A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

tindalos

Well-Known Member
2011. október 8.
1 650
5 706
113
Ezen imádkozom, mióta hallani erről a gépről.

Mielőtt ide költöztek a Griffek már volt szó 6 darabról. Meglátjuk...
Egyébként meg a szlovákoknak még értelmetlenebb lenne,viszont ha ide járnának "vezetni tanulni"... Jut eszembe,nekik szóba jöhetnek a Zlinjeink?
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 528
132 380
113
Mielőtt ide költöztek a Griffek már volt szó 6 darabról. Meglátjuk...
Egyébként meg a szlovákoknak még értelmetlenebb lenne,viszont ha ide járnának "vezetni tanulni"... Jut eszembe,nekik szóba jöhetnek a Zlinjeink?
Még 2016-ban volt szó közös pilótképzéssel köztünk, a csehek meg a szlovákok közt gripenre kihegyezve, csak a szlovákok bebújtak az amcsik seggébe az F16-al és ez sírba tette az egészet, lehetésges, hogy ez annak a felmelegítése esetleg még a horvátokat beédesgetve.
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and tindalos

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 617
97 839
113
Még 2016-ban volt szó közös pilótképzéssel köztünk, a csehek meg a szlovákok közt gripenre kihegyezve, csak a szlovákok bebújtak az amcsik seggébe az F16-al és ez sírba tette az egészet, lehetésges, hogy ez annak a felmelegítése esetleg még a horvátokat beédesgetve.
Az új szlovák kormány már kért ajánlatot az Aerotól. Igyekszik részben kitáncolnia horrordrága amcsi képzési szerződésből.
 
  • Tetszik
Reactions: krisss

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 528
132 380
113
Az új szlovák kormány már kért ajánlatot az Aerotól. Igyekszik részben kitáncolnia horrordrága amcsi képzési szerződésből.
Tartsák meg ezt a jó szokásukat, mondjuk ott kicsapták a biztosítékot a cseheknél is, amikor kitáncoltak a gripenből. (közös légtérvédelmi rendszerük van csehekkel és fontos lett volna a teljes interoperabilitás)
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 390
113
Az új szlovák kormány már kért ajánlatot az Aerotól. Igyekszik részben kitáncolnia horrordrága amcsi képzési szerződésből.

PavolR fórumtárs szerint a szlovákok M345-öt fognak venni a Leonardotól, mert így kapnak mellé egy C-27 regionális szervízközpontot is. És az olaszokról tudjuk, hogy jó a "meggyőző képességük"... Így Szlovákia lenne a típus első külföldi rendszeresítője annak minden előnyévél és hátrányával. (Milyen ismerős szituáció... :oops:)
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 790
113
Azért nézzük úgy, hogy:
  • meg kell venni/vagy bérelni kell x darabszámú gépet
  • mindezt karbatartani=képzett műszaki gárda (és nem, nem jó a korábban L-39-en bütykölgetők hada)+alkatrészbázis
  • mindezt etetni=üzemanyag, meg üyemanyag+minden más fenntartással járó költség
  • oktatók és az egész intézmény működését biztositó emberanyag pilótától a titkárnőig
  • ezek bére, versenyképes bére...
  • és akkor még mindig nincs garantálva, hogy olyan képzést villantunk, mint a mit külföldön a jólbejáratott nagy iskolákban gyak. végtelen légtereken igénybevehetnél
  • az, hogy majd ezt más is pénzért igénybe veszi az egy sovány vigasz...
Szerintem,...de legyen hamár
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Most betettél egy marketing anyagot de az nem jelenti azt, hogy ez az optimális és jó megoldás.
Figyelj krisss szinte minden modern közepes, vagy annál kisebb légierő egyszerűsíti képzési rendszerét (spanyol, francia, svájci, ). A legtöbben PC-21-gyel (az volt az úttörő), vagy esetleg Super Tucanoval.
Induljunk ki abból, hogy a csehek évek (évtizedek) óta használják az NG elődjeit. Gyakorlatilag a Gripenhez nem nagyon kell az iskola gép és a Gripen közé további 2-3 lépcső.
Az a saját pilótaképzés nagyjából megegyezik azzal, hogy miért kell itthonra Leo2 fahrschulpanzer, meg szimulátor. Azt a kevés ember egyszerűen kiküldhetnénk képződni a németekhez, nem? Aztán mégis azt választottuk, hogy lesz mindkettő, meg képezd a képzőt rendszert csinálunk.
Ha maradnak a jelenlegi harckocsi számok, és a Gripeneket kibővítik 2 (netán 3) századra, akkor szerintem simán meg fog állni, hogy több pilótára lesz szükség, mint pl. harckocsi irányzóra, meg vezetőre összesen. o_O:)
 

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 528
132 380
113
Figyelj krisss szinte minden modern közepes, vagy annál kisebb légierő egyszerűsíti képzési rendszerét (spanyol, francia, svájci, ). A legtöbben PC-21-gyel (az volt az úttörő), vagy esetleg Super Tucanoval.
Induljunk ki abból, hogy a csehek évek (évtizedek) óta használják az NG elődjeit. Gyakorlatilag a Gripenhez nem nagyon kell az iskola gép és a Gripen közé további 2-3 lépcső.
Az a saját pilótaképzés nagyjából megegyezik azzal, hogy miért kell itthonra Leo2 fahrschulpanzer, meg szimulátor. Azt a kevés ember egyszerűen kiküldhetnénk képződni a németekhez, nem? Aztán mégis azt választottuk, hogy lesz mindkettő, meg képezd a képzőt rendszert csinálunk.
Ha maradnak a jelenlegi harckocsi számok, és a Gripeneket kibővítik 2 (netán 3) századra, akkor szerintem simán meg fog állni, hogy több pilótára lesz szükség, mint pl. harckocsi irányzóra, meg vezetőre összesen. o_O:)
Nem fogsz meggyőzni abban a tekintetben, hogy jelenleg ennek közel kéne lennie a prioritásokhoz.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 849
82 390
113
Ne lepődjön meg senki 6-12 db érkezésén.. Csak nem tudom minek

Lesz nagy sírás, ha kiderül hogy ezekből áll majd a kecskeméti második század... a két kétüléses Gripennel együtt lesz belőlük egy kiképző század. Persze minek ennyi kiképző gép és pilóta, ha nem lesz még egy Gripen század... csak az akkor úgy már három század lenne.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Azért nézzük úgy, hogy:
  • meg kell venni/vagy bérelni kell x darabszámú gépet akkor most gondold végig, hogy mi lenne, ha a minimum 3x annyiba kerülő M346-ot melegítené ránk @blogen De bármelyik nagysebességű kiképzőgép, amelyik az F-35-höz elengedhetetlen (Pl.: KAI T-50, T-7 Red hawk, M346 Mater) minimum a duplájába kerül, és a fenntartása sem annyi...

  • mindezt karbatartani=képzett műszaki gárda (és nem, nem jó a korábban L-39-en bütykölgetők hada)+alkatrészbázis
    akármilyen furcsa, de ezeket akár a jelenleg is itthon működő L-39-es karbantartó cégekkel is karbantartathatjuk, de ott a Légijármű Javító is. Nekik már nem kell a Ancsákat életben tartani. Mivel oktató gépek, ezeknek nem kell készenlétet adniuk. Ha valamelyik géppel gond van, akkor egyszerűen el lesz halasztva az aznapi program.

  • mindezt etetni=üzemanyag, meg üyemanyag+minden más fenntartással járó költség Gondold végig, hogy ezzel plusz repült órákat tudsz adni a már aktív Gripen pilótáknak is, a Gripen repóránál jóval olcsóbban. Szóval ez csak viszonyítás kérdése.

  • oktatók és az egész intézmény működését biztositó emberanyag pilótától a titkárnőig
    Ez gyakorlatilag elhanyagolható. Jelenleg is több oktató pilóta van az állományban, akik megjárták már az NFTC-t is, mint oktatók.

  • ezek bére, versenyképes bére... Akkor most hasnlítsuk ahhoz a költséghez, hogy eddig a Magyar Honvédség költségén éltek kint az NFTC halgatók, és az ottani személyzet nem magyar szintű fizetését kellett finanszíroznunk. Nem véletlen, hogy olyan sokan nem mentek ki! Sőt gyakran csak azok, akik kijutottak is csak olyan helyekre kerültek, aminek a finanszírozását az USA állta - adományként, támogatásként....
  • és akkor még mindig nincs garantálva, hogy olyan képzést villantunk, mint a mit külföldön a jólbejáratott nagy iskolákban gyak. végtelen légtereken igénybevehetnél
    Ez szerintem orvosolható, akár külföldi együttműködésekkel.

  • az, hogy majd ezt más is pénzért igénybe veszi az egy sovány vigasz... Szerény véleményem szerint, ha más nem is ugrik bele, akkor is van értelme.
Szerintem,...de legyen hamár
Kiemelve beleírtam
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD

hunemperor

Well-Known Member
2020. június 14.
808
2 097
93
Lesz nagy sírás, ha kiderül hogy ezekből áll majd a kecskeméti második század... a két kétüléses Gripennel együtt lesz belőlük egy kiképző század. Persze minek ennyi kiképző gép és pilóta, ha nem lesz még egy Gripen század... csak az akkor úgy már három század lenne.

Azért nem lesz sírás, mert a légierő további bővítésére 2030-ig nemigen lesz esély ebben a helyzetben, addig meg nagyon is jól jönnek, legalább valami van alapon. Remélem lesz rajtuk fegyver, nemcsak röpködnek majd, mint a szúnyogok.
Azért a két kétüléses gripen helyett lízingelhetnénk kettőt az eredeti századba.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 812
47 113
113
Nem fogsz meggyőzni abban a tekintetben, hogy jelenleg ennek közel kéne lennie a prioritásokhoz.
Ezzel én tisztában vagyok! :rolleyes::D
De ahhoz, hogy ezek idekerüljenek, még jó sok idő kell (folyik a tesztelés). Aztán szerintem minimum 1,5-2 év mire ezeket használva Gripen képzésre érett pilóták legyenek.
DE mielőtt a képzést elkezdik, először össze kell gründolni a képzési rendszert. Ha ezt még készen is kapjuk, akkor is a kiképzőknek is saját képzés kell.
Ehhez képest, ha füttyentünk a svédeknek, szerintem 2 éven belül itt a 2 század C/D+ konfigurációba. :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: hunemperor

krisss

Well-Known Member
2014. február 21.
30 528
132 380
113
Ezzel én tisztában vagyok! :rolleyes::D
De ahhoz, hogy ezek idekerüljenek, még jó sok idő kell (folyik a tesztelés). Aztán szerintem minimum 1,5-2 év mire ezeket használva Gripen képzésre érett pilóták legyenek.
DE mielőtt a képzést elkezdik, először össze kell gründolni a képzési rendszert. Ha ezt még készen is kapjuk, akkor is a kiképzőknek is saját képzés kell.
Ehhez képest, ha füttyentünk a svédeknek, szerintem 2 éven belül itt a 2 század C/D+ konfigurációba. :rolleyes:
Hát valószínűleg 2 évnél hosszabb időre lenne nyújtva a szállításuk.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 316
24 790
113
Kiemelve beleírtam
  • akkor most gondold végig, hogy mi lenne, ha a minimum 3x annyiba kerülő M346-ot melegítené ránk @blogen De bármelyik nagysebességű kiképzőgép, amelyik az F-35-höz elengedhetetlen (Pl.: KAI T-50, T-7 Red hawk, M346 Mater) minimum a duplájába kerül, és a fenntartása sem annyi...
Hol van az előirva, hogy kell az F-35 előtt saját (!) hazai kiképzőgép?! Bármilyen is....naugye.
  • akármilyen furcsa, de ezeket akár a jelenleg is itthon működő L-39-es karbantartó cégekkel is karbantartathatjuk, de ott a Légijármű Javító is. Nekik már nem kell a Ancsákat életben tartani. Mivel oktató gépek, ezeknek nem kell készenlétet adniuk. Ha valamelyik géppel gond van, akkor egyszerűen el lesz halasztva az aznapi program.
Itt arról van szó, hogy mindez nincs ingyen. Nem arról, hogy lehet-e javitani/karban tartani vagy sem. Pénz. Ennyit mondtam.
  • gondold végig, hogy ezzel plusz repült órákat tudsz adni a már aktív Gripen pilótáknak is, a Gripen repóránál jóval olcsóbban. Szóval ez csak viszonyítás kérdése.
Nekem az nagyobb értékkel bir, ha egy Gripen pilótának Gripenen van sok repideje. Nem tehetek róla...
  • Akkor most hasnlítsuk ahhoz a költséghez, hogy eddig a Magyar Honvédség költségén éltek kint az NFTC halgatók, és az ottani személyzet nem magyar szintű fizetését kellett finanszíroznunk. Nem véletlen, hogy olyan sokan nem mentek ki! Sőt gyakran csak azok, akik kijutottak is csak olyan helyekre kerültek, aminek a finanszírozását az USA állta - adományként, támogatásként....
o_O
  • Ez szerintem orvosolható, akár külföldi együttműködésekkel.
Micsoda, a mindenre alkalmas "szinte végtelen légtér" gyakorlásra...? Ám legyen.
  • Szerény véleményem szerint, ha más nem is ugrik bele, akkor is van értelme.
Mondom még 1x, felőlem lehet, de tényleg ez a prioritások között ez nálam a sokadik...ebben szkeptikus vagyok. De mint mindig, engem meg lehet győzni,...nem lesznek álmatlan éjszakáim, mint egy HTKA-s kollégának a magyar KC topik láttán :D
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 617
97 839
113
Hol van az előirva, hogy kell az F-35 előtt saját (!) hazai kiképzőgép?! Bármilyen is....naugye.

Sehol, de már sok Kelet-Európai ország az F-16-hoz szükséges amerikai képzés ára láttán is húzza a száját. Éppen ezért közösen tervezi több ország a pilótaképzést.

Európai pilótakiképző program indításáról döntött a NATO tizenegy védelmi minisztere

Nekem az nagyobb értékkel bir, ha egy Gripen pilótának Gripenen van sok repideje. Nem tehetek róla..

Ezen sztem nincs vita, de ha folyamatosan bővítünk 2 Gripen századig akkor 6-8 L-39 elfér képzésre, szinten tartásra. A bérképzés pedig netto haszon, amit vissza lehet pörgetni a rendszerbe. Sztem a térségben nagy igény lesz megfizethető áru pilotaképzésre. A csehek farvizén ebbe simán beszállhatunk.

Alapvetően a sugárhajtású kiképzőgép beszerzés 2016 óta a Zrínyi 2026 céljai közt szerepel. Kevés dolog volt ennyire konkrétan megfogalmazva, de ez igen. Nem kell meglepődni, amikor bekopogtat az ablakon.

És ez csak a direkt összefüggés. Indirekt módon még több mindenre is van lehetőség, főleg a légierőhöz kapcsolódó hazai hadiipari kapacitások megteremtéséhez. Ehhez lehet ez a megrendelés a belépő.

Mivel rendszerben gondolkodik a Zrínyi, így itt sem önmagában az kiképzőgép beszerzést kell nézni.