A repterv leadás, és a transzponder használat jelenleg még motoros gépeknek sem kötelező 4000 láb alatt, vitorláknak meg egész 9500 lábig szabad a vásár. Azaz bármikor lehet a levegőben bármi, az ablakon ígyis-úgyis ki kell nézni. Innen nézve belföldön sem oldható meg a "korrekt" FIS. Miért is nem lehet akkor a határokon átrepülni?
Nem mindegy, hogy egy Fahegyről felszállt vitorlának mész neki, vagy egy Nyitráról indultnak?
Privát véleményem szerint jó dolog a FIS, de ne misztifikáljuk már túl. A VFR pilóta látás alapján kell elkülönítsen, ki kell nézzen a fejéből, és kész!
Nyugaton hogy tudják megoldani, hogy szabadon átjárhatóak a határok pl. a vitorláknak? Nem olyan nagy truváj ez, csak itthon szeretik ezeket túlreagálni. 10 éve még a határsáv intézménye is létezett... Hidegháborús abszurdum...
Elvileg a légtérfelosztás az okat - a határokat erősen tartják, bár a ferihegyi is átlóg északon a szomszédba.
Na most F és G uncontrolled airspace az egy dolog szabadon kóricálható, de az nem jelenti, hogy az általános szabályok felett áll. Nem adnak le reptervet (ami egy kb. 2 perces telefonbeszélgetés vagy neten megcsináld) egy dolog - amivel konkrétan kibasznak mindenkivel. Nálunk már a repsuliban kötelezően leadtunk, ha elhagytuk a repteret, vagyis nem iskolaköröztünk. Lehetne - de most az kislány a tájékoztatón kap emiatt egy adag plusz figyelnivalót a nyakába. Pedig van elég dolga és a lelküket kiteszik értünk. És ha mondjuk le kell engednie egy decompression miatti gépet grid MORA-ra (ha annyit kér, nem 10k-t)? Akkor hogy szól a rádiótlan hülyének, vagy akiről alig tud és lát (no transponder), hogy menj már valamerre, mert 300 ember nem akar megfulladni?
Azaz bármikor lehet a levegőben bármi, az ablakon ígyis-úgyis ki kell nézni. Innen nézve belföldön sem oldható meg a "korrekt" FIS. Miért is nem lehet akkor a határokon átrepülni?
Ja, csak IFR forgalom is megengedett ugyanitt, ha a delikvens meg olyan hülye, hogy ezt nem veszi figyelembe (vagyis nincs egy transpondere, ami által látja a TCAS II, ami az IFRben az egyik szemed) - hadd szorítsuk már ki őket a halálba, ahová amúgy is tartanak.
A VFR pilóta látás alapján kell elkülönítsen, ki kell nézzen a fejéből, és kész!
F és G légterekről beszélünk, ahol nincs elkülönítés, csak advisory és information service... a rádió meg ugye nagy segítség lenne, megint csak common sense lenne.
Fel kell fogni, hogy a forgalom megnőtt, és a szabályozás nem követte le - ahol meg igen, ott meg nem fillérbaszás van, hanem még a vitorla is fel van szerelve mindennel, hogy felelősen dolgozhasson ezekben a légtereben.
Nyugaton hogy tudják megoldani, hogy szabadon átjárhatóak a határok pl. a vitorláknak? Nem olyan nagy truváj ez, csak itthon szeretik ezeket túlreagálni. 10 éve még a határsáv intézménye is létezett... Hidegháborús abszurdum..
Már meg is válaszoltad. Azok az országok több mint fél évszázada össze vannak fűzve, mire pedig Mo. csatlakozott, a nagy integrációs vágyak elkezdtek lelohadni ilyen-olyan okokból.
Megjegyzem én nem bánom, amennyi elmebeteg odafenn rohangál (mert kisgépesben pénz beszél)... nagyjából a közúti közlekedés lelki világát akarják felhozni (volt is halál elég az elmúlt tíz évben, szinte mind emberi hibából...)