Podcastről - kicsit tovább gondolva:
A rendészeti és mentő helikopter állomány - Maróth szavaiból kihámozva - össze lesz fésülve a honvédségi helikopter flottával.
Igazság szerint a H145 minden tekintetben egy non-plus-ultra megoldás lenne mind3 feladatra.
Ugyebár az MD900-zal hasonló képesség kategóriába tartozik. A jelenlegi mentőhelikopterekhez képest pedig komoly képességnövekedést (elsősorban raktérben) jelenten. Ha azonos típusra történne a kiképzés, akkor a képzést központosítani, olcsósítani és egyszerűsíteni lehetne. Arról nem is beszélve, hogy bár 3 külön szervezet üzemeltetné a gépeket, a pilóta pool gyakorlatilag lehetne azonos.
Ha a mostani gépek katonai teherbírása nem lenne elegendő, akkor később arra is lehetne egy próbát tenni, hogy ha a katonai gépeket átszerelik, akkor a jelenlegi 4 lapátos rotorokat megkaphatnák a rendőrség és a mentők gépei. Akár csak pótalkatrészekként is.
Ennél valamivel egyszerűbb beavatkozás lenne, hogy a HForce kábelrendszerét a gépekben hagyva a jelenlegi gépek mehetnének civil feladatokra, még ha a rendszerhez kapcsolódó berendezéseket át is pakolnák egy következő, de már 5 lapátos M-es gépekbe.
A még pronyóbb megoldás pedig az is lehetne, hogy bár drága mulattság lenne, de úgy ahogy vannak is lekerülhetnének civil használatra. Cserébe viszont ha szükség lenne a katonai bevetésekre is, akkor pillanatok alatt megkaphatnák a fegyverzeti készleteket. Ez csak pár ügyesen felhelyezett PVC fólia kérdése.
Mi-24 felújítás: Most úgy néz ki, hogy kaphat még új fegyvert is a típus. A Spike integrációt elég nyilvánvaló opcióként emlegetik végig az intejúban. Ez érdekes ügy lehet, mert tudva, hogy az Airbusok Spike-ot kapnak, az izraeli vonal kézenfekvő lenne. Ugyebár kész upgrade kittel meg lehet oldani a modern rakéták használatát is. Ráadásul így azonos rakéta poolból dolgozhatna a Mi-24 és az Airbus-ok is. A kérdés inkább a "Megéri-e" körül pattog.
Nyilván ennek csak akkor lesz értelme, ha a továbbüzemeltetés mellett döntünk. Ezt a döntést szerintem még idén meghozzák. De legkésőbb jövő év elején. Ugyebár '24-ben lejár az élettartamuk. Az upgradehez viszont elő kell készíteni a szükséges készleteket. Ez meg idő...
Ugyebár a korábbi podcastban meg lett említve, hogy van a sárkányokban még egy 7 éves ciklus. De ehhez a biztos üzemeltetési feltételeket is meg kell teremteni. (Alkatrész utánpótlás) Ebben talán a szerbek partnerek lehetnek.
Ugyebár a szerbek pont most kapták meg a hivatalos gyári certificate-et (amikor mindenki más elveszítette) a típus depó szintű nagyjavítására.
Mindenesetre érzem Maróth hangján, hogy ez - bár lassan eléggé sürgető - de továbbra is csak lóg a levegőben. Gondolom sok fog függeni attól, hogy mennyiért csinálnák meg az izraeliek az okosítást. Az biztos, hogy a következő nagyszervizt, már nem tudjuk majd az oroszokkal csináltatni.
Szerintem ez az egyik legnagyobb dilemmája a Zrínyi programnak. Szerintem ha nem lenne a konfliktus, akkor nem erőltetnénk. Így viszont piszok nehéz döntés ez.
Talán segíthet valamennyit, ha a szerbek jól haladnak a Mistral integrációval. Nem túl jelentős feature a valós használatban, de talán ez lehet az az utolsó csepp, ami miatt tovább üzemelhetnek nálunk.