Civil repüléssel kapcsolatos témák

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 946
32 184
113
Vissza az Il-86-osra.
A hetvenes évek végén, illetve a nyolcvanas években, de különösen a kilencvenes évtizedben azt már nehezen lehetett gazdaságossági oldalról megmagyarázni, hogy egy gépnek azért vannak kicsivel nagyobb teljesítményű, de mindenképpen nagyobb fogyasztású hajtóművei (és nem három, hanem négy!) a Tu-154M-hez képest, csak mert több utast tud elvinni. De ugyanakkora távolságra! Sokkal több üzemanyaggal...
A Tu-154M-ével azonos hajtóművekkel szerelt, de az Il-86-oshoz hasonlóan szintén négy hajtóműves Il-62M pedig kétszer messzebbre tud repülni.
Látszik, hogy nem nagyon jön ki a matek. Az Il-86-os amúgy önmagukban erős hajtóművei a gép tömegéhez képest egyszerűen kevesek és nagyon magas a fogyasztásuk.
De az Il-96-os alig tíz éven belül jött és újradefiniálta ugyanazt a receptet és jóformán csak a hajtóművek cseréjével (meg egy kis aerodinamikai finomítás) máris kétszeres lett a hatótáv.

A Szolovjov D-30 ennyivel gazdaságosabb volt az NK-8-asnál? A D-30 teljesítményét eszerint már nem lehetett feljebb skálázni egy kicsit?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 153
60 801
113
A Szolovjov D-30 ennyivel gazdaságosabb volt az NK-8-asnál? A D-30 teljesítményét eszerint már nem lehetett feljebb skálázni egy kicsit?
Sokkal gazdaságosabb volt és lehetett javítani a hatásfokán/teljesítményén.
Ez volt a D-30KP-3 Burlak, csakhogy ez is 2005-ben jelent meg:

D-30KP-3_Burlak_engines_of_a_IL-76.jpg



Il-76TD_Soloviev_aircraft_engine.JPG

Jól látszik, hogy az elavult és zajos első állólapátsor helyét egy progresszívabb kialakítású fan fokozat vette át.
Nem terjedt el.
A Szolovjov/Aviadvigatyel PSz-90-esének kortárs belső konkurenciája volt a Kuznyecov NK-56-os.
Ezt senki se rendelte meg, semmiféle valós igény nem volt rá, mégis megépültek a prototípusok a nyolcvanas években.
Mára már átlépett felettük az idő, de a Kuznyecov elővette őket a zsírpapírból a raktár mélyéről pár éve, mikor felmerült, hogy a leendő PAK-DA nehézbombázóhoz kell új hajtómű.
Ha kell is, biztos, hogy nem ez.

c1d0563d39ff.jpg

Az MSz-21-eshez is bepróbálkoztak vele, de oda meg aztán végképp nem a PSz-90-es egykori, ki sem próbált, sorozatban soha nem gyártott, késő-szovjet vetélytársára van szükség:
NK-64.jpg

nk-56.jpg

Egymás mellett a senki által soha meg se rendelt, de azért elkészített NK-56-os és NK-64-es:
bclbe0HIGZbvWQj20F6Ia574IBh1M3JjmWfqCJg9QAoBNpThCVuRcSams2DBcoX4r8ArMW1r8_fd1t4z2w1eluFEHtUABomF0C_u

Végezetül egy kép a D-18T váltótípusának szánt Kuznyecov NK-93-as koaxiális zárt propfan hajtóművéről. Ezt még 2005-ben is láttam Moszkvában, pedig akkor már halott volt a projekt.

h598x2p93im21.jpg
 

Zaphod Beeblebrox

Well-Known Member
2020. április 1.
3 955
13 921
113
Jól kikoptak ezek a gépek is. A Tristar kifejezetten szemrevaló jószág volt, sajnos sose volt hozzá szerencsém közelről.
DC10 vagy MD11et a Lufthansa cargo színeiben még pár éve itthon is lehetett néha látni.

És ha már régi vas, szinte hihetetlen, de a Nasa még mindíg repüli a DC-8-at. Pont most esett át nagyobb karbantartáson.