Nem is tudtam erről a betonszaggatásról. Nagy kár, hogy az egész program ment a levesbe.
Elgondolkoztam (ne már...) azon, hogy a Tu-144 prototípusának a feladatjelleg szempontjából fontos paraméterek terén csúfos leszereplése után;
- utánégető kikapcsolása után visszalassulás 1.4 Machra (valahol olvastam)
- mindössze 2920 kilométeres szuperszonikus hatótávolság (utánégetővel, vagy anélkül?)
https://testpilot.ru/russia/tupolev/144/tu144_1.php
...mi lett volna ha nem a politika által kitűzött célokat akarták volna elérni, hanem a realitásokhoz igazítják.
https://testpilot.ru/russia/tupolev/144/
A realitás pedig a vágy teljesítéshez alkalmatlan hajtómű volt.
Ugyanis - szintén valahol olvastam - utánégető kikapcsolása után a teljesen újratervezett sárkánnyal ("Sz" verzió) és az átdolgozott hajtóművel is visszalassult az utánégető kikapcsolása után 1.4-1.6 Machra.
Miközben a hatótávolság érdemben nem javult. Azt ugye csak a "D" verzió radikálisan máshogy kialakított hajtóművével tudták érdemben javítani úgy, hogy a az első két verzió 2300 km/h órás utazósebességét lecsökkentették 2120 km/h órára.
https://testpilot.ru/russia/tupolev/144/d/
Ha a prototípus tapasztalatai alapján - ha már úgyis teljesen új sárkányt kellett tervezni - lejjebb tették volna a lécet utazósebességben mondjuk 1900-2000 km/h órára, vagy urambocsá 1800-ra és ahhoz optimalizálták volna a sárkányt, a beömlőnyílásokat, szívócsatornákat, azok szabályozását (ahogy az SR-71 is egy szűk sebességtartományban tudott különösen hatékonyan működni), akkor még azt sem tartom elképzelhetetlennek, hogy érdemben javult volna a hatótávolság.
Az a 10-20-30 perc, meg már se ide, se oda...
Amúgy abból indulok ki, hogy a MiG iroda számos prototípust épített a bűvös 2 Mach elérésére, de nem hogy az, de még a 2000 km/h is mint egy fal állt előttük:
http://www.airwar.ru/enc/xplane/e2.html
http://www.airwar.ru/enc/xplane/e4.html
http://www.airwar.ru/enc/fighter/sm12.html
http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20007.htm
http://www.airwar.ru/enc/fighter/sm12pmu.html
A MiG-nél az áttörést végül az új R11-es hajtóműcsalád megjelenése jelentette, addig hiába próbáltak bármit...
Csak hát a korszak, a korszellem és a vetélkedés pont nem ezekről a kompromisszumokról szólt...
Így maradt technológiailag túl nagy falatnak és ment az egész a levesbe.
Ui: Amúgy egy korai koncepciónál még csak 2100 km/h órával számoltak...
https://testpilot.ru/russia/tupolev/134/134.php