1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Egyéb hajtóművek

Diskurzus a(z) 'Hajtóművek' témában - GrGLy által indítva @ 2013. január 5..

  1. emel

    emel Well-Known Member

    Ezt a csájnízokkal kellene megbeszélned nem velünk!! :D:p
     
    svajcibeka and zsolti like this.
  2. misinator

    misinator Well-Known Member

    A fiatal szülők szeretnének végre egyszer elmenni színházba, de nincs, akire rá tudnák hagyni egy estére a gyereküket.
    Végül azt találják ki, hogy feltesznek egy meselemezt a lemezjátszóra: A gyerek egy idő után elalszik, mint anya esti mesemondásakor, így nyugodtan lehetnek távol.
    Vége az előadásnak, hazaérve döbbenten hallják már a bejárati ajtónál, hogy a gyerek magából kivetkőzve ordít, hogy:
    - Akarom:hadonaszos:! Akarom:hadonaszos:! Akarom:hadonaszos:! Akarom:hadonaszos:! Akarom:hadonaszos:! Akarom:hadonaszos:! Akarom:hadonaszos:!

    Berohannak a gyerekszobába; a gyerek teljes önkívületben van, a szülők tekintete a lemezjátszóra ugrik, s döbbenten hallják, hogy:

    - ...akarjátok hallani a mesét?...akarjátok hallani a mesét?...akarjátok hallani a mesét?...akarjátok hallani a mesét?...akarjátok hallani a mesét?...akarjátok hallani a mesét?...akarjátok hallani a mesét?...akarjátok hallani a mesét?......akarjátok ha...
    :D
     
    fip7, endre and gacsat like this.
  3. arbalest

    arbalest Well-Known Member

  4. rudi

    rudi Well-Known Member

    Rolls-Royce üzem belülről.
    Egy csomó érdekes kép a jelenleg épülő és fejlesztés alatt álló hajtóművekről.
    Ínyenceknek erősen ajánlott...:)
     
    wolfram, fishbed, svajcibeka and 2 others like this.
  5. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Most akkor mi volt a baj a Drímlájner motorjával?
     
  6. rudi

    rudi Well-Known Member

    Több tucat 787 est kellett leállítani mert repedéseket fedeztek fel a R&R Trent 1000 hajtómûvek turbina lapátjain.
    A probléma állítólag kén korróziós eredetű és a hajtómű átmeneti nyomàsú szekciójában lévő nikkel ötvözetű lapátokon jelentkezik.
    https://www.theengineer.co.uk/rolls-royce-problems-trent-1000/
     
    endre, fishbed and gacsat like this.
  7. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A japánok csodahajtóműve. Kontrarotáló forgórészek, 1800 fokos turbina előtti hőmérséklet, ötödik generációs amerikai hajtóművekre jellemző kialakítás és méretre simán befér a Mitsubishi F2-es F110GE129-ese helyére is.
    Csak azzal ellentétben nem 80/130, hanem 110/150 kN-ra képes.



    Hogy értsük jól, ez még az F-15SA/K/SG/QA/EX és a block 50-es F-16C-be is simán beférne.
     
    wolfram, fishbed, Rotten878 and 5 others like this.
  8. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Ezt tök jól hangzik, de:
    • ez sorozatgyártásra érett már?
    • ki hajtóművezné újra a gépeket?
    Az utóbbi 20+ év tapasztalata, hogy mintha többséget nem nagyon érdekelné a repteljesítmény fokozása.
    Ennyire penge lett a japán hajtóműgyártás? Akkor miért kellett anno licenszelni még az F100-at is az F-15-höz?
    Vagy miért nincsenek jelen komolyabban a piacon, amikor te magad írod, hogy 30+ éves hajtóművekkel repülnek a jenki gépek.
     
  9. Veér István

    Veér István Well-Known Member

    Fegyver exporttal csak pár éve szemezgetnek...
     
  10. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    A japán ipar a nemzetközi haditechnika sötét lova.
    Licenszelte a Kawasaki az F100-ast negyven éve, a Mitsubishi az F110-est huszonöt éve, semmi sem ösztökélte őket akkor arra, hogy maguktól állítsanak elő a nulláról ilyen sugárhajtóműveket.
    Pedig a japán K+F, a metallurgia, a gyártástechnológia és a gyártásszervezés eddig csúcsszinten volt.
    Majd előrukkolnak a semmiből egy F135 színvonalú géppel.
    Viszont az látszik, hogy ez egy prototípus, hiszen a belépő keresztmetszet például az F110-esből való.
    A világon mindenki törekszik arra, hogy a prototípusokat a meglévő technológiákból legózzák össze, már amit lehet.
    Az indiai Kaveri hajtóművel pont ez volt a baj, hogy nekik mindent másolni kellett a prototípushoz is, mert semmi saját hajtóműgyártásuk nem volt, még licenszben sem.
    A kínaiaknak már igen, de csak a MiG-21-es hajtóművei, ami nagyon nem az ötödik, de még csak a negyedik generáció sem.

    A japánok viszont már közel negyven éve gyártanak licenszben negyedik generációs hajtóműveket a lista elejéről származó F100PW100-tól kezdve a jóval modernebb F110GE129-ig.

    És ezen felül van nekik nemzeti turbina kutatás-fejlesztési agytrösztjük a Hitachinál, a Toshibánál és a Hondánál.
    Viszont a Mitsubishi F2-höz olcsóbb volt megvenni az F110-es licenszjogát és a hazai gyártású hajtóművekre alapozni az Önvédelmi Erők kiszolgálását, mint elveszni egy lutri sugárhajtómű fejlesztésében. Miközben mind az F-15J-nek, mind az F-16-oson alapuló F2-nek megvolt már az integrált és alaposan bejáratott saját amerikai hajtóműve.

    Most meg kívülről elsőre úgy fest, farzsebből előrántottak egy ultramodern katonai sugárhajtóművet. Miközben a Honda meg dolgozik egy ultramodern civil hajtóművön.
    Ezek a projektek már nagyon régóta formálódtak a háttérben.
     
    wolfram, fishbed, Rotten878 and 10 others like this.
  11. emel

    emel Well-Known Member

    Ha már eddig eljutottak, akkor valószínűleg szeretnék sorozatgyártásba is vinni (ha alapvetően és javíthatatlanul el nem rontják), de akkor valószínűleg gyártanak hozzá gépet is. Nagyon nem tetszett nekik, hogy nem kapták meg a Raptort, lehet hogy ezért vágtak bele a fejlesztésbe.
    Az F-15-ről meg annyit: egyrészt nem valószínű, hogy a McDonnel engedte volna áthajtóművezni a tipust, még ha akkor lett volna is bele japán hmű. Másrészt ez kb. 40 éve volt, és ha ma penge is a japán hajtóműgyártás, az nem jelenti hogy 45 éve is ennyire az volt (kb. akkor kellett volna a saját hajtóművet a jenkik által is elfogadható minőségben produkálni az F-15J-be való beépítéshez).
     
    wolfram, fishbed, fip7 and 2 others like this.
  12. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Egy hajtómű még fegyvernek sem minősül talán. Persze ez már jogászkodás, de akkor is...
     
  13. dudi

    dudi Well-Known Member

    Semmilyen dolgot nem exportálhattak ami haditechnikához(megjegyzem wzzel óriasi piacot hagytak ki) kötődik márpedig egy ilyet nem raksz airlinerbe.
     
  14. pöcshuszár

    pöcshuszár Well-Known Member

    Igen, a C2 volt évtizedek óta az első, ami ugyan katonai, de fegyvertelen, és azt promózzák is a világban. Ráadásul egy nagyon pöpec gép is!!!
    Volt még arról szó, hogy az F-35-tel ill. annak alkatrészeivel is kivételt tesznek, merthogy azt otthon maguk szerelik össze, és egyes részegységeit maguk is gyártják. Ezekkel pedig úgy tudnának pénzt csinálni, hogy közben nem tudnak vele "bajt" csinálni, mert ha nem ők készítik el az alkatrészeket, akkor máshonnan is beszerezhetők...
     
  15. Allesmor Obranna

    Allesmor Obranna Well-Known Member

    Ha megnézzük az általam belinkelt videót, a végén ott van a kiállított prototípusok sora. Balról az első az Ishikawajima-Harima Heavy Industries XF5-öse, a 2010-es évekbeli kísérleti technológia demonstrátor Mitsubishi X-2-eshez, mellette kettővel pedig az XF3-as van, 1981-ből, a Kawasaki T-4-eshez.

    A mostani, csúcsmodern XF9-1-es még nincs kiállítva.

    Viszont az XF5 és az XF3-as között ott van egy típus, ami szemre kiköpött EJ200.
    Ez lehet az XF3-400-as, az XF3 utánégetős változata.

    [​IMG]

    Erről a hajtóműről már 1995-ben írt a szaksajtó:

    https://www.flightglobal.com/japan-to-develop-xf3-400-engine/13828.article

    Ebben az évben a Eurofighter Typhoon DA3-as jelű olasz prototípusa előszőr szállt az EJ200-assal.

    Látszik, hogy a japánok azok nagyon nem kínaiak, a maguk tempójában ugyan, de a vezető amerikai és nyugat-európai fejlesztőkkel tudják tartani a lépést. Csak nem verik nagy dobra.
     
    wolfram, fishbed, fip7 and 4 others like this.
  16. dudi

    dudi Well-Known Member

    Japán az nem,hogy nem kína hanem kb a világ élvonal.Nem kell messzire menni csak meg kell nezni a mobiljaikat vagy a belsőpiacos autókat.
     
    fedett_mókus likes this.
  17. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

  18. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Jaj.
    Ezt tesó küldte magyar nyelven a qubitről. Ez árammal megy. = akksi = ebből nem lesz repülés.
    Hiába nagy a hajtómű teljesítmény sűrűsége, ha az a üzemanyaga továbbra is használhatatlan.
    Ha 100% hatásfoka lenne, akkor is.

    Ezen felül ameddig az áramot fosszilis erőművek termelik....

    A villanyrepcsi nem ezért nem járható, mert a villannyal hajtott turboprop motor túl nehéz. Az üzemanyag a gond. Egy grammot nem lép előre ez a hajtás ezen a téren. Meg azért a zajra is kíváncsi lennék...
     
    angelsoul and rudi like this.
  19. angelsoul

    angelsoul Well-Known Member

    Jaja, így látom én is (a villanyrepülés nekem zsákutca, 10 órás út után átstarthoz/TCAS RA-hez hol lesz abban energia?), viszont érdemes figyelni az ötletelést!
     
  20. Roni

    Roni Well-Known Member

    WS-10G – thrust vectoring variant for the J-20;[24] generated 152–155 kilonewtons (34,000–35,000 lbf) of thrust during testing

    Ez jó teljesítménynek számít a j-20.-hoz ?
     

Ezen oldal megosztása