Nem jó. Én értem, amit mondasz, de ez egy rossz logika. A hazai ipar és műszaki tudományos élet is ezért tart ott ahol, mert mi is inkább arra összpontosítottuk a forrásainkat, ahol még reméltük, hogy van értelme. Ez csak első blikkre jogos gondolkodás, de valójában a képességek önkéntes feladása.
Az oroszok nem azért ölik a rubel milliárdokat a civil repülőiparba, mert nem látják be, hogy máshol most éppen jobb helye lenne a pénznek.
A piacon nincs olyan szektor, aminél ne lenne ott a konkurencia. Mindenben van konkurencia.
Ha egy pozíciót feladsz, akkor azzal nem jár a többi, még meglévő pozícióban az erősödés a jobb forráseloszlás révén. Mert a megmaradt helyek csak ideig-óráig köszönik meg a felszabadult plusz javakat, de utána marad a nettó konkurenciaharc, míg a karcsúsítás és áramvonalasítás jegyében felszámolt ipari-technológiai képesség helyére nem jön semmi. Attól, hogy végleg feladják az utasrepülőgépek gyártását, még nem fognak több vadászgépet, vagy bombázót, netán metrókocsit, vagy tengerjáró hajót eladni.
A kulcs a többlábon állás. Azzal, hogy az oroszok a nyilvánvaló technológiai lemaradás ellenére megtartották a távolról sem prosperatív civil repülőiparukat, elérték, hogy legalább beszállítóként részt vehessenek más, jól menő nyugati repülő programokban. És a jelenlegi MSz-21-est is el tudták indítani.
Ezekre be tudták szerezni a korszerű, nyugati gépeket, technológiákat, melyeket a haditechnikában is kamatoztatni tudnak.
A kutatás-fejlesztésnek és a műszaki továbbképzésnek is kiváló gyakorlati terepe a szándékosan életben tartott minimál szériás gyártás és a csak névleg is, de létező repülőipar.