Van a civil repülésnek egy egzakt “kemény magja”, a 100-200 fő befogadására alkalmas, szubszonikus, kéthajtóműves kategória.
Ez kapacitásban a négy hajtóműves ős-jetek (B-707, DC-8, Convair 990, Il-62... stb), méretben inkább a kisebb két, illetve három hajtóműves típusok (B727, Trident, B737, A31x, A32x, Tu-154, Tu-204, B757) és egy-két köztes típus (A300, B767) egyvelegét jelenti.
Válságok Gauss-görbéinek aktuális helyzetétől függően, hol a nagyobb, hol a kisebb modellek irányába megy el a piac.
Ez a biztos középkategória.
Ezzel szemben hosszú évtizedek óta vissza-visszatérő jelenség a különféle trendfordítónak szánt modellek kifejlesztése.
Ezek közül egyetlen igazán sikeres modell jut csak eszembe, a B747-es. Ez is főleg azért, mert van belőle teherszállító változat is, amely kapacitása kimagaslik a többi kereskedelmi teherszállító gép közül. Bár mára az USA egyetlen légitársasága se repüli a Jumbo-t, mint utasgépet, sőt ennek a gyártása is leállt és a teherszállító változat is a végéhez közeledik, elég hosszú karriert tudhat a dizájn magáénak.
A kortárs “game changer-nek” szánt koncepciók meg sorra kihaltak.
Az utasrepülést a nagy sebesség oldaláról megközelítő Concorde/Tu-144-es páros üzletileg kudarc volt, a múzeumban porosodnak.
A McDonnell Douglas MD-12-ese, ami a dupla szintes négyhajtóműves Jumbo lett volna, túl korán jött, az McDD-nek meg túl későn. Csak a szélcsatorna makett szintjéig jutott.
Közben a Boeing megint elfantáziált a Mach 2 utasrepültetésről, erre bérelték ki a Tu-144LL-t, de sok hasznot nem realizáltak a tesztekből.
Rögvest ezután a Boeing kitalálta a Sonic Cruiser-t, ami egy transzonikus, a B777-esnél alig gyorsabb, de annál kisebb befogadóképességű, kéthajtóműves, drága dizájn lett volna. 2001 után nagyon gyorsan (és szerintem örömmel) elvetették.
Közben az európai A380-ast látva a Boeing előállt a B747-600 és 700 koncepciókkal, amelyek már majdnem, illetve teljesen kétszintesek lettek volna. Már 2000 után vagyunk.
Végül a 747-8-asnak nevezett modell, mint szállítógép futott be, mert az utasszállító 8I változat pont akkor érkezett meg (2008), amikorra az A380-as üzlet is megindult lefelé.
A Covid miatt meg most a stabilan sikeres közepes kategória is veszélybe került, de csak mennyiségileg. Egyértelmű, hogy ezekre még szükség lesz, de nem az eddig prognosztizált darabszámokban.