Harckocsik harctéri alkalmazása

Kicsit tegyük helyre a dolgokat... T-54/55/62/72-ben nem volt tűzvezető rendszer. Sőt, még a T-64-ben és T-80-ban sem.
Tűzvezető rendszere egyedül a T-64B, T-80B,U,UD-nek és kicsit alacsonyabb szinten a T-55M/AM/AMV és T-62M/MV-nek volt.

A belövő géppuska mondjuk tényleg rakás szar volt :) A zsidók elég hamar ki is kapták a Centurionjaikból :)
De,tűzvezető rendszer volt már azokban is,csak korabeli szinvonalon.A felderitő-célzó és lőelembeállitó berendezések együtese a tűzvezető rendszer.Csak 60 éve még nem volt automatizált,pláne nem autómatikus tűzvezető rendszer.
 
1A33 tűzvezetőrendszer a T-64B-ben és T-80B-ben volt. Amikor megjelent a 70-es évek második felében, ez volt a világon a csúcs. Tény hogy a Leopard-2 és az Abrams tűzvezetőrendszere jobb volt nála, de nem sokkal!
A Challenger-1-ben lévő IFCS meg alig volt jobb mint a T-72-ben található TPD-K1. Az 1A33 messze fejlettebb és jobb volt nála, annak ellenére hogy öregebb.

az mondjuk érdekelne, hogy a t64b tűzvezető rendszere miben volt jobb az L1a4-nél
 
De,tűzvezető rendszer volt már azokban is,csak korabeli szinvonalon.A felderitő-célzó és lőelembeállitó berendezések együtese a tűzvezető rendszer.Csak 60 éve még nem volt automatizált,pláne nem autómatikus tűzvezető rendszer.
A szovjetek szerint nem volt. Elég megnézni a manuálokat. Tűzvezető rendszer = Система управления огнём (СУО), ilyen pedig egyedül az 1A33 (T-64B, T-80B), 1A45 (T-80U,UD, T-90) és a Volna. (T-55AM, T-62M)
Pl. a T-72-nél a TPD-K1 attól még hogy van egy lézertávmérője, nem tűzvezetőrendszer. A szovjet is csak úgy utal rá, mint célzókészülék-távmérő (прицел-дальномер). Egyetlen adattal dolgozik, a távolsággal, lényegében ez csak egy egyszerű lőelemképző.

Ezzel szemben pl. az 1A33-nak ott van a távolság, légnyomás, hőmérséklet, töltethőmérséklet, szélsebesség, csőtengelydőlés. A torony forgási sebességéből és a távolságból automatikusan számolja az előretartást. Az irányzóműszer (1G42) főtükre ráadásul két síkban stabilizált (amúgy ezt az Abrams a 90-es évekig nem tudta!), és csak akkor teszi lehetővé a rendszer a tűzmegnyitást ha a főtükör és a löveg stabilizátora között az eltérés a tűréshatáron belül van. N.Moran úgy határozta meg, hogy a valódi tűzvezetőrendszereknél az irányzó nem a tornyot és a löveget irányítja, hanem mindössze az optika főtükrét. A tornyot és a löveget maga a rendszer vezérli. Ez különben tökéletesen látszik ezeken a videókon:
Itt a löveg rögzített, de az optika főtükre stabilizált üzemben van:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Itt meg az automatikus előretartás számítás látszik jól. Ismét az irányzó csak a főtükröt irányítja, a löveget és a tornyot a rendszer kezeli. Ez minden modern tűzvezetőrendszernél így működik, akár keleti, akár nyugati.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

 
+egy jó fél évtizeddel korábban jelent meg. Így elég vicces összehasonlítani a kettőt. Annak ellenére, hogy amúgy a leo1A4 egy jól sikerült modernizáció voltm

látom megint gondban vagy az évszámokkal...segítek:

"On 3 September 1976, the T-64B and the T-64B1 were declared good for the service, featuring the improved D-81Tm gun (2A46-2) with a 2E26M stabiliser, a 6ETs40 loader and a 1A33 fire control, including"
 
látom megint gondban vagy az évszámokkal...segítek:

"On 3 September 1976, the T-64B and the T-64B1 were declared good for the service, featuring the improved D-81Tm gun (2A46-2) with a 2E26M stabiliser, a 6ETs40 loader and a 1A33 fire control, including"
Igazad van, MOST benéztem.
 
A szovjetek szerint nem volt. Elég megnézni a manuálokat. Tűzvezető rendszer = Система управления огнём (СУО), ilyen pedig egyedül az 1A33 (T-64B, T-80B), 1A45 (T-80U,UD, T-90) és a Volna. (T-55AM, T-62M)
Pl. a T-72-nél a TPD-K1 attól még hogy van egy lézertávmérője, nem tűzvezetőrendszer. A szovjet is csak úgy utal rá, mint célzókészülék-távmérő (прицел-дальномер). Egyetlen adattal dolgozik, a távolsággal, lényegében ez csak egy egyszerű lőelemképző.

Ezzel szemben pl. az 1A33-nak ott van a távolság, légnyomás, hőmérséklet, töltethőmérséklet, szélsebesség, csőtengelydőlés. A torony forgási sebességéből és a távolságból automatikusan számolja az előretartást. Az irányzóműszer (1G42) főtükre ráadásul két síkban stabilizált (amúgy ezt az Abrams a 90-es évekig nem tudta!), és csak akkor teszi lehetővé a rendszer a tűzmegnyitást ha a főtükör és a löveg stabilizátora között az eltérés a tűréshatáron belül van. N.Moran úgy határozta meg, hogy a valódi tűzvezetőrendszereknél az irányzó nem a tornyot és a löveget irányítja, hanem mindössze az optika főtükrét. A tornyot és a löveget maga a rendszer vezérli. Ez különben tökéletesen látszik ezeken a videókon:
Itt a löveg rögzített, de az optika főtükre stabilizált üzemben van:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Itt meg az automatikus előretartás számítás látszik jól. Ismét az irányzó csak a főtükröt irányítja, a löveget és a tornyot a rendszer kezeli. Ez minden modern tűzvezetőrendszernél így működik, akár keleti, akár nyugati.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Automatizált tüzvezető rendszer,a régi meg ön-működtetésű...Ön katona,működteti :D
 
  • Tetszik
Reactions: gorkamorka
Harckocsi hadviselés Vietnámban.

Sok jó sztori van benne, de talán a legérdekesebb, amikor egy Tank platoonra a Vietcong kért tűztámogatást - tökéletes angolsággal, a saját frekvenciájukon. Az amerikai harckocsizók meg döbbenten hallgatták és már érkeztek is a 105-ös gránátok a fejükre a saját tüzérségüktől...
Pofátlan, de ügyes húzás a vietnámiaktól. :)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Sziasztok,

Ez igaz lehet?

Igen. Az eredeti T-64-et (szovjet mércével mérve) alacsony ütemben már gyártották a 60's évek közepén.
Az eredeti T-64-s pl. 115 mm-s ágyúval rendelkezett.
A sok szempontból módosított T-64A, az 1969-s ha jól emlékszem. A régebbi T-64-eseket erre a T-64A szintre építették át T-64R típusjelzéssel.
 
  • Tetszik
Reactions: Pogány and bel
Igen. Az eredeti T-64-et (szovjet mércével mérve) alacsony ütemben már gyártották a 60's évek közepén.
Az eredeti T-64-s pl. 115 mm-s ágyúval rendelkezett.
A sok szempontból módosított T-64A, az 1969-s ha jól emlékszem. A régebbi T-64-eseket erre a T-64A szintre építették át T-64R típusjelzéssel.
Szia,

Amit fent irsz, azt tudtam, de egyreszt nekem kicsit ellentmondasos, ez a ket dolog:
-a T64-eket atepitettek T-64R-re
-a T64 "served in Soviet army up to the 1990-s"
Vagyis szerintem nem a T-64, hanem a T-64R szolgalt az 1990-es evekig.

Masreszt az 1285 db az talan meg szovjet mercevel sem keves. Vagyis nem a datum, hanem a mennyiseg a hihetetlen nekem.
 
Szia,

Amit fent irsz, azt tudtam, de egyreszt nekem kicsit ellentmondasos, ez a ket dolog:
-a T64-eket atepitettek T-64R-re
-a T64 "served in Soviet army up to the 1990-s"
Vagyis szerintem nem a T-64, hanem a T-64R szolgalt az 1990-es evekig.

Masreszt az 1285 db az talan meg szovjet mercevel sem keves. Vagyis nem a datum, hanem a mennyiseg a hihetetlen nekem.
Pedig kb annyi épült
 
  • Tetszik
Reactions: bel