Azt a beugró feladatot kapta az új miniszter, hogy 1 hónapja van kitalálni hogyan lehetne felgyorsítani a programokat. Nyilván a már futó programokat. A jövőbeli megrendeléseknél ahol már tudják hogy mit akarnak rendelni, az azért nincs még leszerződve, mert valamiért a német megrendelésre várnak (Skyranger, HX3 önjáró löveg, H145M új képességek, lehet hogy a rakétatüzérséggel is), vagy valami másra.
Úgy tűnik, hogy a legtöbb futó projekt késésben van:
- a H145-ösök képességei még hiányosak (sok még fejlesztés alatt áll) és azt se használják amit lehetne
- késnek a német gyártású Lynxek
- késnek a Pzh2000-esek
- késnek a Gidránok
- NMS beszerzésről és gyártásról még semmi hír
- késnek a KC-390-esek
- késnek a drónok
- a mobil SAMOC-nak is itt kellene már lenni
- késik Várpalota építése
- Nyírtelekről és a radarokról még semmi hír
- úgy tűnik hogy késés lehet a zalaegerszegi Lynx gyárnál is
- a kaposvári RM gyár még sehol nem tart, még csak az északi ipari park kialakítása folyik
- késik a drón gyár Békéscsabán
- késik a Szolnok megyei helikopter karbantartó központ
- Kiskunfélegyházán késik a mesterlövész fegyver és az RGW110 gyártása
- csak az integrációs munkákhoz rendeltek Spike-ot, a többit majd később
- csak kis mennyiségben rendeltek IRIS-T-t, a többit majd valamikor később
- a Gripenek "upgrade"-je eddig gyenge, ráadásul időben nagyon elhúzzák
- létszám feltöltése
- infrastruktúra kialakítása (Szolnok, Tata, ...)
- ...
A késéseknek részben a Covid, az ukrán háború és az ipari ellátási láncok nehézségei lehet az oka, de azért láthatóan vannak benne érthetetlennek tűnő késleltetések is (="akkorra kértük"), valószínűleg a pénz miatt. És a törökökkel látványosan nem haladnak előre.
Gripenek "upgrade": a 800 órás nagyjavításokon akarják végrehajtani a MS20 Block 2.0 módosítást, ami azt jelenti hogy évi 3 gép kaphatja meg, azaz a 14 gép az kb. 4,5 év, vagyis 2026 végéig kapja meg az összes gép ha már most elkezdték. A cseheknél a gépek az MS20 Block 2-t már megkapták menet közben Csehországban. A további upgrade-re pedig azt mondták a svédek a cseheknek, hogy 1,5 év alatt megcsinálják az összes gépen, ha úgy döntenek hogy 2027 után is maradnak náluk a C/D Gripenek. Az MS20 Block 2-t és a Meteor és IRIS-T rakétákat 2018 óta bármikor megrendelhettük volna, de valamiért csak 2022 elején sikerült.
Remélem, év végén nem az derül ki, hogy ez is csak egy "kommunikációs bűvészmutatvány" volt, hogy "csak szólnom kellett és már fel is pörgött a haderőfejlesztési program", már be is érkeztek az első PZH-k, az első Lynx-ek, beindult a zalai Lynx gyár, megjött a következő 40 Gidrán, megjöttek a 120 mm-es aknavetők, elkészült az első H225M a franciaországi gyárban, itt az első izraeli radar, elkezdik építeni a gyárat Kaposváron és Várpalotán és elindult az Airbus gyár (bár annak nem sok köze van a haditechnikához)... Az "egyszerű néző" pedig elégedett lesz mert hirtelen hogy felpörgött minden. Pedig ezeket egyébként is mind 2022-re ígérték.
Biztos lesz még idén egy-két bejelentés is hogy megrendeltünk még ezt-azt amiről már régen tudjuk hogy meg lesz rendelve (pl. Skyranger, HX3 önjáró löveg stb.), ami majd csak 3-5 év múlva ér majd ide, de 2023 és 2025 között folyamatosan érkeznek a korábban megrendelt dolgok (Leo 2A7, H225M, KC390, L39NG, további Lynxek, radarok stb) , így az "egyszerű néző" nem fogja észrevenni hogy nem lett gyorsítás. Lehet hogy megy minden tovább az eredeti tervek szerint. csak kommunikációval meg kellett nyugtatni a háború miatt aggódó közvéleményt, akiknek - valószínűleg egy közvéleménykutatás szerint - a többsége támogatná a haderőfejlesztés felgyorsítását. Az év végi haderőfejlesztési összefoglalónál majd emlékezzünk erre a július 1-én elhangzott beszédre és nézzük meg, mit sikerült elérni.