A magyar hadiipar napjainkban

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
Azért arra a kénsavgyárra kíváncsi leszek, hogy ki gyártja le a 630 fokon üzemelő batár nagy hőcserélőket... Kell belőle néhány darab az oleumhoz

Én valami hasonló konstrukciót tudok elképzelni mint a MOL poliol üzeme. Ők is a Thyssenkruppal épitettik meg gyakorlatilag a gyárat. Szerintem erre is lehetne találni partnert.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 776
18 012
113
Én valami hasonló konstrukciót tudok elképzelni mint a MOL poliol üzeme. Ők is a Thyssenkruppal épitettik meg gyakorlatilag a gyárat. Szerintem erre is lehetne találni partnert.
Ismerek az egyik céget, ami ezekre van ráállva, de őket 2022-ig kitömtük egy ugyanilyen melóval. A legkisebb hőcserélő 75 tonna, a kénsavkazán meg 140 tonnáról indul. 4 hőcserélő, egy kazán, kiegészítő csővezeték, pár tartály és ez laza 600 tonna és akkora cuccok, hogy már a szállítás is komplikált.

Plusz hőcserélőnként pár ezer cső a csőfalban, lesz mit hegeszteni...

A Thyssen is alvállalkozóst játszik, mint mindenki és ezért kényelmetlen. Én is szívom a vérüket, mert abbam vagyok érdekelt, hogy a berendezés folyamatosan és sokáig működik - nem abban, hogy olcsó legyen - de ez már egy másik kérdéskör.
 

Pogány

Well-Known Member
2018. április 26.
21 719
72 075
113
Ismerek az egyik céget, ami ezekre van ráállva, de őket 2022-ig kitömtük egy ugyanilyen melóval. A legkisebb hőcserélő 75 tonna, a kénsavkazán meg 140 tonnáról indul. 4 hőcserélő, egy kazán, kiegészítő csővezeték, pár tartály és ez laza 600 tonna és akkora cuccok, hogy már a szállítás is komplikált.

Plusz hőcserélőnként pár ezer cső a csőfalban, lesz mit hegeszteni...

A Thyssen is alvállalkozóst játszik, mint mindenki és ezért kényelmetlen. Én is szívom a vérüket, mert abbam vagyok érdekelt, hogy a berendezés folyamatosan és sokáig működik - nem abban, hogy olcsó legyen - de ez már egy másik kérdéskör.
Dehogy komplikált, csak fel kell venni párezer óegyiptomi piramisépítőt, sima ügy nekik faladikon, rézvésővel igaz @molnibalage ? Bocs az offos beleszólásomért @ozymandias , nem hagyhattam ki.:rolleyes:
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 053
14 078
113
"Valaki" bedobhatná Maróthoz az ötletet, hogy
  • Európában nem nagyon van
  • a csilagászati árkategória alatt megfizethető,
  • nagy darabszámú harctéri/rendvédelmi/katasztrófavédelmi célú
  • megbízható USA-hátsókapu nélküli ( !!! ) kommunikációs eszköz, nevesítve: "katonai-mobil".


Venni kéne(beszállni) egy csődbe-menő Kínai/Tajvani gyártót(mostanában lesznek (Covid) "gombokért"), és már lehet is felvenni 150 Linux/Android programozót.
Csak jelzésképpen, hogy hol tart Európa("under" béka-segge): a Közel-Keleten van ilyen termék/gyártó !!!

A történet egyébként Chip-gyártással a "kerek"(USA/kínai hardver-"hátsókapu" nélküli), a rohanó továbbfejlesztések miatt dobálják ki a huszon-nano-s csíkszélesség körüli gyártósorokat váltás miatt!!!
Ez a kettő lenne hosszútávon a magyar hadi-ipar nagy lehetősége.
...amíg fel nem gyújtják majd! :eek:
...ahogy "szokott" történni?

Ez is egy olyan terület, ahol szintet(nagyságrendet) lehet lépni, "csak" megint az "árnyékunkkal" lenne gond, meg "annak az átlépésével"!

Maga a chip-gyártó-hardver most(anában) gombok, a termék és szoftver lenne a pár-tíz-szeres szorzóval nyereséggel eladható árú.
Minden drónba kell, minden járműbe, intelligens fegyverekbe, lassan azt nehéz találni amibe NEM kell!
...és ilyen ( saját ) európai gyártó, fejlesztő kapacitás nincs !!!
...tervben sem!
...ha a V4 (vagy legalább a lengyelek) benne vannak/lesznek később, akkor nem is tudják lenyúlni !!!
Mert ennek a területnek (háború-)döntő jelentősége van és lesz!!!

"Mr. Maróth... call from Taiwan!" ( ;) )
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 053
14 078
113
"Csak érdekességként/kívácsiságból": a II. V-h. előtt megvettük a Bofors 40 mm-es légvédelmi gépágyú licenszét, gyártottuk, alkalmaztuk is a 40M Nimród harc-járműben, légvédelmi feladatkörben be is vált.
Ilyen licensz-vásárlást sok konstrukcióban lehet(darabszám, időtartam, végleges, "örök", stb...) megtenni.
Ha esetleg korlátlan/végleges vásárlás volt, akkor vmilyen formában lehet, hogy érvényes és még mindig "tulajdonosa vagyunk", és gyártható :eek:

iu



Bofors 40 mm-es gépágyú (Wikipedia/angol)

img.jpg


Az L/70-es csőhosszal is a mai napig használják, száz körüli országban, elég "örökifjú" eszköz( :eek: Oooopsz!),
jóleső "baleset" lenne, ha kiderülne, hogy gyártható... :rolleyes:


.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
4 905
14 662
113
"Csak érdekességként/kívácsiságból": a II. V-h. előtt megvettük a Bofors 40 mm-es légvédelmi gépágyú licenszét, gyártottuk, alkalmaztuk is a 40M Nimród harc-járműben, légvédelmi feladatkörben be is vált.
Ilyen licensz-vásárlást sok konstrukcióban lehet(darabszám, időtartam, végleges, "örök", stb...) megtenni.
Ha esetleg korlátlan/végleges vásárlás volt, akkor vmilyen formában lehet, hogy érvényes és még mindig "tulajdonosa vagyunk", és gyártható :eek:

iu



Bofors 40 mm-es gépágyú (Wikipedia/angol)

img.jpg


Az L/70-es csőhosszal is a mai napig használják, száz körüli országban, elég "örökifjú" eszköz( :eek: Oooopsz!),
jóleső "baleset" lenne, ha kiderülne, hogy gyártható... :rolleyes:


.
Akkor inkább már az OM 76-ost vegyünk meg az olaszoktól, cserébe pedig az ő 400 darabos Lynx kontingensüket Magyarországon gyártsuk le.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 113
113
"Hadiipari cégek átkerülnek Mager Andreától az innovációs tárcához

Arra, hogy egyes hírek szerint a nemzeti vagyon kezeléséért felelős Mager Andrea tárca nélküli minisztertől az ITM-hez kerülnek a védelmi, hadiipari cégek, ezt meg tudja-e erősíteni, a miniszter azt válaszolta: az elmúlt harminc évben elsőként végre belekezdtünk az elmúlt három-négy évben a hadiiparunk fejlesztésébe. Létre kell hoznunk a hadiipari stratégiát, amely az ITM feladata. Így azoknak a cégeknek, és itt állami cégekről beszélünk természetesen, melyek a hadiipari területben részt vesznek, a tulajdonosi joggyakorlása ütemezetten átkerül a minisztériumhoz - erősítette meg érdeklődésünkre Palkovics László."
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
"Hadiipari cégek átkerülnek Mager Andreától az innovációs tárcához

Arra, hogy egyes hírek szerint a nemzeti vagyon kezeléséért felelős Mager Andrea tárca nélküli minisztertől az ITM-hez kerülnek a védelmi, hadiipari cégek, ezt meg tudja-e erősíteni, a miniszter azt válaszolta: az elmúlt harminc évben elsőként végre belekezdtünk az elmúlt három-négy évben a hadiiparunk fejlesztésébe. Létre kell hoznunk a hadiipari stratégiát, amely az ITM feladata. Így azoknak a cégeknek, és itt állami cégekről beszélünk természetesen, melyek a hadiipari területben részt vesznek, a tulajdonosi joggyakorlása ütemezetten átkerül a minisztériumhoz - erősítette meg érdeklődésünkre Palkovics László."
Valószinüleg egyszerűsödhet az ügymenet.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 227
81 113
113
Sztem egyébként el van döntve a koncepció, csak nem nyilvános, hogy sem L39, sem olasz képzés, sem a Saab irányába ne rontsa a tárgyalási feltételeket. Év végére tuti látható lesz az irány, bár sztem előbb.

Csak mellékesen, de a gyulai Airbus gyár második fázisa, a helikoptergyártás is be lett harangozva és mellé a csabai reptérfejlesztés. Ezt még nem igazán látom, hogyan fog a légierő elképzeléseibe illeszkedni.

Az a "helikopter gyártás" szerintem civil lesz... csak ki ne derüljön hogy pl. Airbus elektromos helikopter helyett mégis az ANSAT helikopter gyár indul el.

Egyébként ez az AV sztori nem NER fejéből pattant ki. A rendszerváltás óta folyamatosan porondon van. Annyival vagyunk előrébb, hogy cégen belül kerültünk, mégha ez sokaknak politikai szimpátia vagy vélt pénzügyi okokból nem tetszik.

Ha az lesz az irány és miert lenne más, mint a HDS-nél, hazahozzuk a gyártás egy részét egy nagy multival kooperációban (pl. Saab) , akkor meg a legjobb döntés volt.

A Saab - AV együttműködés korábban már porondon volt, csak az aktákat kell leporolni egy gyártási helyet 500km-el dél-keletre tolni.

Aero repülőgépgyártást elhozni a csehektől az kb olyan, mintha a Skoda gyárat akarnád elhozni.
Ha lesz itthon Aero Vodochody név alatt gyártva valami, valószínűbbnek tűnik hogy az valami új dolog lesz, nem L-39/159.
Kérdés hogy kivel összefogva és mit fognak gyártani. Az AeroV-Saab egüttműködés az marketing együttműködés volt az L-159 népszerűsítésére és fegyverpilon gyártás a Gripenekhez. Azóta a Saabnak lett egy T-7A típusa is, amiben érdekelt. Vagy az inkább Boeing termék lett, nem 50-50%? Érdekes, hogy azt nem tolják annyira. Nem indul tendereken.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and krisss