Bocsi, nem akarok bele vau-vauzni, de...
A háború elején és előtte az elképzelés a németek részéröl az volt, hogy a Luftwaffe feladat csupán annyi volt, hogy támogassa a hadsereg előretörését. Ennek megfelelően terveztek meg minden gépet. Klasszikus nehézbombázójuk, nagy hatótávolságú vadászaik nem is voltak. A háború későbbi szakaszában bepróbálkoztak megalkotni ilyeneket, nem sok sikerrel. Mert se idejük, se nyersanyaguk nem volt, s jó Német mérnök szokás szerint minden túl terveztek és már a prototípus felszállása alatt(!) elkezdték tovább tervezni az egészet aminek eredménye mérnöki szempont alapján csúcs volt, amúgy egy nagy rakás gőzölgő...!
Ha már a B-17 példáloztál, három nehézbombázó típus készült sorozatban az államokban. A B-17 (A, B, C, D, E, F, G), a B-24 (A, b, C, D, E, G, H, J, L, N, M) és a B-29 (A, B). jó amerikai szokás szerint más más típus jelzéssel az USAAF, US NAVY kötelékében.
Nagy hatótávolságú kisérő vadászokból is ott volt nekik a P-38, P-47, P-51.
És mindegyik típust több gyárban is gyártották párhuzamosan. Ugyan az típus készülhetett a Boeing gyárában, a Fordnál.... stb.
Németeknek semmi ilyesmijük nem volt. Volt nekik nagy sorozatban az Me-109 és a FW-190. Ebből a 109-es hatótávolsága a vicc kategória volt. Ha leálltak volna a 109-es gyártásával amíg átállnak pl a 309-es gyártására akkor már le is húzhatták volna a rolót a Németek. Pedig a 109-es is több országban készült, nem csak Németországban.
Sherman vs. PzIV kérdésénél pedig melyik Sherman melyik PzIV-nél jobb? Mert személy szerint egy korai PZIV-el nem mentem volna neki egy Sherman Firefly-nak. És fordítva se egy korai Shermannal egy utolsó szériás PzIV-nek.