / szaharai misszió esetén pl. tuti hogy a vízellátás és tisztítás lenne a kritikus pont.
- Járművek karbantartása: szerencsére az ritka hogy teljes járművet kelljen cserélni. Inkább csak fődarabokat meg alkatrészeket kell utaztatni, azokból is csak a sürgős tételeket. Egy alap pótalkatrész, gumiköpeny alkatrész bázist már az elején ki kell vinni konténerben.
- Vészhelyzeti terv: a vészhelyzetnek vannak fokozatai. Egy azonnali kiürítést igénylő vészhelyzet esetén szerintem mindenki le fogja sz@rni hogy ott maradnak e járművek vagy sem... Ilyenkor szerintem spuri a legközelebbi alkalmas reptérig vagy leszálló helyig aztán tűz haza...Az utolsó majd bedob egy benzines palackot a járművekbe, aztán viszlát.
Minden más esetben a vészhelyzet fokának megfelelően szépen meg lehet szervezni hogy mi jön, mi marad.
- Ruszlán...abszolút egyetértek. Ha olyan ambícióink vannak amihez Ruszlán vagy C-17 kell, nosza rajta...arra a pár (tucat) fuvarra béreljünk nagy gépet vagy használjuk ki a pápai gépekben meglévő időnket. A korábbi cégemnél mi is Ruszlánnal reptettük a buszokat amerikába mikor elkéstünk a határidővel és hajóval már nem ért volna időben oda a cucc az Altonai tesztpályára.
- Tengeri szállítás: az "önerőből biztosított" alatt nem igazán értem mit értesz? Katonai kíséret a szállítmány mellé?
- A319: egy tisztességes katonai csapatszállítóra ha műveleti terület közelébe akarják engedni muszály lesz beszerezni olyan önvédelmi rendszert ami a MANPAD-ok ellen véd.

Egy állandó bázison megoldott a víz.
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 484
18 395
113
- Heti utánpótlás mennyisége: lehet hogy sok a heti 30 tonna...az biztos hogy 150 katona napi 6000 kalóriája nem kevés tömeg. Az is biztos hogy rengeteg minden függ a helyi körülményektől. Egy afrikai / szaharai misszió esetén pl. tuti hogy a vízellátás és tisztítás lenne a kritikus pont.
- Járművek karbantartása: szerencsére az ritka hogy teljes járművet kelljen cserélni. Inkább csak fődarabokat meg alkatrészeket kell utaztatni, azokból is csak a sürgős tételeket. Egy alap pótalkatrész, gumiköpeny alkatrész bázist már az elején ki kell vinni konténerben.
- Vészhelyzeti terv: a vészhelyzetnek vannak fokozatai. Egy azonnali kiürítést igénylő vészhelyzet esetén szerintem mindenki le fogja sz@rni hogy ott maradnak e járművek vagy sem... Ilyenkor szerintem spuri a legközelebbi alkalmas reptérig vagy leszálló helyig aztán tűz haza...Az utolsó majd bedob egy benzines palackot a járművekbe, aztán viszlát.
Minden más esetben a vészhelyzet fokának megfelelően szépen meg lehet szervezni hogy mi jön, mi marad.
- Ruszlán...abszolút egyetértek. Ha olyan ambícióink vannak amihez Ruszlán vagy C-17 kell, nosza rajta...arra a pár (tucat) fuvarra béreljünk nagy gépet vagy használjuk ki a pápai gépekben meglévő időnket. A korábbi cégemnél mi is Ruszlánnal reptettük a buszokat amerikába mikor elkéstünk a határidővel és hajóval már nem ért volna időben oda a cucc az Altonai tesztpályára.
- Tengeri szállítás: az "önerőből biztosított" alatt nem igazán értem mit értesz? Katonai kíséret a szállítmány mellé?
- A319: egy tisztességes katonai csapatszállítóra ha műveleti terület közelébe akarják engedni muszály lesz beszerezni olyan önvédelmi rendszert ami a MANPAD-ok ellen véd.
Az alkatrész, fődarab szállítás azt feltételezi, hogy van műhely, szerszám, szakember aki beépíti. Azt is ki kell vinni, tehát a helyzet hasonló.
A vészhelyzeti terv nem lehet egy oldalas, hogy mindenki szaladjon és kapjon el egy gépet hazafele. Azt, hogy mit fognak ott hagyni a terv alapján az aktuális parancsnok el fogja dönteni a helyzet függvényében. A többszáz milliós járművek, fegyverek elvesztése indokolható, de az is lehet, hogy még van annyi idő, hogy berakják és hazahozzák. Ehhez azért kell egy elgondolás, ami megmutatja, hogy van-e esély egyáltalán hazahozni, vagy mennyi időbe kerül. Így tudnak számolni, mikor és mivel kezdjék a pakolást. Ha mindenki egy fogkefével gumisaruban jön haza egy román Herculesen az is terv, csak nem ez a politikai cél. Én így tudom :). Vagy remélem.
A tengeri hajóknak is van kapacitása, a nagyok ott is kiszorítják a kicsiket. A vasút ugyan ez. Kettedik világbajnokság, Don-kanyar, német pajtások.
 
K

kamm

Guest
Ide rakom. Kis elemzés, hova is repülnek, használják, a katonai szállítókat.

https://wagnerpeter.blogspot.com/20...IwAR3Dtg3VS6WQEytp5i9bcDiIhDpS45n_b8oiT4Q7RH1

Jo link, koszi - jol gondolkodik:

"Ma, talán már kétszeres vagy háromszoros védelmi költségvetés mellett ezeknek az utaknak a száma jóval több lehet, és nem azt mondom, hogy mindig, de sokszor hatékonyabb, gyorsabb megoldás saját géppel menni, mint kereskedelmivel. Nem olcsóbb, és ez nem is lehet az uralkodó szempont egy katonai szervezet szempontjából."
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 063
26 623
113
A fordított ozmózisos vítisztító rendszerek révén mindenhol, ahol valami víztartalmú dolog folyik.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az alkatrész, fődarab szállítás azt feltételezi, hogy van műhely, szerszám, szakember aki beépíti. Azt is ki kell vinni, tehát a helyzet hasonló.
A vészhelyzeti terv nem lehet egy oldalas, hogy mindenki szaladjon és kapjon el egy gépet hazafele. Azt, hogy mit fognak ott hagyni a terv alapján az aktuális parancsnok el fogja dönteni a helyzet függvényében. A többszáz milliós járművek, fegyverek elvesztése indokolható, de az is lehet, hogy még van annyi idő, hogy berakják és hazahozzák. Ehhez azért kell egy elgondolás, ami megmutatja, hogy van-e esély egyáltalán hazahozni, vagy mennyi időbe kerül. Így tudnak számolni, mikor és mivel kezdjék a pakolást. Ha mindenki egy fogkefével gumisaruban jön haza egy román Herculesen az is terv, csak nem ez a politikai cél. Én így tudom :). Vagy remélem.
A tengeri hajóknak is van kapacitása, a nagyok ott is kiszorítják a kicsiket. A vasút ugyan ez. Kettedik világbajnokság, Don-kanyar, német pajtások.
Alkatrész, fődarab, szakember: igen Ezekre is szükség van Egy tábori javítóműhely az kell. Ez nálam néhány konténer az anyagoknak és a szerszámoknak meg legalább egy műszaki mentő / vontató jármű. Aztán lehet nézegetni hogy a magyar Rábák vagy a francia járművek bírják jobban a strapát meg a homokot...
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 289
13 716
113
Engem megmozgatott, csak ennyi időm, per pillanat nincs, hogy ezt lemodellezzem. Meg most éppen más irányba keresgélek... :)
Hja meg nem is vagyok hozzáértő. De ezt már tudjátok... :rolleyes::p:D

Ha már itt vagyunk, lehet, hogy hamarabb meglesz valakinek séróból a dolog:
A Boxer topicban felmerült a Cockerill tornyos 8x8-ak opciója, a könnyű tankok témakörével vegyítve. Nekem eszembe jutott egy másik alternatíva is, ami a "tűztámogató" elnevezést kitágítja. Ugye ott felmerült, hogy nem igazán hatékony a 105-ös űrméret modern környezetben. Ugyebár ezek huzagolt 105-öst hordoznak.
Azt tudom már, hogy a tüzérségi (howitzer) 105mm-es lövedék/lőszer (2 részes) nem egyezik meg a tankágyúba való lőszerrel (ott egybeépített), azonban azt nem tudom, hogy a HE lövedékben lévő töltet hatásossága milyen arányban van a tüzérségi lőszerével.
Mert az az érdekes, hogy a Cockerill torony meglepően nagy csőemelkedésre képes. Konkrétan 42 fokra. Azt gondolom, hogy ez már egy indirekt tűztámogatásra is alkalmas lehet, habár a promó anyagaiban az szerepel, hogy ez elsősorban a városi környezet miatt van így.
Az is igaz ugye, hogy a harckocsi lövegek csöve nem olyan sorozat terhelésre van kitalálva, mint a egy dedikált tüzérségi eszköz, azonban ez az opció egy tényleg all-around tűztámogató eszközt eredményezhet. Én mindenképpen a Leo zászlóaljat preferálnám mindkét gépesített dandárba, de ebbe
Mert ugye egy 105-ös AT löveg overkill a hk. alatt mindenre. De a csőből indítható LAHAT a hk. ellen is bevethetővé teszi (top attack 800mm, ahogy olvastam). Ha ezen túl a nagy csőemelkedés miatt még HE lőszerrel indirekt tűztámogatásra is alkalmas, akkor gyakorlatilag a gyalogság teljes értékű támogatója lehet. (tűztámogató századokban keverve aknavetős eszközökkel)
Itt az a kérdés, hogy bár én ezt fejben szépen összeraktam, de nem tudom, hogy mennyire működő fegyverrendszer lehet ez. Mert egy 105-ös lőszereinek egyszerűbb a logisztikája, valamint a desszanttér elég bő helyet biztosít nagyobb mennyiségű lőszer eltárolására is, még nagyobb lőszertípus választékban is.
Azért ide teszem, és nem a Boxer topicba folytatom, mert ez a MH szempontjából is releváns lehet.
Én azt gondolom, továbbra sem biztos, hogy el kellene vetni a 105-ös űrméretű eszközöket. Az az elméletem, hogy a területvédelmi tartalékos ezredek kaphatnának majd olcsón beszerezhető, fenntartható, logisztikázható (idősek és nők is könnyebben kezelhetik a 105-ös lőszert) ütegeket. És nem utolsó sorban könnyen kiképezhető rá a személyzet. Ráadásul egy digitalizált Giat LG1 MKIII tök alkalmas lenne erre a feladatra. Még a komoly lőelemszámítások is megspórolhatóak vele.
De ennek akkor van elsősorban létjogosultsága, ha a 105-ös űrméretet nem csak egyfajta eszköz használja. Még akkor is, ha a lőszer nem egyezik a tüzérségi és a harckocsi ágyúban. Ha a gyártó (erősen a Hirtenbergerre gondolok) képes ugyan azon a gépsoron - minimális átalakítással - mindkét típust gyártani, akkor a nagy tételű megrendelésekkel olcsón lehet tartani a lőszer beszerzését.
Nem tudom például, hogy a harckocsi és a tüzérségi lőszer lövedék része lehet-e azonos.
Kb. 5 éve volt hír egy elég fura kínai ágyúról. Ahogy megjelentek róla a képek azonnal törölték is őket.
https://htka.hu/2015/06/11/uj-kinai-125-millimeteres-agyu/
Aztán mintha megjelent volna valami hasonló ágyú az ZBL-09 páncéloson is. Nos hálózat alapú hadviselés esetében, mikor a célpontok koordinátáis azonnal megosszák egymás közt, lehet, hogy érdemes elgondollkodni egy ilyen ágyún is.
Nem csak neked juthatott ez eszedbe.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 063
26 623
113
De azért az tisztán látszik, hogy jóval több helyet szabadítanak fel, mint ami 44 Leonak és pár Leguannak, meg Wiesentnek kell.
A kiszolgáló járművek is jönnek, már volt róluk szó!
Ez lett az eredmény:

Kampfpanzer: 44db Leopard 2A7+
Panzerhaubitzen: 24db Pzh2000
Pionierpanzer és Bergepanzer: 5db Bpz Wisent 2
Brückenlegepanzer: 3db PzSBr Leguan
Fahrschulpanzer: néhány FSchPz Leopard 2
Gyakorló és kiképzőharckocsi: 14db Leopard 2A4

LKW: 20-40db MAN TGS teherautó
Gelaendefahrzeuge és Gelaendewagen: 20-30db Mercedes G250
Anhaenger - und Teil für Kampfpanzer: legalább 10db MAN HX81 harckocsitréler
Gepanzierte Fahrzeuge: 10-20db Mercedes Wolf
Landfahrzeuge: néhány MAN HX32 műszaki vontató-mentő jármű
+a török járművek. A dandár majd teljes járműparkja megújul a fegyverzettel együtt.