Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 234
554
113
Pont a minap gondolkoztam, hogy 2005-ben voltam Le Boutget-n a szakmai napon. Az Airbus részéről repült a 318-as, a 340-600-as és az akkor vadiúj 380-as. Egyik se lett egy sikertörténet.
Az A318 túl kicsi volt, mert a piac akkor már nagyobb befogadóképességű keskenytörzsűeket akart...

Az A340-est a Boeing 2 hajtóműves Triplahetese "intézte el"...

Az A380-ra meg nem volt piaci igény. - Pl. annak idején a Boeing is gondolkodott 1 olcsóbban fejleszthető végig 2 szintes Jumbóról, ám ők hiába kutattak, nem láttak rá keresletet...
 

ruhakupac

Active Member
2012. július 31.
157
35
28
Meg az A380 fejlesztese nagyon elcsuszott anno, jelentosen tullepve a koltsegkeretet.
Mire elindult a leszallitasa, beutott a 2008-as valsag.
(Singapore Airways csak 2007 oktoberben kapta meg az elso gepet, a fejlesztes meg 2000-ben indult.)

De teny, hogy az A380 inkabb volt presztizsbol epitett gep, mint valos piaci igeny. Ettol fuggetlenul azert az Emirates nagyon akarta a vasat.
 

molnibalage

Well-Known Member
2010. április 18.
33 257
41 968
113
Meg az A380 fejlesztese nagyon elcsuszott anno, jelentosen tullepve a koltsegkeretet.
Mire elindult a leszallitasa, beutott a 2008-as valsag.
(Singapore Airways csak 2007 oktoberben kapta meg az elso gepet, a fejlesztes meg 2000-ben indult.)

De teny, hogy az A380 inkabb volt presztizsbol epitett gep, mint valos piaci igeny. Ettol fuggetlenul azert az Emirates nagyon akarta a vasat.
A gép koncepcióját mikor kitalálták, a point to point flight gyak nem létezett. Aztán a diszkont légitársaságok miatt szinte kiütéssel győzött.
Az USA beföldi forgalom a hub & spoke modell szerint megy, de hogy USA beföldi piacon ilyen gépet vegyenek az fel sem merült. Főleg a hatótáv miatt. Mert kapacitása még lehet, hogy elkelne, de nem a hozzá párosuló hatótávval. Az interkont hub &spoke modellbe fér bele, lényegében sehol máshol.
Európából egy rakat embert elvisznek a Öböl tájára és azok onnan mennek tovább máshova. Lényegében erre jók, semmi másra. Csak megszűnt a világot átívelő repülési iránti igény egy időre...
 

Zapp Brannigan

Well-Known Member
2020. április 1.
1 114
2 612
113
Meg az A380 fejlesztese nagyon elcsuszott anno, jelentosen tullepve a koltsegkeretet.
Mire elindult a leszallitasa, beutott a 2008-as valsag.
(Singapore Airways csak 2007 oktoberben kapta meg az elso gepet, a fejlesztes meg 2000-ben indult.)

De teny, hogy az A380 inkabb volt presztizsbol epitett gep, mint valos piaci igeny. Ettol fuggetlenul azert az Emirates nagyon akarta a vasat.
Nem volt az presztízsből épített, csak közben megváltozott a világ a hub rendszeres repülés helyett a point to point felé rendeződtek át az utazási szokásom.
Az Emiratesnek pont ezért érte meg eddig.
Mondjuk sok a 380hoz fejlesztett technológia megjelent a 350nél.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 637
26 868
113
Van a civil repülésnek egy egzakt “kemény magja”, a 100-200 fő befogadására alkalmas, szubszonikus, kéthajtóműves kategória.
Ez kapacitásban a négy hajtóműves ős-jetek (B-707, DC-8, Convair 990, Il-62... stb), méretben inkább a kisebb két, illetve három hajtóműves típusok (B727, Trident, B737, A31x, A32x, Tu-154, Tu-204, B757) és egy-két köztes típus (A300, B767) egyvelegét jelenti.

Válságok Gauss-görbéinek aktuális helyzetétől függően, hol a nagyobb, hol a kisebb modellek irányába megy el a piac.
Ez a biztos középkategória.

Ezzel szemben hosszú évtizedek óta vissza-visszatérő jelenség a különféle trendfordítónak szánt modellek kifejlesztése.
Ezek közül egyetlen igazán sikeres modell jut csak eszembe, a B747-es. Ez is főleg azért, mert van belőle teherszállító változat is, amely kapacitása kimagaslik a többi kereskedelmi teherszállító gép közül. Bár mára az USA egyetlen légitársasága se repüli a Jumbo-t, mint utasgépet, sőt ennek a gyártása is leállt és a teherszállító változat is a végéhez közeledik, elég hosszú karriert tudhat a dizájn magáénak.

A kortárs “game changer-nek” szánt koncepciók meg sorra kihaltak.
Az utasrepülést a nagy sebesség oldaláról megközelítő Concorde/Tu-144-es páros üzletileg kudarc volt, a múzeumban porosodnak.
A McDonnell Douglas MD-12-ese, ami a dupla szintes négyhajtóműves Jumbo lett volna, túl korán jött, az McDD-nek meg túl későn. Csak a szélcsatorna makett szintjéig jutott.
Közben a Boeing megint elfantáziált a Mach 2 utasrepültetésről, erre bérelték ki a Tu-144LL-t, de sok hasznot nem realizáltak a tesztekből.
Rögvest ezután a Boeing kitalálta a Sonic Cruiser-t, ami egy transzonikus, a B777-esnél alig gyorsabb, de annál kisebb befogadóképességű, kéthajtóműves, drága dizájn lett volna. 2001 után nagyon gyorsan (és szerintem örömmel) elvetették.
Közben az európai A380-ast látva a Boeing előállt a B747-600 és 700 koncepciókkal, amelyek már majdnem, illetve teljesen kétszintesek lettek volna. Már 2000 után vagyunk.
Végül a 747-8-asnak nevezett modell, mint szállítógép futott be, mert az utasszállító 8I változat pont akkor érkezett meg (2008), amikorra az A380-as üzlet is megindult lefelé.

A Covid miatt meg most a stabilan sikeres közepes kategória is veszélybe került, de csak mennyiségileg. Egyértelmű, hogy ezekre még szükség lesz, de nem az eddig prognosztizált darabszámokban.
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
311
636
93
Az A318 túl kicsi volt, mert a piac akkor már nagyobb befogadóképességű keskenytörzsűeket akart...

Az A340-est a Boeing 2 hajtóműves Triplahetese "intézte el"...

Az A380-ra meg nem volt piaci igény. - Pl. annak idején a Boeing is gondolkodott 1 olcsóbban fejleszthető végig 2 szintes Jumbóról, ám ők hiába kutattak, nem láttak rá keresletet...
Mondjuk anyagilag feneketlen kút ezek közül csak a A380 lett. A másik kettő már amúgyis létező típus toldása-foldása volt. Az A318 kategóriát meg a Boeing is benézte a 737-600-zal.
 

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
518
1 101
93
Mondjuk anyagilag feneketlen kút ezek közül csak a A380 lett. A másik kettő már amúgyis létező típus toldása-foldása volt. Az A318 kategóriát meg a Boeing is benézte a 737-600-zal.

Igazából sztem az Airbus és a Boeing elgondolása a legkisebb modelljeikkel valahol érthető volt (tehát hogy a nagyobb típusváltozatot üzemeltetők venni fogják, mert egy karbantartás/képzés alatt mehetnek), csak a konkurenciát felejtették ki a sorból.
A 318-as és a 737-600 sírját sztem a CRJ-900 és az Embraer 190/195 ásta meg. Ha azok nincsenek, akkor nyilván többet vesznek ezekből... De hát lettek. :)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
8 637
26 868
113
A mára már kihalt Il-86-osok egyetlen megjelenési formája a katonai Il-80-as:


Ezeknek is igen nagy hangjuk volt, mikor időnként, charter járatokat teljesítettek Ferihegyen.
A típushoz fejlesztett Kuznyecov NK-86-os küldőre, méretre sok részletében érdekes hasonlóságot mutat a Tu-160-asok NK-32-esének utánégető előtti részével.
De mégha a tolóerejük nagyon hasonló is (mármint az NK-86-os start tolóereje és az NK-32-es utánégető nélküli tolóereje), a 86-os közvetlen őse a szintén két forgórészes NK-8-as, míg a 32-es az három forgórészes.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and BJani

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
1 514
3 083
113
Somogy megyében élő haver írta nemrég messengeren: lengyel Herki búgott el arrafelé Szarajevóból hazafelé menet. Erre itt most meg az egyik 50+ éves ukrán An-12 búgott el Algéria irányába :)
 

rudi

Well-Known Member
2015. november 30.
6 002
11 935
113
Ő még épp időben nyitott ernyőt...
Ha jól látom akkor a gép egy Dynamic volt ami érdekes mert ezzel a géppel nem szoktak lenni dugóhúzó problémák (értsd: általában könnyű kivezetni dugóból. Bár úgy tűnik vannak kivételek...)