Szamodra - es pontosan errol irtam feljebb.
Ez az a tortenelmileg is vegzetes jottment hozaallas (rohogve sz@rsz barmifele nemzeti-kulturalis azonossagra, sot, direkt gunyolod, okadsz ra), ami jellemezte a tradicionalisan vallasos (ortodox) zsidokat, ami miatt keptelenek voltak barmilyen orszagban beilleszkedni es minden 150-200 evben szaladni kellett a kovetkezo orszagig. Paradox modon ez folyamatosan csak raerositett a gyokertelensegukre, ami miatt (is) keptelenek voltak megerteni a nemzeti-kulturalis identitas fontossagat maguk korul.
Ez persze nem termeszetes allapot, ez a fajta torzsi letezes mar evszazadok ota nem mukodik, az emberek tartozni akarnak valahova, egy nagyobb, eredmenyesebb stb kozossegbe.
Gyanitom, ez volt az egyik leglenyegesebb ellentet, ami miatt a szakadas megtortent 1850-ben, hogy a hibbant, inbred ortodox rabbik oruletet egyszeruen nem turtek tovabb - a reform judaizmus pontosan azt kinalta a vallasos retegnek, amit addig csak a szekularisok tudtak elvezni: kilepni a primitiv torzsi szinten mozgo
shtetl vilagabol, integralodni a mindennapi polgari eletbe, normalis szocialis-tarsadalmi viszonyokra tenni szert, vagyonosodni, jol elni, akar nemesseget is szerezni stb.
Ez amugy utana rendkivul gyorsan lejatszodott, 50 ev mulva, a szazadfordulo utan mar ra sem lehetett ismerni a zsidosag tobbsegere; kesobb, amikor az oroszok elol menekulo, elvileg osztrak birodalmi allampolgar, muveletlen-kulturalatlan, csoro galiciai zsidok tomegei bearamlottak, akkor borzaszto elesen kijott a kulonbseg koztuk es az addigra kifejezetten polgari, gyakran vagyonos, muvelt, varosi elethez szokott, ontudatos magyar zsidok kozott (akik maguk sem lattak sok kozoset bennuk), kifejezetten irritaltak a magyar lakossagot.
Roviden: fejezd be ezt a teljesen ertelmetlen, civilizalatlan-primitiv sertegeteseket, a cinikus trollkodast.
Foleg, ha az utcan laksz!